Hengstenkeuze Johnson x Variant

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Redd
Berichten: 428
Geregistreerd: 07-11-09

Hengstenkeuze Johnson x Variant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 16:48

Goedemiddag,

Ik ben opzoek naar een passende hengst voor mijn merrie.
Ze is bijna (enkele dagen) uitgerekend en ik kom er niet helemaal uit, dus hoor graag jullie kijk hierop :o

Wat ik zoek is een hengst die correct op zijn benen staat en een niet te pittig karakter heeft.
En daarnaast zoek ik een goede en opwaartse beweger. Ik sta open voor jonge en oudere hengsten.
Hengsten waar ik zelf aan zit te denken; Le formidabel & Dreamboy.

Hieronder mijn merrie en haar eerste 3 nakomelingen. Momenteel verwacht ze een veulen van Kingston!


Cyraniek (Johnson x Variant)

Afbeelding



Inverness (Everdale x Johnson)


Afbeelding


Afbeelding



Miloniek (Everdale x Johnson)


Afbeelding


Afbeelding



En Nyniek (Desperado x Johnson)


Afbeelding


Afbeelding


Brand los! *\o/*

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 18:03

De combi met everdale bracht een ggk hengst. Wat zou je daar nog graag aan verbeterd zien?

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengstenkeuze Johnson x Variant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 18:14

Hele mooie merrie!
Je kunt hier zoveel kanten mee op :)
De Everdale is goed gelukt, maar ik kan me voorstellen dat je iets anders wil proberen. Of iets waar vergelijkbaar bloed in zit. Behalve opwaarts bewegen en het karakter, heb je nog andere aandachtspunten?

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Johnson x Variant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 18:08

Denk je bewust aan lijnenteelt? waarom denk je aan Le Formidable en Dreamboy? wat zijn de verbeterpunten van de merrie? en wat hebben de hengsten waar je nu mee gefokt hebt verbeterd?

Redd
Berichten: 428
Geregistreerd: 07-11-09

Re: Hengstenkeuze Johnson x Variant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 17:40

Sorry, mega late reactie. Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

@Jester; Het voornaamste wat ik aan de hand van die combi zou willen verbeteren is het opwaartse in de beweging (en bouw). Stukje zakken in het kruis en makkelijker van achter eronder zetten. En de correctheid.

@Aimee; Ik heb bij de eerste drie hengsten bewust gekozen voor maat en formaat om door te geven, omdat ik mijn merrie wat fijn gebouwd vind en graag een wat groter paard fokte. Nu is dat in de afgelopen drie veulens 'gelukt'.
Ik zou nu juist de andere kant op willen gaan door wat meer ras te willen toe voegen, in ieder geval niet veel massa. Daarnaast wordt het veulen in eerste instantie voor de verkoop gefokt, dus commercieel interessant is ook niet geheel onbelangrijk.
Eigenlijk ben ik best tevreden met mijn merrie, dus de hengst moet er in ieder geval correct zijn in zijn bouw en manier van bewegen. Het liefst een hengst die extra beweging door kan geven.

@Elisa2: Niet bewust aan lijnenteelt, maar vind het wel ver weg genoeg dat het wel oké is zeg maar. Inmiddels Dreamboy gekeken op de hengstenshow en hij heeft mij nog niet overtuigd. Le formidabel sowieso interessant qua bloedlijn. Daarnaast sluit hij ook goed aan bij het bovenstaande m.b.t. opwaarts en correctheid.

Ik zal hier is het verslag van mijn merrie bij plakken. Daar staan een aantal concrete verbeterpunten over Cyraniek in.

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 17:59

Voor beweging en ras: totilas bloed? Glocks toto jr?

Redd
Berichten: 428
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 18:27

Jester_ schreef:
Voor beweging en ras: totilas bloed? Glocks toto jr?


Ze is nu inderdaad drachtig van kingston (v. Toto jr.). Ze is al over tijd, dus ik ben heel benieuwd wat deze combinatie gaat brengen.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengstenkeuze Johnson x Variant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 18:49

Ben benieuwd wat er in het verslag staat!

Interessant dat je nu juist de andere kant op wil gaan. In een ander topic kwam Quarterhit voorbij, daar denk ik aan als ik lees wat je nu zoekt. Of Totilas zelf. Of Painted Black.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Johnson x Variant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 16:06

Ik wacht ook even op het verslag, hoe meer info..hoe beter.

Redd
Berichten: 428
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 11:32

Afbeelding

Bij deze het verslag vanuit het KWPN. In de galop staat genoteerd dat ze meer souplesse zou mogen hebben. Dit mag ook wel iets meer, maar op moment van bekijken was ze iets te gespannen waardoor ze wat dat betreft niet helemaal goed uit de verf kwam. Dus mag genomen worden met een korreltje zout.

27 april is Cyraniek bevallen van Kingston (v. Toto jr.). Ik ben echt heel blij met hem, dus het terug dekken ben ik ook aan het overwegen.


Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Johnson x Variant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:21

Ik had hem al gezien en vind hem zeer goed gelukt! je zou ook een andere Toto /Totilas nakomeling kunnen overwegen natuurlijk.

Als ik het rapport zo lees dan is het belangrijk dat de hengst een goede been/ hoef stand heeft en vererft en souplesse en wellicht een iets schuinere schouderligging.

Hoe zijn die punten bij dit veulen?

Redd
Berichten: 428
Geregistreerd: 07-11-09

Re: Hengstenkeuze Johnson x Variant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 13:55

Ja, hij moet nog even wat rechter op zijn benen komen staan, uitvouwen :+ .
Maar lijkt in ieder geval wel verbetert te zijn qua beenstand op moeder.

Achterbeen is wel wat lang, maar niet storend. Hoefstand eigenlijk nog niet bewust naar gekeken, maar er is me in ieder geval nog niets aan opgevallen.

Ja, een andere nakomelingen was ik ook al aan het denken. Misschien toto jr. zelf. Of aan welke hengst zou jij denken?

Andere opties die ik ook nog steeds ver weg overweeg. Jameson --> vanwege de enorme opwaartse beweging en zelfhouding. En Kremlin MD heb ik vorig jaar over na zitten denken

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Johnson x Variant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 17:55

Kremlin vind ik ook een hele fijne hengst, wbt Totilas bloed zou ik hem ook zeker wel durven gebruiken. Ik dacht nog aan Trafalgar vanwege zijn veer en souplesse.

Jameson is natuurlijk ook gewoon een super fijne hengst, en dat bloed sluit ook aan bij je merrie dus lijkt me ook geen vreemde optie.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengstenkeuze Johnson x Variant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 19:27

Mooi veulen, gefeliciteerd!