Een schreidende stap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koend
Berichten: 1255
Geregistreerd: 10-11-03

Een schreidende stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 23:19

In het onderzoeksrapport lees ik af en toe dat een hengst een schreidende stap heeft.

Nu ken ik "Door het lijf stappen", " ruim stappen", "actief stappen" ...

Maar wat onderscheidt "schreidend stappen" van een gewone goede stap?

Eventueel uitleggen met filmpjes?

Cerosa

Berichten: 769
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Een schreidende stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 00:02

Schrijdend ken ik wel, dat betekend zoveel als plechtig, langzaam maar zeker. Of dat ook is wat er bedoeld word, durf ik je niet met zekerheid te zeggen!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 00:15

Heel bericht getypt, is her weg.

Schreidende stap ken ik vooral van de uitgestrekte stap, dat getuigd ten eerste van een heel kwalitatieve maar ook correct gereden stap. Dan stappen ze niet alleen ruimer maar ook echt van uit de schouder en wordt er fijn ontspannen ook lengte genomen in de bovenlijn. Het voelt ook heel fijn trouwens. Een mooie, ruime, taktmatig correcte stap dus waarbij ook in de bovenlijn ‘verlengt’ wordt zonder uit elkaar te vallen. Iets dat IMO helemaal niet meer vaak getoond wordt, noch in de top, noch bij de keuringen. Een paard dat schreid heeft een boven gemiddelde stap, als je het zíet kan je het gewoon ook niet anders omschrijven, ze hebben een elegantie en afrol in hun stap die de stap gewoon ‘af’ maakt. Net zoals een paard ‘extra’ kan draven kan een paard ook ‘extra’ stappen. :) en dat uit zich dan in schreiden. Die paarden houden je aandacht ook vast in stap. Ze maken echt de beweging mooi af.

Mensen die een waltz dansen voeren ook ‘schreidende’ passen uit. ;)

Ik zal eens kijken of ik een filmpje vind.

Edit: filmpje gaat voor morgen ergens zijn. Moet even denken hoe ik eentje ga vinden. :+ en met mijn mobiel is niet handig zoeken.

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 10:43

Eens met Ayasha. Schrijden is eigenlijk heel mooi los en ruim door het lijf stappen. Passen mooi vanuit de schouder afmaken, helemaal over de rug, achterbeen mooi doortredend en ruim over de afdruk van de voorhoef. Schrijden zit hem in de ruimte maar vooral de manier waarop die ruime passen worden genomen. Het is los, soepel, ruim, vloeiend, makkelijk etc.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 05-06-19 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49106
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 10:56

Schrijden - met een lang IJ. Langzaam met lange passen lopen, plechtig.
Schreiden is de verleden tijd van schreien, huilen.