Leuke hengst voor engelse merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Leuke hengst voor engelse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 15:47

We zijn van plan om onze merrie te gaan dekken volgend jaar, voor een klein paardje eruit te fokken voor mijn zusje later.
Ze rijd nu op een D-pony en is over een paar jaar 18 en willen we over gaan naar paard rond die tijd.
Dus veulen blijft in ons bezit voor recreatief/wedstrijd gebruik.

De merrie is 1.50m. nakomeling hoeft maar rond de 1.60/1.65m. te worden.

Ik zoek een hengst, wat meer pit erin mag hebben en een wat ranker type hengst.
Moet ook wat verbetering geven in de beweging.
Voor de rest maakt hij niet uit als het een dressuur of springhengst is.

Foto's zijn toen ze net uit engeland hier heen is gekomen.
Dus arm in de bespiering.

Afbeelding
Afbeelding

(Graag geen berichten over waarom geen jong dier kopen, we willen graag een veulen uit deze merrie fokken vanwege haar karakter.)
En zou graag jullie mening erover horen welke hengstkeuze en waarom. :D

Anomien

Berichten: 7380
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Leuke hengst voor engelse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 17:14

Persoonlijk vind ik het geen fokmateriaal
Wat is haar afstamming?

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 18:25

Knert schreef:
Persoonlijk vind ik het geen fokmateriaal
Wat is haar afstamming?

Waarom niet? Gewoon een vraagje waaraan je dat basseert? :o
Papieren zijn nooit aangevraagt, dus ik heb geen idee en kan de oudelijke eigenaar niet bereiken helaas.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Leuke hengst voor engelse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 18:31

Leuk zo’n bonte! :D

Ik zou zeker voor een hengst gaan die vierkantsmodellen fokt door de meer dan genoeg lengte in haar rug.

Een paard van 1.60/1.65 fokken wordt wel een grote uitdaging met een pony van 1.50. Zorg ervoor dat je dus geen hengst kiest die de stokmaat verkleint. De kans dat er een paard uit komt is denk ik niet heel groot maar proberen kan altijd!

Wil je dressuur gaan rijden of springen mer je toekomstige veulen? Dan weet je naar wat voor een hengst je kan gaan kijken.

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 18:39

Change3x schreef:
Leuk zo’n bonte! :D

Ik zou zeker voor een hengst gaan die vierkantsmodellen fokt door de meer dan genoeg lengte in haar rug.

Een paard van 1.60/1.65 fokken wordt wel een grote uitdaging met een pony van 1.50. Zorg ervoor dat je dus geen hengst kiest die de stokmaat verkleint. De kans dat er een paard uit komt is denk ik niet heel groot maar proberen kan altijd!

Wil je dressuur gaan rijden of springen mer je toekomstige veulen? Dan weet je naar wat voor een hengst je kan gaan kijken.

Een wat grotere veulen, maar dat het iets kleiner blijft is niet de grootste ramp.
Aangezien mijn zusje niet van grote paarden houd en zelf wat kleiner van stuk is.

Ze is inderdaad wat langer en weker in de rug dus een rechter model is inderdaad gewenst.

Allround is voorkeur.
Maar hierin hebben we geen wensen van t een of het ander, veulen zal voor van alles gebruikt worden...

Anomien

Berichten: 7380
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 19:33

dynara schreef:
Knert schreef:
Persoonlijk vind ik het geen fokmateriaal
Wat is haar afstamming?

Waarom niet? Gewoon een vraagje waaraan je dat basseert? :o
Papieren zijn nooit aangevraagt, dus ik heb geen idee en kan de oudelijke eigenaar niet bereiken helaas.[/quote]
Oké... je hebt een punt

Geen mooie schouders (das persoonlijk denk ik)
Vreselijk stijl op de achterbeen. Te weke rug. Geen mooie croupe.
Lijkt voor ondertredend, maar kan zeker door de foto komen. Dus die streep maar deels weg.

Totale plaatje vind ik haar ook niet echt iets moois hebben. Maar ook dat is persoonlijk.
Dus ze heeft geen papieren?

Een hengst kan verbeteren maar als er teveel verbeterd moet worden in combinatie dat het veulen 8 tot 10% groter moet worden. De verhoudingen nog meer uit elkaar getrokken worden, terwijl de merrie dit al niet heeft.
Kan ik mij voorstellen dat het eindresultaat eeen behoorlijke gok is.

Daarom zou ik er niet mee fokken en gewoon dankbaar zijn dat ze zo lief rijpaard is en er een paardje bijkopen.

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Re: Leuke hengst voor engelse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 20:01

@knert
Oke, qua model is het inderdaad persoonlijk. Het is geen echt wedstrijd paardje.

Ik denk dat het met de benen meevalt, foto is iets schuin van voren genomen.
Haar rug en croupe ben ik met je eens :j

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 20:55

Hoe lang is de merrie al bij jullie? Want je hoort toch wel eens van importpaarden die de eerste tijd heel mak zijn te zijn maar als ze beter in hun vel komen te zitten (zowel mentaal als lichamelijk) een verandering in karakter laten zien.

Je geeft aan niet te weten wie haar ouders zijn. Dan heb je dus geen idee welk karakter die hebben, welke bouw, grootte en of ze leuk kunnen bewegen. Een eigenschap kan een generatie overslaan waardoor een veulen (net als een kind) ook sterk op oma/opa kan gaan lijken. Maar omdat oma onbekend is weten we dus niet of die een heel meewerkend karakter heeft of misschien wel juist -wat extreem gezegd- een rotknol is. Opa idem.

Verder moet je er aan denken dat het fokken van een veulen niet goedkoop is. Afhankelijk van je hengstenkeuze kun je wat besparen op dekgeld, maar de dierenarts vraagt hetzelfde tarief voor een htk veulen als voor een topper. En een slecht veulen eet net zoveel als een goed veulen. Tel daarbij op dat jullie graag zien dat de nakomeling nogal wat groter wordt dan mams dan zijn er toch nog wel een paar vraagtekens.

Het fokken van een veulen bij je eigen merrie is zonder twijfel een hele ervaring. Een hele leuke als het goed gaat, een mindere als er complicaties zijn. Het leukste is als het veulen jong is en bij de moeder loopt. Maar dat duurt maar een maand of 5-6, daarna is het een jong paard die zichzelf moet bewijzen.

Daar kijk je met het meeste plezier naar als het een mooi en lief paard is. Maar doordat er niets van de voorouders bekend is, is er helaas ook het risico dat het een minder mooi paard wordt die helemaal niet zo mensgericht is. Fokken is gokken wordt wel gezegd, in zo'n geval nog veel meer een gok dan bij fokken met paarden waarbij de herkomst over vele generaties bekend is.

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 21:11

Rex_Rolfo schreef:
Hoe lang is de merrie al bij jullie? Want je hoort toch wel eens van importpaarden die de eerste tijd heel mak zijn te zijn maar als ze beter in hun vel komen te zitten (zowel mentaal als lichamelijk) een verandering in karakter laten zien.

Je geeft aan niet te weten wie haar ouders zijn. Dan heb je dus geen idee welk karakter die hebben, welke bouw, grootte en of ze leuk kunnen bewegen. Een eigenschap kan een generatie overslaan waardoor een veulen (net als een kind) ook sterk op oma/opa kan gaan lijken. Maar omdat oma onbekend is weten we dus niet of die een heel meewerkend karakter heeft of misschien wel juist -wat extreem gezegd- een rotknol is. Opa idem.

Verder moet je er aan denken dat het fokken van een veulen niet goedkoop is. Afhankelijk van je hengstenkeuze kun je wat besparen op dekgeld, maar de dierenarts vraagt hetzelfde tarief voor een htk veulen als voor een topper. En een slecht veulen eet net zoveel als een goed veulen. Tel daarbij op dat jullie graag zien dat de nakomeling nogal wat groter wordt dan mams dan zijn er toch nog wel een paar vraagtekens.

Het fokken van een veulen bij je eigen merrie is zonder twijfel een hele ervaring. Een hele leuke als het goed gaat, een mindere als er complicaties zijn. Het leukste is als het veulen jong is en bij de moeder loopt. Maar dat duurt maar een maand of 5-6, daarna is het een jong paard die zichzelf moet bewijzen.

Daar kijk je met het meeste plezier naar als het een mooi en lief paard is. Maar doordat er niets van de voorouders bekend is, is er helaas ook het risico dat het een minder mooi paard wordt die helemaal niet zo mensgericht is. Fokken is gokken wordt wel gezegd, in zo'n geval nog veel meer een gok dan bij fokken met paarden waarbij de herkomst over vele generaties bekend is.


Dat klopt, een veulen fokken kost meer dan een aanschaffen.
Heb jaren bij de DA gewerkt, dus ken de gevaren ect.

Het blijft inderdaad een grote gok! Maar dat vind ik er ook erg leuk aan, wil daarom niet zomaar een hengst erop gooien.
En ik ken niet zo veel hengsten namelijk, alleen de oudere stamhengsten zeggen me wat.

Ik verwacht niet dat het er een vervelende bok uit komt. Althans dat hoop niemand niet :=
Ik denk dat het een welsh cob is, met irish cob. Dus een echte bewegingstopper zou er niet uitkomen. Daar zijn we zeker van bewust!

We hebben haar nu denk ik toch al 2 maanden, in het begin erg schuw en rare ideeën. Nu begint ze meer op haar plek te komen en word ze er gelukkig rustiger op moet ik zeggen :j

Erg zachtaardige merrie die wel wat terug houdend is en wat meer op zichzelf is. Het is totaal geen dominante merrie.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:17

dynara schreef:
Change3x schreef:
Leuk zo’n bonte! :D

Ik zou zeker voor een hengst gaan die vierkantsmodellen fokt door de meer dan genoeg lengte in haar rug.

Een paard van 1.60/1.65 fokken wordt wel een grote uitdaging met een pony van 1.50. Zorg ervoor dat je dus geen hengst kiest die de stokmaat verkleint. De kans dat er een paard uit komt is denk ik niet heel groot maar proberen kan altijd!

Wil je dressuur gaan rijden of springen mer je toekomstige veulen? Dan weet je naar wat voor een hengst je kan gaan kijken.

Een wat grotere veulen, maar dat het iets kleiner blijft is niet de grootste ramp.
Aangezien mijn zusje niet van grote paarden houd en zelf wat kleiner van stuk is.

Ze is inderdaad wat langer en weker in de rug dus een rechter model is inderdaad gewenst.

Allround is voorkeur.
Maar hierin hebben we geen wensen van t een of het ander, veulen zal voor van alles gebruikt worden...


Dan zou ik voor een springpaard gaan die ook netjes kan bewegen. De dressuurpaarden zijn tegenwoordig niet meer easy to handle gefokt en naar het springen wordt niet gekeken.

Met een springhengst op je merrie kun je een leuke allrounder fokken!

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Re: Leuke hengst voor engelse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 18:40

Iemand geen idee? :o
Ik zat aan numero uno te denken... vanwege meer front voor en vanwege meer bloed. Is dit een goed idee?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 18:51

Change3x schreef:
Leuk zo’n bonte! :D

Ik zou zeker voor een hengst gaan die vierkantsmodellen fokt door de meer dan genoeg lengte in haar rug.

Een paard van 1.60/1.65 fokken wordt wel een grote uitdaging met een pony van 1.50. Zorg ervoor dat je dus geen hengst kiest die de stokmaat verkleint. De kans dat er een paard uit komt is denk ik niet heel groot maar proberen kan altijd!

Wil je dressuur gaan rijden of springen mer je toekomstige veulen? Dan weet je naar wat voor een hengst je kan gaan kijken.

Dat van dat vierkantsmodel kan ik me niet zo in vinden. Het is geen optellen of aftrekken en dan hopen dat je een goede rug krijgt. Als je een veulentje wilt fokken met een betere rug dan moet je zorgen dat je een hengst met een hele correcte rug gebruikt.

1.60 of 1.65 zie ik hem ook niet zo snel worden.

Over de afstamming: meestal zijn dit soort Engelse beestjes een kruising tussen een draver en een tinker.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 20:03

janderegelaa schreef:
Change3x schreef:
Leuk zo’n bonte! :D

Ik zou zeker voor een hengst gaan die vierkantsmodellen fokt door de meer dan genoeg lengte in haar rug.

Een paard van 1.60/1.65 fokken wordt wel een grote uitdaging met een pony van 1.50. Zorg ervoor dat je dus geen hengst kiest die de stokmaat verkleint. De kans dat er een paard uit komt is denk ik niet heel groot maar proberen kan altijd!

Wil je dressuur gaan rijden of springen mer je toekomstige veulen? Dan weet je naar wat voor een hengst je kan gaan kijken.

Dat van dat vierkantsmodel kan ik me niet zo in vinden. Het is geen optellen of aftrekken en dan hopen dat je een goede rug krijgt. Als je een veulentje wilt fokken met een betere rug dan moet je zorgen dat je een hengst met een hele correcte rug gebruikt.

1.60 of 1.65 zie ik hem ook niet zo snel worden.

Over de afstamming: meestal zijn dit soort Engelse beestjes een kruising tussen een draver en een tinker.


Waarom zou een hengst die vierkantsmodellen fokt geen goede rug hebben? :+

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 20:25

Wat Janderegelaa bedoelt, is dat je door twee extremen te combineren niet op het midden tussen beide extremen uit komt. Erg lange rug maal erg korte rug geeft meestal niet een rug met de gewenste gemiddelde verhoudingen maar ofwel de korte rug van de vader ofwel de lange rug van de moeder. Om die reden is het beter om te fokken met een paard met goede verhoudingen (onder andere). Geeft simpelweg meer fokzekerheid. Verder moet je de goede eigenschappen van je merrie willen bevestigen/versterken via de hengst, in plaats van haar mindere eigenschappen willen verbeteren. Heeft de merrie eigenschappen die je eigenlijk niet wilt terugzien in het veulen, dan moet je niet met haar fokken. Vermeerderd wordt er al meer dan genoeg.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 06:07

Askja schreef:
Wat Janderegelaa bedoelt, is dat je door twee extremen te combineren niet op het midden tussen beide extremen uit komt. Erg lange rug maal erg korte rug geeft meestal niet een rug met de gewenste gemiddelde verhoudingen maar ofwel de korte rug van de vader ofwel de lange rug van de moeder. Om die reden is het beter om te fokken met een paard met goede verhoudingen (onder andere). Geeft simpelweg meer fokzekerheid. Verder moet je de goede eigenschappen van je merrie willen bevestigen/versterken via de hengst, in plaats van haar mindere eigenschappen willen verbeteren. Heeft de merrie eigenschappen die je eigenlijk niet wilt terugzien in het veulen, dan moet je niet met haar fokken. Vermeerderd wordt er al meer dan genoeg.

Dank je ;)

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 07:08

Toch heb ik daarin al veel successen zien voorbij komen. :j

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 07:21

En drama’s. Ik persoonlijk zou hier ook niet mee fokken. En als ik al een keuze zou moeten maken dan voor Fries, Gelders of Groninger. Simpel om de reden dat het qua bouw makkelijker aansluit bij het type.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 07:25

Change3x schreef:
Toch heb ik daarin al veel successen zien voorbij komen. :j

Zelfs een blinde eekhoorn vindt wel eens een nootje.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Leuke hengst voor engelse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 07:46

Weetje wat het is, je zet een hengst op je merrie die zulke zwakke punten kan verbeteren. Wat eruit komt weet je van te voren nooit.

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:01

Ik had hier denk ik ook niet mee gefokt. En als je dat wel zou doen, dan zou ik inderdaad voor een oudere (stempel)hengst kiezen die bewezen heeft fijne en correcte modellen door fokt in combinatie met goede karakters en fijne basis bewegingen. En daarin niet te veel kijken naar dressuur of springhengsten. Hengsten als Equador en Burggraaf en bij de Friezen Pier 488 hebben bijvoorbeeld bewezen gemiddeld genomen hele fijne correct gebouwde gebruikspaarden door te geven met een beetje maat en een fijn karakter. Zelfs als de merrie daarin tekort schiet. Op goede merries kunnen deze hengsten bovengemiddeld goede paarden geven, op basis merries die tekortschieten op bepaalde fronten kunnen ze alsnog een heel fijn basispaard geven.

De bovenstaande hengsten zijn gewoon even een greep uit een aantal hengsten... Er zijn er meer. Ik heb alleen van bovenstaande al heel veel nakomelingen door handen gehad en ben nog nooit een echt slechte tegen gekomen. Zelfs niet uit hele kromme of akelige merries.

Edit: Michael (van stal Schutte) bedenk ik me nu ook nog even... Erg fijne nakomelingen vaak en past op heel veel merries.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:19

Women2 schreef:
Ik had hier denk ik ook niet mee gefokt. En als je dat wel zou doen, dan zou ik inderdaad voor een oudere (stempel)hengst kiezen die bewezen heeft fijne en correcte modellen door fokt in combinatie met goede karakters en fijne basis bewegingen. En daarin niet te veel kijken naar dressuur of springhengsten. Hengsten als Equador en Burggraaf en bij de Friezen Pier 488 hebben bijvoorbeeld bewezen gemiddeld genomen hele fijne correct gebouwde gebruikspaarden door te geven met een beetje maat en een fijn karakter. Zelfs als de merrie daarin tekort schiet. Op goede merries kunnen deze hengsten bovengemiddeld goede paarden geven, op basis merries die tekortschieten op bepaalde fronten kunnen ze alsnog een heel fijn basispaard geven.

De bovenstaande hengsten zijn gewoon even een greep uit een aantal hengsten... Er zijn er meer. Ik heb alleen van bovenstaande al heel veel nakomelingen door handen gehad en ben nog nooit een echt slechte tegen gekomen. Zelfs niet uit hele kromme of akelige merries.

Edit: Michael (van stal Schutte) bedenk ik me nu ook nog even... Erg fijne nakomelingen vaak en past op heel veel merries.

Heb je een aandeel in Michael!? Die hengst heeft het nooit gedaan en gaat het ook nooit doen. Buiten dat hij echt amper heeft gedekt in de 20 jaar dat hij ter dekking staat zijn er 10 merrie's op de keuring geweest waarvan er 1 ster geworden is.

Buiten dat adviseer je hengsten die al een eeuw dood zijn.

Ik zou op die merrie een mooie ponyhengst zetten. Don Cremello Du Bois ofzo.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:19

Change3x schreef:
Weetje wat het is, je zet een hengst op je merrie die zulke zwakke punten kan verbeteren. Wat eruit komt weet je van te voren nooit.

Dat weet je wel als je een bewezen hengst neemt.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:27

dynara schreef:
Iemand geen idee? :o
Ik zat aan numero uno te denken... vanwege meer front voor en vanwege meer bloed. Is dit een goed idee?


Ik geloof niet dat numero uno gaat geven wat je zoekt :n

Ik ga met jan mee. Leuke pony hengst oid. Misschien een barock pinto? Oud stalgenoot van mij rijd er nu 1. Alexander heet die hengst maar ik weet niet of die nu ter dekking aangeboden wordt. Vind het wel een geinig ding om te zien.

https://www.facebook.com/Alexander-BP-1 ... 687092531/

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:49

janderegelaa schreef:
Change3x schreef:
Weetje wat het is, je zet een hengst op je merrie die zulke zwakke punten kan verbeteren. Wat eruit komt weet je van te voren nooit.

Dat weet je wel als je een bewezen hengst neemt.


Nee, want bij alle paarden pakt het anders uit.
Bij een bewezen hengst heb je meer zekerheid maar geen garantie.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:55

Change3x schreef:
Nee, want bij alle paarden pakt het anders uit.
Bij een bewezen hengst heb je meer zekerheid maar geen garantie.

Je hebt in elk geval een stuk meer zekerheid dan als je op een paard met een lange rug een hengst met een korte rug zet en hoopt dat er een gemiddelde rug uitkomt ;)