Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 131 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dressuurhengst kiezen

 
Profiel   

Hi allemaal! :wave:

Voor mijn merrie ben ik (onverwachts) op zoek naar een mooie dressuurhengst.
Zelf heb ik totaal geen ervaring met fokken, dus ik was benieuwd naar jullie opties/meningen. :)
(Ik ga daarnaast ook zeker met mensen overleggen in mijn omgeving die er wel verstand van hebben.)

Mijn merrie is 1,69m, afstamming Wonderboy x Zandigo.

Zelf zou ik het veulen graag iets groter, met iets meer front en iets hoger op de benen zien, als jullie andere verbeterpunten zien hoor ik dat graag. :)
Ik hou wel van een beetje paard, het hoeft geen poppetje te worden, een makkelijk karakter is ook belangrijk.
(Mijn merrie is een beetje een druktemaker, ze kan zo ineens in de stress schieten en is dan even moeilijk handelbaar, maar komt er wel snel weer uit gelukkig.)

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-19 14:42 



 
Profiel   

Heb je een linkje naar horsetelex?

Hoe zijn de gangen? hoe zit het met kracht van achter? en met souplesse? achterbeengebruik? staat ze recht op haar benen?

Is het veulen bedoeld voor de verkoop?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-19 16:20 



 
Profiel   

Horstelex: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... /fandora-v

Dit is een filmpje van haar als jong paard in beweging; (filmpjes van nu vertekenen door blessure)
https://www.youtube.com/watch?v=NHAsEXU ... e=youtu.be

Ze staat verder correct op haar benen, en het veulen is in principe niet voor de verkoop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-19 16:37 



 
Profiel   

Als je niks tegen Trakhener hebt, Millenium. Of een zoon ervan.
Mooie paarden, geweldig karakter !

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-19 16:43 



 
Profiel   

wat voor blessure heeft je merrie als ik vragen mag? een langdurige blessure? je moet je namelijk wel afvragen of je merrie de dracht dan aankan. de laatste loodjes zijn echt zwaar voor merries...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-19 16:44 



 
Profiel   

Ik heb zelf niks tegen een ander stamboek, maar iemand zei me dat ik beter bij KWPN kan blijven omdat mijn merrie dat ook is, weet iemand hier misschien waarom?
Ben zelf helemaal gek van de hengst Secret, maar die is ook Duits + ik weet niet of hij op mijn merrie zou passen.

Ze heeft een blessure aan de aanhechting van de tussenpees, ik heb al met de dierenarts overlegd of de dracht kwaad zou kunnen, maar hij vond dat juist een goed idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-19 16:56 



 
Profiel   

Geen idee waarom je binnen kwpn zou moeten blijven als het veulen toch voor jezelf is.

Secret is ook leuk idd. Maar waarom niet Sezuan zelf dan ? <3 :D
Dit jaar wel enkel diepvries beschikbaar las ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-19 17:16 



 
Profiel   

Leuke merrie, de galop is imo een punt van aandacht en ook het ruggebruik en de bergopwaartse beweging. Ze staat hoog genoeg op haar benen maar het vertekend door de manier waarop ze gebouwd is/ loopt.

Mooie moederlijn komt ze uit trouwens.

Secret zou ik hier niet zo snel op gebruiken vanwege zijn wat neerwaartse romprichting en de stand van het achterbeen.

Ik denk meer bij het Zack bloed aan Jameson, de hengst zelf beweegt enorm bergopwaarts met een goede galop en heeft genoeg massa. Nadeel is dat er nog geen nafok bekend is van hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-19 07:42 



 
Profiel   

Of Zack zelf?

Ik dacht eigenlijk zelf aan Apache voor deze merrie omdat ik wat souplesse en buiging in het spronggewricht mis in het lopen.
Maar die staat natuurlijk niet direct gekend als vererver van wat makkelijkere karakters.
Indian Rock bv?


Of mss eens kijken naar De Royal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-19 08:52 



 
Profiel   

Ik zat toevallig ook te denken aan indian rock, maar ik betwijfel of de merrie genoeg kracht heeft.

En Governor?
Lijkt juist wel kracht door te fokken en ik vind zijn nakomelingen wel positief opvalllen.
Zal waarschijnlijk ook niet verkleinen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-19 09:21 



 
Profiel   

Jameson spreekt mij heel erg aan, alleen vind ik hem vrij duur voor zo'n jonge hengst?
Hoorde vandaag van iemand dat een eerste veulen vaak klein uitvalt, hebben jullie ook die ervaring?

Ik merk dat ik zelf duitse hengsten echt veel aantrekkelijker vind, die ogen veel losser en veerkrachtiger.

Deze vind ik ook heel gaaf;
https://www.youtube.com/watch?v=X4PLiKLgP3Q

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-19 20:42 



 
Profiel   

xLindy91 schreef
Jameson spreekt mij heel erg aan, alleen vind ik hem vrij duur voor zo'n jonge hengst?
Hoorde vandaag van iemand dat een eerste veulen vaak klein uitvalt, hebben jullie ook die ervaring?

Ik merk dat ik zelf duitse hengsten echt veel aantrekkelijker vind, die ogen veel losser en veerkrachtiger.

Deze vind ik ook heel gaaf;
https://www.youtube.com/watch?v=X4PLiKLgP3Q


Bel Amour heeft de sporttest niet afgerond ivm koorts tijdens de laatste dag en derhalve niet goedgekeurd om dit jaar te dekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 07:26 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Leuke merrie, de galop is imo een punt van aandacht en ook het ruggebruik en de bergopwaartse beweging. Ze staat hoog genoeg op haar benen maar het vertekend door de manier waarop ze gebouwd is/ loopt.

Mooie moederlijn komt ze uit trouwens.

Secret zou ik hier niet zo snel op gebruiken vanwege zijn wat neerwaartse romprichting en de stand van het achterbeen.

Ik denk meer bij het Zack bloed aan Jameson, de hengst zelf beweegt enorm bergopwaarts met een goede galop en heeft genoeg massa. Nadeel is dat er nog geen nafok bekend is van hem.


Mee eens.


Die Bel Ammour vind ik achter niet zo heel krachtig overkomen TS.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 07:38 



 
Profiel   

xLindy91 schreef
Hoorde vandaag van iemand dat een eerste veulen vaak klein uitvalt, hebben jullie ook die ervaring?


1e veulen van mijn merrie destijds is 1.69m geworden. Moeders zelf was 1.61m :D
Was al van bij de geboorte best flink aan de maat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 07:43 



 
Profiel   

Hmm bedankt voor het meedenken :)

Ik blijf steeds terugkomen bij Jameson, maar de prijs staat me wat tegen en vind hem net wat te 'strak' ogen. (Persoonlijke voorkeur)

Wat vinden jullie van High Five voor deze merrie? (Hetzelfde verhaal als bij Jameson maar voor die prijs zou ik het dan makkelijker aandurven.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 08:28 



 
Profiel   

High Five gaat geen bergopwaartse beweging geven, en ook geen makkelijk(er) karakter.

Qua beweging en massa denk ik aan Glocks Taminiau, ook dit is weer een jonge hengst waar de nafok nog niet bekend is. Of Kjento voor souplesse en beweging, karakter is/word een vraag. Beide kunnen ook de galop goed verbeteren.

Over een bewezen hengst moet ik even nadenken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 09:46 



 
Profiel   

Ik zag net een filmpje van High Five waarin verteld wordt dat er iets mis is, maar dat ze niet kunnen vinden wat het precies is. Dan haak ik sowieso af en leg ik liever dat geld bij voor Jameson.

Die 2 die je opnoemt heb ik ook bekeken, die spraken me inderdaad ook wel aan. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 10:19 



 
Profiel   

Wat leuk! Een Wonderboy. Hier vorig jaar ook gefokt met een Wonderboy.

High Five had/heeft problemen in zijn mond gehad, als ik het mij goed herinner een botsplinter.

Want vind je van de nakomelingen van Totilas? En anders Bordeaux of Just Wimphof?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 10:27 



 
Profiel   

Welke hengst heb jij erop gezet dan? :D Total US? Die is ook gaaf ja.

Bordeaux vind ik mooi, maar een beetje 'gewoontjes'?
Totilas zelf vind ik te popperig voor mijn smaak, zijn nakomeling Total Hope vind ik een stuk beter, maar misschien weer net wat te fors.

Just Wimphof vind ik gaaf maar niet groot genoeg denk ik..

Deze paarden spreken mij tot nu toe ook nog aan;
Donier
Janerio Platinum
Imposantos

En Sezuan's Donnerhall vind ik ook echt gaaf, maar misschien wat te lang in zijn lijf en wellicht geen galopverbetering op mijn merrie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 11:39 



 
Profiel   

Ja klopt, heb Total US erop gezet, erg geslaagde combi moet ik zeggen. Die van mij is ook neerwaarts gebouwd en zocht eentje die dit kon verbeteren met een goed front en een sterk achterbeen. Karakter was overigens al goed, maar wilde dit behouden dus ook daar op gelet.

Als ik niet voor Total was gegaan, dan was ik voor High Five gegaan. Maar als ik nu zou moeten kiezen dan zeker Just Whimphof. Maar die van mij is wel groot en breed, maar is lang klein/smal gebleven en heeft een kleine moeder. Dus wilde niet te klein.

Bureaux vind ik ook te gewoontjes, deed mij stiekem niks :') .

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 13:59 



 
Profiel   

Ze is gister geinsemineerd met Taminiau! <3

Mijn eerste keuze was Flavio, maar die was helaas niet beschikbaar.

Nu duimen dat het lukt! :):)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-19 07:52 



 
Profiel   

Leuk, ik hoop dat het blijft zitten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-19 08:05 



 
Profiel   

Tof ! Leuk dier !
Hopelijk van de 1e keer raak.
Zag op horsetelex trouwens dat zijn moeder Vitamin C noemt :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-19 08:36 



 
Profiel   

Zouden jullie nog eens met mij mee willen denken? :D
Mijn merrie is in Mei uitgerekend, als alles goed is gegaan zou ik haar graag nog een keer laten dekken.

Dit jaar zou ik graag wat meer willen fokken op karakter en souplesse.
De andere punten van vorig jaar zijn natuurlijk ook nog steeds aan de orde; maar karakter vind ik voor dit jaar het belangrijkst.

De hengsten die ik nu op mijn lijstje heb staan zijn Las Vegas en First Date.

First Date lijkt me qua karakter de beste optie, Las Vegas qua beweging. Qua bouw passen ze volgens mij beide goed op mijn merrie.

Wat vinden jullie? :) Hebben jullie nog andere ideeën misschien? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-20 19:52 



 
Profiel   

Ik denk niet dat First Date de bergopwaartse beweging gaat verbetering, persoonlijk vind ik hem qua beweging in alles net wat te kort komen. Hij laat zich wel fijn bewerken.

Las Vegas zou qua beweging inderdaad beter passen, maar als je echt voor een makkelijker karakter gaat dan zou ik hem niet zo 1,2,3 aanraden voordat er nafok bekend is.

Voor souplesse en een goed karakter denk ik aan Johnny Cash.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-20 08:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 131 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen