Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Keuzestress hengst voor bijzonder veulen

 
Profiel   

Hoi lezers,

Recent heb ik een prachtige, zeer sociale Shetland Pony aangeschaft, namelijk Layla van het Melkvonder. Zij is nu twee jaar oud en zal uitgroeien tot ca. 1,05 meter. Ze is zwart, vermoedelijk homozygoot maar dat is niet 100% zeker. Deze knappe dame heeft een veulenpremie en enterpremie behaald en komt uit mooie foklijnen! Zij zal ingezet gaan worden in de vrijheidsdressuur, mensport en (daarom gezocht naar een zeer sociale pony) ik wil met haar paardencoaching voor kinderen gaan doen.

Los van bovenstaande activiteiten, wil ik ook heel graag met haar een veulen gaan fokken. En toen kwam de keuzestress... In de grote maat NSPS hengsten komt zeer veel zwart, een klein beetje vos en wat zwart-/vosbont voor. Dit geeft geen bijzondere kleur veulens, ik wil graag een speciaal veulen (ja, ik ben kritisch haha). In de midden- en kleine maat zijn wel meer kleuren beschikbaar, maar ik wil per definitie een grote pony fokken.

Een ander idee is om richting appaloosa te gaan fokken, iets wat mij ook heel gaaf lijk. Ik weet dat het veulen dan niet ingeschreven kan worden bij het NSPS, maar mogelijk wel bij het NAS. Nu heb ik een zeer interessante hengst gevonden, namelijk Trinityhouse Perfect Storm. Als ik me niet vergis, zit de eigenaar van deze beauty ook op Bokt. Hij is homozygoot zwart fewspot van kleur, homozygoot voor zwart (draagt geen vos) en homozygoot voor beide appaloosa genen. Zijn genetische code is dus als volgt: EE, LP/LP, PATN1/PATN1. Zijn stokmaat is 1,26 meter.

Nu heb ik een viertal vragen:
1. Als ik deze hengst zou gebruiken, wordt mijn veulen sowieso zwart appaloosa. Maar welk appaloosa patroon zal hij volgens jullie krijgen? Ik gok (bijna) panterbont, klopt dat? Een vriendin van mij zegt namelijk dat daarvoor bontgenen bij de merrie zouden moeten zitten, maar dat kan ik niet verklaren.
2. De hengst is 1,26 meter, mijn merrie ca. 1,05 meter. Hoe groot verwachten jullie dat het veulen wordt?
3. De merrie is ingeschreven bij het NSPS, de hengst is goedgekeurd bij het KNN, Brittisch Spotted Pony Society en het WPCV. Als het veulen daadwerkelijk appaloosa is, kan deze dan worden ingeschreven bij het Nederlands Appaloosa Stamboek? Zo nee, waar zou dit veulen dan wel kunnen worden ingeschreven?
4. Hebben jullie misschien andere interessante dekhengsten in gedachten? Mijn wensen voor het veulen: schofthoogte tussen de 1,05 en 1,20 centimeter, zeer sociaal en kindvriendelijk, bijzondere kleur of patroon en moet in te schrijven zijn in een stamboek.

Ik ben benieuwd naar jullie ideëen over de uitkomst van deze hengst en merrie en mogelijke tips voor andere hengsten.

DISCLAIMER (1): dit topic gaat puur over het exterieur, uiteraard neem ik in mijn overwegingen ook gezondheid en karakter mee. Graag hier dus geen oordeel over...!
DISCLAIMER (2): gezien haar jonge leeftijd zal ik uiteraard voordat ik ga fokken de merrie door een dierenarts laten beoordelen. Als het advies is om te wachten tot zij wat ouder is, dan zal ik dat advies natuurlijk opvolgen. Dus ook geen commentaren m.b.t. de leeftijd alsjeblieft. Dank je wel!


Groetjes, Rien


Onderstaand nog een foto van Layla:

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 20:57 



 
Profiel   

Je wilt geen commentaar op de leeftijd, maar elke verantwoorde dierenarts zal je zeggen dat je een 2-jarige niet moet laten dekken. Dus je hebt nog ruim een jaar de tijd om een hengst te kiezen, geen stress dus :) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 21:10 



 
Profiel   

bont(panter) is toch geen appaloosa-vorm?dat is gewoon bont.

en bont draagt de hengst niet,dus bont wordt je veulen dan ook niet.

over de verschillende appaloosa-vormen weet ik te weinig,wel weet ik dat bont dominant is.

dus 1 ouder die bont is,volstaat om een bont veulen te hebben,maar een bonte hengst die geen dubbel bont gen heeft en een effen merrie,heeft dus 50% kant op bont.

maar geen van deze dieren heeft bont,dus moet je er ook niet op rekenen.

qua hoogte enzo,is dat toch onmogelijk te zetten,je hebt nog geen veulen uit je merrie,dus je weet niet of ze groot of klein fokt. je kan nakomelingen van de hengst gaan opzoeken,hoogtes van de merries en kijken of zijn veulens eerder klein of groot zijn tov beide ouders.

qua kleur,al gedacht aan een zilveren hengst?zilver op zwart is enorm mooi,maar natuurlijk is zilver altijd enkel,dus nooit 100% kant op een zilver veulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 21:18 



 
Profiel   

Eef_Bam schreef
Je wilt geen commentaar op de leeftijd, maar elke verantwoorde dierenarts zal je zeggen dat je een 2-jarige niet moet laten dekken. Dus je hebt nog ruim een jaar de tijd om een hengst te kiezen, geen stress dus :) .


Zal ook niet op zeer korte termijn gaan gebeuren, hoor :) . De stress zit 'm dus ook niet in 'ik moet nu een keuze maken' maar meer in 'help, ik ben zo enthousiast en dit is mijn voorpret'... *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 21:20 



 
Profiel   

Eerste dat ik aan dacht was Faramir, hengst bij stal Yellowhoeve maar misschien net te klein voor wat je wil. Sowieso een jaartje wachten nog dan ga je direct al veel beter der verbeter punten zien ook en kan je op die basis beter een hengst kiezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 21:22 



 
Profiel   

Trinityhouse Perfect Storm zal het veulen altijd een LP gen en een PATN1 gen meegeven dus stippen zal het veulen theoretisch zeker krijgen. Hoe uitgebreid blijft altijd de vraag. :) Te verwachten minimaal meer dan een chabrak met stippen.
Het veulen zal een gemiddelde maat dus tussen de oudermaten in krijgen, vermoed ik.


Laatst bijgewerkt door Coloured op 17-05-19 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 21:22 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
bont(panter) is toch geen appaloosa-vorm?dat is gewoon bont.


Panterbont is het Appaloosa patroon waarbij het paard wit is met donkere stippen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 21:28 



 
Profiel   

ff opgezocht,ok,is leopard dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 21:39 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
bont(panter) is toch geen appaloosa-vorm?dat is gewoon bont.

en bont draagt de hengst niet,dus bont wordt je veulen dan ook niet.

over de verschillende appaloosa-vormen weet ik te weinig,wel weet ik dat bont dominant is.

dus 1 ouder die bont is,volstaat om een bont veulen te hebben,maar een bonte hengst die geen dubbel bont gen heeft en een effen merrie,heeft dus 50% kant op bont.

maar geen van deze dieren heeft bont,dus moet je er ook niet op rekenen.

qua hoogte enzo,is dat toch onmogelijk te zetten,je hebt nog geen veulen uit je merrie,dus je weet niet of ze groot of klein fokt. je kan nakomelingen van de hengst gaan opzoeken,hoogtes van de merries en kijken of zijn veulens eerder klein of groot zijn tov beide ouders.

qua kleur,al gedacht aan een zilveren hengst?zilver op zwart is enorm mooi,maar natuurlijk is zilver altijd enkel,dus nooit 100% kant op een zilver veulen.


Ik heb ook een tijd gedacht dat panterbont een vorm van bont was, maar dit is niet zo. Het is een uiting van appaloosa, zoals ook te lezen is in de volgende twee artikelen:
- https://wetenschap.infonu.nl/diversen/1 ... troon.html
- https://www.combibreed.com/nl-nl/Websho ... on-1-PATN1

Zilver is ook heel mooi, maar er is geen goedgekeurde NSPS dekhengst die die kleur heeft. Weet jij wellicht een hengst in die kleur?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 21:40 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
ff opgezocht,ok,is leopard dus.


Ja, panterbont is hetzelfde als leopard, alleen de Nederlandse benaming. Sorry als ik niet helemaal duidelijk was :) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 21:41 



 
Profiel   

Shae schreef
tengeltje11 schreef
bont(panter) is toch geen appaloosa-vorm?dat is gewoon bont.


Panterbont is het Appaloosa patroon waarbij het paard wit is met donkere stippen.


Dat dus. Maar hoe groot is de kans op panterbont met EE, LP/LP, PATN1/PATN1 x mijn merrie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 21:42 



 
Profiel   

Coloured schreef
Trinityhouse Perfect Storm zal het veulen altijd een LP gen en een PATN1 gen meegeven dus stippen zal het veulen theoretisch zeker krijgen. Hoe uitgebreid blijft altijd de vraag. :) Te verwachten minimaal meer dan een chabrak met stippen.
Het veulen zal een gemiddelde maat dus tussen de oudermaten in krijgen, vermoed ik.


Stippen zijn zó leuk, panterbont vind ik het allermooist. Is er een manier om te voorspellen hoe uitgebreid het stippenpatroon is, of is dit volledig willekeurig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 21:44 



 
Profiel   

Lori schreef
Eerste dat ik aan dacht was Faramir, hengst bij stal Yellowhoeve maar misschien net te klein voor wat je wil. Sowieso een jaartje wachten nog dan ga je direct al veel beter der verbeter punten zien ook en kan je op die basis beter een hengst kiezen.


Faramir is een heel mooie hengst, maar gezien zijn patroon niet homozygoot appaloosa (als ik het goed heb). Dan heb ik dus theoretisch slechts 50% kans op een appaloosa veulen. En inderdaad kleiner dan ik zou willen, maar ik heb hem zeker wel in het achterhoofd. Leuk dat je gelijk aan hém dacht, had er van de week ook al naar zitten kijken :) .

Mogelijk wacht ik ook nog even hoor, maar ik vind het te leuk om er nu al over na te denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 21:49 



 
Profiel   

Rien_92 schreef
Shae schreef


Panterbont is het Appaloosa patroon waarbij het paard wit is met donkere stippen.


Dat dus. Maar hoe groot is de kans op panterbont met EE, LP/LP, PATN1/PATN1 x mijn merrie?


Redelijk groot.
Hengst geeft sowieso een keer Lp door en sowieso een keer Patn1. Jouw merrie is effen, dus geen Lp. Patn1 is een zeer kleine kans, ga er maar vanuit van niet. Dus veulen wordt dan Lp/n Patn1/n.
En dan krijg je zeer waarschijnlijk dus een Leopard patroon, dus panterbont.

Ik durf geen 100% te zeggen, zoals ik bv had gedaan als het om een tobiano patroon ging ofzo, en dit is omdat appaloosa patronen erg onvoorspelbaar zijn en vreemde dingen kunnen doen. Maar het genotype wordt zegmaar gelijk aan die van een panterbonte, en de kans dat het fenotype dus ook netjes Leopard/Panterbont wordt, is groot :)

PATN1 zorgt namelijk dat het stippenpatroon over het hele lichaam komt. Het zijn waarschijnlijk een kleine verzameling van genen die ervoor zorgen dat kleinere patronen ontstaan, zoals Blankets of tussen blanket en leopard in. Verwachting is wel dat PATN1 dominant is, dus stel jouw merrie draagt toch wel een van de PATN2 genen die zorgt voor een kleinere stippen patroon, en geeft die door, is PATN1 dominant en dus krijgt het hele lichaam die kleur.
Maar omdat zo weinig bekend is over Appaloosa en het ontstaan van blankets en tussen blanket en leopard in, durf ik niks met zekerheid te zeggen. Het is niet waarschijnlijk willekeurig, maar gewoon niet superveel over bekend. Voornamelijk veel theorieën enzo.
Maar ga maar uit van een Leopard veulen met die combinatie, ja :) En anders in ieder geval een heel groot stippenpatroon

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 22:23 



 
Profiel   

Dank je wel voor je uitgebreide reactie @ApoCowlypsee! Mijn theorie (nou ja, dat wat ik gelezen heb in combinatie met logisch redeneren) lijkt dus te kloppen.

Wat ik me dan nog wel afvraag: in welk(e) stamboek(en) zou het veulen in kwestie ingeschreven mogen worden, uitgaande van Trinityhouse Perfect Storm X Layla van het Melkvonder?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 22:52 



 
Profiel   

Sowieso kan het veulen ingeschreven worden bij het NAS.

De eerste 3 veulens van Trinityhouse Perfect Storm zijn inmiddels geboren.
De eerste is een merrieveulen uit een effen merrie. Dit veulen is momenteel schabrakbont, maar toont al stippen op hoofd en hals en zal naar alle waarschijnlijkheid dus doorkleuren naar panterbont.
De tweede is een hengstveulen, ook uit een effen merrie (arabier). Dit veulen is volledig panterbont.
De derde is een merrieveulen uit een schabrakbonte merrie, dit veulen is fewspot.

De vierde kan ieder moment geboren worden. Mijn NAS merrie (LP/n en geen Patn1) is nu 344 dagen drachtig van hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-19 11:32 



 
Profiel   

@Donja Dank je wel voor je reactie, goed om te weten dat het veulen ingeschreven kan worden bij het NAS!

Ik heb inmiddels de veulens van Perfect Storm ook gezien op Facebook. Wat een prachtige Araloosa! Om van weg te smelten... Gezien de veulens die hij geeft, lijkt het mij nu zeker een mooie combinatie met mijn merrie.

Spannend wat jouw veulen gaat worden dan! Lig je 's nachts al een beetje te waken, of dat nog niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-19 23:20 



 
Profiel   

Donja schreef
De vierde kan ieder moment geboren worden. Mijn NAS merrie (LP/n en geen Patn1) is nu 344 dagen drachtig van hem.


@Donja, wat een prachtig veulen is het geworden!

Nadat ik me nog wat verder heb laten informeren, staat voor mij in elk geval vast dat de dekking van mijn merrie pas plaats zal vinden als ze drie is. Eerst twijfelde ik, omdat ik in mijn omgeving veelvuldig de leeftijd van twee jaar hoorde.

De keuze voor de hengst staat wat mij betreft ook vast: Trinityhouse Perfect Storm. Na contact gehad te hebben met de hengstenhouder over zijn eigenschappen, ben ik van mening dat hij mijn merrie verbetert op de volgende punten:
- Grootte (ik wil een wat grotere pony fokken mét stippen)
- Gangen
- Luxe uitstraling
Bovendien heeft zij aangegeven dat deze hengst zéér sociaal is, wat voor mij van groot belang is aangezien de gefokte pony ook met kinderen moet kunnen werken (net als zijn moeder).

Ik dácht dat de zoektocht naar een hengst lang zou duren, dus ik was maar alvast vroeg begonnen. Achteraf blijkt dat dus overbodig, de keuze was snel gemaakt haha.

Dank voor alle adviezen tot nu toe! Tegen de tijd dat er een dikke buik gaat komen, zal ik daar wel een topic over starten. Maar... Dat duurt nog een jaar! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-19 20:50 



 
Profiel   

Rien_92 schreef
Coloured schreef
Trinityhouse Perfect Storm zal het veulen altijd een LP gen en een PATN1 gen meegeven dus stippen zal het veulen theoretisch zeker krijgen. Hoe uitgebreid blijft altijd de vraag. :) Te verwachten minimaal meer dan een chabrak met stippen.
Het veulen zal een gemiddelde maat dus tussen de oudermaten in krijgen, vermoed ik.


Stippen zijn zó leuk, panterbont vind ik het allermooist. Is er een manier om te voorspellen hoe uitgebreid het stippenpatroon is, of is dit volledig willekeurig?


dekken met een fewspot hengst geeft stippen

laten wij dan toch ook een goedgekeurde hengst hebben staan van 1.10m :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-19 21:00 



 
Profiel   

Mendy1984 schreef
dekken met een fewspot hengst geeft stippen
laten wij dan toch ook een goedgekeurde hengst hebben staan van 1.10m :D


Haha, probeer je een klantje te regelen? _/-\o_ :)

Eigenlijk wil ik groter dan 1,10 meter, dat gaat met jouw hengst niet lukken ben ik bang. Maar... Ik ben natuurlijk wel nieuwsgierig! Heb je 'n plaatje van hem?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-19 21:12 



 
Profiel   

Wat dacht je van Joep van Stal Nieuwmoed? Een grote zwartbonte kampioenshengst.

Ik ben bang dat je met een hengst als Trinityhouse Perfect Storm niet weet wat je ga krijgen omdat ze zo anders van type zijn. Beetje luxer zou wel kunnen, maar ik zou zo veel luxer niet durven gokken (buiten dat het zonde is van zo'n mooi gefokte merrie). Het is absoluut een aansprekende hengst die mooi fokt, daar ligt het niet aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-19 21:30 



 
Profiel   

Rien_92 schreef
Mendy1984 schreef
dekken met een fewspot hengst geeft stippen
laten wij dan toch ook een goedgekeurde hengst hebben staan van 1.10m :D


Haha, probeer je een klantje te regelen? _/-\o_ :)

Eigenlijk wil ik groter dan 1,10 meter, dat gaat met jouw hengst niet lukken ben ik bang. Maar... Ik ben natuurlijk wel nieuwsgierig! Heb je 'n plaatje van hem?


zie pb

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-19 21:31 



 
Profiel   

Dennis schreef
Wat dacht je van Joep van Stal Nieuwmoed? Een grote zwartbonte kampioenshengst.


Joep van Stal Nieuwemoed is zeker ook in mijn gedachten geweest, evenals Egon Liebas. Voor mijzelf wil ik heel graag een appaloosa fokken, omdat ik dat zó enorm mooi vind.


Dennis schreef
Ik ben bang dat je met een hengst als Trinityhouse Perfect Storm niet weet wat je ga krijgen omdat ze zo anders van type zijn. Beetje luxer zou wel kunnen, maar ik zou zo veel luxer niet durven gokken (buiten dat het zonde is van zo'n mooi gefokte merrie). Het is absoluut een aansprekende hengst die mooi fokt, daar ligt het niet aan.


Maar, je zegt heel terecht dat ik een mooi gefokte merrie heb, daar wil ik zeker ook iets mee doen. Wat mijn plan is: voor mezelf een appaloosa fokken, die past bij het doel waarvoor ik hem/haar wil gebruiken en de jaren daarna af en toe een mooi NSPS veulen fokken om de mooie bloedlijn binnen het stamboek voort te kunnen zetten. Die veulens hou ik dan niet zelf en daar zitten dus voor mij ook andere eisen en wensen aan. Snap je wat ik bedoel?

En het is inderdaad gedeeltelijk een gok wat er gaat komen uit mijn merrie in combinatie met deze hengst. Kun je jouw bedenkingen qua type iets meer toelichten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-19 22:34 



 
Profiel   

Je kan nu bijvoorbeeld een stevige pony met luxe beenwerk krijgen (is simpelweg niet mooi). Of een Shetland halsje met luxe lange benen(dan kunnen ze lastig grazen en sneller een graasvoetje krijgen). Of juist meer lengte in de rug en Shetland beenwerk (dan krijg je modelletje tekkel). Een luxe hals met grof hoofd of juist andersom.
Het kan goed uit pakken, maar het kan ook nergens op lijken (behalve een leuk kleurtje).

Als je dan perce een stippel wil zou ik er eentje kiezen die dichter bij het Shetland type staat om bovenstaand te voorkomen.
Welke stippel je dan moet hebben weet ik zo snel niet, ik ben NSPS liefhebbers en ben allergisch voor stippels :') .

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-19 22:42 



 
Profiel   

Dennis schreef
Je kan nu bijvoorbeeld een stevige pony met luxe beenwerk krijgen (is simpelweg niet mooi). Of een Shetland halsje met luxe lange benen(dan kunnen ze lastig grazen en sneller een graasvoetje krijgen). Of juist meer lengte in de rug en Shetland beenwerk (dan krijg je modelletje tekkel). Een luxe hals met grof hoofd of juist andersom.
Het kan goed uit pakken, maar het kan ook nergens op lijken (behalve een leuk kleurtje).

Als je dan perce een stippel wil zou ik er eentje kiezen die dichter bij het Shetland type staat om bovenstaand te voorkomen.
Welke stippel je dan moet hebben weet ik zo snel niet, ik ben NSPS liefhebbers en ben allergisch voor stippels :') .


Hmm... Stof tot nadenken! Zal de nakomelingen van hun hengsten eens in de gaten houden en kijken of ik patronen kan ontdekken! Dank voor de tip!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-19 23:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen