Draver x KWPN kruisingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Draver x KWPN kruisingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 20:21

Goedendag.

Bij mij begint het stilletjes te kriebelen om mijn Franse Draver merrie te laten dekken door een rijpaard hengst(dressuur gefokt) te laten dekken. Merrie heeft best een leuk exterieur en beweging heeft; opwaartse bouw en ook schwung in beweging, gallop heeft ook best sprong.

Zijn er hier Bokkers die dit soort kruising heeft? lijkt me leuk om fotos te zien er van.

Mix met Arabier en EV heb ik al voldoende van gezien.

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 20:34

Of de combinatie draver x dressuurhengst goed uitpakt weet ik niet maar er zijn talrijke voorbeelden van draversmerries welke met een warmbloedhengst uitstekende springpaarden gegeven hebben. Ik herinner me onder andere Jappeloup de Luze (Franse Draver x Volbloed) welke onder Pierre Durand een fenomenaal palmares bij elkaar gesprongen heeft. En Galoubet A, de Almé zoon uit een draversmerrie die naast zijn internationale spring carrière ook nog een uitstekend verervende dekhengst was.
Of er onder de betere dressuurpaarden veel draversbloed zit durf ik echter te betwijfelen.

Flevolander

Berichten: 3839
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Draver x KWPN kruisingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 10:57

Voor je überhaupt aan fokken denkt is het altijd verstandig om na te denken wat je doel is met het veulen. Als je de intentie hebt om het veulen zelf te houden is het een overweging. Wil je alleen fokken om dit mee gemaakt te hebben en is het bedoeling het veulen tzt te verkopen begin er dan liever niet aan. Zo'n kruising is niet in trek.. Winst ga je er zeker niet op maken, en de vraag is of je alle kosten er uit gaat krijgen. Daarnaast is dan de vraag of je de risico's het waard moet vinden..

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Draver x KWPN kruisingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 13:59

Het is puur voor mij zelf. eventuele toekomstige veulen.

Flevolander

Berichten: 3839
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Draver x KWPN kruisingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 15:02

Dan is de volgende vraag wat je met het veulen wil bereiken. Als het de bedoeling is om er de sport mee in te gaan, en je hebt echt de ambitie om er in de hogere sport mee te gaan rijden(of het paard moet iig dat talent hebben) is het vaak erg moeilijk om een hengst te vinden die hier voldoende een draver in gaat kunnen compenseren. Dravers hebben van nature een vrij lang stuwend achterbeen en zijn gefokt om functioneel en snel te kunnen bewegen. Meer dan een gebruikspaard ga je er niet uit fokken denk ik zo..

Schildpadddd
Berichten: 60
Geregistreerd: 11-04-19

Re: Draver x KWPN kruisingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 15:56

hmm, ik vind dit wel een gekke combinatie. ik zou toch iets meer de middenweg zoeken in een hengst. Je gaat tenslotte nooit een top dressuurder uit een draver fokken, die hebben andere kwaliteiten

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Draver x KWPN kruisingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 23:44

Een Draversmerrie met een opwaarts bouw heb ik nog nooit gezien.

En als ze het zelf inderdaad is dan heb je nog een grote kans dat ze een neerwaartse romprichting zal vererver omdat dit nu eenmaal bij het type paard er in is gefokt.

Als he iets anders wil fokken dan een Draver zou ik het eerder in de springrichting zoeken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Draver x KWPN kruisingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 23:48

Ik zou ook opteren voor een goed bewegende springhengst. Sluit qua bouw toch beter aan op een draver.

Odetje92

Berichten: 2677
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Draver x KWPN kruisingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 23:12

Heb je een goede standfoto van je merrie zodat wij haar goed kunnen beoordelen op welke onderdelen er verbeterd kan worden?

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Draver x KWPN kruisingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 13:18

Ga er binnenkort 1 maken.

Voeg ik daar ook mijn verbeter punt wensen bij

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:25

Je kan eventueel de bloedlijnen van het selle-francais stamboek uitpluizen. Dravers zijn daarin toegelaten en de selle-francais is er in verschillende types, wel hoofdzakelijk springgefokt.

Of er nu nog veel draversbloed in gefokt wordt weet ik niet naar het is zeker al veelvuldig gedaan in het verleden.

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Draver x KWPN kruisingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:32

Ik heb ooit voor de handel een draver x KWPN gereden, zij liep ZZ-zwaar. Het kan dus wel, er zijn ook goede springers uit de combinatie gekomen.

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 16:51

[quote="horsiegek"]Ik heb ooit voor de handel een draver x KWPN gereden, zij liep ZZ-zwaar. Het kan dus wel, er zijn ook goede springers uit de combinatie gekomen.[/

Heb je daar een foto van?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:24

Thioro schreef:
Je kan eventueel de bloedlijnen van het selle-francais stamboek uitpluizen. Dravers zijn daarin toegelaten en de selle-francais is er in verschillende types, wel hoofdzakelijk springgefokt.

Of er nu nog veel draversbloed in gefokt wordt weet ik niet naar het is zeker al veelvuldig gedaan in het verleden.


Fokker van Jappeloup de luze heeft nog een aantal keer dezelfde combinatie gemaakt.
Zonder al te veel succes.

Ook in de franse springpaardenfokkerij gebruiken ze niet zo veel draversbloed meer.

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 19:24

Secretly schreef:
horsiegek schreef:
Ik heb ooit voor de handel een draver x KWPN gereden, zij liep ZZ-zwaar. Het kan dus wel, er zijn ook goede springers uit de combinatie gekomen.[/

Heb je daar een foto van?


Ik zal eens heel goed zoeken, het is al heel lang geleden hoor, 8 jaar ongeveer. Ik zal eens voor je kijken.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Re: Draver x KWPN kruisingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 19:40

Ik heb zelf een franse draver X KWPN (gelderse Vitens)

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 19:48

Unbeatable schreef:
Ik heb zelf een franse draver X KWPN (gelderse Vitens)



Gaaf dier in je profiel.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 22:35

Secretly schreef:
Unbeatable schreef:
Ik heb zelf een franse draver X KWPN (gelderse Vitens)



Gaaf dier in je profiel.



Geweldig paard <3
Heel sensibel en gevoelig wel. Maar ruime gangen, wel wat lomp en breed gebouwd. Ik heb nog niet eerder zo'n kruising gezien helaas dus heb er niet zoveel om mee te vergelijken.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Draver x KWPN kruisingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 08:41

Halla van Oberst (draver) was een heel goed springpaard.

henrie1977
Berichten: 58
Geregistreerd: 09-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 00:45

Afbeelding
Draver moeder. Vader is bacardi 2 vdl. Heel fijn paard

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Draver x KWPN kruisingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 01:16

Yeah, wat leuk Hannie1977

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 01:21

Yeah, wat leuk Henrie1977

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 16:37

Dag Bokkers.

Hier even een update berichtje.

Heb besloten om een gokje te wagen, mijn draver merrie laten dekken door een bonte rijpaard hengst(jazz x Samber) Zotirco!

[url]
Afbeelding
[/url]

Volgende week gaan we de 18dagen scan kijken, hopelijk is ze dragend.

Het veulen fok ik voor mij zelf. Het wordt een spannend jaar met alle voorbereidingen, hopelijk verloopt alles goed.

Groetjes