Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Dekhengst voor tsjechisch warmbloed

 
Profiel   

Een vriendin van mij wilt haar merrie graag dekken. Zij heeft geen bokt dus daarom vraag ik het voor haar, er zit absoluut geen haast bij en het maakt haar niet uit of het volgende week of over 2 jaar gebeurd

Het is een bruine tsjechisch warmbloed van 7 jaar oud, ze is 1.86 hoog. De hengst moet een schofthoogte hebben van minimaal 1.70. Maximaal 1.85, ze wilt een kleiner veulen fokken dan dat haar paard nu is.
Ze is erg gevoelig, wel heel rustig. Op wedstrijden kan ze erg kijkerig worden, maar ze wordt niet sterk. Ze is erg liergierig en heel lief. Ze schrikt snel, ze rent niet weg maar wordt angstig en weet niet wat voor houding ze moet aannemen.
Ze springen nu ZZ. Hebben laatst de overstap gemaakt naar de ZZ en dit gaat makkelijk, thuis springen ze regelmatig parcour van 1.45m. Paard heeft zeer mooie galop, in elk tempo (weet niet precies hoe ik dit moet verwoorden maar zowel heel langzaam als rengalop). Ze galopeerd ook graag maar heeft erg zwakke benen en hoeven. Ze is nu herstellende van een peesblessure nadat er tegen haar been is aangetrapt in de wei.
Stap en draf vondt ze moeilijk, verzameld gaat nu erg goed, maar uitgestrekte stap en draf is lastig. Ook vindt ze het erg moeilijk om zich helemaal te ontspannen en dr kaken los te laten. In galop doet ze dit meteen.
Dressuur lopen ze nu L2. Zijgangen gaan over het algemeen heel goed. Thuis trainen ze M2 niveau ongeveer.
Ze heeft een mooie stabiele bouw. Ze is wat lang, maar dat is logisch met haar hoogte. Ze heeft een lange nek en een relatief gezien erg klein hoofd. Een goed zadel vinden is erg lastig ivm de lengte van haar rug. Verder is ze correct gebouwd


Wat er wordt gezocht in de hengst:
- stokmaat 1.70 t/m 1.85. het liefst heeft mijn vriendin haar toekomstige veulen rond de 1.79/1.80.
- goede sportprestaties, dressuur, springen, eventing
- goede benen en harde hoeven. Dit omdat de merrie hele slechte heeft en hier echt wel verbetering in mag.
- een goede stap en draf, galop natuurlijk ook maar dat is minder erg als dat iets minder is omdat de merrie (het zit trouwens in de familie) een extreem goede galop heeft.
- geen overnodig been gebruik. Paard moet mooi en natuurlijk lopen.
- wij hebben geen geschikte tsjechische hengst kunnen vinden. Andere rassen zijn welkom maar het moet wel een warmbloed zijn
- geen lange nek! Merrie heeft al een langere nek dan 'nodig' dus dat willen we liever niet. Geen korte nek maar een nek met juiste lengte voor zijn stokmaat (moet in verhouding zijn)
- koele kikker aan de hand. Niet sensibel en niet angstig tijdens het rijden en aan de hand

Hoop dat ik niks ben vergeten. Foto's heb ik op dit moment niet maar komen er als het goed is aan!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 16:07 



 
Profiel   

Misschien toch ook een idee om haar afstamming te melden ... kan helpen bij het kiezen van een geschikte hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 19:17 



 
Profiel   

Zou handig zijn om de afstamming te vermelden en een standfoto te plaatsen.

Binnen het kwpn of in Duitsland (hanoveraan/oldenburger) moet wel een leuke passende hengst te vinden zijn als er wat meer van de merrie bekend is.

Persoonlijk zou ik niet tot 1,85 zoeken qua hengsten, bij zulke hele grote zou ik eerder bang zijn voor oa beenproblemen. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 19:51 



 
Profiel   

Hm dat slechte beenwerk zal de merrie ook vererven vrees ik..ik weet niet of ik daar mee zou gaan fokken. Het kan met de grootte te maken hebben.. Is ze rontgenologisch gekeurd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-17 08:34 



 
Profiel   

Inderdaad handig om te vermelden, sorry vergeten.
Haar vader is loutanos orion. Een holsteiner.
Haar moeder was geen fokmerrie, afstammeling niet bekend aangezien de moeder eigenlijk een ongeluk was. Was wel 100% tsjechisch warmbloed

Ze was gekeurd toen ze in nederland was aankomen, al lang geleden. Ga even vragen wat daar uit kwam!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-17 11:08 



 

Standfoto van de merrie? :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-17 13:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen