Hengst gezocht voor een Spielberg x TCN Partout merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 18:02

Ik ben het met simpie eens.

Zat zelf trouwens nog aan Ferdeaux te denken, die fokt wel luxe en kan ook schakelvermogen toevoegen en de galop verbeteren.

Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Hengst gezocht voor een Spielberg x TCN Partout merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 23:02

For Ferrero zal zeker een goede keus zijn, maar zelf zit ik ook te denken aan In Style. Hij heeft hele chique veulens veel ras en zijn goede galop zit verankerd in de moederlijn. Hij geeft dat ook zeker door.

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Hengst gezocht voor een Spielberg x TCN Partout merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 23:09

Ik vind in style echt een fijn paard, maar hij fokt mijn inziens niet. Nakomelingen vallen mij echt tegen, zelfs uit hele goede merries.

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Re: Hengst gezocht voor een Spielberg x TCN Partout merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-19 10:44

In style is ook van partout of zag ik dat verkeerd?

Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 11:28

mariekie schreef:
In style is ook van partout of zag ik dat verkeerd?


Dat is wel 4 generaties verder... := Maar hij zit er inderdaad wel achter verderop.

Overigens heb ik nog geen slechte gezien zoals Benzz....

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst gezocht voor een Spielberg x TCN Partout merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 11:51

Hij fokt zoals hij zelf is, met het kruis hoger dan z'n schoft..imo niet heel wenselijk voor een dressuurpaard. Fokt wel luxe door, lijnenteelt op Partout zou ik in dit geval niet snel doen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 14:18

Elisa2 schreef:
Hij fokt zoals hij zelf is, met het kruis hoger dan z'n schoft..imo niet heel wenselijk voor een dressuurpaard. Fokt wel luxe door, lijnenteelt op Partout zou ik in dit geval niet snel doen.

En waarom niet?

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst gezocht voor een Spielberg x TCN Partout merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 14:49

Vanwege de al mindere galop.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 17:35

Elisa2 schreef:
Vanwege de al mindere galop.

Uit de veulenrapportage:

. De stap is ruim voldoende van ruimte met een goede souplesse. De draf is krachtig met een goede ruimte, veel souplesse en goede balans. De veulens galopperen makkelijk aan. De galop is eveneens krachtig, goed van ruimte met veel souplesse en ruim voldoende tot veel balans. Meerdere van de door de eigenaar gepresenteerde veulens toonden een heel goed achterbeengebruik.

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 19:30

mariekie schreef:
heb via het KWPN nog een paar op het lijstje gezet.

Ferguson (Floriscount x Lauries Crusador)
Geniaal (Vivaldi x Biotop)
Glamourdale (Lord Leatherdale x Negro)
Giovanni (Chippendale x Scandic)

Iemand enig idee hoe het werkt als je je merrie naar van olst brengt?
voordelen?


Desperado lijkt me ook nog mooi te kunnen passen. Taminiau zou ook nog goed kunnen.

Ik heb zelf mijn merrie net met Ferguson gedekt.
Die hadden we zelf al op de korrel maar kwam er ook met het KWPN dekadvies uit. Samen met Everdale als bewezen hengsten en Kilian en Taminiau als jonge hengsten.
Ik wilde bloedspreiding want ik heb een Vivaldi x Ferro merrie en wat meer lengte in de rug.
Wel fijn om de merrie bij de hengstenhouder te brengen om te dekken. Die van mij staat bij Kuypers en blijft daar ook voorlopig tot ik zeker weet dat ze drachtig is. Scheelt een hoop geld vergeleken met hier in de Randstad laten insemineren. Echt topdrukte nu daar. Er stonden een hoop merries met veulen aan de voet die meteen al weer gedekt werden.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 07:57

janderegelaa schreef:
Elisa2 schreef:
Vanwege de al mindere galop.

Uit de veulenrapportage:

. De stap is ruim voldoende van ruimte met een goede souplesse. De draf is krachtig met een goede ruimte, veel souplesse en goede balans. De veulens galopperen makkelijk aan. De galop is eveneens krachtig, goed van ruimte met veel souplesse en ruim voldoende tot veel balans. Meerdere van de door de eigenaar gepresenteerde veulens toonden een heel goed achterbeengebruik.


Ik weet niet uit welke veulenrapportage je dit nu weer haalt, maar ik bedoel de mindere galop van de merrie in combi met Partout die ook niet bekend stond om extra galop door te geven.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Hengst gezocht voor een Spielberg x TCN Partout merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 09:24

Ik herken Partout ook niet vanwege een mindere galop. United en EyeCatcher bijvoorbeeld, beide een goede galop.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 09:57

mariekie schreef:
heb via het KWPN nog een paar op het lijstje gezet.

Ferguson (Floriscount x Lauries Crusador)
Geniaal (Vivaldi x Biotop)
Glamourdale (Lord Leatherdale x Negro)
Giovanni (Chippendale x Scandic)

Iemand enig idee hoe het werkt als je je merrie naar van olst brengt?
voordelen?


Wat een merkwaardig lijstje van het KWPN. Heb je aangegeven dat je de merrie een behoorlijke tank vindt qua body?

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Hengst gezocht voor een Spielberg x TCN Partout merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 10:05

KWPN geeft wel vaker aparte lijstjes := En ook nog zonder enige onderbouwing..

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 10:31

Vulina schreef:
KWPN geeft wel vaker aparte lijstjes := En ook nog zonder enige onderbouwing..


Als TS heeft aangegeven dat de merrie (te) veel body heeft, lijkt dit lijstje wel een soort omgekeerde psychologie: laten we hengsten noemen die waarschijnlijk nog meer body toe gaan voegen :=

Ik zou dit lijstje lekker links laten liggen. Er zijn hier prima suggesties gegeven.

Ik dacht misschien ook nog aan Incognito.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 11:58

Vulina schreef:
Ik herken Partout ook niet vanwege een mindere galop. United en EyeCatcher bijvoorbeeld, beide een goede galop.


Ik zeg ook niet dat de hengst een slechte galop heeft/ vererft maar in dit geval zou ik er een hengst op zetten die zeker te weten een extra goede galop mee kan geven.


Verrichtingsonderzoek
TCN Partout nam in 1990 deel aan de Hengstenleistungsprüfung in Adelheidsdorf.

Hij behaalde 151.27 punten voor het onderdeel dressuur.

Daarbij behaalde hij de volgende cijfers:

Karakter: 8.00
Temperament: 8.00
Werkwilligheid: 8.00
Aanleg: 8.00
Rittigkeit: 9.75
Stap: 9.33
Draf: 9.33
Galop: 8.33
Springaanleg: 6.00
Cross-country: 7.67

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Hengst gezocht voor een Spielberg x TCN Partout merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 12:12

Ferguson vind ik anders niet zo'n rare keuze. Hele fijne hengst, nakomelingen lijken goed, galoppeerd heel goed en je voegt juist wel bloed toe met die hengst.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 12:29

Benzz schreef:
Ferguson vind ik anders niet zo'n rare keuze. Hele fijne hengst, nakomelingen lijken goed, galoppeerd heel goed en je voegt juist wel bloed toe met die hengst.


Bloed wel, maar volgens mij vererft hij juist ook een royaal model.

Overigens, TS vroeg ook naar Van Olst. Als je de merrie daarheen brengt, zou ik voor Kjento gaan.
En als je Glamourdale-bloed wil, zou ik voor deze merrie Lance VOD kiezen :)

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 14:07

Aimee schreef:
Vulina schreef:
KWPN geeft wel vaker aparte lijstjes := En ook nog zonder enige onderbouwing..


Als TS heeft aangegeven dat de merrie (te) veel body heeft, lijkt dit lijstje wel een soort omgekeerde psychologie: laten we hengsten noemen die waarschijnlijk nog meer body toe gaan voegen :=

Ik zou dit lijstje lekker links laten liggen. Er zijn hier prima suggesties gegeven.

Ik dacht misschien ook nog aan Incognito.


Nou dat is ook lekker onderbouwd.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 15:04

Aimee schreef:
Benzz schreef:
Ferguson vind ik anders niet zo'n rare keuze. Hele fijne hengst, nakomelingen lijken goed, galoppeerd heel goed en je voegt juist wel bloed toe met die hengst.


Bloed wel, maar volgens mij vererft hij juist ook een royaal model.

Overigens, TS vroeg ook naar Van Olst. Als je de merrie daarheen brengt, zou ik voor Kjento gaan.

Jep, Kjento zou ik op die van jou ook zeker aandurven. Wat een gaaf dier vind ik dat. Wilde hem net gaan noemen maar nu op de voorlaatste post is Aimee me voor, haha!

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 16:05

Babootje schreef:
Nou dat is ook lekker onderbouwd.


Je bedoelt dat het lijstje van het KWPN weinig onderbouwd is, neem ik aan.
Mijn bericht is gewoon in relatie tot de berichten die ik eerder in dit topic heb geplaatst te lezen.

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 16:06

Kaiser (nu we toch in de Ktjes zitten) DeNiro x johnson van de jonge hengsten vind ik ook wel een mooie.

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 16:15

Aimee schreef:
Babootje schreef:
Nou dat is ook lekker onderbouwd.


Je bedoelt dat het lijstje van het KWPN weinig onderbouwd is, neem ik aan.
Mijn bericht is gewoon in relatie tot de berichten die ik eerder in dit topic heb geplaatst te lezen.


Nee ik vond jouw opmerking onderbouwd.

Het lijstje van het KWPN is niet zo weinig onderbouwd. Hier geef je dan een lijstje maar je krijgt wel degelijk advies van t hoe en waarom. Je krijgt ook de hele index van jouw merrie + alle nakomelingen uit die lijn met diens nakomelingen, kun je ook mooi zien wat die combinaties hebben gedaan. Dat zullen ze ook bij de hengsten hebben gedaan. Dus het is niet zomaar een slag in de lucht. Maar het is geen moeten. zo'n advies.

Ferguson vind ik ook een mooie luxe hengst, zo ook diens nakomelingen. Dus waarom je die dan zou afraden voor het paard van TS snap ik niet zo. De bouw van de merrie lijkt vooral uit de lijn van Jet-Set D te komen.
Als je in de bokt topics kijkt bij nakomelingen van Jet-Set D zie je veel van dat soort gebouwde paarden.
Dus van die lijn zou ik vandaan blijven.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:11

Elisa2 schreef:
janderegelaa schreef:

Uit de veulenrapportage:

. De stap is ruim voldoende van ruimte met een goede souplesse. De draf is krachtig met een goede ruimte, veel souplesse en goede balans. De veulens galopperen makkelijk aan. De galop is eveneens krachtig, goed van ruimte met veel souplesse en ruim voldoende tot veel balans. Meerdere van de door de eigenaar gepresenteerde veulens toonden een heel goed achterbeengebruik.


Ik weet niet uit welke veulenrapportage je dit nu weer haalt, maar ik bedoel de mindere galop van de merrie in combi met Partout die ook niet bekend stond om extra galop door te geven.

Van In Style die je niet aanraadde ivm met de mindere galop en Partout.

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:13

Babootje schreef:
Kaiser (nu we toch in de Ktjes zitten) DeNiro x johnson van de jonge hengsten vind ik ook wel een mooie.

Niet beschikbaar dit jaar.

Ferdeaux al genoemd?