Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Advies voor Donatelli I x Andiamo x Goldstern

 
Profiel   

Wij overwegen om mijn 14 jarige van 1.68m merrie voor het eerst te laten dekken. Volgens de DA mag dit geen probleem zijn, maar moeten we wel maart/april uiterlijk beginnen te insemineren omdat het de eerste keer is.

Dit is haar afstamming: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... in-the-sky

En dit twee foto's:

[ img ]

[ img ]

Ze heeft met mij Z2 gelopen (niv. 3 in België), maar had de winstpunten en was klaar voor ZZ-licht (niv. 4). Door een stomme peesblessure eerst en daarna vooraan hoefverbening van het hoefkraakbeen hebben we dit nooit kunnen starten. Aangezien sporttrainingen steeds moeilijker worden voor haar (pijnlijke voeten) heeft het geen zin om haar op hoger niveau te blijven trainen. Ze staat nu stil en voelt zich beter dan ooit (geen pijnlijke voeten).

Omwille van haar super karakter, mooie uiterlijk en goede papier (moeder was een staatspremiemerrie en uit de grootmoeder komt een goedgekeurde hengst) lijkt een veulen ons wel een goed idee.

Positieve punten:
- bloedmooi
- top karakter
- 3 goede basisgangen waarvan stap en galop heel goed zijn
- kan makkelijk verzamelen
- voldoende werklust, maar toch koel in het hoofd en laat zich heel makkelijk rijden

Aandachtspunten:
- een zwakkere bovenlijn (beetje gezonken rug)
- draf mag beter
- meer elasticiteit

Wat zie ik graag, een hengst met
- goede bovenlijn
- voldoende massa
- groot genoeg
- goede galop
- natuurlijke elasticiteit

Ik houd vooral van Duitse hengsten, maar heb geen voorkeur qua stamboek. KWPN heb ik weinig mee.
Zelf heb ik het advies gekregen om terug te fokken op Donnerhall.
Hengsten die op mijn lijstje staan:
- For Romance
- For Final (For Romance x Dimaggio) http://www.ruescher-konermann.de/index. ... -for-final
- Zoom (Zack x Don Schufro) http://hengste-beckmann.pro-equi.de/de/ ... /zoom.html
Maar ik vrees dat hij niet beschikbaar is voor het buitenland.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-18 14:54 



 
Profiel   

Misschien de hengst Dankeschön.....fijne hengst die nakomelingen geeft die een werkwillig karakter hebben. Dek je mooi terug op Donnerhall.

https://www.landgestuet.nrw.de/zucht/un ... eschoen-3/[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-18 16:30 



 
Profiel   

Heb je ook een goede standfoto? en is de merrie ooit rontgenologisch gekeurd geweest? heeft de DA gezegd wat de oorzaak is/ kan zijn voor de verbening van het hoefkraakbeen?

Lijnenteelt op Donnerhall kan een mooie aansluiting zijn, als je echt een opvolger wilt fokken en meer zekerheid dan geeft een bewezen vererver met dat bloed wellicht de kans op het meeste succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-18 16:38 



 
Profiel   

Een standfoto heb ik niet dadelijk. Ze is niet volledig RX gekeurd. We kochten haar als 2 jarige bij de fokker. Haar voorvoeten en kogels zijn nu wel op de foto geweest omdat we niet vinden waardoor ze zo gevoelig liep.

De verbening is door haar manier van lopen. Ze zet de buitenkant van haar hoef eerst neer en rolt dan naar binnen waardoor een verkeerde drukverdeling ontstond. We hebben nu een super smid en die heeft erg veel kunnen aanpassen. De schade is echter onomkeerbaar.

Ook volgens de smid mag dit geen probleem zijn voor de fokkerij.

Eens kijken naar Dankeschon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-18 19:11 



 
Profiel   

Dankeschon zou ik niet nemen gezien vanop deze foto. Die ruglijn valt veel te veel in tussen het zadel en het kruis.

Ik zou eerder opteren voor de hengst Fahrenheit van gestut Tannenhof. Hij fokt niet bepaald kleintjes heb ik al gemerkt, fokt een werkwillig karakter en je zal zeker niet inboeten qua gangen. Over Elasticiteit kan ik niets zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-18 19:27 



 
Profiel   

Oef, die vind ik echt niet fijn in het achterbeen. Wel een fijn karakter zo te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-18 20:05 



 
Profiel   

Donnatella schreef
Oef, die vind ik echt niet fijn in het achterbeen. Wel een fijn karakter zo te zien.

Welke hengst bedoel je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-18 20:09 



 
Profiel   

Fahrenheit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-18 08:57 



 
Profiel   

[ img ]

[ img ]

Wat vinden jullie van Bordeaux? Er zit ook weer Donnerhall achter en ik dacht dat hij ook erg werkwillige karakters doorgaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-18 09:07 



 
Profiel   

Prima hengst, kan zeker de bovenlijn verbeteren..erg veel souplesse zal hij niet meegeven. Wellicht als je dat bloed interessant vind is zijn zoon Barosso interessant voor je. Die heeft wel enorm veel souplesse wat oa uit zijn moederlijn komt.

Goed om te weten hoe de verbening is ontstaan, ik zou zeker voor een hengst gaan met een correcte stand van de voorbenen en die ook geen afwijkende beweging heeft.

Heeft de merrie ook een afwijkende stand van de voorbenen?

De rug lijkt wel mee te vallen op de bovenstaande foto's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-18 09:11 



 
Profiel   

Ik zie dat je weg bent van Zoom een zoon van Zack, wat ook een hele fijne Duitse jonge hengst lijkt te zijn is Zackerey een Zack X Sandro Hit X Solos Carex. Zou zeker kunnen passen op je prachtige merrie. Tevens ook Oldenburg gekeurd.

Als je graag wil terug fokken op Donnerhall kun je ook eens kijken naar topvererver Sir Donnerhall...

For Romance is trouwens echt geen gekke hengst voor deze merrie, zou ook zeer goed kunnen passen. Fok je toch terug op Donnerhall, maar dan zit het niet zo dichtbij. Kan zeker gummy toevoegen en een goed achterbeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-18 09:27 



 
Profiel   

De merrie staat correct op de benen en ook haar hoeven zijn niet afwijkend. Het komt echt vanuit de manier van bewegen (en smeden die hierop niet gelet hebben). Volgens de smid nu kan je zo een paard heel wat miserie besparen als je vanaf jongs af aan heel correct opvolgt.

Bordeaux vind ik zelf een hengst die enorm fijn te bewerken is en zo ook zijn nakomelingen. Op de één of de andere manier is hij mij vanaf jonge hengst steeds bijgebleven. Barrosso is op papier helemaal mijn ding (Saros bloed is heel fijn), maar toen ik hem in het echt zag (keek ik echt naar uit) viel hij zo tegen… Geen gummi, geen lossigheid. Maar ik bekijk hem opnieuw.

De bovenlijn valt op stand inderdaad mee, maar tijdens het werk heeft ze de neiging om die rug weg te drukken. Het is in ieder geval één van de grote aandachtspunten bij haar vandaar de keuze voor een hengst met een goede bovenlijn om zeker niet nog te verzwakken.

Van Sandro Hit bloed blijf ik liever (ver) weg. Dat is helemaal niet mijn ding qua karakter en gezondheid (klein voeten, slecht standen). Al weet ik dat ook For Romance dit bloed wel meedraagt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-18 11:25 



 
Profiel   

Barrosso staat te koop blijkbaar? En er is enkel diepvriessperma te verkrijgen. Dat durf ik niet aan voor een 14 jarige merrie die nog nooit een veulen had (raadde DA ook af).

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-18 11:29 



 
Profiel   

Zonde dat Blue Hors Zatchmo alleen nog met DV te verkrijgen is.
Zack x Donnerhall (uit volle zus Don Schufro).
Zou voor deze merrie top zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-18 11:45 



 
Profiel   

Dv sperma zou ik inderdaad niet doen voor een maiden merrie, ik dacht dat hij net verkocht was. Jammer dat hij zo tegenviel toen je hem irl zag..mij is hij juist steeds enorm opgevallen door oa zijn souplesse.

Het is goed om de bovenlijn te verbeteren, dat kan een heleboel schelen in het werk..met Bordeaux fok je wel meer zekerheid omdat het een bewezen vererver is. Wellicht is zijn zoon Ferdeaux ook interessant, fokt wat meer een vierkantsmodel maar wel een wat beter achterbeen.

For Romance is ook een fijne hengst en fokt wat bloederiger, echter betwijfel ik of hij echt de bovenlijn zal verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-18 11:02 



 
Profiel   

Donnatella schreef
Fahrenheit.

Waarom vind je dat? Ik vind het juist een goed achterbeen.

Barosso valt mij ook enorm tegen. Heb hem nu ook al een paar keer gezien. Denk dat zijn karakter ook niet van de werkwilligste is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-18 12:17 



 
Profiel   

Ik vind hem wijd gaan achter en dat achterbeen erg hoog opgetrokken worden zonder te dragen. Maar misschien heb ik juist naar het verkeerde filmpje gekeken.

Idd S017... die is leuk!

Ferdeaux moet ik eens bekijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-18 16:59 



 
Profiel   

Op dit filmpje is zo'n jaar of 6 dus al een ouder filmpje van Fahrenheit. Wijd gaan achter heb je wel gelijk in.
https://www.youtube.com/watch?v=EID83B6_wGY&t=15s

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-18 19:10 



 
Profiel   

Ik heb eens verder gekeken naar Ferdeaux (o.a. https://www.youtube.com/watch?v=WD0gKg-WqlM).

Dit vind ik inderdaad een hengst met elasticiteit, een goed achterbeen, fijn bewegen én qua dekgeld ook nog mooi. Hoe valt hij eigenlijk mee qua karakter? Ik zie dat er wat jonge Ferdeaux hengsten aangewezen zijn.
Misschien had hij als hengst wat voller mogen zijn (ik zie graag een dressuurpaard met wat massa en niet van de smalle, hoge paarden), maar mijn merrie kan dit wel hebben denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-18 16:41 



 
Profiel   

Ferdeaux heeft massa genoeg! zijn jonge nakomelingen moeten nog uit gaan zwaren. Karakter hoor ik wisselende verhalen over. Achterbeengebruik is allemaal zeer goed.

Als je van massa houd en je wilt graag de galop verbeteren, kijk dan ook eens naar High Five.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-18 19:02 



 
Profiel   

Heb je Fürst Jazz al eens overwogen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-18 22:59 



 
Profiel   

Aansprekende hengst inderdaad! Hij is mij ook al opgevallen qua beweging en uitstraling. Maar ik vraag mij af hoe zijn karakter is. Daar wil ik niet op toegeven.

Zelf kom ik iedere keer weer uit bij For Final. Qua uitstraling en vooral van karakter (laat zich overal en altijd op dezelfde manier rijden door iedereen) vind ik hem super. Het is geen grootbeweger zoals Furst Jazz, maar dat hoeft ook niet. De eerste veulens van vorig jaar zien er ook goed uit. En de lijn vind ik ook erg fijn (For Romance x Dimaggio). Rittiger heb je ze niet denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-18 08:35 



 
Profiel   

Wat dacht je van Springbank II VH?
Skovens Rafael (v. Romanov) x De Niro (v. Donnerhall) aangeboden via Helgstrand.
Ik volg hem al een tijdje en vind dat hij zo elastisch en met zo veel balans en takt loopt, ondanks dat ie zo groot beweegt. Daarbij lijkt hij ook goed te sluiten met een ondertredend achterbeen

https://youtu.be/v8_2hR8xrWw
https://youtu.be/a6Hy0It2ejk


Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 27-02-18 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-18 09:15 



 
Profiel   

Ik denk dat For Final zeker souplesse en elasticiteit toe kan voegen, galop is wat minder vind ik. En ik vraag me ook af of hij voldoende maat/ formaat zal geven.

Daarnaast lijkt het een beetje hetzelfde type te zijn als je merrie dus ik snap wel dat je er op valt. Hij is in ieder geval zeker mooi gefokt en karakter en gezondheid zijn het allerbelangrijkste in een paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-18 09:21 



 
Profiel   

Die hengst ken ik niet Marieke. Dat bekijk ik vanavond nog eens. Qua papier lijkt hij mij wel interessant, alleen fok ik dan wel 3x terug op Donnerhall (via de merrie en 2x via de hengst). Het is wel fijn dat het een vos is, want dat zie ik graag. Ik zou een vos veulen niet erg vinden, integendeel.

Formaat is inderdaad ook het punt waar ik wat bang voor ben bij For Final… Galop valt wel mee vind ik. Hij heeft inderdaad geen gigantisch grote galop, maar wel ritmisch en schakelt erg gemakkelijk terug (net zoals mijn merrie). Massa heeft hij als nu 5 jarige wel genoeg. Het is in ieder gevel geen iel poppetje als je hem vergelijkt met sommige andere hengsten.

Maar je hebt wel gelijk dat hij mij aantrekt omwille van de gelijkenis met mijn merrie. Ik probeer daarvan af te stappen en dus ook uit te kijken naar andere hengsten. Vandaar ook dit topic om meer opties te horen en wie weet wel andere ideeën op te doen.

Zijn er van Fürst Jazz eigenlijk al veulens geboren? Ik vind erg weinig over deze hengst en zijn nafok terug?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-18 09:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen