Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lorette_

Berichten: 12099
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 11:24

Ik wil graag alles behouden. :+ Een jongere versie van deze merrie zou meer dan welkom zijn. Het is jammer dat ze pas op deze leeftijd bij mij is gekomen. Ik ben alleen iets huiverig voor het karakter van het veulen. De merrie is niet nuchter. Ze is gevoelig, snel zenuwachtig en het is een binnenvetter. Alleen omdat ze zo graag haar best doet, slaat het nooit om in vervelend of gevaarlijk gedrag. Ze houdt zich beter dan redelijk is om van haar te verwachten met dergelijke zenuwen.
Daarom ben ik zo blij met haar, maar heb ik het idee dat ik bij het eerste veulen geen risico moet nemen in het karakter. Ik heb twijfels bij hengsten als Apache. Daar ken ik toch wel een paar bijzondere exemplaren van die niet zo makkelijk zijn. Ik heb drie directe Jazzen gehad om zadelmak te maken en een paar indirecte Jazzen. Ik vind dat fijne paarden, maar ik denk ergens dat mijn merrie er van nature iets te zenuwachtig voor is, hoe goed ze zich ook houdt. Daarnaast waren dat allemaal paarden die heel goed konden draven en áls ik verbeterpunten moet noemen, dan heb ik toch liever een verbetering in de galop. Vandaar mijn twijfels....

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:36

Om die reden hebben wij op onze Jazz-merrie dus Glamourdale gezet, ik kan je erg goed volgen! Is vorig jaar een super nuchter veulen uit gekomen (jaar daarvoor was veulen van Cum Laude = Apache), de Glamourdale is de leukste, om die reden dit jaar ook weer voor hem gekozen.

_Lorette_

Berichten: 12099
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 11:42

Glamourdale is weer een hengst waarbij ik Ferro eigenlijk te dichtbij vind zitten. Het hoeft geen probleem te zijn, maar ik weet nog niet helemaal wat wijs is wat inteelt/lijnenteelt betreft. Ik heb te weinig kennis van fokken...

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:44

Snap ik :)

Moeilijk bij het KWPN vind ik ook sowieso, om daar goed rekening mee te houden! Ik volg, ben benieuwd wat je gaat kiezen :)

Elisa2

Berichten: 37349
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:06

Ik zou ook geen risico nemen met het karakter en voor een nuchtere hengst gaan die ook echt goed de galop kan verbeteren.

Wat je eventueel nog wel kunt overwegen is een ggk zoon van Everdale, heb je ook lijnenteelt op Ferro maar al weer een stuk verder weg.

Al denk ik dat voor Totilas bloed of Henkie zou gaan ivbm de galop en karakter.

s0173957

Berichten: 5393
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:15

Met Henkie kan je een buffel krijgen en TS is een slanke niet al te grote jongedame... moet je ook aan denken vind ik.

GJ9

Berichten: 4472
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:18

Henkie had hele snittige veulens, op dressuurmerries vond ik er weinig Gelders en/of buffel aan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:03

s0173957 schreef:
Met Henkie kan je een buffel krijgen en TS is een slanke niet al te grote jongedame... moet je ook aan denken vind ik.


Buffel??? :? Henkie is 1.66. En in de breedte zie ik er ook weinig buffeligs aan... De merrie is 1.74.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:24

Wil je voor jezelf fokken of voor de verkoop?

Mooie merrie met een goed papier! Persoonlijk vind ik haar wat groot en traag bewegen En lijkt ze mij moeilijk te sluiten Ik snap dat je het karakter belangrijk vind Zou er toch liever wat vlugger zien in de beweging en idd wat meer knie (was eerder ook al aangegeven door iemand)

Ik vind Total us goed bij de merrie passen heel fijn paard wat vlug genoeg is en al goed kan sluiten Weet zo even niet zijn maat uit mijn hoofd :o

s0173957

Berichten: 5393
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:44

safina schreef:
s0173957 schreef:
Met Henkie kan je een buffel krijgen en TS is een slanke niet al te grote jongedame... moet je ook aan denken vind ik.


Buffel??? :? Henkie is 1.66. En in de breedte zie ik er ook weinig buffeligs aan... De merrie is 1.74.



Is en blijft een Gelder...

_Lorette_

Berichten: 12099
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 16:03

dresjoepie schreef:
Wil je voor jezelf fokken of voor de verkoop?

Mooie merrie met een goed papier! Persoonlijk vind ik haar wat groot en traag bewegen En lijkt ze mij moeilijk te sluiten Ik snap dat je het karakter belangrijk vind Zou er toch liever wat vlugger zien in de beweging en idd wat meer knie (was eerder ook al aangegeven door iemand)

Ik vind Total us goed bij de merrie passen heel fijn paard wat vlug genoeg is en al goed kan sluiten Weet zo even niet zijn maat uit mijn hoofd :o


Om deze redenen kwam ik ook uit bij Total US. Ik krijg haar overigens wel vlugger en meer richting sluiten, maar het blijft zo dat ze van nature liever groot loopt.

Ik fok echt voor mijzelf, maar ik heb al een koper voor haar tweede veulen. :+

Rachral

Berichten: 416
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 17:18

Kijk eens naar Dankeschön, een Westfaler, die naar mate hij ouder wordt en langer onder het zadel is, steeds beter wordt. Heeft veel aanleg voor verzameling. Geen groot loper maar een Ausbildungspferd. Een paard dat zeker GP gaat lopen met top karakter.
v. DANONE ( de Niro x Weltmeyer)
m. FIDERMARK ( Florestan x Rosenkavalier)

simpie94

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:59

Op je openingspost/wensen af gaande, kwam bij mij Ferdinand op. Ik denk dat je dan ook wel aardig bij het type blijft.

susannevdv

Berichten: 455
Geregistreerd: 09-03-09

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 22:03

Gallopade, front, karakter en kunnen sluiten dan kun je ook nog naar Guardian kijken. Zit ferro alweer een stukje verder weg.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 07:55

Zeker als je voor jezelf fokt is het karakter belangrijk! Doe je volgend jaar een Apache veulen ;)

_Lorette_

Berichten: 12099
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 17:22

Ik heb het KWPN maar eens even gevraagd. Wie weet doen ze een leuke suggestie.

Zelf wilde ik Giovanni nog even bekijken. En ook Galaxie (toch de combi met Jazz). Wel bij allebei terug op Ferro. Maar ik ben helemaal uit de hengsten en heb ze geen van allen live gezien. Hooguit éénmalig op een kort filmpje.

Henkie is volgens mij mijn 'als ik het niet meer weet, maar ik moet nu beslissen'-hengst. :P Ik vind het een lekker paard en hoewel ik niet meteen laaiend enthousiast ben over de combi, heb ik zo het idee dat ik me prima zal redden met een veulen uit deze match. Toch blijf ik nog even verder zoeken/kijken.

Een Apache veulen komt er sowieso niet. Dat is leuk voor andere mensen. :)

Elisa2

Berichten: 37349
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:12

Giovanni geeft zeker wat meer knie en een goede galop door, zijn veulens vond ik op de afstammelingenkeuring behoorlijk uniform. Het is jammer dat de hengst zelf wat uit beeld is, ik vind het een fijn dier.

Ben benieuwd waar het kwpn mee komt.

_Lorette_

Berichten: 12099
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 10:43

Van Uytert adviseert In Style en Total US. Henkie als alternatief. Ferdeaux, Franklin en Incognito ook goede opties.

De I jaargang ken ik niet.

Dees

Berichten: 18923
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:48

Typisch. Hengsthouders adviseren eigen jonge hengsten.
Maar als je echt voor jezelf fokt, kun je beter gericht kijken naar hengsten waarvan is bewezen dat zij de verbeterpunten die je wilt, ook echt aan hun nafok meegeven.

Kwa type lijkt het of heeft Florencio sterk zijn model gedrukt en daar is het imo niet echt beter van geworden. Je wilt dat model niet bevestigen (mijn mening). Was dit mijn merrie, probeerde ik terug te gaan naar Ramiro-Amor. Ik zou springbloed niet schuwen om de galop serieus te verbeteren. Ga bijv. eens je licht opsteken bij De Wiemselbach.
Ik zou iig niet in de kwpn dressuurfuik (smal en hoog, vooral draf) blijven denken.

_Lorette_

Berichten: 12099
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 10:54

Daar houd ik rekening mee als ik een hengstenhouder vraag. Toch vind ik het interessant om te horen welke hengsten ze adviseren.

Ik weet niet of ik naar en springhengst wil. Ben zelf totaal geen springer en fok liever richting dressuur, ook al is het geen enkel probleem om met een springpaard enkel dressuurmatig te rijden. Bovendien heb ik zo weinig verstand van de springhengsten dat ik daar nog moeilijker een beslissing in zou kunnen maken. Als ik me beperk tot kwpn dressuurhengsten, dan blijft het nog enigszins te overzien.

s0173957

Berichten: 5393
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:10

Damon Hill is terug vers beschikbaar ;)

Dees

Berichten: 18923
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:56

_Lorette_ schreef:
Bovendien heb ik zo weinig verstand van de springhengsten dat ik daar nog moeilijker een beslissing in zou kunnen maken. Als ik me beperk tot kwpn dressuurhengsten, dan blijft het nog enigszins te overzien.


Bekijk de springhengsten met een dressuuroog en je pikt ze er zo uit welke geschikt zijn voor de dressuurfokkerij.
Waarbij ik zelfs wel durf te stellen dat een groot aantal daarvan domweg betere dressuurpaarden zijn dan de lichtingen dressuurhengsten die tegenwoordig bij kwpn worden goedgekeurd. En het karakter is vaak ook nog een stuk handiger.

Maar goed, als je het niet aandurft buiten de kwpn 'voorschriften' te fokken, moet je dat natuurlijk niet doen.

s0173957

Berichten: 5393
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:15

Op zo'n merrie moet je nu toch echt geen springpaard gaan zetten Dees.
Ik snap je redenatie enigszins wel, maar er zijn ruim voldoende dressuurhengsten die voldoen aan de eisen van de TS en beter in het fokdoel passen.
Heeft helemaal niks met KWPN voorschriften te maken.

Dees

Berichten: 18923
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:56

Op zo'n merrie zet je geen "springpaard in de zin van wat kwpn en de meesten van jullie springpaard noemen". Er zijn echter legio springhengsten die per saldo betere dressuurpaarden geven. Kwestie van je oog daarvoor ontwikkelen.

s0173957

Berichten: 5393
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:58

Zeg er dan eens enkele :)