Welke hengst voor mijn merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Welke hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 22:31

Sinds april dit jaar ben ik eigenaar geworden van mijn bijrijpony die ik alweer 3jaar rij.
Een droom die uitkomt.
Nu ze nog een leuke leeftijd heeft (volgend jaar 16) wil ik haar graag nog een x laten dekken (ze heeft al eerder 2x een veulen gehad)
Ben al wel ietsjes aan t oriënteren geweest, maar ik weet echt niet welke hengst ik wil.
Zat eerst te denken aan Jantar (cremello, geeft 100%kleur door en een apart kleurtje lijkt me wel leuk, http://anserland.nl/hengsten/jantar/).
Maar er zijn ook zoveel andere goede en leuke hengsten, dat ik gewoon echt niet weet hoe wie wat en waar.
Even wat info over Nistral.
Nis is een 15jarige Epony (1.52) met alles onbekend. (iets)overbouwd en met t rijden altijd lekker meewerkend (moet zelf blijven rijden, want zodra ik niks doe staat ze direct stil, bij wijze van) er zijn ook dagen dat het goed gaat, maar ook regelt dat het niet helemaal gaat zoals t hoort te gaan. Met springen heeft ze al helemaal een k.. karakter. Ze kan op het moment dat ze afzet ook razendsnel voor de sprong wegdraaien met gevolg dat ik er wel eens naast lig. Dit geeft ook wel wat angst bij mij, waar zij gebruik van maakt. Maar ook hier zijn er wel eens dagen dat ze me verbaast, dat ze wel opeens alles zonder problemen doet. Cross wordt ze wel wat enthousiaster van.
Mijn ambities liggen verder wel vooral bij de dressuur, het springen en crossen is echt voor erbij.
We rijden L1 dressuur en mogen naar de L2. Ze kan wel wat M en Z oefeningen, maar oprichting en gesloten lopen vind ze erg moeilijk (ook het overgebouwde speelt dan wel mee). Maar ze doet wel altijd haar best, of ze nu doorloopt of niet.

Aan de hand is het een super dier, hier hoef ik verder niks te verbeteren.

Wat ik graag wil verbeteren/eisen;
- het overbouwde eruit
- meer meewerkend karakter onder het zadel
- B parcoursje springen zou leuk zijn, hoger hoeft van mij niet en een die me ook meeneemt, ipv altijd maar stoppen omdat het 'eng' is of ik ben wat onzeker
- Wil Z dressuur worden (of hoger)
- Het liefst een apart kleurtje of zwart, maar mocht de hengst verder helemaal aan mijn plaatje voldoen dan is bruin ook goed. Schimmel dan weer het liefste niet.
- Ik wil zowieso de hoogte in (1.63 of hoger zou fijn zijn, dus wel een hengst die groot is en t ook doorgeeft)
- Ook belangrijk vind ik dat ze aan de hand een fijn karakter hebben, en een coole kikker, hoef niet een paard te hebben die bij iets teveel beendruk of teugeldruk direct ontploft, of bij een vliegje wat net te dicht voorbij vliegt. Nistral is niet heel snel onder de indruk van dingen, dit wil ik wel graag zo houden :)
- Niet hele hoge kosten wbt dekgeld (2000 euro vind ik veel te veel), 750 max 1000 euro zou fijn zijn.

Misschien ben ik nog wat vergeten te vertellen, maar dat schiet me vast wel te binnen
Wie heeft wat ideeën voor mij :)

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:35

Dus eigenlijk is de merrie niets van wat je zoekt behalve dat ze aan de hand braaf is?
Waarom wil je dan specifiek een veulen uit een merrie die te klein is, niet correct gebouwd is en niet fijn te rijden is?

Hoe zijn de veulens? Zijn dat wel fijne rijpaarden?

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Welke hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:38

Ik denk niet dat het realistisch is om uit een merrie van 1m52 een paard te fokken die meer dan 10cm groter gaat zijn.
De grootte lijkt voor jou wel een belangrijk punt (aangezien je dat sowieso wilt), dus ik zou eerder opteren om door te sparen en een veulen/jong paard te kopen die die hoogte wel gaat halen.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 22:43

Over het algemeen is ze prima te rijden, ook nu ze lekker thuis staat wordt ze rustiger en gaat het rijden ook beter dan eerst, maar soms een wat meer meedenkend paard is beter
En waarom een veulen uit deze merrie? Omdat ik graag een veulen van mijn eigen paard wil hebben. En ik weet zeker dat er ook een hengst voor te vinden is wat als combi een leuk veulen geeft.
Ze kan wel wat oefeningen van het hogere werk, maar het opwaarste en gesloten lopen vind ze best moeilijk, ze kan het wel, maar merk dat het haar best wel moeite kost.
Wat ook niet echt meespeelt, denk ik, is dat ze vroeger wel gereden is, maar meer recreatief, ik rij haar nu 3jaar en sinds kort dat ik haar wel wat meer vraag dan normaal. En dan merk ik toch dat ze het lastig vind om het ook uit te voeren. Uiteindelijk komt t wel, maar t heeft wel heel veel tijd nodig, waarvan ik zeker weet dat een jonger paard de dingen sneller oppakt en t ook kan doen
En wbt t meewerkende, er zijn gewoon dagen dat als ik 'stop' met rijden zij ook niks meer gaat doen dan ze moet doen.
Een paard wat op zulke momenten dan van zichzelf dan wel meer blijft lopen is wel prettig

@xAnthea
Haar vorige veulen (4 of 5 jaar geleden) zat rond de 1.60 met een vader van rond de 1.65
Sparen kan inderdaad, maar wil graag zelf nog een veulentje met deze fokken
Het is natuurlijk altijd afwachten wat eruit komt en hoe het uit gaat groeien, maar die gok wil ik wel wagen :)

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Welke hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 21:10

Verder nog mensen met ideeën?
Zijn zoveel hengsten. Lijkt me toch dat er wel wat geschikst bij zit. Maar weet niet waar ik moet beginnen met zoeken

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:23

corientjuhh schreef:
Verder nog mensen met ideeën?
Zijn zoveel hengsten. Lijkt me toch dat er wel wat geschikst bij zit. Maar weet niet waar ik moet beginnen met zoeken


Wat voor type zou je dan zoeken?
Geef eens een voorbeeld van een paard dat jij wel zou willen fokken (binnen het reeele dan).

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:24

Gewoon niet. Lees je eigen berichten nou nog eens een keer. Je wil een veulen wat in geen geval op de merrie lijkt en om het af te maken kom je met een hengst aan die zeker niet aan je eisen voldoet. Maar wacht, het kleurtje is wel leuk. Dit heeft niets met fokken te maken.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Welke hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 22:50

Zoals ik al zei.
Dit wordt de eerste x dat ik een veulen ga fokken
Ik vraag hier om hulp om wat uit te zoeken..
Ik fok geen veulen omdat ik een kleurtje wil
Ik wil een veulen uit deze merrie omdat ik zeker weet dat er 1 uit komt die meer kan dan wat zij nu kan.
Mijn merrie kan ook prima lopen, alleen kost t (veel) moeite om t eruit te krijgen
Ja goed dit heeft ook met trainen te maken, maar het kost wat meer moeite dan de meeste paarden

Een voorbeeld van het paard wat ik zou willen fokken.
1 die wat makkelijker na te rijden is. Mijne kan ook appuyeren, basispirouette, travers sb etc, dit is verder nog niet bevestigd en wedstrijdwaardig. Maar ze kan t wel. Maar het is geen 1 met de wauwfactor en die een hele mooie houding heeft. Je hebt paarden waarvan je zegt zo daar loopt wat. En dan heb je ons. Wij zijn gewoontjes. Niks mis mee uiteraard. Maar wil zowieso wat meer uitstraling. T hoeft daarintegen ook geen totilas oid te zijn.
Ik zou zowieso een willen hebben die gewoon wat meer wegheeft van het 'moderne' sportpaard
Hoogte is altijd fijn. Ik wil zowieso groter dan dat ze nu is.
Kortom een (wat) groter paard die wat makkelijker na te rijden is

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:53

Maar wat is voor jou het moderne sportpaard?
De sprinkhanen, de voorbeenzwaaiers, de rechthoeken, de lange voorbenen of juist niet, langelijnd of juist beknopt.
Veel bot/weinig bot. Bloeduitraling/klassiek.
Etc

Je eissen zijn niet duidelijk.
Voor een meewerkend niet overbouwd paard kun je bijna alles wel nemen.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 23:15

Sprinkhanen nee. Wel een met gangen die wat meer hebben maar ook niet over the top
Sorry dat ik niet duidelijk ben. Het plaatje in mn hoofd en dat op papier zetten is nooit mijn sterkste punt geweest.
Ik wil geen lang paard. Een normaal/wat forsere vind ik het beste (ook in combi met mijn eigen lichaamsbouw) hoef geen iel paardje
Mijne heeft een vrij normale lichaamsbouw. Misschien iets naar t bredere.
en opwaarts gebouwd. Al denk ik niet dat dat in combi met mijne gaat lukken.
Als t overbouwde er maar uit is.
Maar hoef ook dan weer niet een koudbloedbouw om t zo maar te zeggen.
Wat bedoel je met veel bot/weinig bot?
En uitstraling.. een beetje de wauwfactor. Maar geen must ;)
Maar of t allemaal dus haalbaar is. Ik weet t niet. Als t iig al wel wat meer heeft dan mijn merrie :)

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 23:18


corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Welke hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 23:22

Dankjewel!
Ga ik onthouden