Zwarte Arabische hengst gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fritser

Berichten: 85
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Rotterdam

Zwarte Arabische hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 18:40

Hoi hoi,

Ik zoek een zwarte Arabische hengst voor een dekking op een niet Arabische merrie, graag een die zijn kleur doorgeeft.
Wat we zoeken is een wat grover type van +1,55m, zeker niet het super smalle show type.


Het is zeker niet dringend, we zijn een beetje aan het oriënteren.


Groetjes

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Zwarte Arabische hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:45

Kleur doorgeven hangt niet van de hengst af maar van de merrie :+

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:56

Ibbel schreef:
Kleur doorgeven hangt niet van de hengst af maar van de merrie :+

Hoe kom je daar nou bij :') Stel TS heeft een vosse merrie, en wil een niet-vos veulen fokken. Dan is het toch logisch dat ze een EE hengst zoekt?

Het is nog altijd de combinatie van de genen van beide ouderdieren die bepalen welke kleur een veulen wordt.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:04

Ibbel schreef:
Kleur doorgeven hangt niet van de hengst af maar van de merrie :+


En de hengsten die altijd bonte nakomelingen geven dan? :')
Zoals Caesar ter Linden?

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:18

Naja er zit wel wat in natuurlijk. Een zwarte hengst draagt zeker geen agouti, vos zou kunnen. Maar als ie geen vos draagt, geeft de hengst zeker zwart door.

Maar heb je een vos merrie, die wél agouti draagt, dan bepaalt de merrie de kleur.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Zwarte Arabische hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:26

Bij "zwarte Arabische hengst" denk ik meteen aan een Penny!

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:28

Koper schreef:
Ibbel schreef:
Kleur doorgeven hangt niet van de hengst af maar van de merrie :+

Hoe kom je daar nou bij :') Stel TS heeft een vosse merrie, en wil een niet-vos veulen fokken. Dan is het toch logisch dat ze een EE hengst zoekt?


Als die vosmerrie dubbel agouti is, wordt het geen zwarte. Dús hangt het van de merrie af. Die moet non-agouti zijn om zwart te geven.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:30

_Dracarys schreef:
Ibbel schreef:
Kleur doorgeven hangt niet van de hengst af maar van de merrie :+


En de hengsten die altijd bonte nakomelingen geven dan? :')
Zoals Caesar ter Linden?


Dat is een ander verhaal. Bont is wijzigingsfactor en dominant. En dan kan je een homozygote hengst hebben.
Hier gaat het om zwart doorgeven. En dat bepaalt de hengst domweg niet, dat bepaalt de merrie. Als die - nogmaals - homozygoot agouti is, komt er een bruine uit. Oók (of vooral) als de hengst homozygoot EE is.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 12-11-17 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:31

Ann Plas
Marieke Westra

FR_Foto

Berichten: 2485
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:33

Misschien is
Jazzmeen Van arabian stud europe iets?
Afbeelding

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:39

Fritser schreef:
Hoi hoi,

Ik zoek een zwarte Arabische hengst voor een dekking op een niet Arabische merrie, graag een die zijn kleur doorgeeft.
Wat we zoeken is een wat grover type van +1,55m, zeker niet het super smalle show type.


Het is zeker niet dringend, we zijn een beetje aan het oriënteren.


Groetjes



Oke leuk dat je een zwarte Arabische hengst zoekt.
Maar wat is de merrie? Wat wil je verbeteren hoe is haar bouw. Heb je verder nog info over haar. Zonder deze info kunnen wij je geen juiste hengst aanraden.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:41


Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:41

Ibbel schreef:
Als die vosmerrie dubbel agouti is, wordt het geen zwarte. Dús hangt het van de merrie af. Die moet non-agouti zijn om zwart te geven.
Tuurlijk bepaalt de merrie niet in haar eentje de kleur. Een ee AA merrie kan alleen een bruine geven als de hengst E doorgeeft :)*

De genetische informatie van beide ouderdieren samen bepaalt de kleur.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:44

Echt, in het geval van een zwarte hengst bepaalt de merrie of het veulen zwart wordt.

TS vraagt om een zwarte hengst die z'n kleur doorgeeft en wil dus een zwart veulen. Geen enkele hengstenhouder kan een zwart veulen garanderen. TS zoekt dus iets dat niet kan (tenzij bekend is wat het genetisch profiel van de merrie is, of als het om een zwarte merrie gaat)

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Zwarte Arabische hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:12

Heb hier ook een zwarte Arabische hengst, Fantomas, maar beantwoordt niet helemaal aan je eisen: is niet homozygoot zwart, dus kan andere kleuren doorgeven, is 1m50 en een iets slanker type. Zijn veulens zijn wel allemaal mooi aan de maat (zelfs uit mijn merrietje van 1m43), hij vererft ook zijn weelderige lange manen, en vooral zijn super fijn karakter.

De laatste jaren heb ik geen dekboek meer aangevraagd, maar kan dit gerust weer doen indien nodig. Hij staat in België (regio Kortrijk), en je mag zeker es komen kennismaken ermee, hij houdt van aandacht :) . Hij is nu 20 jaar jong, maar behalve wat witte haren op zijn hoofd, zou je hem dat nog niet aangeven.

Fritser

Berichten: 85
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 22:15

Jammer dat er toch altijd een aantal zijn die moeten reageren met een negatieve ondertoon.

Ik ben me er heus wel van bewust dat je nooit 100% zeker bent van een zwart veulen, dat vraag ik hier toch helemaal niet?

De merrie is een Arabo-Fries met 38% Arabisch bloed. Wij zouden hier dan ook graag een zwart veulen uit fokken. Haar stokmaat is 1.58m en is smal gebouwd.


Bedankt voor degene die behulpzame reacties geplaatst hebben!

En wat het 'Penny' verhaaltje betreft.. Dan heeft deze 'Penny' dalijk wel een ontzettend knap 'Penny' paard erbij op stal ;)

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 11:23

FR_Foto schreef:
Misschien is
Jazzmeen Van arabian stud europe iets?
[ [url=m/TlAZ6l.jpg]Afbeelding[/url] ]


Volgens mij schreef Nathila vorig jaar dat het zijn laaste dek jaar zou zijn.

In ieder geval veel reclame "laatste kans" enz

corrina1994

Berichten: 739
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 11:31

Ik las op Facebook dat Jazzmeen wel nog beschikbaar is, vooral voor niet AV-merries omdat hij het zo leuk schijnt te doen op andere rassen. Volgens mij is het een paard met top karakter.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 11:41

ThreeFingers schreef:
Volgens mij schreef Nathila vorig jaar dat het zijn laaste dek jaar zou zijn.

In ieder geval veel reclame "laatste kans" enz

Volgens mij is dat net als met de musical 'soldaat van Oranje', die wordt ook elk jaar voor de laatste keer verlengd. :+

Als het per se een zwarte moet zijn vis je wel in een kleine vijver TS, zeker als het dan ook nog een grote moet zijn. Ik neem aan dat er nog wel meer eisen zijn waar hij aan moet voldoen? Als ik jou was zou ik de kleureis even loslaten. Mocht je iets hebben gevonden dat past dan kun je altijd nog hengsten afstrepen vanwege hun kleur. Als je het écht belangrijk vindt is het nuttig om te weten of je merrie homozygoot zwart is, aangezien een vos, mits die geen bruin draagt, dan ook garantie op een zwart veulen geeft.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:44

Fritser schreef:
Jammer dat er toch altijd een aantal zijn die moeten reageren met een negatieve ondertoon.

Ik ben me er heus wel van bewust dat je nooit 100% zeker bent van een zwart veulen, dat vraag ik hier toch helemaal niet?

De merrie is een Arabo-Fries met 38% Arabisch bloed. Wij zouden hier dan ook graag een zwart veulen uit fokken. Haar stokmaat is 1.58m en is smal gebouwd.


Bedankt voor degene die behulpzame reacties geplaatst hebben!

En wat het 'Penny' verhaaltje betreft.. Dan heeft deze 'Penny' dalijk wel een ontzettend knap 'Penny' paard erbij op stal ;)

Ik bedoelde absoluut niets negatiefs met mijn Penny-opmerking hoor.Ik ben zelf ook nog een soort Penny. Ik wist trouwens niet dat je merrie een Arabo-Fries is.Dan is de keuze voor zo'n hengst niet zozeer Penny-romantisch als wel logisch.

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Zwarte Arabische hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 16:55


ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 17:12

ThreeFingers schreef:
FR_Foto schreef:
Misschien is
Jazzmeen Van arabian stud europe iets?
[ [url=m/TlAZ6l.jpg]Afbeelding[/url] ]


Volgens mij schreef Nathila vorig jaar dat het zijn laaste dek jaar zou zijn.

In ieder geval veel reclame "laatste kans" enz


Op de Facebookpagina van jazz zelf stond dit;
Afbeelding

Spoiler:
je bedoeld trouwens Talitha :)


Jazzmeen fokt wel groot, wat ze vertelde laatst boven de 1,60 dacht ik. Qua karakter een leuk paard, ook erg veelzijdig. Staat zelfs samen met een merrie in de wei met aangrenzend de paddock met merries en houd zich daar meer als prima :)

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 17:16

Die is erg mooi kimmie1! lijkt wel een arabische versie van black beauty

Fritser

Berichten: 85
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Rotterdam

Re: Zwarte Arabische hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 21:06

@Balte
Ag Al Shatan heb ik ooit ter dekking zien staan op bokt! Ik was hem 'kwijt'. Super, bedankt! Ik vind hem erg mooi gebouwd. Ik heb haar gisteren gelijk een PB gestuurd.

@Kimmie1!
Gaaf, ik zal haar ook even een berichtje sturen voor meer info!

@goeroe
Ik zat eerst te denken aan Tibet, van Kubinec. Ik ben helemaal weg van de Russen, maar helaas met alle kosten bij elkaar komen we dan buiten ons budget. Buiten dat moet ik ook rekening houden met de mening van mijn zus, zodat we allebei tot een besluit komen waarmee we het beiden eens zijn.
Het heeft nog geen haast, vandaar ook dit topic, om mijn horizon wat te verbreden op basis van ervaring van anderen op dit gebied.

Als de hengst wat smaller of kleiner is, moet dat denk ik niet zo'n probleem zijn. Gezien ze meestal de hoogte van hun moeder aannemen?

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 23:29

Rangeela schreef:
Die is erg mooi kimmie1! lijkt wel een arabische versie van black beauty


Ja, ik kwam de advertentie toevallig net tegen toen ik iets anders zocht en moest aan dit topic denken ;-)