Kwpn dekhengst met speciaal kleurtje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:47

AlwaysH schreef:
Change3x schreef:
Maar als je de keuze hebt dan ga je toch voor een zo goed mogelijk paard fokken? Ipv bijvoorbeeld eentje die van alles net niks kan alleen omdat je een bijzondere kleur wilde hebben. :=

Want je weet maar nooit hoe de toekomst loopt!


Maar wat ik nou dus echt niet snap: waarom denken jullie dat die leuke kleurtjes slechte genetische potentie zouden overbrengen (op de kleur na dus)?
Don Cremello, geen KWPN maar even een voorbeeld, heeft in mijn ogen een mooie bouw.
Ze kan toch kijken welke hengst het beste op haar merrie kan? Ik denk dat jullie een beetje vertrouwen moeten hebben in TS.


Het "probleem" met de hengsten die een kleurtje meebrengen is niet zo zeer de eigen kwaliteit. Het probleem is dat het er maar zo weinig zijn en dat de kans dat deze hengst qua beweging, exterieur en karakter de beste match is is gewoon kleiner.

Bij het KWPN is er dus een beschikbaar. Maar die is qua exterieur niet de meest ideale match. Zeker niet als hij ook nog springvermogen en techniek moet meegeven.

Dan wordt het al snel naar het buitenland kijken. Wat meer tijd en geld kost.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:47

AlwaysH schreef:
Klopt, is zeker waar, maar het is dan toch niet zo vreemd dat mensen paarden buiten het KWPN stamboek voor ts gaan zoeken of misschien wel een 'saaie' hengst voorstellen. Wat ts uiteindelijk kiest is haar keuze.

Beide opties dus niet een antwoord op de vraag van ts. :+
Wel terecht dat er gezegd wordt dat het niet verstandig is om op een speciaal kleurtje te selecteren binnen de kwpn hengsten omdat dat geen geschikte match zal geven afgezien van de kleur.

Eline_S_S

Berichten: 3524
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Kwpn dekhengst met speciaal kleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 18:17


amber0404
Berichten: 41
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 18:22

Eline_S_S schreef:
Mc Jonnas dan? Hier heb ik al een aantal leuke nakomelingen van zien langskomen welke het goed in de sport doen (ook met KWPN moeder-lijn)
http://www.hs-meijer.nl/site/dekhengsten/mcjonnas/


Ik zag die inderdaad al eerder langskomen in de reacties. Een erg gaaf beest! Ik zwlchem even opzoeken

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 18:27


Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Kwpn dekhengst met speciaal kleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 20:47

Ik heb een enorm fijn bont veulen gefokt uit Ceasar ter linden.
Zie onderschrift

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 21:13

amber0404 schreef:
KellyDV schreef:
Hoe groot is de merrie? Don Cremello fokt prachtig op paarden.


Ze is ongeveer 1.65

Jammer dat ze niet nét even iets groter is.. Don Cremello fokt heel mooi, al meerdere KWPN kruisingen veulens van gezien en waren hele mooie veulens. Maar er is dus inderdaad wel een kans dat het een E Pony wordt of met een beetje mazzel een klein paard.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 21:22

Zucht ... altijd die mi onbeschofte meningen als iemand een hengst zoekt die kleur kan toevoegen.

Ten eerste is het niemand's zaak maar diegene die de vraag stelt waarom zij/hij een 'kleur' hengst zoekt.

Ten tweede ... KWPN is de grootste 'kleuren fokkerij' stamboek van alles dat bestaat! Zwart, zwart en nog is zwart !! Of ze scheef staan, kin-kloppers zijn, voorbeen zwaaiers zijn, lucht-zuigers ... het maakt allemaal niet uit zolang ze maar zwart zijn! :(:)

Er zijn meer dan genoeg kwalitatieve goede gekleurde hengsten te krijgen buiten KWPN ... niet iedereen wilt of zoekt een Totilas maar zijn gelukkig met een in hoofd en lijf gezonde 'anders-gekleurde' paard die ze zonder veel poespas een wedstrijd en de bos in kunnen rijden.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 21:31

Hoi TS, Edmundo is al genoemd als de enige KWPN goedgekeurde hengst met een apart kleurtje.
Welke kleur zou je graag willen fokken?

Als je een palomino wilt fokken, zou je misschien eerst je merrie eens moeten testen of ze de vosfactor draagt, anders kan ze je nooit een palomino geven. Ze komt uit 2 niet-vos ouders dus dat is nog onduidelijk nu.
Verder heb je talloze andere kleuren zoals silver, champagne, wildkleur, appaloosa, bont. Er zijn diverse hengsten in deze kleuren die bij andere stamboeken goedgekeurd zijn.

amber0404
Berichten: 41
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 21:35

Coloured schreef:
Hoi TS, Edmundo is al genoemd als de enige KWPN goedgekeurde hengst met een apart kleurtje.
Welke kleur zou je graag willen fokken?

Als je een palomino wilt fokken, zou je misschien eerst je merrie eens moeten testen of ze de vosfactor draagt, anders kan ze je nooit een palomino geven. Ze komt uit 2 niet-vos ouders dus dat is nog onduidelijk nu.
Verder heb je talloze andere kleuren zoals silver, champagne, wildkleur, appaloosa, bont. Er zijn diverse hengsten in deze kleuren die bij andere stamboeken goedgekeurd zijn.


Het liefst zou ik geen appaloosa of bonte hengst willen. Volgens mij zit er geen vosfactor in haar

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 21:42

amber0404 schreef:
Coloured schreef:
Hoi TS, Edmundo is al genoemd als de enige KWPN goedgekeurde hengst met een apart kleurtje.
Welke kleur zou je graag willen fokken?

Als je een palomino wilt fokken, zou je misschien eerst je merrie eens moeten testen of ze de vosfactor draagt, anders kan ze je nooit een palomino geven. Ze komt uit 2 niet-vos ouders dus dat is nog onduidelijk nu.
Verder heb je talloze andere kleuren zoals silver, champagne, wildkleur, appaloosa, bont. Er zijn diverse hengsten in deze kleuren die bij andere stamboeken goedgekeurd zijn.


Het liefst zou ik geen appaloosa of bonte hengst willen. Volgens mij zit er geen vosfactor in haar


Als ze geen vosfactor draagt kun je met een palomino hengst wel een valk veulen fokken of een smokey black. Smokey black is zo goed als zwart.. Dat lijkt me niet echt jouw bedoeling. Je zou dan op zoek moeten naar een cremello of een perlino die homozygoot is voor agouti. Dan krijg je zeker een valkkleur eruit.

Anoniem

Re: Kwpn dekhengst met speciaal kleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 22:06

Je kunt lang en kort discussieren over op kleur fokken, maar als jij een misvormt paard fokt met een mooie kleur, heb je er nog niks aan. Mooi om naar te kijken misschien :+
Je paard lijkt nogal een onderhals te hebben, dus kijk goed naar hengsten met een goede hals met lengte.

amber0404
Berichten: 41
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 22:10

Joolien schreef:
Je kunt lang en kort discussieren over op kleur fokken, maar als jij een misvormt paard fokt met een mooie kleur, heb je er nog niks aan. Mooi om naar te kijken misschien :+
Je paard lijkt nogal een onderhals te hebben, dus kijk goed naar hengsten met een goede hals met lengte.


Nogmaals ik overleg ook met mijn baas om te kijken welke hengst er het beste op past

amber0404
Berichten: 41
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Kwpn dekhengst met speciaal kleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 22:12


Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 22:20

Joolien schreef:
Je kunt lang en kort discussieren over op kleur fokken, maar als jij een misvormt paard fokt met een mooie kleur, heb je er nog niks aan. Mooi om naar te kijken misschien :+
Je paard lijkt nogal een onderhals te hebben, dus kijk goed naar hengsten met een goede hals met lengte.


Er zijn zat bijzonder gekleurde hengsten die goedgekeurd zijn bij gerenommeerde stamboeken. Blijkbaar kan voor velen kleur en kwaliteit niet samen gaan. Een belachelijke misvatting. De kunst is om kleur én kwaliteit te fokken en dat begint met een goede merrie.

TS heeft een knappe veulenboekmerrie met een stamboek preferent prestatie moeder en een stamboek ster prestatie oma en een moederlijn die leuk wat sport heeft gebracht in dressuur en springen. Verder zit er achter OO Seven en Enrico, G. Ramiro Z en dat is echt de minste hengst niet.

De standfoto van TS is gewoon geen goede standfoto, die vertekent enorm. Op de eerdere foto's is duidelijk het verschil daarin te zien. Gewoon een correcte hengst zoeken TS met een kleurtje wat jij leuk vindt en dan ga je gewoon een leuk veulen krijgen waar al die niet-Anky's (lees de meeste amateur ruiters zoals jij en ik) prima mee rond kunnen sturen.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 22:22

Beste TS, zelf heb ik twee jaar achter elkaar gebruik gemaakt van een goede ponyhengst, met het geluk twee merries te hebben gekregen met een geweldige kleur; palomino én valk. Mijn merrie is 1.80m en de 2 jarige is nu al ruimschoots paard! Het veulen lijkt ook zeker deze stokmaat te gaan krijgen.

In dit topic zijn ook veel gekleurde hengsten besproken. Zelf ben ik ook veel bezig geweest met "grote" hengsten met kleur, maar vaak haakte ik af op het dekgeld of de speciale voorwaarden.

Enkele Duitse stations met gekleurde hengsten;
http://www.gestuet-falkenhorst.com/hengste.html
http://www.hengste-rohmann.de/Site/inde ... de-md.html
http://www.hengste-rohmann.de/Site/inde ... ld-md.html

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 22:22

amber0404 schreef:
Ik kwam net zelf deze hengst tegen
http://anserland.nl/hengsten/jantar/

Is het altijd toegestaan om bijvoorbeeld in mijn geval een AES gekeurde hengst er op te zetten?


Ja hoor, je kunt dan bij het AES je veulen laten registeren maar ook bij het KWPN. (En ook bij andere stamboeken) Afhankelijk van of de AES hengst licented of approved is, krijg je dan respectievelijk B-register of A-register KWPN papieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 22:28

Coloured schreef:
Joolien schreef:
Je kunt lang en kort discussieren over op kleur fokken, maar als jij een misvormt paard fokt met een mooie kleur, heb je er nog niks aan. Mooi om naar te kijken misschien :+
Je paard lijkt nogal een onderhals te hebben, dus kijk goed naar hengsten met een goede hals met lengte.


Er zijn zat bijzonder gekleurde hengsten die goedgekeurd zijn bij gerenommeerde stamboeken. Blijkbaar kan voor velen kleur en kwaliteit niet samen gaan. Een belachelijke misvatting. De kunst is om kleur én kwaliteit te fokken en dat begint met een goede merrie.

TS heeft een knappe veulenboekmerrie met een stamboek preferent prestatie moeder en een stamboek ster prestatie oma en een moederlijn die leuk wat sport heeft gebracht in dressuur en springen. Verder zit er achter OO Seven en Enrico, G. Ramiro Z en dat is echt de minste hengst niet.

De standfoto van TS is gewoon geen goede standfoto, die vertekent enorm. Op de eerdere foto's is duidelijk het verschil daarin te zien. Gewoon een correcte hengst zoeken TS met een kleurtje wat jij leuk vindt en dan ga je gewoon een leuk veulen krijgen waar al die niet-Anky's (lees de meeste amateur ruiters zoals jij en ik) prima mee rond kunnen sturen.


Dat zeg ik niet, goed lezen. Er vanuit gaande op de posts van TS lijkt het of kleur voorgaat op bouw, dat bedoel ik. En dat is overigens niet alleen ts, dat gebeurt wel vaker. Natuurlijk zijn er zat leuke kleurtjes met goed gestel en beweging.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 22:49

Joolien schreef:
Coloured schreef:

Er zijn zat bijzonder gekleurde hengsten die goedgekeurd zijn bij gerenommeerde stamboeken. Blijkbaar kan voor velen kleur en kwaliteit niet samen gaan. Een belachelijke misvatting. De kunst is om kleur én kwaliteit te fokken en dat begint met een goede merrie.

TS heeft een knappe veulenboekmerrie met een stamboek preferent prestatie moeder en een stamboek ster prestatie oma en een moederlijn die leuk wat sport heeft gebracht in dressuur en springen. Verder zit er achter OO Seven en Enrico, G. Ramiro Z en dat is echt de minste hengst niet.

De standfoto van TS is gewoon geen goede standfoto, die vertekent enorm. Op de eerdere foto's is duidelijk het verschil daarin te zien. Gewoon een correcte hengst zoeken TS met een kleurtje wat jij leuk vindt en dan ga je gewoon een leuk veulen krijgen waar al die niet-Anky's (lees de meeste amateur ruiters zoals jij en ik) prima mee rond kunnen sturen.


Dat zeg ik niet, goed lezen. Er vanuit gaande op de posts van TS lijkt het of kleur voorgaat op bouw, dat bedoel ik. En dat is overigens niet alleen ts, dat gebeurt wel vaker. Natuurlijk zijn er zat leuke kleurtjes met goed gestel en beweging.


Ik zeg ook niet dat je dat zegt. Het lijkt er echter op dat je dat zegt, net zo als het er volgens jou op lijkt dat bij TS kleur voorgaat op bouw. Mijn reaktie op jou is een reaktie in het algemeen op de veronderstelling dat kleur kwaliteit niet samen zouden kunnen gaan.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:06

Iedere hengst die goedgekeurd is bij een EU-erkende Stamboek heeft een Hengstenkeuring doorgegaan, heeft een medische keuring doorgegaan en dan ook nog bij de meeste Stamboek moet ook nog een aanleg test door komen.
Men mag aannemen dat deze hengst - MET of zonder kleur - toch dan voldoen aan de eisen van een correct exterieur en de rest.
In NL, en trouwens B, zijn ze erg discriminerend op kleur als het niet 'gewoon' is. En helaas door die houding missen ze uit op verschillende goede hengsten die wel iets zouden kunnen betekenen voor de sport.

Maar ik ben het eens met Coloured ... de merrie beoordelen adhv de aangeboden foto is 'not done', en de meeste onder ons die advies gaan geven doen eerst de moeite om te gaan kijken/opzoeken naar andere foto's/topics voordat een mening gegeven wordt over iemand anders paard. De merrie heeft een goede papier, is gezond en voldoet aan de TS criteria ... Het is niet aan mij of wie dan ook om de merrie af te kraken of de TS te ontmoedigen om een veulen te fokken uit haar merrie.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 23:34

Zie dat ik Don Fascination helemaal vergeten ben op te noemen, ook een geweldige hengst uit een mooie Duitse bloedlijn :j

Het is natuurlijk wel handig als ik de link erbij zet, waar ik in mijn vorige reactie naar verwees :+
Sakura789 @ [F-AM] Kleurenfokkerij binnen KWPN

amber0404
Berichten: 41
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 07:05

suffie schreef:
Zie dat ik Don Fascination helemaal vergeten ben op te noemen, ook een geweldige hengst uit een mooie Duitse bloedlijn :j

Het is natuurlijk wel handig als ik de link erbij zet, waar ik in mijn vorige reactie naar verwees :+
Sakura789 @ [F-AM] Kleurenfokkerij binnen KWPN


Bedankt!

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 07:33

Toch interessant dat sport aanleg zo’n beetje heilig wordt verklaard en een leuk kleurtje bijna taboe is. Het lijkt alsof sommigen denken dat een minder sport gericht gebouwd paard (oeh een onderhals! Paniek..) direct onbruikbaar is. Een paard moet wel ontzettend krom zijn wil je er niks mee kunnen. De kans dat er uit deze merrie een onrijdbaar misbaksel met drie poten komt lijkt me te verwaarlozen.

Ts veel succes met het zoeken naar een hengst die aan al jouw eisen voldoet!

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 07:38

Cream on top Z
Goede springer
Mooi kleurtje

Of er bij jou een mooie kleur uit komt is natuurlijk de vraag

amber0404
Berichten: 41
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 07:40

troi schreef:
Toch interessant dat sport aanleg zo’n beetje heilig wordt verklaard en een leuk kleurtje bijna taboe is. Het lijkt alsof sommigen denken dat een minder sport gericht gebouwd paard (oeh een onderhals! Paniek..) direct onbruikbaar is. Een paard moet wel ontzettend krom zijn wil je er niks mee kunnen. De kans dat er uit deze merrie een onrijdbaar misbaksel met drie poten komt lijkt me te verwaarlozen.

Ts veel succes met het zoeken naar een hengst die aan al jouw eisen voldoet!


Bedankt!