Hengstenkeuze Valdez x Zhivago x Sandro king

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Hengstenkeuze Valdez x Zhivago x Sandro king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 20:09

Wie wil er meedenken naar een passende hengst voor mijn 3 jarige Valdez x Zhivago x Sandro king merrie :D

Vorig jaar heb ik haar moeder laat in het seizoen 1 keer laten insemineren bij For Ferrero.
Helaas niet gepakt dus dit jaar nogmaals proberen.

Nu wil ik haar dochter dit jaar ook laten dekken en ben ik al een poosje rond aan het zoeken naar de geschikte hengst.

Merrie is 1.76 en de hele lijn geeft ze groot dus kleinere hengst (< 1.70) heeft voor nu de voorkeur.

Karakter vind ik heel belangrijk!
Is een sensibel lijntje en heb dat er nu aardig uit dus wil dit graag zo houden.

Paarden uit deze lijn kunnen allemaal bovengemiddeld goed en makkelijk bewegen met veel souplesse maar ontbreekt nog wel eens aan het gemak en de rust om gesloten en tot dragen te komen.

Schoudervrijheid zie ik graag terug en niet te zware hoofd halsverbinding.

Graag vrij van jazz of krack c.
Duits/ deens geen enkel probleem.

Heb zelf Bleu horse Kingston op mijn lijstje.
Heb ook For Ferrero voor haar overwogen omdat ik de hengst super vind maar kan niet echt duidelijk zeggen waarom ik dat zou doen bij haar.

Ben heel benieuwd naar jullie ideeen!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Hengstenkeuze Valdez x Zhivago x Sandro king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:49

Mooie merrie. Is ze echt 1.76 m? Ze toont eigenlijk best klein. Ze is best compact en wat popperig gebouwd. Wel een luxe probleem want de meeste fokkers moeten een hengst met maat hebben. Jij kan alle kanten op nu. Al zal je geen Jazz bloed kunnen gebruiken.

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 21:31

Suzanne F. schreef:
Mooie merrie. Is ze echt 1.76 m? Ze toont eigenlijk best klein. Ze is best compact en wat popperig gebouwd. Wel een luxe probleem want de meeste fokkers moeten een hengst met maat hebben. Jij kan alle kanten op nu. Al zal je geen Jazz bloed kunnen gebruiken.


Bedankt voor je reactie :)
Inderdaad 1.76
Ze is momenteel ook wel te dik waardoor ze nog compacter lijkt maar ze is zeker voor zon groot paard vrij compact.

Jazz in de lijn van de hengst is geen optie inderdaad

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Re: Hengstenkeuze Valdez x Zhivago x Sandro king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 09:16

Ben heel benieuwd of er nog ideeen gaan komen! :D

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 09:25

Aansprekende merrie, ze toont inderdaad kleiner en wat popperig..houd er rekening mee dat Totilas bloed ze ook zo kan geven. En ik vraag me af of Kingston schoudervrijheid gaat geven.

For Ferrero of diens vader For Romance vind ik geen gek idee bij haar, gezien je wensen sluit dat wel aardig aan.

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 10:38

Elisa2 schreef:
Aansprekende merrie, ze toont inderdaad kleiner en wat popperig..houd er rekening mee dat Totilas bloed ze ook zo kan geven. En ik vraag me af of Kingston schoudervrijheid gaat geven.

For Ferrero of diens vader For Romance vind ik geen gek idee bij haar, gezien je wensen sluit dat wel aardig aan.


Ze is zeker voor zon groot paard heel compact waardoor ze kleiner oogt denk ik.
Meeste mensen die haar zien denken op afstand ook dat ze kleiner is. Tot ze er naast staan dan is het echt een kasteel :P

Waar ik met for ferrero een beetje bang voor ben is dat ik niet genoeg lengte ga krijgen.
Merrie is voor haar maat al kort zat vind ik zelf.
Dat toto popjes geeft heb ik inderdaad ook al een paar keer van dichtbij gezien qua veulens.
Kan er ook nog niet de vinger op leggen waarom ik denk dat kingston dat niet gaat doen maar vind hem qua type geen typische gribaldi waardoor ik denk dat hij meer mee heeft van zijn moederlijn.

simpie94

Berichten: 835
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 10:49

Momenteel heb ik mijn Valdez merrie drachtig van Desperado met name om de schoudervrijheid en de bewezen fijne karakters die hij mee fokt.

Je kan ook nog denken aan zijn zoon Dettori. De veulens die ik ervan gezien heb spraken mij altijd erg aan.

Verder heb voor dit jaar de hengst Kyando op het oog. Ik vind dat deze hengst 3 hele goede basisgangen heeft en denk dat hij de nodige souplesse kan toevoegen.

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 10:57

simpie94 schreef:
Momenteel heb ik mijn Valdez merrie drachtig van Desperado met name om de schoudervrijheid en de bewezen fijne karakters die hij mee fokt.

Je kan ook nog denken aan zijn zoon Dettori. De veulens die ik ervan gezien heb spraken mij altijd erg aan.

Verder heb voor dit jaar de hengst Kyando op het oog. Ik vind dat deze hengst 3 hele goede basisgangen heeft en denk dat hij de nodige souplesse kan toevoegen.


Bedankt voor je reactie!

Helaas valt Desperado qua bloedlijn af omdat het een Vivaldi is.

Kyando zal ik eens bekijken.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 11:08

Ik moest denken aan Kilian, ik verwacht dat hij wel lengte gaat geven en front met een aansprekend voorbeengebruik. Hoe het qua maat zit weet ik niet.

Kyando is ook aansprekende hengst met 3 goede gangen.

En ik snap waar je bang voor bent met For Ferrero, of Kingston voldoende lengte gaat geven in de rug is natuurlijk ook de vraag. Ik vind Tamineau dan net wat meer lengte hebben.

simpie94

Berichten: 835
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:01

ajesca123 schreef:
simpie94 schreef:
Momenteel heb ik mijn Valdez merrie drachtig van Desperado met name om de schoudervrijheid en de bewezen fijne karakters die hij mee fokt.

Je kan ook nog denken aan zijn zoon Dettori. De veulens die ik ervan gezien heb spraken mij altijd erg aan.

Verder heb voor dit jaar de hengst Kyando op het oog. Ik vind dat deze hengst 3 hele goede basisgangen heeft en denk dat hij de nodige souplesse kan toevoegen.


Bedankt voor je reactie!

Helaas valt Desperado qua bloedlijn af omdat het een Vivaldi is.

Kyando zal ik eens bekijken.


Stom, niet echt bij stilgestaan idd.

Killian is ook geen gekke optie. Vond dat in Den Bosch ook 1 van de betere hengsten van de nieuwe jaargang. Zit wel 2x donnerhall in en je gaat terug op Sandro hit. En met Jazz ook al twee keer in de pedigree van de merrie.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Hengstenkeuze Valdez x Zhivago x Sandro king

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:33

Escamillo.
Topbeweger, ook niet te groot.

Of een topper zoals Rubin Royal. R-lijn staat bekend om de topkarakters en Rubin Royal staat ook niet bekend om kastelen te geven.

Liaan

Berichten: 509
Geregistreerd: 19-07-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hengstenkeuze Valdez x Zhivago x Sandro king

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:22

Ik heb voor mijn Valdez merrie 2 jaar geleden Toto jr gebruikt. Mijn merrie is ook 1.76m alleen dan wel langgelijnd. Super mooi veulen gekregen, maar inderdaad niet heel erg langgelijnd.

Glamourdale?

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 14:28

s0173957 schreef:
Escamillo.
Topbeweger, ook niet te groot.

Of een topper zoals Rubin Royal. R-lijn staat bekend om de topkarakters en Rubin Royal staat ook niet bekend om kastelen te geven.


Ga ik vanavond even opzoeken!

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 14:30

Liaan schreef:
Ik heb voor mijn Valdez merrie 2 jaar geleden Toto jr gebruikt. Mijn merrie is ook 1.76m alleen dan wel langgelijnd. Super mooi veulen gekregen, maar inderdaad niet heel erg langgelijnd.

Glamourdale?


Grappig kreeg glamourdale via pb ook voorgesteld.
Ik ben erg bang dat ik met alles waar lord leatherdale achter zit veel kans heb op groot. En dat wil ik nu net niet.

Ik zal ook even kijken naar negro zelf

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Valdez x Zhivago x Sandro king

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:33

Negro zou ik niet doen ivbm het model van de merrie, dan zou ik eerder naar Painted Black gaan.

Rubin Royal kwam ook in mij op voor deze merrie, bewezen vererver.

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 22:32

Elisa2 schreef:
Negro zou ik niet doen ivbm het model van de merrie, dan zou ik eerder naar Painted Black gaan.

Rubin Royal kwam ook in mij op voor deze merrie, bewezen vererver.



Wat vind je qua model van negro niet passen bij de merrie?

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 22:56

ajesca123 schreef:
Elisa2 schreef:
Negro zou ik niet doen ivbm het model van de merrie, dan zou ik eerder naar Painted Black gaan.

Rubin Royal kwam ook in mij op voor deze merrie, bewezen vererver.



Wat vind je qua model van negro niet passen bij de merrie?


Te beknopt.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengstenkeuze Valdez x Zhivago x Sandro king

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 23:02

Painted Black is wat dat betreft ook niet geschikt en ik zou Totilas-bloed bij zo’n compacte merrie ook vermijden.

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Re: Hengstenkeuze Valdez x Zhivago x Sandro king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 08:56

Hm ok ik ga me nog even verdiepen in het beknopte van Negro.

Painted black heb ik helemaal niks mee dus dat wordt hem niet.

Wel denk ik dat ik minder bang ben voor popperig.
Merrie komt uit een lijntje met allemaal paarden die juist lengte zat hebben. Nu met valdez is er dan een uitgekomen met wat minder lengte maar duidelijk sterker in de verbinding bij de lendenen.
Denk dat het ook goed is om mee te nemen dat beestje pas in juni 3 wordt.
Zie de laatste weken dat de schoft er wat meer uit komt etc dus ben zelf niet zo heel bang dat ze heel kort gaat zijn.
Ik heb gister nog even snel wat fotos gemaakt naast haar moeder van 1.73.
Geen standfotos maar puur voor vergelijk om te zien hoe groot ze echt is :P
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Valdez x Zhivago x Sandro king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 09:09

Negro te beknopt inderdaad.

Op deze foto's lijkt ze wel wat langer in de rug, heeft de moeder weke lendenen?

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 09:30

Elisa2 schreef:
Negro te beknopt inderdaad.

Op deze foto's lijkt ze wel wat langer in de rug, heeft de moeder weke lendenen?


Ja moeder vind ik in de verbindingen minder sterk. Breekt vooral snel af achter de schoft en duwt de schoft ook snel naar beneden.
Ze is in alles echt een stuk elastiek en daarmee is dat ook haar grootste minpunt dat ik wilde verbeteren.
Naar mijn mening is bij de valdez dit sterk verbeterd die loopt van zichzelf veel meer met de schoft omhoog.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Valdez x Zhivago x Sandro king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 10:58

Wat vind je van de aangedragen hengsten? een hengst die het front kan verbeteren lijkt mij ook passend.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 12:37

ajesca123 schreef:
Ja moeder vind ik in de verbindingen minder sterk. Breekt vooral snel af achter de schoft en duwt de schoft ook snel naar beneden.
Ze is in alles echt een stuk elastiek en daarmee is dat ook haar grootste minpunt dat ik wilde verbeteren.
Naar mijn mening is bij de valdez dit sterk verbeterd die loopt van zichzelf veel meer met de schoft omhoog.


Beter wat beknopt dan week in de verbindingen inderdaad. Kan ook best goed zijn dat de merrie nog wat uit elkaar gaat groeien.
Jammer dat Kjento geen optie is ivm moedersvader (Jazz).

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 14:01

Elisa2 schreef:
Wat vind je van de aangedragen hengsten? een hengst die het front kan verbeteren lijkt mij ook passend.


Ik ben mij nu wat aan het verdiepen in de hengst Escamilio.
Kilian heb ik ook naar gekeken maar daar wordt expliciet vermeld dat hij een neerwaartse romprichting heeft, iets steile schouder en halsaanzet komt wat diep uit de borst.
Ben toch bang met die omschrijving dat dat niet passend is.
Front hoeft op deze merrie wat mij betreft niet verbeterd maar wil het wel behouden en zeker niet op inleveren.
Denk dat ik mij qua lengte uiteindelijk toch niet zon zorgen maak. Net als wat Aimee zegt komt er nog wel wat lengte in de merrie in het groeien.
Paard is enorm de lucht in geschoten maar had als veulen lengte zat.
Verwacht ook wel dat dat goed komt.
Liever iets popperig en sterk in alle verbindingen en van zichzelf mooi met de schoft omhoog, dan meer lengte slap in de verbindingen en een paard dat continu volledig uit elkaar valt.
Uiteraard is dat persoonlijke voorkeur en zijn de meningen daar over verdeelt maar als ik er goed over nadenk is dit wel hoe ik erin sta.

Helpt het als ik een veulenfoto van haar plaats?

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Valdez x Zhivago x Sandro king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 15:47

Nee dat hoeft niet hoor, deze uitleg is duidelijk genoeg in wat je wensen zijn bij een hengst en in dat geval zou ik Kingston of ander Totilas bloed wel aandurven. Ben het ermee eens dat sterke verbindingen en met de schoft omhoog bewegen een meerwaarde is.

De neerwaartse romprichting klopt bij Kilian, ik vond hem wel een aansprekend front en voorbeengebruik hebben.