Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengst voor bonte NRPS stermerrie (Whats Colour)

 
Profiel   

De merrie is nu drachtig van mijn eigen hengst en ondertussen ben ik langzaam aan het nadenken wat voor hengst ik volgend jaar wil gebruiken. De merrie is 1.66 groot en heeft dus het ster predicaat, ze is een Whats Colour x Criminal Law. Aan moeders kant volbloed met veel goede eventingpaarden. Qua karakter is ze een toppertje, nergens bang voor en heel lief. Daar hoeft dus niks aan verbeterd te worden. Qua exterieur zou ik meer massa aan de voorkant willen, voor de rest is ze volgens mij vrij correct. Qua beweging zou een sterker achterbeen gewenst zijn. Springen doet ze graag en goed.

Ik zou het zonde vinden om een richting te kiezen dus ik wil graag een allround hengst. Ook ben ik niet vies van een kleurtje ;) dus zit ik nu zelf aan Edmundo en Cream on top te denken.

Wat voor idee hebben jullie bij de merrie?

Wat beeldmateriaal:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-17 15:08 



 

Qua kwaliteit natuurlijk altijd Cream On Top!
En daarbij komt ook nog dat zijn moeder een goed eventingpaard is, zijn halfbroer ook en verder weg in het stammetje ook goede paarden

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-17 15:12 



 
Profiel   

Levert dat ook een beetje een dressuurpaard op? Ik ben namelijk zelf voornamelijk dressuurruiter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-17 15:13 



 

Stel die vraag jezelf eens over Edmundo

Ik heb een 3 jarige Cream On Top gefokt, recent verkocht, uit merrie van 1.65, ze was 1.70 met keuren en kan extra bewegen, al moet ik zeggen dat haar moeder dat ook wel kan. Maar mooie merrie geworden

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-17 15:18 



 
Profiel   

Ik heb Edmundo vorig jaar in Den Bosch gezien en tijdens de ereronde kwam eindelijk het gas erop en toen vond ik hem wel erg goed bewegen. Had t idee dat de amazone hem wat voorzichtig reed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-17 15:22 



 
Profiel   

Ik zou het zonde vinden om Edmundo te gebruiken op deze merrie. Edmundo is meer een tuiger dan dressuur- of springpaard.

Cream on top lijkt mij wel een leuke keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-17 15:27 



 
Profiel   

Hebt je misschien een link naar haar afstamming?

Er zijn zowiezo verschillende hengsten die kunnen voldoen aan je eisen en die of creme-dragers zijn of bont zijn EN die in het sport presteren. Kwestie is welke bloedlijnen, en natuurlijk hengst, het beste bij die van de merrie passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-17 18:09 



 
Profiel   

[ img ]

Haar afstamming

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-17 18:31 



 
Profiel   

Edmundo zeker niet doen. Je paard gaat daar een hele zware hoofd/halsverbinding van krijgen wat met alle disciplines niet praktisch is

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-17 18:35 



 
Profiel   

littleroosie schreef
[ [url=m/lkPlHI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haar afstamming


Misschien is Creme De La Creme Di Luna een optie ... valk en ook AES goedgekeurd.
Zijn vader lijn heeft al goede resultaten gebracht met de Pools lijnen van Mecenas.
Vader's moeder is international springer geweest, en haar vader, Larome, heeft niet alleen springers gebracht maar ook goede dressuur paarden.
https://angloeuropeanstudbook.com/datab ... me-di-luna

Een goede allround hengst die cremello is, is Alasdair GF ... geeft beweging, front, en vermogen door.
Wel veel volbloed, dus weet niet of die helemaal in het plaatje zou passen.
http://www.allbreedpedigree.com/alasdair+gf

Andere mogelijkheid is D'Agostini S ... ggk Oostenrijkse WB, zwart bont ... super pedigree ! Don Corazon x Ico. Moeder VrPrSt 'Indian Dream', zelf verdienstelijk in springsport, is moeder van 3 GGK zonen
http://www.allbreedpedigree.com/d+agostini+s

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-17 19:17 



 

Peterina ik vraag me altijd af hoe het met de beschikbaarheid zit van de hengsten die je noemt

Cream On Top kan je gewoon voor dezelfde dag vers sperma bestellen

Overigens, aangezien je merrie de bonte kleur al meebrengt, kan je ook kiezen voor een 'gewoon' gekleurde hengst en een bovengemiddeld goede vererver uitzoeken. Je hebt 50 % kans op een bonte met kwaliteit en is het veulen niet bont heb je nog een goed paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 10:31 



 
Profiel   

Andere hengst met op het eerste gezicht een wat gewonere kleur: Zambesi. Echter geeft deze hengst wel de meest geweldige patronen mee (sabino en stekelharig). Ik heb er er de meest leuke kleuren en aftekeningen van langs zien komen. Voorts zijn het ook altijd mooie types, die prima kunnen springen en bewegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 10:47 



 
Profiel   

Enkel, alle zambesi's die in ken hebben een heul naar karakter..

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 10:48 



 
Profiel   

Die hebben ook een moeder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 10:49 



 
Profiel   

Ja eens. Maar ik zie een hoop paarden, met scheren en andere dingen en 4x is er bijna het licht uit me ogen geslagen met 4x dezelfde papa :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 11:08 



 
Profiel   

Ik zou kleur vergeten, en kiezen voor een hengst die de bovenlijn kan doen opvullen en een langere halspartij heeft. Hopelijk eentje die het 'volbloed' er wat afhaalt. Let ook even op de hoeven van de hengst, je wilt iets meer verzenhoogte in de voet, vooral achter. Die merrie geeft wel kans op een leuk kleurtje. Hier domweg een gele opzetten zonder het type te verbeteren is zonde. CoT geeft ze nogal eens overbouwd, voert ook best veel XX en ik denk niet dat hij in type of beweging veel aan deze merrie zal toevoegen.

Ik denk eerlijk gezegd dat je eigen hengst complementair zal fokken met deze merrie. Ferro bloed en lijnteelt op Samber.... best interessant!
Wil je iets anders dan je eigen hengst, dan zou ik voor deze merrie meer richting Gelders bloed gaan kijken. Of een (klein)zoon van Ferro. Een stevige hengst met zo min mogelijk XX-bloed erin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 11:59 



 
Profiel   

Dees schreef
Ik zou kleur vergeten, en kiezen voor een hengst die de bovenlijn kan doen opvullen en een langere halspartij heeft. Hopelijk eentje die het 'volbloed' er wat afhaalt. Let ook even op de hoeven van de hengst, je wilt iets meer verzenhoogte in de voet, vooral achter. Die merrie geeft wel kans op een leuk kleurtje. Hier domweg een gele opzetten zonder het type te verbeteren is zonde. CoT geeft ze nogal eens overbouwd, voert ook best veel XX en ik denk niet dat hij in type of beweging veel aan deze merrie zal toevoegen.

Ik denk eerlijk gezegd dat je eigen hengst complementair zal fokken met deze merrie. Ferro bloed en lijnteelt op Samber.... best interessant!
Wil je iets anders dan je eigen hengst, dan zou ik voor deze merrie meer richting Gelders bloed gaan kijken. Of een (klein)zoon van Ferro. Een stevige hengst met zo min mogelijk XX-bloed erin.


Dit vind ik wel even leuk om te horen Dees. Heb de merrie ook gekocht om passend te zijn aan mijn eigen hengst. Hij gaat in maart voor de HK (bonte paarden stamboek), mocht hij hier niet ggk worden denk ik dat ik liever een andere hengst erop zet. Een (klein)zoon van Ferro vind ik ook geen slecht idee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 13:44 



 
Profiel   

Zou de gelderse hengst Wilson ook een optie zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 20:06 



 
Profiel   

[ img ]
Wilson.

Dat is een groot paard, met een mooi pedigree waar je in de niet-Gelderse fokkerij ook nog wat mee zou kunnen. Zijn bovenlijn doet imo aardig strak aan en ik vind zijn achterhand verre van aansprekend. Beweging vind ik ook niet echt overtuigen... (zie https://youtu.be/kbMjoOW41L8 - veel voor, weinig achter). Denk wel dat je met deze hengst wel maat/massa kunt toevoegen aan je merrie en ook het front massiever zal kunnen uitpakken. En dan maar flink hopen dat je die rare staartinplant niet terug zult zien in je veulen en de lichtvoetigheid van de merrie behoudt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-17 18:02 



 
Profiel   

De bovenlijn en halslengte zijn in mijn ogen prima bij deze merrie. TS wil een sterker achterbeen, ik zie vooral een achterbeen dat achter de massa staat. Op zoek dus naar een hengst met een correcte achterhand (lees achterbeen onder de massa). Dan komt een paard makkelijker/beter tot dragen dan wanneer het achterbeen wat achter de massa staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-17 20:37 



 
Profiel   

https://www.facebook.com/gerrel.vink/vi ... 7/?fref=ts

Wilson

AB staat niet achter de massa, trek de lijn maar door op de standfoto

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 00:40 



 
Profiel   

http://platinumstable.com/nl/paarden/bosco

Kan fijn bewegen ook Aangezien je toch meer de dressuur kant op wilt Mooie hals erop!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 01:00 



 
Profiel   

Mooi pedigree op die bosco. Is die röntgen goed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 12:56 



 
Profiel   

Ik heb 0 verstand van fokken :o maar de hengst Ceasar ter Linden?
Zit Ferro bloed in toch?
Of fok je dan weer in op Samber?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 13:06 



 

Bosco is leuk, niet te groot maar verder erg sympathiek en prima beweging
Ik weet niet of hij inmiddels al volledig goedgekeurd is, hij liep als 3 jarige zijn verrichting niet
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 13:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen