Dressuur- of springhengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mallootje

Berichten: 5620
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Belgie

Dressuur- of springhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 10:50

Ik heb een 10-jarige merrie v. Stolzenberg X Now or Never M, die ik volgend jaar graag wil laten dekken.
Hoewel ze springgefokt is en op aardig niveau heeft gesprongen (CSIYH2*) heb ik haar voor het dressuurwerk gekocht, ze heeft erg ruime bewegingen en veel schwung. In parcours was ze ook erg heet, wat haar volgens mij toch minder geschikt maakte voor de springsport.

Ik twijfel nu over de fokrichting die ik uit wil. Het is de bedoeling om het veulen voor mezelf en dus voor de dressuur aan te houden. Dan denk je, dressuurhengst erop. Anderzijds weet je nooit wat de toekomst brengt en is het wellicht commerciëler om een springhengst te nemen in combinatie met het papier van de merrie.

Wat adviseert bokt? De merrie is braaf maar heeft veel bloed, een hengst die brave nafok geeft is dus wel een must. Verder is ze niet al te groot (1.64m) dus wat meer maat zou mogen.

Afbeelding

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Dressuur- of springhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 22:29

Hè wie zie ik hier! Dekplannen? Fijn!
Ben benieuwd een filmpje te zien van haar :)

Commercieel gezien ben je beter met springbloed denk ik, daar ken ik niets van.
Wat fijne karakters geven betreft ben ik enorm fan van Glamourdale. Maar wat echt passend is is moeilijk te beoordelen van 1 foto vind ik. Pols zeker eens bij mensen die de merrie live kennen ;)

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dressuur- of springhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 08:29

Ik zou voor een goedbewegende allround/ springhengst gaan dan kun je er een leuk paard uit fokken die geschikt is voor de dressuur en springsport.

Voor adviezen over welke hengst is het handig om voor meer beeldmateriaal te zorgen, goede standfoto + linkje naar horsetelex.

Mallootje

Berichten: 5620
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Belgie

Re: Dressuur- of springhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 20:06


prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Dressuur- of springhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:27

Heel veel verstand van hengsten heb ik niet, maar Eldorado van de Zeshoek fokt groot en zijn vaak koele kikkers. Mocht dat dekgeld iets te veel zijn zou je ook kunnen kijken naar zijn zoon, Grandorado.

Diamant de Selly schijnt ook groot te fokken, maar hoe die verder van karakter is weet ik niet.

Mallootje

Berichten: 5620
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 20:30

Stral schreef:
Hè wie zie ik hier! Dekplannen? Fijn!
Ben benieuwd een filmpje te zien van haar :)

Commercieel gezien ben je beter met springbloed denk ik, daar ken ik niets van.
Wat fijne karakters geven betreft ben ik enorm fan van Glamourdale. Maar wat echt passend is is moeilijk te beoordelen van 1 foto vind ik. Pols zeker eens bij mensen die de merrie live kennen ;)


Het kriebelt inderdaad om eens een veulentje te fokken, al vind ik het ook erg spannend qua risico's.. Probeer me nu zo goed mogelijk in te lezen om een verstandige keuze te maken :)

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dressuur- of springhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 08:36

Leuke merrie! goede moederlijn komt ze uit.

Ik kom later nog even terug op de hengsten.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Dressuur- of springhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 08:38

Ligt hier echt in een deuk: Eldorado zouden koele kikkers zijn.... hebt je ze ooit van dichtbij meegemaakt? Dat weet je wel dat het hete donders zijn. Wel hele goede paarden, maar niet simpel.

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Re: Dressuur- of springhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:44

Als ik je wensen zo zie, zou ik Van Gogh aanraden. Springhengst, maar geeft goede bewegers (denk aan Cosmo). Geeft een "gemiddelde maat" door, niet heel klein, maar ook niet spectaculair groot. Heeft zichzelf bovendien ook bewezen in de springsport, dus commercieel interessant. Ik denk dat dat met jouw merrie een hele mooie match kan zijn.

Mallootje

Berichten: 5620
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Belgie

Re: Dressuur- of springhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 10:51

@MissMiekje: dat is inderdaad een hele goeie tip! Ga ik me eens verder in verdiepen. Weet je hoe zijn nakomelingen qua karakter zijn?

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Re: Dressuur- of springhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:15

Wij hebben er een paar nakomelingen van op stal gehad, nu loopt er hier een merrieveulen van rond, erg leuk diertje, makkelijk te hanteren in de omgang nu al, in tegenstelling tot haar leeftijdsgenootje (v. Namelus R, ik kan je die hengst aanraden voor de kwaliteit, maar daar moet je wel een héééle brave merrie voor hebben, dus vandaar dat ik die expres niet erbij heb gezet in eerste instantie). Bij ons worden ze ingezet voor de eventing, en dat doen ze heel goed, dus ze zijn in principe niet zo snel onder de indruk. 2 jaar geleden is een Van Gogh Nederlands kampioen jonge eventingpaarden geworden, is ook een heel erg fijn dier in de omgang. Ik heb er nog niet echt hele speciale karakters van gezien, dus dat is wel een goed teken :). Daarnaast is een leuke bijkomstigheid dat Van Gogh ook hele mooie nakomelingen geeft. Het enige wat ik ervan kan zeggen, is dat de nakomelingen die ik gezien heb allemaal wel wat grof beenwerk hebben. Voor ons alleen maar een pluspunt w.b.t. de blessuregevoeligheid, maar hij geeft geen "bloederig exterieur" mee. Maar ik denk ook niet dat dat jouw wens is, en je merrie heeft zelf bloeduitstraling genoeg.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:18

Mallootje schreef:
@MissMiekje: dat is inderdaad een hele goeie tip! Ga ik me eens verder in verdiepen. Weet je hoe zijn nakomelingen qua karakter zijn?


Ik heb een paar keer met Van Gogh nakomelingen gewerkt en ze zijn zeer vriendelijk en makkelijk in de omgang. Heel koel in het hoofd maar willen wel voor je werken.

Super mooie merrie trouwens, zou ik zeker een springer op doen.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:23

hoogendroog schreef:
Ligt hier echt in een deuk: Eldorado zouden koele kikkers zijn.... hebt je ze ooit van dichtbij meegemaakt? Dat weet je wel dat het hete donders zijn. Wel hele goede paarden, maar niet simpel.


Ja, heb ik. Kan je nog zo erg in een deuk gaan liggen: deze waren echt geen hete donders :D

En als je er toch zoveel vanaf weet, kan je TS ook wel even helpen.
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 21-09-17 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

mala26

Berichten: 4998
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:25

En Sam R? Is een grote hengst die vaak ook groot door fokt en zover ik weet ook brave nakomelingen. Is wel spring gericht.

De eldorado van de zeshoek nakomelingen die ik mee heb gemaakt zijn geen gemakkelijke koekjes. Vanaf dag 1 wel mijn handen er aan vol gehad zeg maar.

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:25


Mallootje

Berichten: 5620
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 11:34

Van Gogh klinkt zeker interessant! Extra bloed heeft de merrie inderdaad niet nodig, niet qua karakter en ook niet qua uiterlijk.
Als het nuttig kan zijn hierbij nog een filmpje in parcours als 6-jarige: https://m.youtube.com/watch?v=bYwS1aiUCuE

Sam R ga ik bekijken, Hampshire vind ik niet verkeerd maar ik kies liever voor een hengst die zich al wat meer bewezen heeft en waarvan al nafok gekend is.

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:47

Wat een bloedkikker, en dat voor een Stolzenberg... maar goed, wel heel goed springen. Nu ik het filmpje heb gezien heb ik eventueel nog een suggestie voor je. Ik ben er zelf niet zo'n fan van, voor mij is hij veel te koud (en te weinig bloed :D ) in het karakter om te gebruiken, maar ik denk dat het voor jouw merrie ook wel eens zou kunnen passen, en dat is Tangelo van de Zuuthoeve. Geeft maat, ook wel leuke bewegers, maar vooral brááf. Heeft ook al wel een flink aantal nakomelingen die het goed doen in de sport, en je blijft toch redelijk commercieel fokken. Je merrie springt véél te goed om daar een dressuurhengst op te zetten.

Mocht je Duits overwegen, kan ik je ook A la Carte aanraden. Ik heb er een héle gave nakomeling van gehad, en die was voor mij te braaf en te koel, en daarom verkocht :o . Gigantisch veel springvermogen en liep 220+ punten in de dressuur. Zou ook een mooie aansluiting zijn op Stolzenberg.

(Mijn eerste voorkeur blijft voor deze merrie nog steeds Van Gogh trouwens :o )

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Dressuur- of springhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:05

Ik wilde ook Van Gogh aanraden. Om de redenen die al genoemd zijn, lijkt me een hele mooie voor wat jij zoekt :))

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Re: Dressuur- of springhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:27

Leuke merrie! Van fokkerij heb ik geen verstand, maar met Van Gogh heb ik wel ervaring :D Sinds vijf jaar heb ik een Van Gogh ruin in mijn bezit. Qua karakter is het een grapjas, je moet consequent blijven, want anders neem hij de touwtjes in handen, maar hij is wel eerlijk. Wat dressuur betreft is het een fijn en kwalitatief paard. Hij loopt zijn oefeningen goed en leerde ze (op keertwendingen na) erg simpel. Hij komt prima mee tussen de typische dressuurpaarden. In het springen en de cross wordt hij erg heet, maar blijft fijn te rijden. Hij heeft veel vermogen en techniek en spring ontzettend simpel. Kortom, een erg fijne allrounder! Over het algemeen geeft Van Gogh allround paarden, dus ik kan hem je zeker aanbevelen!

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:48

Ik zou denk ik ook eens naar Verdi kijken. Fijne bewegen, mooie maat en hele fijne karakters.

Meerdere nakomelingen door de handen gehad en stuk voor stuk fijne paarden.

Getup

Berichten: 8272
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Dressuur- of springhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:56

Zou er zeker een goedbewegende springhengst op zetten!
ook ik dacht aan van Gogh, om bovengenoemde redenen. Verder ben ik er een beetje uit, dus meer suggesties heb ik niet :D

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Dressuur- of springhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 13:07

Ik vind Darius altijd heel fijne paarden geven. Bewegen goed en zijn super qua karakter, zeer koel in de kop. Ook enorm goed beenwerk. Verdi zou ik dan weer niet aanraden, over het algemeen is zijn gangwerk wat aan de vlakke kant.

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Re: Dressuur- of springhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:01

Verdi is misschien wat vlakker, maar wel veel lossigheid in het lijf en heel correct in de bewegingen

Anoniem

Re: Dressuur- of springhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:11

Al aan Gelders gedacht? Henkie wellicht?

Mallootje

Berichten: 5620
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Belgie

Re: Dressuur- of springhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 13:09

Gelders spreekt me minder aan, is ook minder commercieel hier in België vrees ik.