Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[H] Stippen terug fokken (match hengst en merrie)

 
Profiel   

Ik heb een vraag aan jullie.
Ik zou graag appaloosa's willen blijven fokken maar op 1 na hebben alle appaloosa's thuis chewano bloed. Ik zou daarom wel wat andere bloedlijnen erin wille. Fokken. Het liefst met de eenkleurige zodat ik de fokproducten indien er een match is weer kan kruizen met een chewano nakomeling. Mijn voorkeur gaat uit naar de hengsten yismerai en pjotr. De een is eigenlijk te groot, de andere eigenlijk te klein. Ik heb een aantal merries beschikbaar maar welke match nu beste net welke hengst of zijn er geen die matchen in jullie ogen?

Yismerai:
http://www.appaloosa-stamboek.com/hengs ... smerai.htm

[ img ]


Pjotr:
http://www.appaloosa-stamboek.com/hengs ... vpjotr.htm

[ img ]

De beschikbare merries zonder appaloosa bloed:
Debora nf stermerrie 1.33m
Jasper x merrie moscan

[ img ]
Nadelen sterk karakter en weke koten achterbenen met stijle sprongen


Devaney nrps 1.40m
don cremello du bois x Jasper

[ img ]
Nadelen vrij lang in de rug, draagt Sabino.


Danika nrps 1.49m
djamai du bois x milton

[ img ]
Helaas geen betere foto
Nadelen wat ril en achter iets toevallig


Minke Duitse rijpony 1,47m
Don carino du bois x Eduard

[ img ]
Nadelen ik weet nog niet hoe ze fokt, wat eenkennig.


Appaloosa genen dragende merries:
Emely nrps/nas 1.43m
Delano diggory x chewano van de langenieuw


[ img ]
Nadelen, wat stug en lomp


Djamira nrps/nas 1.47m
djamai du bois x Samir

[ img ]
Nadelen achterhand en hals

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 00:23 



 
Profiel   

Yismeray spreekt me in combinatie met jouw merries meer aan.
Ik vind het hoofd van Pjotr veel te klein in verhouding tot zijn lijf. Ook ben ik geen fan van zijn achterhand.
Dat in combinatie met de opgenoemde verbeterpunten van jouw merries zou ik zeker voor Yismeray kiezen.
Jammer dat de stippelhengst van Neonlight (ben zijn naam even kwijt) niet meer beschikbaar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 00:49 



 
Profiel   

Yismerai is alleen niet gehandhaafd als dekhengst nav nakomelingen onderzoek bij het NAS. Even iets om op te letten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 00:52 



 
Profiel   

Ja devdan... en de jongste van neonlight verkocht en geruimd en nu leeft neonlight (De pony) niet meer.

Verrassend dat nas yismerai eruit gooit. Moeten ze wel hele goede reden voor hebben want is mooi gefokt dier en een goed dier. En volgens mij hebben ze enkel veulens gezien. Voor mij geen bezwaar alleen moet ik dan even kijken dat ik voldoende bloed FOK voor nrps of wpcv.

[ img ]
Nog foto van danika. Zag nog een fijne autocorrectie op haar iets koehakkige achterbeen stand. Dus bij deze.

In ieder geval genoeg bloed hebben danika, minke en djamira.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 01:17 



 
Profiel   

Sorry even off topic.
Maar hoezo yismerai eruit? Heb ik iets gemist?
Waar kan ik dat vinden op internet?
Heb hem dit jaar net gebruikt bij mijn merrie O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 01:26 



 
Profiel   

Zal vast wel in de volgende appaloosa nieuws staan.

Waarom eruit. Omdat we verder gaan met fijne beentjes, mooie koppies, rijke halzen en showy bewegingen? En dan over 10/15 jaar gaan we weer terug naar de basis dieren want dan hebben ze te weinig bot om knappe peesaanhechtingen te kunnen vormen, misschien is karakter te weinig meewerkend voor de sport, kan iemand met een maatje meer er niet meer op rijden, zijn de bovenlijnen en dragende achterbeen precies verkeerd om gefokt en oja, die kleine koppies geven dan misschien ook nog wel.afwijkingen in schedelvorming en gebitten. Het is nu nog niet extreem maar er is ineens wel een omslag merkbaar bij het stamboek. Leuk voor de keuringen maar ehm ik wil rijden en de kinderen waar naar ik mijn fokproducten verkoop ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 01:40 



 
Profiel   

Is Yismeray eruit? Ik dacht dat het was vanwege het tonen van te weinig nakomeling oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 01:50 



 
Profiel   

Dat zou nog kunnen maar hij had er dit jaar al best wat lopen toch? En moest hij dit jaar al alles laren zien dan? Ik dacht dat hij nog maar 1 jaar gedekt had? Maar soms gaat de tijd sneller dan je denkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 02:02 



 
Profiel   

http://www.stallionlocator.com/nl/dekhe ... -don-Pedro Dit lijkt mij ook een fijne hengst voor jou merries

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 07:35 



 
Profiel   

wapitie schreef
http://www.stallionlocator.com/nl/dekhe ... -don-Pedro Dit lijkt mij ook een fijne hengst voor jou merries


Ow die fokt mooie bewegende veulens! Goede hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 07:42 



 
Profiel   

Ik heb al een pedro gefokt. Vind er persoonlijk niet zo veel aan, niet echt mijn type en mijn karakter. Wat die allemaal al niet heeft uitgespookt, echt een die je op stal zou moeten houden. Hier in de kudde wil die bijvoorbeeld een hek springen naar kan het niet inschatten of springt niet goed genoeg en hup dan klapt hij weer over de kop. Ik ben dieren gewend die eerst kijken en denken en dan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 07:46 



 
Profiel   

Yismerai heeft voldoende nakomelingen laten zien, alleen vond de jury de kwaliteit van de veulens niet goed genoeg... Ik vond het zelf heel mooi rijtypische veulens, met veelal een sterk achterbeen. Ze waren op de keuring alleen erg druk, waardoor de stap meer dribbelen was :') Maar de draf vond ik heel sterk. En het waren echt 'paard'veulens, geen fijne popjes of pony-achtige types
Zelf had ik dit jaar ook een yismerai veulen (helaas eenkleurig), maar dat was ook een beauty om te zien, heel fijn karakter en goed gangwerk (of foto 4 dagen oud):
[ img ]

Voor de merries die dit jaar zijn gedekt is er geen enkel probleem, omdat de hengst op het moment van dekken gewoon nog goedgekeurd was ;)
En hij is natuurlijk altijd nog veterinair ggk

Heb je je merries kleurgetest lailapri? Ik vermoed nl dat beiden wel eens alleen LP kunnen hebben en geen PATN1

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 09:21 



 
Profiel   

Emely is sowieso eenkleurig en een normale roan. Djamira een shabrak.

Ik heb nog een jonger zusje van emely in de opfok die is ook shabrak en de hengst is snowflake shabrak weinig witgenen idd denk ik.
[ img ]
[ img ]

Als yismerai ze toch ook wel druk geeft is misschien alleen emely en devaney op dit moment een optie. Al is het even afwachten wat minke voor veulen geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 09:44 



 
Profiel   

Ik denk dat het drukke bij die veulens op de keuring vooral kwam omdat ze toch een hele tijd op de tailer hadden gestaan en de nacht ervoor op stal, terwijl ze gewend waren aan 24/7 buiten..
Mijn Yismerai was de cool-heid zelve

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 11:48 



 
Profiel   

Contact opgenomen met de eigenaar van yismerai. Ik wilde dit jaar danika laten dekken maar ze dekken alleen natuurlijk en danika was erg angstig met haar 1e veulen aan de voet en ik wilde het haar niet aan doen. Ik wil nu kijken of minke (dragend van mijn eigen appie hengst) door hem gedekt kan worden en misschien ook wel danika (dragend van cassanova du bois) en anders danika met don cremello du bois of andere ki hengst.

Een foto van minke onder zadel (een van de eerste keren):

[ img ]


Over pjotr hoor ik verschillende meningen. Mijn voorkeur zou uit gaan voor debora vs pjotr omdat debora ook nog geen enkel veulen heeft gegeven die niet geschikt wat voor de sport. Ze is door hele diverse hengsten gedekt. Ik ben me bewust dat ik dan een grote b kan fokken, maar indien merrie met stippen en een bouw die me aanstaat en geschikt is voor het fokken kan ik daarmee misschien wel weer verder met de grotere hengsten. Echter wil ik nog wel even heel goed kijken naar bouw en verbeterpunten

Debora
Stap zeer ruim met goed lichaamsgebruik
Draf ruim maar wel weinig afdruk en weegmoment en daardoor snel strakke rug en onderhals erop.
Galop goed maar ook daar wat weinig sprong wel heel wendbaar.

Kan goed springen en vererft dit ook. Ook bij gebruik dressuur hengsten.
Ze is nu dragend van mijn eigen appie hengst.

Bouw is te zien op de foto. Graag hoor ik waarom jullie wel of niet voor de combi zouden gaan.
Alvast bedankt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-17 10:19 



 
Profiel   

Wat voor verschillende dingen hoor je over Pjotr? Ik ken de hengst en meerdere nakomelingen, heb zelf een dochter van hem

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-17 14:46 



 
Profiel   

De een zegt wel doen de ander niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-17 14:50 



 
Profiel   

lailapri schreef
De een zegt wel doen de ander niet.


Daarom moet je altijd doen wat je eigen gevoel zegt.
Zoveel mensen, zoveel meningen....advies is fijn, maar jij bent de fokker en moet je soms ook een durven gokje wagen.

Succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 08:54 



 
Profiel   

Even offtopic hoor, maar wat is die Djamira een leuke dame zeg <3
Ik heb verder 0 verstand van de fokkerij, dus ik kan je verder niet helpen..
Hopelijk komt er een mooi veulen uit, uiteindelijk :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 09:13 



 
Profiel   

Bedankt. Ik hoop zelfs op meerdere mooie en goede veulens.

Galgo dat gaat ook gebeuren hoor. Ik bepaal. Ik weet ook niet wat er uit de merries komt in 2018. Dit zal ook medebepalend zijn voor mijn keuzes. Toch vind ik het fijn nog van andere mensen te horen waarom wel of niet debora-pjotr.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 09:24 



 
Profiel   

Hee! :-)

Zou je niet Armani ipv Yismerai kunnen doen? Daar waar ik reed zag je een mooi verschil de Armani veulens waren mensgericht en enorm lief en ook aardig rustig de Yismerai veulen was aardig heet en best wel bloederig voor de sport misschien iets meer geschikt..

Vind het wel apart wat Yismerai was 1 van de betere grote maat hengsten.. Blijft er niet veel over verder..

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 09:28 



 
Profiel   

En Debra is eventueel wel een goede keuze met pjotr buiten dat ik hem super mooi en luxe vind is je merrie wel heeeel erg klein voor een grote stippel zoals Yismerai.. Denk dat die merrie het meer luxere type hengst wel kan gebruiken.

Heb trouwens niet super veel verstand van fokken, maar dit is wat ik weer :-p.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 09:30 



 
Profiel   

Het is idd niet een hele luxe merrie maar voor een forest die 21 jaar geleden ter wereld kwam was ze misschien wel luxe. Ieder geval mooi koppie (zeker in vergelijking tot andere foresters die ik gezien heb).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 09:34 



 
Profiel   

lailapri schreef
Het is idd niet een hele luxe merrie maar voor een forest die 21 jaar geleden ter wereld kwam was ze misschien wel luxe. Ieder geval mooi koppie (zeker in vergelijking tot andere foresters die ik gezien heb).



dan is ze zeker luxe! die leeftijd zou je haar ook niet geven :-).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 15:28 



 
Profiel   

Misschien moet ik dan even iets recentere foto plaatsen
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 15:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen