Hengst voor Firestone x Romanov

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 13:41

MariekeS_ schreef:
Als Glamourdale je opzich aanspreekt, maar nog te weinig bewezen nakomelingen heeft, moest ik denken aan Lord Leatherdale.

Daarvan liepen er opvallend veel bovenin mee op het NK vorig jaar in de basissport wat voor mij een teken is van rijdbaarheid. Hij geeft geen poppetjes voor zover ik weet.


Ook al aan gedacht. Geeft idd rijdbare dieren. In de basissport hier komt je ze steeds meer tegen. Een keer overwegen

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor Firestone x Romanov

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 13:43

LL geeft maat,voorbeen en een goed karakter, maar past wel het beste bij merries met massa en een krachtig achterbeengebruik.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 14:12

Elisa2 schreef:
LL geeft maat,voorbeen en een goed karakter, maar past wel het beste bij merries met massa en een krachtig achterbeengebruik.


Achterbeen zal het probleem niet zijn, massa evt wel. Geeft Lord Loxley hetzelfde type als zijn zonen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hengst voor Firestone x Romanov

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 17:06

En de merrie moet opwaarts gebouwd zijn.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 18:09

Oakland1990 schreef:
Elisa2 schreef:
LL geeft maat,voorbeen en een goed karakter, maar past wel het beste bij merries met massa en een krachtig achterbeengebruik.


Achterbeen zal het probleem niet zijn, massa evt wel. Geeft Lord Loxley hetzelfde type als zijn zonen?


Durf ik niet te zeggen.

Is Gribaldi bloed niet wat voor je? wbt massa en goede modellen.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Hengst voor Firestone x Romanov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 19:52

Iemand opperde Totilas ook al. Vrij bloed icm mijn merrie. Totilas geeft goede karakters, is groot genoeg en verbetert doorgaans het model. Maar hij is niet de goedkoopste. Goedgekeurde Nakomelingen daarvan spreken me weinig aan muv Total Hope en Total US (wffs positief) maar wederom geen bewezen nakomelingen daarvan... Totilas uiteraard wel.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengst voor Firestone x Romanov

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 20:01

Wat versta jij onder bewezen nakomelingen?

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 20:59

Aimee schreef:
Wat versta jij onder bewezen nakomelingen?


Nakomelingen die met een amateur ook in de sport meekunnen, hengst die meestal een bepaald type paard geeft, zodat je ongeveer weet wat je kan verwachten. Dit heb je niet als je fokt met een 3 of 4 jarige hengst, dit kan je proberen als je weet wat je merrie geeft maar dat weten we dus niet. Hele moederlijn geeft fijne paardjes qua type. Echte damespaardjes, ik ga er dus van uit dat mijn merrie geen joekel zal geven, vandaar de keuze voor een "bewezen hengst".

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 21:33

Oakland1990 schreef:
Aimee schreef:
Wat versta jij onder bewezen nakomelingen?


Nakomelingen die met een amateur ook in de sport meekunnen, hengst die meestal een bepaald type paard geeft, zodat je ongeveer weet wat je kan verwachten. Dit heb je niet als je fokt met een 3 of 4 jarige hengst, dit kan je proberen als je weet wat je merrie geeft maar dat weten we dus niet. Hele moederlijn geeft fijne paardjes qua type. Echte damespaardjes, ik ga er dus van uit dat mijn merrie geen joekel zal geven, vandaar de keuze voor een "bewezen hengst".

Ik denk dat je je echt anders moet gaan verdiepen en vooral op de term “bewezen”.

Kijk even naar de nakomelingen van Totilas: https://www.horsetelex.nl/horses/progeny/162411

Er lopen er al genoeg in de basissport maar, veel belangrijker, ook al een heel stel internationaal. Totilas is bewezen.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 21:34

Je wijst alleen allemaal hengsten af wegens ‘geen bewezen nakomelingen’ die ouder zijn dan 3 of 4 jaar. Voor de categorie hengsten waarvan je echt zeker weet dat ze een bepaald type vererven en amateur-sportpaarden geven, kom je in de categorie oudere (en veelgebruikte) hengsten.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengst voor Firestone x Romanov

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 21:35

Oh Jan was me voor.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Hengst voor Firestone x Romanov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 22:27

Oke jullie je zin. Ik wil een oudere hengst dan :+

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 08:46

Oakland1990 schreef:
Iemand opperde Totilas ook al. Vrij bloed icm mijn merrie. Totilas geeft goede karakters, is groot genoeg en verbetert doorgaans het model. Maar hij is niet de goedkoopste. Goedgekeurde Nakomelingen daarvan spreken me weinig aan muv Total Hope en Total US (wffs positief) maar wederom geen bewezen nakomelingen daarvan... Totilas uiteraard wel.


Toto jr is ook aardig op weg om een bewezen hengst te worden, zie daar paarden van met veel massa en zeer goede bewegingen. Maar heeft wel langgelijnde merries nodig.
Total US fokt juist weer meer luxe, Total Hope met zulke ouders weet je in ieder geval dat het qua prestatie genen wel goed zit.

Maar er is meer Gribaldi bloed, je kunt ook kijken naar bijvoorbeeld Millenium en zonen. Daar is al wat meer bekend over de nafok. :)

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 09:19

Als je bewezen wilt en wel wat ziet in R-bloed, dan zou voor mij de keuze simpel zijn: Rubin Royal...

Ow, zie net dat de volle broer al vader is van de moeder... mss beetje te dichtbij.
Je zou dan naar De Royal kunnen kijken maar da's een 3jarige, dus voor jou geen optie.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Hengst voor Firestone x Romanov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 09:59

Blijft Estobar een gekke optie? Vrij bloed, meerdere ggk zonen, mooi type en past imo bij mijn merrie?

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Hengst voor Firestone x Romanov

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 11:09

Vind ik persoonlijk geen gekke keuze nee...
Mss niet de meest commerciële, maar of je dat in rekening moet houden...

Een paard zoals Destacado zou ook een goeie optie kunnen zijn. Is wel WFFS-drager, als je dat afschrikt...

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Hengst voor Firestone x Romanov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 11:20

In principe is het voor "eigen gebruik", dus maakt me weinig uit. Ik hoef niet de zoveelste nakomeling van hengst x waarvan er al 500 rondlopen. Indien toch verkopen is het misschien net interessant, zeker met een merrieveulen.

EveryH
Berichten: 12
Geregistreerd: 15-07-19

Re: Hengst voor Firestone x Romanov

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:46

Als Electron je eerder aansprak en je wil inderdaad geen hengst fie al enorm veel gedekt heeft, dan zou ik Electron nog niet van mijn lijstje halen. Is een hengst die massa geeft, zonder lomp te worden. Karakter is voor zo ver ik weet van zijn nakomelingen goed. Of hij echt maat geeft durf ik niet te zeggen.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 22:09

EveryH schreef:
Als Electron je eerder aansprak en je wil inderdaad geen hengst fie al enorm veel gedekt heeft, dan zou ik Electron nog niet van mijn lijstje halen. Is een hengst die massa geeft, zonder lomp te worden. Karakter is voor zo ver ik weet van zijn nakomelingen goed. Of hij echt maat geeft durf ik niet te zeggen.


Oudste nakomelingen zijn nu 4 geloof ik? Is helaas wat jong om al een oordeel hierover te kunnen geven. Ik vond m irl erg gaaf. Sprak me aan maar is weer wat naar de achtergrond gegaan omdat ie dus geen oudere nakomelingen in de sport heeft, maar hij is zeker niet geschrapt. Vriendin van me heeft er een tweejarige van die veelbelovend is

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 16:10

Na nog wat rondkijken kwam ik ook Foundation (v Fidertanz) tegen. Fokt terug op Florestan maar wat verder weg. Oudste nakomelingen zijn nu jaar of 7 waarvan een, waarvan ik de eigenaren ken, WK gelopen heeft onder een jeugdruiter. Is deze interessant icm mijn merrie?

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-19 21:57

Iemand ervaring met United? Ik dacht dat Krack C (ver weg) in mijn merrie zat maar blijkbaar dus niet. Is voor mijn merrie "vrij bloed". Ze roemen United om zijn goed karakter en sterke bewegingen.
Ik ga wss einde januari ook nog naar de keuring kijken om een beeld te vormen.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor Firestone x Romanov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 14:29

United fokt maat en 3 goede bewegingen door.