Verduidelijking exterieur Secret

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Withers
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-12-15

Verduidelijking exterieur Secret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 17:50

Beste bokkers,

de afgelopen dagen zag ik wat artikels voorbijkomen op horses.nl over het Bundeschampionate driejarige hengsten en wat controverse over het exterieur van de hengst Secret v. Sezuan. Wat ik begrijp is dat hij populair is om zijn bewegingen maar het exterieur dus niet gewenst is.

Citaat:
Vooral bij de punten die de jury voor het exterieur gaf (8,5) zijn vraagtekens te zetten.

Citaat:
Met zijn exterieurmatige tekortkomingen (stand voorbeen, , algeheel fundament, rug-lendenen, achterbeen) is het de vraag of de – nu al meer als een vijf- of zesjarige ogende – hengst heel oud wordt in de sport.
- http://www.horses.nl/sport/secret-als-favoriet-naar-tweede-deel-finale/

Ik ben niet zo thuis in exterieurbeoordeling dus heb wat gegoogled naar verduidelijking over wat er precies fout is, maar kan jammer genoeg geen verdere informatie vinden. Is er toevallig iemand die het me kan wijzen of een site heeft waar ik het kan terugvinden?
(Ook algemeen tips van sites of boeken hoe je zoiets leert 'zien' als dummie zijn welkom! )

Alvast bedankt!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Verduidelijking exterieur Secret

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 08:47

Buiten dat ik zie op die ene exterieur foto die ik in de link zag dat de hengst overbouwd is, zie ik niets verkeerd aan zijn stand van de voorbenen. van de zijkant kan je natuurlijk moeilijk zien of hij frans staat of niet. Op die foto staat hij niet onderstandig. Verder is er aan zijn manier van lopen ook niets verkeerds. Tja Scandic had ook niet de ideale bouw voor een dressuurpaard maar hij liep wel jaren op het hoogste niveau.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Verduidelijking exterieur Secret

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 09:01

Ik zie wel het ea aan tekortkomingen aan zijn exterieur.

Voorbeen: ik zie een erg steil voorbeen die wat hol is in de knie. Ook maait hij in beweging.

Achterbeen: heel erg lang en een gestrekte stand, daarnaast zie je op de bewegingsfilmpjes dat het achterbeen ook dat de hengst een rare draai maakt in beweging in het achterbeen.

Zijn kootstand is erg steil, en als je goed kijkt zie je dat dit paard nauwelijks de hoeken in het achterbeen kan verkleinen wat wel nodig is als je een paard wilt gaan verzamelen.
Hij zet voornamelijk alleen het hele achterbeen naar voren zonder buiging, vind ik niet wenselijk bij een dressuur paard.

Withers
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-12-15

Re: Verduidelijking exterieur Secret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 14:03

Bedankt voor jullie reacties! Vooraan in beweging zie ik nu ook de hoeven naar buiten draaien, duidelijkst in de bochten. Achteraan zie ik het nu inderdaad beter, eigenlijk komt het er op neer dat hij in verhouding een lang scheenbeen heeft?

Dus is het grootste aangekaarte probleem dat er massaal mee gefokt wordt omwille van de voorbeenactie zonder naar de bouw te kijken, waardoor er later in hogere niveau's met zo'n paarden 'gewrongen' moet worden om de bouw te compenseren?

badtothebone
Berichten: 364
Geregistreerd: 06-05-06

Re: Verduidelijking exterieur Secret

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 14:05

Ik denk niet dat je aan de hand van één foto stand kunt beoordelen. En de journalist in kwestie mag ook graag een beetje stokerige berichten plaatsen.

Chester23
Berichten: 15
Geregistreerd: 31-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 16:53

badtothebone schreef:
Ik denk niet dat je aan de hand van één foto stand kunt beoordelen. En de journalist in kwestie mag ook graag een beetje stokerige berichten plaatsen.

Eindelijk een journalist die geen belangen heeft en daarom gewoon schrijft wat hij ziet en dan wordt hij stokerig genoemd......

Op film zie je dat hij erg zwaait voor en zijn spronggewrichten wat raar beweegt. Ook valt er over de stand en rug genoeg te vinden. Een spectaculair paard? Jazeker!! Duurzaam? Ik denk van niet.

In het echt valt het overigens nog veel meer op dan op film

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Verduidelijking exterieur Secret

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 17:16

Hij ziet er ook uit als 7 jarige, terwijl de hengst 4 (?) is? Iets vind ik ook in zijn beweging vreemd, maar ik kan er niet echt de vinger opleggen. Uiteindelijk zullen de jaren wel uitwijzen of het een topper is of niet.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Verduidelijking exterieur Secret

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 17:20

Die gaat nooit kunnen verzamelen hoor met zo'n rug en achterbeen, en zijn nakomelingen ook niet.

Maar goed, dat maakt toch niet uit want hij levert nu zijn geld al wel op..

valori
Berichten: 467
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Re: Verduidelijking exterieur Secret

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 09:58

Eens met Badtothtebone dat er nogal eens stokerige artikelen verschijnen van deze jounalist. Kritisch zijn is goed maar aan zijn manier van kritisch zijn erger ik me mateloos.
En Secret is niet perfect, zie er ook genoeg aan, maar de tijd zal het leren hoever de hengst het schopt en zijn nakomelingen.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:51

Interessant topic. Ik vraag me af of de fokkers werkelijk op basis van die 20 sec. video de keuze voor Secret gemaakt hebben of was/ waren er meer foto's/ filmpjes beschikbaar? Zo niet, is het inderdaad wel echt een geslaagde marketingstunt.

Ik vind de vergelijking met Bretton Woods ook wel een treffende (ergens in de reacties).

Verder vind ik de column ook wel stemmingmakend; de tijd zal het leren. Wie weet is zijn nafok wel heel goed, wie zal het zeggen.

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:29

Elisa2 schreef:
Die gaat nooit kunnen verzamelen hoor met zo'n rug en achterbeen, en zijn nakomelingen ook niet.

Maar goed, dat maakt toch niet uit want hij levert nu zijn geld al wel op..


Hoe kan je dat nu roepen? Er zijn legio hengsten die zelf nooit het hoogste niveau hebben gehaald maar waarvan de nafok dat wél is gelukt.

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Verduidelijking exterieur Secret

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:42

Worden paarden bij exterieur beoordelingen in NL niet ook met een open stand opgesteld, en dus niet vierkant zoals op de foto van Secret? Viel me op namelijk dat het dan ook iets anders beoordelen is.
700 dekkingen per jaar... Kassa...

Noor17
Berichten: 402
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:43

Als ik dat filmpje kijk wat in de link staat vind ik hem in de wendingen vaker niet zuiver dan wel. Vooral rechtsom erg veel tactfouten.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:59

Withers schreef:
(Ook algemeen tips van sites of boeken hoe je zoiets leert 'zien' als dummie zijn welkom! )


Het KWPN paard - Selecteren om te presteren.

Is een boek waar alle onderdelen van het lineair scoren uitgelegd worden met tekeningen erbij. (te veel, te weinig, goed)

Met CR scanner op je mobiele telefoon kun je ook videotjes zien waarop beweging en springen uitgelegd wordt.

Op de site van de FEI kun je een gratis cursus doen, maar het boek is beter.

Persoonlijk zou ik dergelijke uitleg liever zien met fotos van echte paarden, maar denk niet dat mensen blij zijn als hun paard zichtbaar is bij: 'slechte rug" en dergelijke.

Hou er rekening mee dat wat gewenst is voor een dressuur warmbloed paard niet hetzelfde is als voor een spring warmbloed paard. In grote lijnen wel, maar aantal dingen zijn anders.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 09:39

Nynke1 schreef:
Elisa2 schreef:
Die gaat nooit kunnen verzamelen hoor met zo'n rug en achterbeen, en zijn nakomelingen ook niet.

Maar goed, dat maakt toch niet uit want hij levert nu zijn geld al wel op..


Hoe kan je dat nu roepen? Er zijn legio hengsten die zelf nooit het hoogste niveau hebben gehaald maar waarvan de nafok dat wél is gelukt.


Dat is waar, wellicht iets te stellig van me.

Maar ik zou er in ieder geval niet snel mee gaan fokken als je een paard voor de GP wilt fokken.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 09:59

Als je een hengst kiest om mee te fokken, dan wil je dat dier toch op zijn minst een keer in het echt, in zijn blootje en op stand hebben gezien.

Het is niet of koop je een truitje bij Zalando... al denken de "fokkers" die deze hypehengst hebben gebruikt daar wellicht anders over. Die houden kennelijk van gokken :D

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Verduidelijking exterieur Secret

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 10:17

Zelf begreep ik de hype in het voorjaar al niet, maar het geeft toch wel weer dat mensen toch vooral op spektakel selecteren bij hun keuze.

Los van het feit dat ik niet gecharmeerd ben van deze hengst, oa door exterieur en bewegingsafloop, moeten we er wel rekening mee houden dat dit nog paarden in de groei zijn. Het is een industrie de genadeloos is. Beestjes staan in het werk vanaf hun 2 jaar, lopen dan 1 of meerdere hengstenkeuringen (verschillende stamboeken). Als ze dan gekeurd worden, begint het helemaal en wordt er met argus ogen naar gekeken. Een misstap ( zowel letterlijk als in gedrag) wordt 1000 keer uitvergroot en bekritiseerd. ( maak ik mezelf ook schuldig aan overigens).

De hensgt is zo gehyped, dat het moeilijk wordt om die trent door te zetten. Of allessinds niet in het belang van het paard. Maar mss is dat de bedoeling niet?....

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 10:23

Ik denk inderdaad dat dat de bedoeling niet is.
De bedoeling is wat Elisa2 al schetste: het gaat om geld. Deze Secret heeft zijn waarde al opgebracht in dekgeld. Al doet de hengst nooit weer iets zinnigs, de eigenaar is al tevreden.

Daar waar het om geld gaat, komt dierwelzijn altijd in gedrang. Hoe wij anno 2017 met paarden (en paardensport!) om plegen te gaan, draait om geld.
Zelfs bij hobbyfokkers draait het al om geld, zie die veulenprijzendiscussie maar als voorbeeld. Het gaat niet meer om eer, of noblesse, het gaat om geld. De paardenwereld is een zieke wereld aan het worden. De endurance-uitwassen vanuit het Midden-Oosten zijn wellicht extreem, maar zo gekke ver zitten de andere takken van "sport" hier ook niet meer vanaf. Daar kun je triest van worden.

Withers
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-12-15

Re: Verduidelijking exterieur Secret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 13:09

Bedankt voor de info Rivano, ga er vanavond eens goed naar kijken!

De rest van de discussie heb ik zelf niets meer in te brengen, wel interessant om de verschillende visies te lezen.

Umeo
Berichten: 2218
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 16:20

Heeft iemand intussen al ervaring met zijn nakomelingen?

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Verduidelijking exterieur Secret

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 09:21


Umeo
Berichten: 2218
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Verduidelijking exterieur Secret

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 10:04

Ja bedoelde met veulentjes/nakomelingen

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 23:36


Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Verduidelijking exterieur Secret

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 09:11

5 van de 31 is niet heel erg veel..vraag me af waarom de Secret x Furst Romancier niet ggk is.

Heb er een aantal zien lopen en daar zag ik in ieder geval duidelijk Secret in.

996981
Berichten: 9712
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 09:46

koend schreef:
Ik vind het leuk om eerdere uitspraken en verwachtingen eens te checken.

https://www.horses.nl/fokkerij/hannover ... ring-live/
Uit de massa Secretjes toch alvast enkele goede.

En als je op de uitslag afgaat doet hij het als jong paard niet zo slecht.
https://m.youtube.com/watch?v=cyw2m_9YRUM

Je zou dan ook moeten kijken hoeveel hij gedekt heeft. Dan kun je op basis daarvan inschatten welk percentage dus goed genoeg was om voor te brengen op de hengstenkeuring. De paarden die een bemerking hebben op exterieur zullen hier al niet worden voorgesteld