Jullie hengst en fokadvies voor Prestige vdl x Darnels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Jullie hengst en fokadvies voor Prestige vdl x Darnels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 12:33

Ik vraag mezelf steeds vaker af hoe ik mijn paardentoekomst zou willen voortzetten en waar ik eventueel nog ambities heb liggen die wellicht niet meer toereikend zijn met mijn huidige merrie.
Omdat mijn merrie in alle opzichten voor mij het perfecte paard is en ik het liefst alles met haar opnieuw zou doen, wil ik gezien haar leeftijd nu echt wat serieuzer gaan nadenken of een veulen van haar misschien de leukste optie voor mij is. Financieel en praktisch gezien is een veulen erbij voor mij goed mogelijk. Met veel plezier verdiep ik me al langere tijd in alle bijkomende zaken die een ‘veulen-wens’ met zich meebrengt . Ik verdiep me als vanouds fanatiek in alle (medisch) relevante zaken en ben bijna verslaafd geraakt aan het verzamelen van kennis in mogelijkheden rondom het veulen-management zoals bijv. adressen voor opfok, opvoeding, voeding etc etc. Heel leuk en aardig allemaal, hoewel minstens net zo belangrijk is het vinden en kiezen van een hengst natuurlijk. Over wat voor veulen ik ambieer en in welke richting ik moet zoeken naar een vaderdier heb ik eigenlijk nog geen flauw idee.
Natuurlijk richt ik me op een zo gezond en functioneel mogelijk veulen, maar hoop dat jullie mij een duw in de juiste richting kunnen geven wat betreft de keuzes die ik moet maken over dingen als eigenschappen in karakter en exterieur. Ik zou graag meerdere meningen en ervaringen en/of adviezen hebben om uiteindelijk zelf helder te krijgen welke richting ik in wil slaan met het zoeken qua bloedlijnen en hengsten. Helpen jullie me? Klets alsjeblieft maar raak hoor!

Mijn merrie is een echte allrounder.,heel alert en met een onzettende ‘go’. Wel is het echt een karaktertje en absoluut geen makkelijk paard. Haar stalgedrag is uitzonderlijk rustig, vriendelijk en vrolijk. Echter is haar energie en werkwilligheid altijd aanwezig en niet altijd even handig; aan de hand moet je opletten en stevig in je schoenen staan. Onder het zadel is haar ‘go’ en ijverigheid enerzijds erg fijn maar balanceerd het altijd ophet randje tussen nét dat beetje meer en goed bewerkbaar of het teveel willen en daarin doorslaan. Dit heeft echt met haar werklustige maar dominante karakter te maken. In de 10 jaar die we samenwerken is dit altijd bij alles wat we doen aanwezig geweest en ben ik dat karakter keer op keer wederom tegen gekomen. Nu waardeer ik dat juist enorm, maar heb ik echt mee moeten leren omgaan.

Haar exterieur en bouw is precies wat ik altijd leuk vind om te zien; ik hou van pony-achtig type; flinke aanleg tot rond en bol, maar dus ook kort maar sterk. Zeker in combinatie met het koppie wat er op mijn merrie zit, niet altijd functioneel en handig.


Helaas heb ik voor nu enkel 2 foto's die niet ideaal op stand zijn; zal zsm toevoegen.

als 2jarige:
Afbeelding


Afbeelding

Punten die een hengst sowieso zou mogen inbrengen zijn wat mij betreft ; meer halslengte, een lichtere hoofd-hals verbinding.
Hengst hoeft geen (liever niet eigenlijk) maat te fokken. blijf liever rond de 1.60
Merrie heeft i.m.o . voldoende functionaliteit en is prima op t gebied van schoft, schouders. Rug/lendenen/kruis/heup/croupe zie ik graag zoals merrie, maar zouden nét iets meer in lengte en beweging mogen hebben. Over de benen is merrie goed (de hele merrie-lijn is keihard op de benen)echter vind ik gelijke en goed ontwikkelde hoeven bij de hengst wel een belangrijk (verbeter) punt. Achterbenen zouden minder steil mogen zijn.

qua beweging ; Haar stap is buitengewoon goed en ruim , draf is sterk in knie-actie, zou meer schwung mogen hebben. Liefst niet inleveren op achterbeen gebruik, ze kan wat traag zijn. Galop is punt van aandacht in dressuurwerk; zou meer in balans mogen en meer schakelvermogen. Haar springtechniek is bovengemiddeld goed, ze is vlug in de benen en goed qua richting.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/276625/alansa

Omdat mijn merrie echt een goede allrounder is, en makkelijk de basissport op zowel dressuur, springen als sgw kan meekomen, heb ik geen voorkeur voor dressuur of spring-bloed, echter vind ik een stabiel en íets koeler karakter wel belangrijk. Ook hoef ik daardoor niet per-se binnen het KWPN te blijven, trakhenerbloed vind ik interessant (m.n door de veelzijdigheid , zoals kasparow) maar sta open voor alles; NRPS of zelfs pony. Misschien dat jullie ook , kijkend naar het papier en afstamming mogelijke mooie bloedlijn kunnen adviseren. Ben zeer in voor nieuw/jong bloed.
Brand alstublieft los!
Laatst bijgewerkt door muiszje op 15-03-19 13:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:54

Mooie merrie heb je!

Ik zou, als je het allround erin wil houden, voor een springhengst gaan die ook goed beweegt. Ga je voor een dressuurhengst, dan is de kans groot dat je toch iets fokt dat niet meer kan springen, of nét niet genoeg.

Ik kan een heleboel fijne spring en dressuurhengsten opnoemen maar heb niet genoeg ervaring met wat een bepaalde hengst mee kan geven.

Ik heb zelf een Westpoint die wel goed kan springen (zie profiel), maar dat geluk moet je dan maar net hebben! Mijn 3 jarige Marius Claudius is ook heel erg allround: super los paard, goed bewegen, mega springen. Maar wel veel body.

Ik denk dat er op bokt veel mensen zijn die je hiermee verder kunnen helpen! En nogmaals: prachtige merrie heb je! :j

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:06

Ik denk zelf aan de Gelderse hengst Danser
Die geeft ze modern met veel beweging maar wel compacter dan de gemiddelde KWPNer

Meestal geeft hij een mooie lange hals met veel front. Dat zou je merrie denk ik wel passen.

En hij geeft ze braaf. Dat komt echt weg bij de vader van de moeder van de hengst. Dat was de hengst Ahoy die zeer gewild was. Onder andere vanwege zijn hele goede karakter.

Hij geeft veel draf en een goede galop.

Gemiddeld genomen zijn Gelderse ook niet zo groot en ze zijn uiteraard allround.



Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:13

Ik zie dat de moeder twee zeer goede dressuurpaarden gegeven heeft van Rafurstinels, aangezien dat een allround gefokte hengst is vind ik dat qua papier interessant. Ik weet niet of deze hengst nog leeft en/ of dekt.

Aansprekende merrie om te zien, ik ga nog even nadenken over je wensen in combi met passende hengsten.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 14:19

Volgens mij Leeft rafurstinels nog. Heb hem zelf mogen zien in Enter, toen ik stage liep in denekamp (waar ik mijn merrie ook van heb). Al vind ik rafurstinels in lopen hetzelfde beeld geven als de mijne; heel fijn met expressie en voldoende ruim, maar traagheid in achterbeen en achter moet je telkens dragend blijven vragen/ opletten want gaat zo makkelijk willen stuwen
Zelf Sultan (rafurstinersX Darnels (ook uit Nalansa, dus is de halfbroer van de mijne)mogen rijden. Kort beetje hobbelen hoor, want ik was toen écht nog niet klaar om zo'n paard aan t werk te zetten. Maar ik had lol voor tien en voelde als een fijn en betrouwbaar paard. gaf me een zeker gevoel in het zadel. Wel flink massa maar met netzo fijne looplust inderdaad. Rafurstinels schijnt wat moeilijk te bevruchten.. Maar wie weet. Ik kan altijd (en dat was tevens ook al t plan om sowieso te doen) de fokker van mijn merrie om advies vragen en des te meer ook informeren over hun ervaring met Rafurstinels
Laatst bijgewerkt door muiszje op 15-03-19 15:03, in het totaal 2 keer bewerkt

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 14:30

En Danser trekt me inderdaad direct zodra ik je tip lees NatasjaE. Gelders dacht ik in eerste instantie ook aan> rond en massa waar ik van houd, echter ook langer in het lijf. En natuurlijk de beste dosis looplust en goedmoedelijkheid zonder een dooie te zijn.

Zo heb ik toevallig even op stal mogen staan met de hengst Go with the Flow, gelders echter nooit in stamboek opgenomen, wel bij AES geloof ik. Eigenaresse heeft toen ook naar mijn merrie en papier gekeken en had er wel oren naar. Prachtig paard is dat, vooral omdat die echt wel een fijn en sjiek hoofd heeft. Verder super braaf en onder het zadel keek ik mijn ogen uit. Verder nooit werk van gemaakt of verder uitgezocht in achterliggend bloed oid; iemand die daar wat meer over kan zeggen?

Wel moet ik zeggen dat er in mijn achterhoofd de vraag speelt of dat gelders massa en, zeker in geval van de hetere/moderner gefokte exemplaren (Zoals Go ook is, maar bijv. Alexandro P ook ) niet mogelijk teveel 'looplustige tank' kan geven?

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/687120/go-with-the-flow

Afbeelding



Heb ik dan toevallig ook 2 ahoy's mogen rijden; een hele mooie zwartbles ruin die nogal wat hengsten-praatjes had.. maar wel braaf, geen schrik, maar kon wel dominantje doordrammen onder het zadel en dan was het echt geen lieverdje en moest je alle zeilen bijzetten. Echter was hij wel altijd super werkwillig in alles, dus dat kwam je zelden tegen. Hij was zelfs zo bereid helemaal voor je te gaan eenmaal je hem gewonnen had, dat we pas veel te laat achter pees-rupturen zijn gekomen aan beide voorbenen. hij had zich letterlijk kapot gelopen voor zijn mensen (en zelfs nog met mij mee gewoon ORUN toen hij allang niet meer kon) <3

De andere ahoy was een vos-merrie. Toendertijd mogen beleren en nog even mogen doorijden. Ook die had een prominent aanwezig dominant karakter en was niet bepaald lief. Zowel ernaast als ohz. Kon nogal eens uithalen met voorbenen langszij, (ja dat kan dus wel en je bent niet veilig met poetsen en zadelen) en ook met achter gemeen smerig tikje uitdelen deed ze met regelmaat, om te tonen dat zij echt de baas was. Was verder een leuk ding om te rijden eenmaal je haar karakter doorkomt.

Ahoy toevoegen in haar lijn qua werkwilligheid en koel-heid in het rijden zeg ik ja. Maar dat mijn ervaring is dat er ook een moeilijke dominante kant in zit, en vooral dat ze lang kunnen volhouden daarin en onder het rijden ook problemen heeft opgeleverd die niet makkelijk te overwinnen zijn zeg ik Nee.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 15:16

oh en nu ik toch mijn wensen lijstje verder ga uitbouwen; het onbelangrijkste punt maar nu ik toch mag ;
Ik heb graag meer WIT!
Toevallig zitten er in moeders kant wat grappige genen geloof ik. Ik ben helemaal niet thuis in kleur genetica, omdat het mij om het even is, maartoch; álle veulens uit Moeders zijn voorzien van 2 witte achterbenen én een kol (of andere aftekening bovenhelft hoofd) én een sneb. Maar dat er ergens een witmaker in de genen zit blijkt uit dat mijn merrie en haar 3 zussen allemaal stiekem stekelharig zijn.
De leukste is haar halfbroer (campari/2 faces) die heeft de linkerkant van zijn hoofd bijna volledig wit. Ik hou van withoofden :Y)

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Jullie hengst en fokadvies voor Prestige vdl x Darnels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 15:23

Arezzo vererft veel wit!

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 15:54

Change3x schreef:
Arezzo vererft veel wit!


Ik heb hier enkel een fokwaarden boekje uit 2009-2010 voor me :o Maar zal hem zo even opzoeken, neem aan dat je niet enkel om t wit hem tipt :Y)

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 15:56


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:01

Als je veel wit wil kan je ook aan Danser zoon imposant denken.
Maar ook aan Danser zelf. En op een bruine geeft Danser en ook Imposant ook nog wel eens zilverappel mee.


Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn voor een looplustige tank.
Mijn man rijdt met mijn Gelderse gewoon in het bos. En die heeft echt niet zo veel ervaring.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:02


Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:06

muiszje schreef:
Change3x schreef:
Arezzo vererft veel wit!


Ik heb hier enkel een fokwaarden boekje uit 2009-2010 voor me :o Maar zal hem zo even opzoeken, neem aan dat je niet enkel om t wit hem tipt :Y)


Nee hoor haha! Arezzo geeft fijne, bloederige nakomelingen!

Bij ons in de opfok lopen er in één groep ongeveer 5 Arezzo’s die allemaal 3/4 witte benen en een bles hebben. ;)

Dit is de 2 jarige van mijn trainster, uit een elite merrie van Baloubet.
Foto is al wel bijna een jaar oud.

Afbeelding

Afbeelding

https://www.vdlstud.com/nl/paarden/Arez ... rtbreaker/

Venthe

Berichten: 3854
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: Groessen

Re: Jullie hengst en fokadvies voor Prestige vdl x Darnels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:17

Mooie merrie heb je TS

Ik heb zelf een nu bijna 3 jarige nakomeling van Arezzo uit mijn Numero Uno merrie.
Mijn merrie is absoluut geen bewegingswonder maar haar Arezzo nakomeling lijkt een erg fijn lospaard met veel Go en achterbeen. Wel erg scherp en bloederig maar op de goede manier, een echte mee werker en grote knuffelkont.
Helaas niet zoveel wit op een paar witte voetjes en bles na maar mijn Numero Uno heeft ook weinig wit...
Weet niet of je er wat aan hebt

1,5 jaar oud
Afbeelding

gisteren als bijna 3 jarige
Afbeelding

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Jullie hengst en fokadvies voor Prestige vdl x Darnels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:22

Mooie heb je daar!

De Arezzo van mijn trainster komt uit een bruine merrie zonder wit, misschien op een voetje na. De meesten hebben in ieder geval wel aardig wat wit! En daarnaast kwaliteit, wat nog belangrijker is natuurlijk. := Scherp en bloederig kan ik me in vinden! Niet alleen de merrie van de foto’s, maar ook de rest van de jonge Arezzo’s in de opfok. Wel op een fijne bewerkbare manier.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Re: Jullie hengst en fokadvies voor Prestige vdl x Darnels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 16:31

Wat een leuke tips allemaal!
Het wit is voor mij echt alleen een bijkomst en hoeft absoluut niet mee genomen te worden in advies voor een hengst hoor! Hoor graag meer ideeen van jullie over passende vaderdieren afgaand op wat jullie zelf denken te willen verbeteren/selecteren etc voor mijn merrietje.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jullie hengst en fokadvies voor Prestige vdl x Darnels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 10:43

Imposant vind ik geen gekke optie voor zowel je wensen, allround, wat langgelijnder en veel wit. Zo'n front als wat hij heeft en geeft, geeft geen sterke paarden in de mond.

Die AES hengst zou ik laten staan, want je weet niets van zijn gezondheid en wat hij vererft qua gezondheid.

Voor allround en een goed karakter kun je ook kijken naar Conteur.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 10:51

Elisa2 schreef:
Die AES hengst zou ik laten staan, want je weet niets van zijn gezondheid en wat hij vererft qua gezondheid.


De AES hengst is wel PROK en is wel op de KWPN keuring geweest. Was te rijtypisch voor de Gelderse.
Komt uit een hele goede moeder.

Hoe die vererft is uiteraard wel een vraag.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Re: Jullie hengst en fokadvies voor Prestige vdl x Darnels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 22:14

Elisa2:
Deze Conteur die je bedoeld? "tannenhofs Conteur? https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/13555/conteur
ik zie wel Rasputin erachter, 2 nakomelingen daarvan min of meer gekent, gecharmeerd daarvan was ik wel.
Hij is wel flink aan de maat, zo snel ik kan vinden zijn zijn nakomelingen ook redelijk, maar inhoeverre de maat merrie erbij inbrengt?!??
(ik ben nog helemaal niet zo thuis in t bloedlijnen-kijken-hengsten-lijnen-inteelt-nakomelingen-en al die kennis die je moet hebben om de kans op de juiste gok te vergroten)

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jullie hengst en fokadvies voor Prestige vdl x Darnels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:57

Ja die bedoel ik inderdaad, dit is een bewezen hengst dus dat maakt de kans groter dat je weet wat je fokt. Volgens mij fokt hij gemiddeld qua maat.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 13:48

En wat te denken van Geniaal?

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Re: Jullie hengst en fokadvies voor Prestige vdl x Darnels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 03:43

Ik zou toch graag meer Amor willen toevoegen, wat en hoe denken jullie daarover?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Jullie hengst en fokadvies voor Prestige vdl x Darnels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 08:20

Dan moet je Alexandro of zijn zoon Henkie doen.

Alexandro = Koss = El Corona = Amor.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jullie hengst en fokadvies voor Prestige vdl x Darnels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:39

Waarom wil je meer Amor toevoegen? Ik krijg de indruk dat het een beetje allerlei kanten op gaat met allemaal verschillende hengsten. Misschien voor jezelf even op een rijtje zetten wat je nu echt belangrijk vind?

Wat betreft Geniaal, ik vind het een fijne hengst met 3 goede gangen. Hij fokt vergrotend en voorbeenstand wat frans.