Hengst voor KWPN merrie Everdale x Contango x Ferro

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yeentll

Berichten: 833
Geregistreerd: 10-08-12
Woonplaats: Nederland

Hengst voor KWPN merrie Everdale x Contango x Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 14:41

Ik ben zelf helemaal nieuw in de fokkerij en stel daarom hier deze vraag. Ik heb ook een aantal hengstenhouders gemaild.

Ik heb sinds een jaar deze merrie in mijn bezit. Ze is momenteel 3 jaar en net een paar maanden onder het zadel. Ze is ontzettend werkwillig, maar wel heel sensibel en apart in de omgang. Ik zoek daarom iets wat niet te ril is. Ze heeft een hele fijne galop, zou wel iets meer bergop gesprongen mogen worden, de draf is goed, achterbeen is vlug, maar zou wat sterker mogen. Stap is haar zwakke punt. Bij spanning gaat ze wat kort stappen en blijft dit dan doen. In volledige ontspanning stapt ze redelijk tot voldoende.

Ze meet nu 1.73m en van mij hoeft dit niet groter, ik zoek dus niet persé maat, maar ik wil er ook niet heel veel op inleveren. Hals komt wat diep uit de borst, wel genoeg lengte in de hals. Verder zit ze qua rug en bekken mooi in elkaar. Ze gaat volgend jaar naar de merriekeuring omdat ze in verband met haar grootte afgelopen jaar gewoon nog wat slap en schraal was.

Ik fok het veulen voor de sport (eigen gebruik) en eventueel later voor de verkoop. Ik hoor graag of jullie mij kunnen helpen in dit bos van hengsten.

Betere standfoto's kan ik deze week maken!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:49

Voor een merrie als dit ging ik voor Rubin Royal.
R-bloed geeft heel nuchtere karakters.
Goeie stap is ook geen probleem en de hengst staat niet voor niks in de top van de breeding-rankings.
Is ondertussen 21 jaar oud maar spijkerhard.

http://dressurleistungszentrum.de/de/he ... l-old.html

Pluspunt: volledig vrij bloed voor KWPN fokkerij.

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor KWPN merrie Everdale x Contango x Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:55

Ik wacht even betere standfoto's af..leuke merrie zo wel om te zien. Heb je een linkje naar horsetelex? en is ze rontgenologisch gekeurd?

Voor jezelf fokken of verkoop later kan wel een verschil zijn wat voor een hengst interessant is..{commercieel e.d.}

In ieder geval zou ik een hengst uitzoeken vrij van Ferro bloed.

yeentll

Berichten: 833
Geregistreerd: 10-08-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 16:04

Elisa2 schreef:
Ik wacht even betere standfoto's af..leuke merrie zo wel om te zien. Heb je een linkje naar horsetelex? en is ze rontgenologisch gekeurd?

Voor jezelf fokken of verkoop later kan wel een verschil zijn wat voor een hengst interessant is..{commercieel e.d.}

In ieder geval zou ik een hengst uitzoeken vrij van Ferro bloed.


Ze is op de benen röntgenologisch goedgekeurd zonder bemerkingen. Ik neig inderdaad wel naar de commerciële kant toe omdat verkoop wel het einddoel zal zijn.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1690052

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor KWPN merrie Everdale x Contango x Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:16

Handig om ook een prok predikaat aan te vragen dan, ze komt uit een hele mooie moederlijn..oa van Blue Horse Don Olymbrio. Jammer dat haar eigen moeder geen predikaten heeft.

Duits bloed zou op zich wel de stap,karakter en de souplesse kunnen verbeteren.

yeentll

Berichten: 833
Geregistreerd: 10-08-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 16:22

Elisa2 schreef:
Handig om ook een prok predikaat aan te vragen dan, ze komt uit een hele mooie moederlijn..oa van Blue Horse Don Olymbrio. Jammer dat haar eigen moeder geen predikaten heeft.

Duits bloed zou op zich wel de stap,karakter en de souplesse kunnen verbeteren.


Ze was al gekeurd op de benen voor ik haar kocht en de foto's waren helaas te oud om nog op te sturen. Maar het is wel de bedoeling om haar na de merriekeuring volgend jaar te laten prokken.

Ik had zelf Revolution en Secret gezien waar ik erg van gecharmeerd was. Zou dit het goed op haar kunnen doen? Of ga ik dan inleveren op bepaalde kwaliteiten. Merrie heeft veel aanleg tot sluitwerk.

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor KWPN merrie Everdale x Contango x Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:30

Je gaat zeker inleveren op achterbeengebruik/ stand bij die twee hengsten, ik ben er niet zo kapot van. Er zijn wel "completere" duitse hengsten. Maar commercieel zijn ze wel...

yeentll

Berichten: 833
Geregistreerd: 10-08-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 16:33

Ik wil inderdaad niet inleveren op achterbeengebruik, ze is heel vlug, maar zou van mij net iets meer mogen dragen. Ligt denk ik ook nog aan de leeftijd en haar grootte, ze begint nu namelijk wel steeds sterker te worden. Ze staat tevens ietwat Frans, dus daar wil ik ook zeker op letten!

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Hengst voor KWPN merrie Everdale x Contango x Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:41

Secret zou ik zeker niet doen.

Revolution is een andere zaak, ook compleet andere hengst.
Geen gedachten ivm mijn bericht hierboven?

yeentll

Berichten: 833
Geregistreerd: 10-08-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 16:44

s0173957 schreef:
Secret zou ik zeker niet doen.

Revolution is een andere zaak, ook compleet andere hengst.
Geen gedachten ivm mijn bericht hierboven?


Ik zit nu net even te zoeken naar nakomelingen etc. van Rubin Royal. Het bloed spreekt me zeker aan en ik zet m op het lijstje.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Hengst voor KWPN merrie Everdale x Contango x Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:05


yeentll

Berichten: 833
Geregistreerd: 10-08-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 19:19

s0173957 schreef:
http://dressurleistungszentrum.de/de/he ... -old.htmZo moet je het idd aanpakken!
Informatie opzoeken, als het kan de hengst in real life zien en dan je gevoel volgen.


Er zijn zooo ontzettend veel hengsten dat het best lastig is. Al moeten er dus ook een paar rond lopen die haar perfect aan kunnen vullen, haha. Ik moet zeggen dat het een leuke puzzel is en ik het erg leuk vind om zo is met de paardensport bezig te zijn.

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Re: Hengst voor KWPN merrie Everdale x Contango x Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:08

Weet eigenlijk niet of ie nog beschikbaar is....maar ik denk dat Foreign Affair wel is goed zou passen op deze merrie. Al is ie niet al te groot, wel beste veulens van gezien die lekker koel in de kop zijn.

https://www.watermolen.net/paard/foreign-affair/
https://www.youtube.com/watch?v=C-lL6_XQlmM


Fok/aanparingsadvies KWPN:
Foreign Affair kan kracht en afdruk in de beweging toevoegen aan de dressuurpaardenfokkerij. De hengst lijkt het beste te passen op langgelijnde en opwaarts gebouwde merries

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:16

Die hengst is gecastreerd, en ondanks zijn goede beweging was het ook niet echt een fok hengst.

Rubin Royal wil nog weleens klein fokken niet uniform, verder is het een beste hengst maar ik betwijfel of hij commercieel is.

Ik zou zelf met het oog op verkoop voor een hengst gaan die iig kwpn geregistreerd is ivbm het papier.

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:20

Elisa2 schreef:
Die hengst is gecastreerd, en ondanks zijn goede beweging was het ook niet echt een fok hengst.

Rubin Royal wil nog weleens klein fokken niet uniform, verder is het een beste hengst maar ik betwijfel of hij commercieel is.

Ik zou zelf met het oog op verkoop voor een hengst gaan die iig kwpn geregistreerd is ivbm het papier.


Jammer.....wist eigenlijk ook niet of ie nog beschikbaar was.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:22

Elisa2 schreef:
Rubin Royal wil nog weleens klein fokken niet uniform, verder is het een beste hengst maar ik betwijfel of hij commercieel is.
Ik zou zelf met het oog op verkoop voor een hengst gaan die iig kwpn geregistreerd is ivbm het papier.


Een goed paard is ALTIJD commercieel... ze wilt het paard niet verkopen als veulen, wat maakt het dan later wat voor stamboek de hengst was...
Trouwens: http://www.horses.nl/fokkerij/kwpn-zet- ... mdgangers/

En voor commercie, dit lijstje er bij steken:

IPV Index 2016 - Class A
offspring of all ages, min. offspring 15 horses
RK Horse Studb. Sire Sire of dam Year Points IPV/A
1 RUBIN ROYAL OLD OLDBG ROHDIAMANT GRUNDSTEIN II 1996 79.466 4.222,53
2 DE NIRO HANN DONNERHALL AKZENT II 1993 161.219 2.862,42
3 DIMAGGIO HANN DON PRIMERO WORLD CUP I 1995 28.632 2.493,70
4 FERRO KWPN ULFT FARN 1987 47.896 2.470,71
5 ROTSPON HANN RUBINSTEIN I ARGENTAN I 1995 34.913 2.415,23
6 NEGRO KWPN FERRO VARIANT 1995 38.469 2.411,41
7 DON SCHUFRO OLDBG DONNERHALL PIK BUBE I 1993 59.213 2.106,36
8 SANDRO HIT OLDBG SANDRO SONG RAMINO 1993 108.270 2.068,00
9 GRIBALDI TRAK KOSTOLANY IBIKUS 1993 91.474 2.062,59
10 JAZZ KWPN COCKTAIL ULSTER 1991 92.985 2.012,72

Vererft dus volgens deze ranking betere sportpaarden dan De Niro, Ferro, Negro, Jazz, ...

Rolex WBFSH Top 10 Dressage Sire Ranking

1 (1) DE NIRO - 34866
2 (2) GRIBALDI - 22639
3 (4) SANDRO HIT - 21708
4 (8) RUBIN-ROYAL - 19757
5 (3) JAZZ - 16722
6 (5) MICHELLINO - 12161
7 (6) FLORESTAN I - 11742
8 (9) NEGRO - 10512
9 (11) DON SCHUFRO - 10356
10 (10) DIAMOND HIT – 9128


Ik zie het nut echt niet in van puur voor een KWPN hengst te gaan als er een andere match zou zijn.
Ikzelf gebruik gewoon een hengst die ik vind passen, ongeacht het stamboek waar hij ggk is. OLD, Hann, KWPN, DWB, SWB, BWP,... wat maakt dat toch uit...
Met die manier van werken is de Belgische (spring)fokkerij zo succesvol geworden.

Belangrijkste is dat TS zelf 100% achter haar keuze staat, wat wij ook mogen denken :+

yeentll

Berichten: 833
Geregistreerd: 10-08-12
Woonplaats: Nederland

Re: Hengst voor KWPN merrie Everdale x Contango x Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 13:26

Ik sta opzich voor alles open als ik er maar een fijn sportpaard uit kunnen fokken met wel wat commercie.

Ik kreeg van iemand ook daily diamond door, kan dit wat zijn? Of gaat dit afbreuk doen op bepaalde kwaliteiten? Ik ben sowieso van plan om volgend jaar de hengstenshows af te gaan en me er verder in te verdiepen.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Hengst voor KWPN merrie Everdale x Contango x Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:33

Hele goeie hengst met een overtuigende veulencollectie dit jaar dacht ik.
Karakter kan ik wel niks van zeggen.

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor KWPN merrie Everdale x Contango x Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:21

DD zat ik ook aan te denken, maar wacht nog steeds op een goede standfoto. Bewegingsfilmpjes mogen ook..hij is zelf alleen ook niet zo overtuigend achter.

Daily Diamond

Waar In Style complimenten kreeg over het achterbeengebruik van zijn veulens, was dat juist het punt waar de jury kritisch over wass bij de eveneens uniforme groep van Daily Diamond (v. Daily Deal). “De veulens zouden sneller kunnen doortreden met het achterbeen”, aldus Rutten, die wel zeer positief was over de uniformiteit, de hoogbenigheid, de ontwikkeling, de souplesse en de lichtvoetigheid van de veulens.

yeentll

Berichten: 833
Geregistreerd: 10-08-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 18:55

Ik heb hierbij 2 standfoto's gemaakt, ze staat er alleen niet heel voordelig op omdat ze meer bezig was met de buurman :')

Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor KWPN merrie Everdale x Contango x Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 16:00

Dankjewel, ze lijkt aardig goed in verhouding, ik vind het een mooie merrie.

Hals diep uit de borst vind ik wel meevallen, mooie hals heeft ze.

Hoe is haar souplesse over het algemeen? ze lijkt wat strak op de lendenen.

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 17:54

Soa jij roept altijd dat Rubin Royal zo nuchter fokt maar ik ken er echt alleen maar rille beesten van en heb er 1 verkocht die wel zó apart was dat we speciaal in ‘t contract moesten zetten dat als ze er daar niet op kwamen dat ze op de hoogte waren van het karakter en zijn “dingetjes”. Overigens allemaal inderdaad geen grote paarden, allemaal “poppetjes”. Wel mooi en kwaliteit en er is enorme vraag naar niet te grote paarden, dus zou me daar geen zorgen om maken. Maar nuchter heb ik ze echt nog niet gezien.

Mooie merrie TS, succes met het vinden van een geschikte hengst!

yeentll

Berichten: 833
Geregistreerd: 10-08-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 22:31

Elisa2 schreef:
Dankjewel, ze lijkt aardig goed in verhouding, ik vind het een mooie merrie.

Hals diep uit de borst vind ik wel meevallen, mooie hals heeft ze.

Hoe is haar souplesse over het algemeen? ze lijkt wat strak op de lendenen.


Haar Souplesse is eigenlijk bovengemiddeld. Kan heel fijn schakelen met een vlug achterbeen en kan mooi zitten. Kan wat strak in de rug worden, maar begint nu ook steeds fijner te worden nu ze sterker wordt.

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor KWPN merrie Everdale x Contango x Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 09:26

Ik zit te denken aan For Romance of diens zoon die nu in het verrichtingsonderzoek loopt.. {twijfel alleen of die genoeg formaat zal gaan geven}

In ieder geval denk ik dat die wat bloed, souplesse, 3 goede gangen en een mooi model kunnen geven in combi met een nuchter karakter.

Ik denk dat jouw merrie nog wel uit gaat zwaren dus zelf genoeg maat en massa heeft, in combi met DD denk ik dat je op zich ook een goed en grootramig paard kan fokken. Maar ik ben wat huiverig voor het achterbeen en houd zelf wel van wat bloed. {maar dat is ook persoonlijke smaak}

koend
Berichten: 1255
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Hengst voor KWPN merrie Everdale x Contango x Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:06

Rubin cortes?