Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welke hengst voor evt.toekomstig veulen?

 

Hoi bokkers,

Sinds een maand heb ik m'n merrie. Ze is inmiddels twee maand onder het zadel.

Ik hoop er met een paar jaar een keer een veulen uit te fokken voor mezelf. De merrie is nog jong en ik wil eerst zien wat ze zelf kan.
Toch vind ik het leuk om al wat hengsten op te zoeken en te neuzen.

Ik ben heel benieuwd wat voor punten jullie zien dat verbeterd kan worden.

Punten die ik zelf heb is een coole hengst, merrie is een beetje een zenuwpees en dat wil ik er graag wat uit hebben. Haar bewegingen zijn netjes. Ik wil er graag een springhengst op, met deze merrie wil ik ook de springsport in.
Verder mag het veulen iets groter worden (merrie is nu 1.55 maar groeit nog, veulen mag wel richting 1.65)
Merrie is pittig en goed voorwaarts, werkt graag. Dit wil ik ook graag in een hengst zien.

Hierbij een foto;

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-17 13:52 



 
Profiel   

Hoe oud is deze?
Zonder afstamming en een filmpje van de bewegingen valt er niet veel van te zeggen, misschien kun je dat er bij zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-17 13:56 



 
Profiel   

Ik zou gaan voor een hengst die net een wat fijnere kop en meer lengte in de hals doorgeeft. Maar dat eerste is smaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-17 14:15 



 

Filmpje ga ik morgen maken!
Ze is 3. Ik laat haar zeker de eerste jaren nog niet dekken maar ben nu al wel benieuwd wat eventuele verbeter punten zijn.
De afstamming is onbekend.

Meer lengte in de hals is zeker een puntje, dankjewel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-17 17:06 



 
Profiel   

Als je geen tweede zenuwpees wilt, zou ik zelf niet met deze merrie fokken. Kans is aanwezig dat veulen daar iets van meekrijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-17 17:31 



 
Profiel   

Ik zou ook de hals en de koten vooraan mee nemen als verbeterpunt. Ze is nog ongetraind maar vooral die koten vooraan lijken mij wel een puntje. Ze glimt wel erg mooi :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-17 18:04 



 

Quebelle schreef
Ik zou ook de hals en de koten vooraan mee nemen als verbeterpunt. Ze is nog ongetraind maar vooral die koten vooraan lijken mij wel een puntje. Ze glimt wel erg mooi :j


Dankjewel! Mag ik vragen wat je precies bedoelt met de koten? Te dun/week?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-17 18:36 



 
Profiel   

Pfoe, zie de koten nu pas. Weet niet of dit een geschikte fokmerrie is. Combinatie karakter koten en hals. Dat zijn flink wat verbeterpunten in 1 generatie. Goed overnadenken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-17 22:07 



 

Maar wat is er mis met de koten dan? :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-17 22:40 



 
Profiel   

Wat een leuke merrie, vooral haar kleur <3
De koten van jouw merrie lijken wat lang, maar zo vanaf de foto zijn ze niet week. Wil je het zeker weten dan zou je de foto echt van opzij moeten nemen, het lijkt nu ietwat van bovenaf te zijn genomen.
Halslengte is een punt van aandacht, evenals haar hoofd en stokmaat, maar er zijn genoeg hengsten te vinden die goede halzen, mooie hoofden en maat vererven. Karakter zoals je nu beschrijft kan straks totaal anders zijn. Je merrie is nog maar kort onder het zadel en heeft waarschijnlijk nog weinig van de wijde wereld gezien. Moeder kan dan wel een zenuwpees zijn, maar dat hoeft het veulen helemaal niet te worden. Het is ook hoe je ermee omgaat en hoe vaak je een veulen in handen hebt.

Naar welk stamboek gaat je voorkeur uit en heb je een bepaald budget?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-17 23:04 



 
Profiel   

Koten vallen nog wel mee. De stokmaat in combi met de korte hals en her grove hoofd vind ik veel erger.
Ik zou hier ook niet mee fokken maar goed, ik leg die lat sowieso vrij hoog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-17 14:11 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Koten vallen nog wel mee. De stokmaat in combi met de korte hals en her grove hoofd vind ik veel erger.
Ik zou hier ook niet mee fokken maar goed, ik leg die lat sowieso vrij hoog.


Mm denk dat wanneer ze tijdje getraind zou zijn en actief vw nw gereden wordt haar hals van oor naar schoft mooier wordt en haar hoofd ook meer in verhouding is.

Het betreft volgens mij een wat laatbloeier. Geef haar een jaar en het is een ander dier

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-17 15:39 



 

Dank voor de reacties. Dit is sowieso niet een handig genomen foto. Hier was ze tevens net verhuisd en nog maar een maand onder het zadel, dus inderdaad vrij ongetraind.

Ik heb vandaag nog eens gekeken en op de foto lijken de koten erger dan in het echt, en haar hoofd lijkt ook wat onvoordelig. Ik heb vanavond betere foto's!

Klopt, is zeker een laatbloeier. Vandaar dat ik ook nog niet heel veel train. Ze is nog vrij smal en ielig.

Ik heb nog niet echt een bepaald stamboek. Ik wil wel graag een robuust paard. Gelders spreekt me ook zeker aan!

Deze foto is van een paar weken geleden. Niet hele mooie foto maar hier zie je denk ik wel dat de koten wat mee vallen (volgens mij)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-17 16:31 



 
Profiel   

Ik vind het nog steeds geen mooie beenstand, en het hoofd ook op deze foto, niet in verhouding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-17 17:45 



 
Profiel   

Dat het hoofd nog niet in verhouding is is niet heel gek voor een spierloze 3 jarige die nog groeit.

Succes met het vinden van een geschikte hengst TS!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-17 17:50 



 
Profiel   

Een merrie waarvan genetisch niets bekend is moet je gewoon niet mee fokken. Hoe lief en leuk je haar zelf vindt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-17 17:57 



 

Jammer dat er vrij veel negatieve reacties zijn. Er is niks bekend inderdaad, maar voor mij niet belangrijk. Een ander vind een leuke kleur belangrijk, dat vind ik onzin maar dan hoor je mij ook niet zeggen, niet doen!

Dus jammer dat er zo gereageerd word. Veulen is voor mezelf dus papier zal mij een gebrek wezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-17 18:00 



 
Profiel   

Mensen reageren niet negatief om je af te kraken.
Maar vooral om te te behoeden dat je straks met een paard zit wat niet klopt, of een paardje met slecht exterieur wat hem of haar echt zal beperken in de beweging.
Omdat je bij deze merrie de lijnen niet echt kent, en dus ook niet weet wat daarin sterk vererft wordt, weet je dus ook niet helemaal wat het gaat opleveren. Zelfs met dit bekend blijft het gokken. Maar nu is het een groter risico zeg maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-17 18:08 



 
Profiel   

Amy schreef
Jammer dat er vrij veel negatieve reacties zijn. Er is niks bekend inderdaad, maar voor mij niet belangrijk. Een ander vind een leuke kleur belangrijk, dat vind ik onzin maar dan hoor je mij ook niet zeggen, niet doen!

Dus jammer dat er zo gereageerd word. Veulen is voor mezelf dus papier zal mij een gebrek wezen.

Fokken gaat niet om wat iemand leuk vindt. Maar om de kansen die het paard heeft als jij deze om omstandigheden niet kunt houden. Exterieurmatig komt deze merrie zeer te kort op fundament en model. Plus genetisch niets bekend = niet mee fokken....je vermeerderd en daar zijn er zat van op deze wereld.

Klinkt hard, maar het is wel de waarheid. Geniet van je paard, maar koop een veulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-17 23:05 



 

Goh ze is net 3, moet nog helemaal in verhouding komen en spieren krijgen. Dat men tegenwoordig enkel op papier wil rijden dat weet ik, maar ik niet en het veulen is voor mijzelf. Ik plaats over een jaar nog wel een foto dan schrikken jullie er van hoe ze bij is getrokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-17 06:29 



 
Profiel   

Das bokt he.

Je weet nu dat afgezien van hals, hoofd en misschien koten je paard nu al knap leuk in elkaar zit. Das al nuttige info!

Als je graag gelders ziet zou ik een hengst zoeken die koel is en op die punten verbeterd. Ik vind het een leuke merrie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-17 06:53 



 
Profiel   

De springsport is een beetje een ondergeschoven kindje bij de Gelderse richting.
Wanneer je werkelijk op niveau de springsport in wil zou in mijn ogen dekken met een Gelderse niet de meest logische keuze zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-17 07:22 



 

Dank voor de reacties! Merrie is zeker niet perfect maar trekt echt nog wel bij...

Oké, ik heb me verder eigenlijk nog niet zo heel erg verdiept, is ook echt wat nog wel een paar jaar wacht. Maar dat wist ik nog niet! Ik vind Gelderse wel prachtige paarden, wat robuuster, daar hou ik wel van. Hoef niet een heel bloederig sportpaardje. Zijn er andere rassen/stamboeken/hengsten die wel die robuustheid wat hebben en ook lekker kunnen springen?

Ik hoef overigens geen zz mee te gaan springen... M zou leuk zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-17 08:04 



 
Profiel   

Saron is een zeer goed springende Gelderse hengst!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-17 08:05 



 
Profiel   

Ik vind gelders bloed helemaal geen gekke optie voor je merrie, en qua springen kun je met gelders bloed ook prima mee weg komen.

Hals vind ik prima van lengte en staat er goed op, ze mist wat "nek" dus een hengst die daar in wat meer front toe kan voegen is geen overbodige luxe.
Haar rug is wat week, dus dat is imo ook een aandachtspuntje. Verder lijkt ze qua verhouding en langgelijndheid wel mooi in elkaar te zitten.

Ik vind haar niet weekgekoot, maar wel wat onderstandig in het voorbeen dus ook dat is een aandachtspuntje. Achterbeen lijkt correct gesteld.

Ik moest gelijk aan Imposant denken, maar weet alleen niet of hij maat gaat fokken.

Is deze merrie helemaal nergens ingeschreven? wat misschien wel verstandig is om te doen voordat je gaat fokken is de merrie rontgenologisch op de foto zetten. Dan weet je iig of ze daarin gezond is en gezond door kan fokken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-17 08:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen