Fokadvies Davino V.O.D. x Jazz

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Fokadvies Davino V.O.D. x Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 16:30

Goedemiddag!

Voor mijn 5 jarige Davino merrie ben ik langzaam aan opzoek naar een geschikte hengst om mee te dekken. Ze komt uit de Strade stam.

Ze heeft nog niet gepresteerd in de sport omdat ze een wat lastig karakter heeft. We starten op het moment rustig aan in de B om kilometers te maken. Ook heb ik rustig aan gedaan met haar omdat ze nog erg slungelig was.

Ze is erg braaf en werkwillig maar is erg snel gestresst. Ze heeft 3 goede basisgangen (7ens en 8en voor de gangen als ze zich goed sluit). Ook heeft ze veel go.
Exterieur matig heeft ze voldoende lengte in de rug, een wat zware hals en is iets neerwaarts gebouwd. Ook zou ze iets harder op de benen mogen.

Ik zal even plus en minpunten onder elkaar zetten.

Pluspunten:
Werkwillig
Goed ondertredend achterbeen
Goede gangen
Genoeg souplesse
Voldoende lengte

Minpunten:
Snel gestresst/onzeker
Zware hals
Iets neerwaarts

Ik ben op zoek naar een bewezen hengst. Het liefst een met een evenwichtig karakter, zelfverzekerd en een die niet snel stress opbouwd.
Een hengst die ook de hals kan verbeteren en iets opwaartser gebouwd is.
Verder wil ik niet inleveren op de gangen.

De merrie heeft overigens voldoende maat met haar 1.68 (laatst gemeten vorig jaar, denk dat ze inmiddels de 1.70 aantikt).

Hier de link naar haar horsetelex:
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... strade-vkh

Helaas heb ik op het moment geen goede standfoto, maar zal deze morgen maken.

Afbeelding

Ik heb zelf al een aantal hengsten in mijn hoofd maar ben benieuwd wat jullie denken.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Davino V.O.D. x Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:59

Ik wacht even op een goede standfoto..mooi lijntje komt ze uit.

Wil je een hengst met vrij bloed?

livaro

Berichten: 33
Geregistreerd: 27-12-13
Woonplaats: Meerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:01

indien goed achterbeen denk ik zo aan daily diamond.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 19:27

Elisa2 schreef:
Ik wacht even op een goede standfoto..mooi lijntje komt ze uit.

Wil je een hengst met vrij bloed?


In elk geval Jazz vrij wel ja

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Fokadvies Davino V.O.D. x Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:15

Hmmm... de foto is inderdaad onduidelijk. Zo lijkt de halsaanzet wat onvoordelig en het hoofd mag juist wat meer bloeduitdrukking hebben?

Wat versta je onder een bewezen hengst? Wat is het budget voor het dekgeld?

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Fokadvies Davino V.O.D. x Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 01:10

Toto jr? Bewezen vader, bestaan volgens mij brave nakomelingen van, en opwaarts lopen zit daar wel in.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Fokadvies Davino V.O.D. x Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 10:51

Aimee, onder bewezen bedoel ik een hengst die al een aantal jaargangen aan nakomelingen heeft lopen en het liefst ook al onder het zadel. Waarvan je een beetje kunt zeggen:dit komt bij meerdere nakomelingen voor en komt wwaarschijnlijk van de hengst. Dat er een beetje een 'lijn' te trekken valt met wat de hengst door geeft.

Qua dekgeld heb ik geen max.

GJ9, en van horen zeggen bevrucht hij ook goed, dus dat is wel een plus. Alleen weet niet of mijn merrie genoeg lengte in de rug heeft om de korte rug van de Totilassen te compenseren.

Zo, nu ga ik me even wagen aan het maken van een standfoto :')

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Fokadvies Davino V.O.D. x Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 12:48

Niet de beste standfoto van de wereld, maar het schept denk ik wel een redelijk beeld van mijn merrie.
Ze staat er alleen een beetje bij als stomme ezel, want stil staan kan ze niet :')
Ook vind ik haar op de foto korter in de rug lijken dan dat ik haar in het echt vind. Vanaf de foto heb ik het idee dat er misschien toch een langgelijndere hengst op moet..
Afbeelding

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Fokadvies Davino V.O.D. x Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:06

Heb je al advies aan de fokster gevraagd? Die kent de lijn door en door en kan je vast verder helpen.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:29

Myrthee_ schreef:
Aimee, onder bewezen bedoel ik een hengst die al een aantal jaargangen aan nakomelingen heeft lopen en het liefst ook al onder het zadel. Waarvan je een beetje kunt zeggen:dit komt bij meerdere nakomelingen voor en komt wwaarschijnlijk van de hengst. Dat er een beetje een 'lijn' te trekken valt met wat de hengst door geeft.

Qua dekgeld heb ik geen max.


Tja... nu kunnen allemaal fancy hengsten aangedragen worden. Voor mijn gevoel gaat het richting Duits bloed, een Escolar, of Rubin Royal of Dante Weltino. Maar het lijkt me verstandiger om het eerst eens aan te kijken, misschien Spielberg?

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Davino V.O.D. x Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:58

Hals en beenwerk is punt van aandacht inderdaad, als je een grootramige langgelijnde brave en bewezen hengst wilt hebben dan is Spielberg geen gekke gedachte.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 21:17

Ik geloof dat Spielberg karakter en hardheid kan verbeteren, maar ben niet erg gecharmeerd van hem. Zeker een optie, maar wil graag verder kijken of ik voor mijn gevoel dé combinatie kan maken.

Ga me even een beetje verdiepen in de Duitse hengsten die je aandroeg Aimee.

Elisa, ze zit wel dik in de wintervacht. Ze heeft niet heel voos beenwerk, maar voornamelijk veel haar nu.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Fokadvies Davino V.O.D. x Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:57

Ik denk dat Elisa de beenstanden bedoelt. Bordeaux past misschien ook?

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Davino V.O.D. x Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 10:30

Klopt, achterbeen lijkt vrij steil en gehoekt. Voorbeen lijkt bol in de knie.

Overigens wel verstandig om een bewezen hengst te nemen bij een eerste veulen.

Bordeaux is geen gekke optie, die geeft langgelijnde nakomelingen met een goed model.

Als de merrie scherp genoeg is zou wellicht een hengst als Glamourdale ook interessant kunnen zijn qua grootramigheid en model. Of de Everdale zoon Inspire, die zeker het front kan verbeteren.

Maar ik weet niet of het je type paarden zijn, een bewezen duitse hengst die zeker het front kan verbeteren en een nuchter karakter toe kan voegen maar wat luxer fokt is For Romance.

simpie94

Berichten: 833
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 10:40

Elisa2 schreef:
Maar ik weet niet of het je type paarden zijn, een bewezen duitse hengst die zeker het front kan verbeteren en een nuchter karakter toe kan voegen maar wat luxer fokt is For Romance.


Ik zat gisteren avond ook even in dit topic te kijken en moest ook gelijk aan For romance te denken. Met name om het front en het toevoegen van een iets chiquere uitstraling.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Fokadvies Davino V.O.D. x Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:15

Ik vraag me af of For Romance voldoende maat gaat geven :) de merrie is misschien wel groot genoeg, maar in de moederlijn zijn de merries vrij klein.
Fürstenball en Foundation zijn ook opties.

susannevdv

Berichten: 455
Geregistreerd: 09-03-09

Re: Fokadvies Davino V.O.D. x Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:26

Karakter is inderdaad wel een puntje. Zelf heb ik een zusje van Bostrade en die is ook goed aan de maat maar de rest van de merries uit de lijn zijn niet al te groot.

Als je even zoekt zijn er best een aantal topics te vinden over fokadviezen voor zowel Bostrade als haar zussen. ivm karakter is bij Bostrade 2x gekozen voor Guardian S. Moet de merrie wel WFFS vrij zijn.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Fokadvies Davino V.O.D. x Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 15:01

For Romance is zeker een goede optie! Ook Rubin Royal spreekt me wel aan.

Bordeaux vind ik ook een prachtige hengst.


Naar de andere hengsten die worden genoemd ga ik even kijken!

rocksyboy

Berichten: 434
Geregistreerd: 26-12-09

Re: Fokadvies Davino V.O.D. x Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 00:21

Net in een ander topic ook gezegd, Foundation geeft een goed karakter door. Verder voldoet hij ook aan je eisen; opwaarts gebouwd, goede gangen, bewezen vererver en ook nog commercieel aantrekkelijk.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 13:14

Ik weet niet of er mensen nog benieuwd zijn over hoe het hier gaat.

Ik heb besloten om mijn merrie aan het eind van de maand te laten insemineren met Bordeaux.

Ik denk dat hij de verbeterpunten kan verbeteren en de sterke punten kan bevestigen. Daarbij is het een bewezen hengst, wat met een maiden erg fijn is.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Davino V.O.D. x Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:22

Prima keuze, succes met het hele proces!

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 15:47

Inmiddels al een tijd stil geweest hier, maar ik ben toch alvast op zoek voor volgend jaar.

In 2020 heb ik geprobeerd te dekken met Bordeaux. Helaas is ze na 3x insemineren en hengstwissel in augustus toen niet drachtig geworden

In 2022 heeft ze haar eerste veulen gekregen van Filou (For Romance x Sir Donnerhall). Zeer fijn dier. Kan goed bewegen, met name in stap. Tot nu toe echt een top karakter ook. Erg nuchter. Heeft ook veel maat. Tikt nu de 1.60 al ruim aan.

Afbeelding
Op bovenstaande foto als veulen van 5 maanden.

Dit jaar heeft ze een veulen van Frankie Lee gekregen. Zeer bloederig en chique. Kan ook goed bewegen, is lichtvoetiger dan de Filou. Is wat dominant qua karakter en lijkt wat gecompliceerder te worden. Lijkt ook voldoende maat te hebben.
Is gelukkig verkocht naar een goede ruiter die zich daar wel mee gaat redden.

Afbeelding

Afbeelding

Vind beide veulens een goed model hebben. Hals is duidelijk verbeterd en lijken beide correct op de benen. De Filou is iets week in de koten. Zouden wellicht wat langgelijnder mogen, maar dit kan wellicht nog wat met de leeftijd te maken hebben.

Heeft iemand verder nog tips met Jazz vrije hengsten met goede basisgangen. Die de hals en benen en hoeven wat kunnen verbeteren maar niet te week gekoot zijn?

xmarliez

Berichten: 4094
Geregistreerd: 31-07-08

Re: Fokadvies Davino V.O.D. x Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 16:01

Ik zou Secret wel op deze merrie durven zetten.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 17:01

xmarliez schreef:
Ik zou Secret wel op deze merrie durven zetten.


Als hij in 2024 weer ter dekking komt is dat inderdaad wel een goede. Dankjewel!

Glamourdale staat ook nog op het lijstje maar ondanks dat het een top hengst is, is mijn gevoel nog niet helemaal overtuigd.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Fokadvies Davino V.O.D. x Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 17:09

Als je een hengst zoekt die benen en hoeven kan verbeteren, lijkt Secret mij niet een erg voor de hand liggende keuze.