Koehakkige beenstand, waardoor?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Koehakkige beenstand, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 14:35

Allereerst, staat dit hier goed? Ik twijfelde tussen EHK en medisch, maar omdat het niet om een behandelplan gaat toch maar hiervoor gekozen….

Dus; al langere tijd viel het mij op dat mijn merrie wat koehakkig staat achter. Samen met stalgenootjes zaten we wat te brainstormen over waar dit nu vandaan komt. Ze is haar eerste levensjaren nooit juist bekapt, pas op haar 6e kon zij eindelijk op een juistje manier bekapt worden, daardoor is haar stand ook nooit gecorrigeerd, al is het daar nu ook wat te laat voor.
Al op 4 jarige leeftijd, toen ze bij mij kwam had ze deze stand, ik heb niet het idee dat het verergerd is, wel dat het wat minder vaak zichtbaar is/misschien wel iets verminderd is.
Verder merk ik ook in de training dat ze het laten zakken in haar heupen wat lastiger vindt, al gaat dat nu al een stuk beter, dit is dus een stukje training, maar wie weet heeft het er wel een en ander mee te maken.


Dan mijn vragen, heeft iemand enig idee waarvan dit de oorzak is, zo een afwijkende stand?
Ik snap dat dit veelal aangeboren is, of door achterstallig hoefonderhoud kan ontstaan, maar ik doel meer op; waar komt dit vandaan? Waar is dit het gevolg van, wat gebeurd er verderop in het lijf waardoor het scheenbeen blijkbaar naar binnen draait en het pijpbeen naar buiten?

En is dit te verbeteren door middel van training, afhankelijk van wat de oorzaak is, of zal ze dit haar leven lang behouden?

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Koehakkige beenstand, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 14:50

Ik lees even mee. Is het niet gewoon grotendeels erfelijk? Dat heb ik altijd gedacht namelijk.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 14:54

de paardne die koehakkig staan,worden vaak door goede hoefsmid binnendoor gezet, dus ijzer er onder en dat de binnenkant hoef wat korter is, dan staan ze rechter in de gewrichten en blijven ze gezond. door het ijzer , komt er lengte aan de buitenkant hoef en dit niet afslijt omdat er ijzer onderzit. ook krijg je dus meer lengte aan de buitenkant, en verander je de hoefvorm enigzins zodat ze recht in hun lijf staan.



want juist door dat koehakkige , kunnen ze ook lopen alsof ze losse knieeen hebben, dat de banden niet strak genooeg zijn omdat door de afwijkende stand de banden pezen en spieren verkeerd ontwikkelen. of juist niet goed op achterbeen lopen om te dragen omdat ze verkeerd staan.

ik heb mijn paard gekocht mid dec 2018,wat frans staat met 1 voorbeen en door achterstallig bekappen t erger was geworden, haar op voorijzers gezet, ook al reed ik op dat moment niet, gewoon elke 8 weken goed bekappen door de goed opgeleide hoefsmid, en na 8 weken zag je al duidelijk verschil en nu staat ze na 5 mnd helemaal goed, minimaal frans wat ze altijd al heeft gehad. maar juist ijzers kunnen dan helpen, want rijden in de bak, slijt een hoef.


is altijd zo dat paard recht in lijf/gewrichten moet staan, en bij afwijkende hoefstand, wat vaak komt door slechte stand achterbeen, kan je met goede hoefsmid, de hoefstand enigzins veranderen , zodat de stand beter is en gebruik van paard ook. want loopt dan voor naar achteren, loopt niet met gezonken middenstuk, dus in 2 gedeelten.

om jou paard goed te beoordelen, kan je hier foto plaatsen van de zijkant dat we paard op stand zien, en van achteren foto. maar verstandiger is om naar speciale paardenkliniek te gaan en daar paard laten zien aan de goede hoefsmeden die daar zijn, als je iig recente rongtenfotos van alles hebt, want sommige paardne hebben ook ocd/ artrose en dan lopen ze ook niet goed.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 15:01

Renee_S schreef:
Ik lees even mee. Is het niet gewoon grotendeels erfelijk? Dat heb ik altijd gedacht namelijk.


ja klopt, sommige paarden staan correct en sommige minder correct, en sommige echt heel slecht. en als je met minder correcte of slechte beenstand fokt, dan word dat dus vermeerdert en dan krijgt je veulen dat ook, dus dat is erfelijk.

daarom ook alleen maar fokken met correcte stand en minder correcte stand een hengst uitzoeken, die beter stand heeft en dit ook vastlegt in zn nafok, dan verbeter je weer. en fok je veulen met betere beenstand dan de moeder.

maar als je bv M MM MMM MMMM allemaal incorrecte beenstand hebben, ligt dit erfelijk vast en verbeter je dat niet 123. en soms is t dan beter om niet te fokken met zon merrie, maar ja, dat is fokkersinzicht, en sommige vermeerderen alleen....

Jenn_Mellow

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 15:03


SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 15:04

Ja, volgensmij wel. Ik denk dat het wel voor een deel kan verergeren door bijvoorbeeld achterstallig hoefonderhoud, maar dat het wel al in een lichte vorm aanwezig is?

Maar waar ik vooral heel benieuwd naar ben, is het stukje waar het vandaag komt. Is er bijvoorbeeld een afwijking in de heupen/SI/etc... noem maar op, waardoor dit ontstaat?
Ik heb namelijk laatst te horen gekregen, dat frans in de voorbenen, een gevolg kan zijn van hangen in de boeg en dat dus trainbaar is, eens deze dieren meer op de achterhand komen dat dit weer recht kan trekken.
Ben dus heel benieuwd of dit een 'soortgelijke' oorzaak heeft!

De merrie in kwestie is nu 6 jaar, is pas een half jaar onder het zadel, en heeft er misschien 15 rijuren opzitten. Ik hobbel nog rond in de stap, en doe veel handwerk/academische dressuur. Dit lijkt haar goed te doen.
Ze is nooit op de foto gezet, omdat klinisch keuren als een hele heisha was, buigproeven zijn wel later uitgevoerd toen ze een half jaar in de hand was. Daar kwam ze goed doorheen.
Atrose/ocd is natuurlijk mogelijk ongeacht de leeftijd, maar aangezien ze rad loopt en minimale belasting heeft gehad in haar tot nu toe luizenleventje, acht ik die kans minimaal!

Ik ga even een foto opsnorren. Heel graag wil ik als de tijd rijp is een opvolger van haar, nu niet en volgend jaar ook niet, maar ik ben ook wel benieuwd of zoiets te verbeteren is door middel van een zeer correct gebouwde hengst?

Bovendien, het corrigeren van een beenstand is toch na 3/4e levensjaar onbegonnen werk? Aangezien de groeischijven dan al gesloten zijn in de benen? Of komen we dan weer terug bij mijn eerdere vraag, en komt dit verschijnsel eigenlijk ergens anders in het lijf vandaan, waar de groeischijven nog niet gesloten zijn?

Al eerder meldde ik, dat ze juist kan onderbrengen, maar dus graag buiten de massa stapt en haar heup niet laat zakken op de volte, dit lijkt tot nu toe wel trainbaar, ze reageert namelijk goed op een corrigering. Maar aangezien we nog niet zo ver zijn, kan het zijn dat we nog stranden als gevolg van de beenstand.

NZ92

Berichten: 3172
Geregistreerd: 23-06-09

Re: Koehakkige beenstand, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 15:20

Mijn paard staat ook licht koehakkig van achter. Nooit problemen mee gehad. Hij is nu 10 jaar en ik heb hem vanaf veulen. Wel het een en andere geprobeerd te corrigeren maar nooit echt gelukt. Hij tikt zichzelf niet aan en loopt gewoon hoog in de sport.
Afgelopen jaar is hij meegeweest naar de Ardennen waar hij heuvels heeft beklommen. Hij is totaal niet zwak.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 15:40

Interessant meiden, leuk dat jullie allemaal zo inhoudelijk reageren.

Ik ga een foto opsnorren van de moeder van mijn merrie en de merrie zelf. Dan hoop ik dat jullie kunnen beoordelen of het uit de moederlijn komt en dus helaas 'vast' ligt of dat het een 'incidentieel' verschijnsel is :D

Blokkades…. Ze heeft 2x een blokkade gehad net voor de lendenen? Actie-reactie?
De osteopaat zei toen ter tijd dat er verder niets te vinden was, en dat het in haar opinie het gevolg van een glijer in de wei was geweest.

2018:
Afbeelding
Afbeelding


2019:
Afbeelding
Afbeelding



Is hier iets uit af te leiden?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 15:55

Nee wat om te bepalen op een paard koehakkig moet je er achter gaan staan en recht van achteren.

Zo van deze foto’s lijkt het me nog wel mee te vallen. (Voor zover dat kan vanaf de foto.) iets wel lijkt het.

Ze lijkt eerder wat recht in de spronggewricht.

Hier een plaatje


Afbeelding

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 15:58

Oh het onderschrift is weggevallen.

Uiterst links correct en daarnaast koehakkig.
Uiterst rechts is bodemwijd.

Oh en naar mijn weten is dit gewoon iets wat bij net exterieur van het betreffende paard hoort.
Als het later zou ontstaan zou het voor mij een rede zijn om onderzoek door een dierenarts te laten berichten.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 16:11

Dankjewel Natasja, interessant weer! Ik heb het idee dat ze het al had toen ik haar kreeg, en dus naar waarschijnlijkheid al van kleins af aan heeft gehad.

Het rechter plaatje doet mij meer denken aan mijn merrie.
De tweede van links komt niet overeen, tenzij dat een 'extreme' uitgebeeld is? Haar scheenbeen is niet zodanig naar binnengericht.

Het enige plaatje enigsinds van achteren dat ik in mijn bezit heb:

Kan morgen een revanche schieten?


Afbeelding

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 16:29

Heel interessant topic dus ik volg ook even mee, die van mij staat ook flink koehakkig bij hem is het echt een foutje van de natuur net zoals sommige mensen soms x benen hebben. Hij heeft hierdoor ook losse kniebanden (gehad, gaat steeds beter) en zat ook flink vast bij zijn lendenen, volgens de osteopaat kon het daardoor ook zijn dat zijn achterhand minder voedingsstoffen/zenuwverbindingen heeft gekregen terwijl hij opgroeide.
Het lijkt overigens wel beter te worden door training en door regelmatig te bekappen. We hebben wat dat betreft wel een vergelijkbare situatie, die van mij is ook 6 en wordt vooral aan de hand getraind volgens de methodes van ST

Afbeelding


Afbeelding
Helaas geen foto van waar hij vierkant staat, maar het geeft toch een beeld

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 16:44

SBravour schreef:
Dankjewel Natasja, interessant weer! Ik heb het idee dat ze het al had toen ik haar kreeg, en dus naar waarschijnlijkheid al van kleins af aan heeft gehad.

Het rechter plaatje doet mij meer denken aan mijn merrie.
De tweede van links komt niet overeen, tenzij dat een 'extreme' uitgebeeld is? Haar scheenbeen is niet zodanig naar binnengericht.

Het enige plaatje enigsinds van achteren dat ik in mijn bezit heb:

Kan morgen een revanche schieten?


[ [url=m/nNFTHm.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bij die van jou zie ik idd ook meer het rechter beeld, ook logisch dat ze dan wat meer buiten de massa stapt

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 18:59

Jenn_Mellow schreef:
Het kan ook een compensatie zijn voor blokkades/ asymmetrie elders in het lichaam.
Dit is een interessant artikel waarin een koehakkige stand ook genoemd wordt.

https://www.equicare-plus.com/de-meest- ... -syndrome/


Interessant stuk weer.
Er zit zeker wat in, maar, ik heb wel lichtelijk het idee dat ze iedereen proberen binnen te harken die maar iets twijfelen.
Er staan namelijk zò veel symptomen, en daar heeft ieder paard er wel eentje van. Hierdoor gaat iedereen twijfelen aan zijn manier van trainen en paarden houden en of er wat aan de hand is.
Juist trainen alleen vind ik al heel waardevol, en eens in de zoveel maanden even een check-up bij de osteopaat. Maar het hele paard doorlichten vind ik wel heel radicaal.

Mijn merrie is dus ook wat scheef in de heupen, dus er zit weldegelijk hier en daar iets wat verbeterd moet worden. Maar in mijn belevenis is het voor nu verstandig eerst haar wat verder in training te brengen?
Tuurlijk, de natuurlijke scheefheid mag niet als diagnose gesteld worden, maar ik denk wel dat je het eerst door middel van training op mag proberen te lossen. Als je dier vervolgens in bespiering oid achterblijft of de stand verergerd dán lijkt het mij een strak plan om verder te gaan onderzoeken?

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Koehakkige beenstand, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 19:08

Ze heeft wel een steil achterbeen, maar van opzij is koehakkig niet goed te zien. Ik heb altijd begrepen dat het meestal een erfelijke stand is en dat het vooral heel algemeen is bij paarden/pony's die in de bergen leven, heeft iets te maken met het klimmen en dalen.
Natuurlijk kan zo'n stand door verkeerd bekappen/groeien in de jeugd ontstaan. De vraag is alleen of het erg is, of je er iets aan moet doen.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 20:05

SBravour schreef:
Ze is nooit op de foto gezet, omdat klinisch keuren als een hele heisha was, buigproeven zijn wel later uitgevoerd toen ze een half jaar in de hand was. Daar kwam ze goed doorheen.
Atrose/ocd is natuurlijk mogelijk ongeacht de leeftijd, maar aangezien ze rad loopt en minimale belasting heeft gehad in haar tot nu toe luizenleventje, acht ik die kans minimaal!


en daar maak je wel vergissing..... juist omdat ze niet belast is, kan het geen problemen veroorzaken, maar bij belasting, kan er vocht in de gewrichten ontstaan, en daarna onregelmatigheid, of juist afwijkende beenstanden. en als je weet dat t bot goed is, dan kan je corrigeren en correct ehoefsmid en ostheopaat ed inschakelen, want bij sommige afwijkingen kan je niet kraken.

als je weet dat als je 10 sportpaarden laat rongtenen, benen rug, er van de 10 hooguit 5a 6 ggk worden voor de sport en sommige dus ocd, of slechte cijfers op de gewrichten hebben en dus een opmerking krijgen, dat ze niet 100% goed zijn voor de sport.

Bij de friesche paarden laat je 10 keuren voor de sport, dan zijn er maar 2 die compleet ggk worden, de andere 8 zijn verrot.

hangt ook van je afstamming af, sommige hengsten, geven meer ocd dan andere.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 20:43

Daar zeg je zeker wat. Vandaar dat ik ook in een later bericht meld: misschien stranden we later nog.
Who knows...

Ik weet niet hoe het bij haar in de familie zit op medisch gebied. Haar vader is Wynton, en in de moederlijn zit anglo-arabisch bloed.

Maar mijn vraag is nog steeds niet beantwoord eigenlijk :D
Erfelijkheid was ik al mee bekend, maar waar komt deze beenstand vandaan? Zijn er mensen die bijvoorbeeld hebben ervaren dat er een bepaald punt bereikt was in de training dat de stand verbeterde? Of dat een bepaald deel van het skelet een afwijking heeft waardoor dit zich uit in de beenstand?

amen schreef:
en daar maak je wel vergissing..... juist omdat ze niet belast is, kan het geen problemen veroorzaken, maar bij belasting, kan er vocht in de gewrichten ontstaan, en daarna onregelmatigheid, of juist afwijkende beenstanden. en als je weet dat t bot goed is, dan kan je corrigeren en correct ehoefsmid en ostheopaat ed inschakelen, want bij sommige afwijkingen kan je niet kraken.

als je weet dat als je 10 sportpaarden laat rongtenen, benen rug, er van de 10 hooguit 5a 6 ggk worden voor de sport en sommige dus ocd, of slechte cijfers op de gewrichten hebben en dus een opmerking krijgen, dat ze niet 100% goed zijn voor de sport.

Bij de friesche paarden laat je 10 keuren voor de sport, dan zijn er maar 2 die compleet ggk worden, de andere 8 zijn verrot.

hangt ook van je afstamming af, sommige hengsten, geven meer ocd dan andere.

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Koehakkige beenstand, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 20:47

Mijn shetlanders staan ook beide met x achterbenen al vermindert dit steeds meer met de jaren, vooral mijn jongste liep in het begin net als die van Cera_D met de achterhand, maar dit is bij hem ook een groot deel slapte geweest, want als ik dan foto's trek van achteren valt het me weer mee. En hij tikt zichzelf ook niet aan.

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 21:04

Koehakkig is niet persé een gebrek, bij sommige rassen heeft het een functie en staat het zelfs in de rasstandaard.
Meestal zijn dit koudbloeden, bijv. even gekopieerd van de Clydesdales:

Kenmerken:


- Land van herkomst: Schotland
- Kleur: Bruin, bont, schimmel of zwart, altijd met grote, witte aftekeningen
- Gewicht: 800 tot 1100 kg
- Schofthoogte: gemiddeld 170 cm
- Schoft: Goed zichtbaar, hoger dan het kruis
- Kracht: groot tot zeer diep
- Lichaam: diep
- Hoofd: mooi, met een recht profiel
- Hals: lang, gespierd en gebogen
- Schouders: schuin met als gevolg een snelle hooggeheven actie
- Achterhand: zeer stevig
- Achterbenen: lang, koehakkig
- Hoeven: plat, zeer hard
- Straal: goed gevormd
- Kleur benen: wit
- Behang: zwaar, dicht en zijdeachtig, meest wit
- Spronggewrichten: sterk

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Koehakkige beenstand, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 22:51

Grappig, en wat is daar dan nu het voordeel van voor dat ras?

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Koehakkige beenstand, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 06:46

Werkpaard of sportpaard, daar zit het grote verschil in gebruiksdoel, met kracht gewicht verplastsen zwasr werk, of taktmatig fijn stappen draven galoperen in balans.

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 08:19

SBravour schreef:
Grappig, en wat is daar dan nu het voordeel van voor dat ras?


Ik weet niet of je mijn eerdere post hebt gelezen, maar het komt bij trekpaarden net als bij in de bergen levende paarden vooral op de achterbenen aan. Mogelijk geeft het extra kracht.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 08:21

Hevonen schreef:
SBravour schreef:
Grappig, en wat is daar dan nu het voordeel van voor dat ras?


Ik weet niet of je mijn eerdere post hebt gelezen, maar het komt bij trekpaarden net als bij in de bergen levende paarden vooral op de achterbenen aan. Mogelijk geeft het extra kracht.


En t geeft dus geen souplesse, lossigheid, van achter naar voren lopen wat je in de spring en drs sport wel nodig hebt.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Koehakkige beenstand, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 08:29

Ik denk dat het bij trekpaarden niet zo zeer in de weg zit en niet zo zeer een voordeel is.
Wat Amen al aangeeft een trekpaard hoeft zijn gewicht niet op de achterhand te dragen.
Een trekpaard gooit zijn gewicht in het gareel (naar voren dus)en gaat trekken.

Dat ze het bij de Clydesdale dan als rastypisch zien...tja. Mara een voordeel dat geloof ik niet zo.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Koehakkige beenstand, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 08:33

Nou Natasja, ik denk dat ze dus meer kunnen aandrukken van achteren juist door die koehakkigheid. Ze trekken voor en zetten zich van achteren goed af, da's wat een trekpaard moet doen.
Ik ken zelf verschillende hoefsmeden die springpaarden bewust iets koehakkig zetten omdat zij van mening zijn dat het paard dan meer kracht zou kunnen ontwikkelen bij de afzet. En dit zijn niet de smeden die recreatiepaarden doen, maar op internationale springpaardenstallen werken.