Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hengst voor Charmeur merrie met springbloed

 
Profiel   

Er staat hier net een nieuwe merrie op stal. Ze is gebruikt als fokmerrie en werd sporadisch een rondje in de bak gereden, onder basisniveau. De merrie is niet voorgebracht op de keuring en heeft dus geen sportprestaties behaald. Het is de bedoeling dat ik haar wat bijbreng onder het zadel en haar wat van de wereld laat zien, zodat er in elk geval recreatief mee gereden kan worden in bak en bos. Verder is het de bedoeling om te fokken. Eigenaar leest alleen op Bokt, vandaar dat ik de vraag plaats onder mijn account. Willen jullie met ons meedenken? Ik probeer jullie te voorzien van de nodige informatie.

Ik weet niet of het zin heeft om nog iets te proberen wat predicaten betreft. Advies in die richting is ook welkom.

Merrie

Afstamming: Charmeur x keur pref v. Goodwill x prest ster pref v. Ahorn x keur pref v. Ariban x pref ster v. Magneet
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... siena-fuga

De merrie is aanhankelijk, braaf, meewerkend, functioneel, veelzijdig, gezond en makkelijk drachtig. Ze zou 1.68 m zijn. Dit heb ik niet nagemeten, maar lijkt op het oog te kloppen.

[ img ]

Op dit moment heb ik geen reëel beeld van haar gangen. Ze is niet in sportconditie, niet doorgereden en ze is van zichzelf zo nuchter, dat ze in de wei bij ons (voor het eerst in járen op een vreemde locatie) alleen nog maar de kop aan de grond heeft gehad.

Ik heb er net heel even opgezeten voor een testrondje. Nog geen 5 minuten. Ik kan alleen maar zeggen dat ze heel braaf is, helemaal gezien de omstandigheden, en dat ik de galop haar beste gang vind.

[ img ]

Excuses voor mijn houding, ik heb nog wat 'knutselwerk'.

Nakomelingen

Dit is haar eerste veulen (merrie v. Galaxie) en tevens de eerste die onder het zadel is: https://www.youtube.com/watch?v=WUFgJ436wJI
Ten tijde van de verkoop (voorjaar) was ze 1.64 m, maar het paard moest in juni nog 3 worden. Deze Galaxie is aanhankelijk, braaf, makkelijk, wel voorwaarts maar zeker niet heet. Een fijn amateurpaard.

Dit is haar laatste veulen van McJonnas:

[ img ]

Fokdoel

De bedoeling is om een veelzijdig, liefst ongecompliceerd amateurpaard te fokken dat prima meekomt in de basisklasses dressuur.

Wensen

Wat er wordt gezocht:
- Maat en formaat
- Bewegingsvererver, gezien het aandeel springbloed
- De merrie kan best wat bloed gebruiken, maar ze is smal en veel body is wenselijk (er wordt liever een tank gefokt dan een bloederig poppetje)
- Liever geen neerwaartse romprichting

Binnen de selectie van passende hengsten is er voorkeur voor hengsten die aftekeningen hebben of deze vererven (hoe meer wit hoe beter).

Ik heb zelf een voorkeur voor Negro bloed (een aantal op stal gehad en uitsluitend goede ervaringen mee). Dat vind ik niet verkeerd bij Charmeur, maar ik weet niet of het voldoende maat gaat brengen. Mijn gedachten gingen nog even uit naar Giovanni en Ferguson, maar daar zit je weer met de maat en ik meende dat één van de twee een neerwaartse romprichting had. Ben een beetje de weg kwijt geraakt toen ik begon met meedenken/brainstormen... :+

Heeft iemand een goed idee? Alvast onze hartelijke dank. :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-19 20:51 



 
Profiel   

Met haar bloed voering en in acht nemend van je fok doel zou ik weg blijven van Ferguson.

Als je open staat voor andere Stamboeken dan is Don Olymbrio een leverancier van veulens die aan je fok doelen voldoen. Ja, ik weet hij is een Jazz, maar daar is weinig van op te merken in zijn nakomelingen en hij geeft veel aftekeningen.

Een andere jonge hengst vanuit Duitsland (denkend aan body) is Bon Courage … een zeer goede HLP resultaat, 'vrij' bloed, heeft Vivaldi als grootvader (denkend aan beweging), en met zijn afstamming zou maat moeten geven.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... on-courage


Laatst bijgewerkt door Peterina op 30-06-19 21:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-19 21:09 



 
Profiel   

Heb m al eens eerder aangeprezen op Bokt: Chapper. Op en top springhengst met in de moederlijn top Duits dressuurbloed. Deze hengst beweegt beter dan menig dressuurpaard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-19 21:11 



 
Profiel   

Bij Negro bloed denk ik ook gelijk aan Nespresso. Ik heb er zelf een super ongecompliceerd paard van met super veel body. Heel erg fijn dier is nergens van onder de indruk ook al is ze pas 4 en heeft ze nog lang niet alles gezien

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-19 21:13 



 
Profiel   

Don Olymbrio had ik in eerste instantie laten afvallen vanwege de lijnenteelt op Jazz en alleen diepvries (dat laatste zou moeten kunnen met deze merrie), maar Galaxie is natuurlijk ook Jazz en hoeft geen probleem te zijn. Bon Courage moet ik nog even bekijken, die ken ik niet.

Chapper zegt mij zo helemaal niets. Ik zal eens wat info opzoeken.

Nespresso is dan weer een Negro zoon waar ik nog nooit van had gehoord. :+ Ik kan in elk geval lekker gaan googelen aan de hand van jullie suggesties.


Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 30-06-19 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-19 21:15 



 
Profiel   

Nog een hengst die op mijn lijstje stond is de jonge De Niro zoon: De Royal ... vader heeft weinig introductie nodig en moeder volzus van 6 GGK broers en 3x Grand Prix paarden. Zeer commerciele veulen.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 6/de-royal

Alle drie genoemde hengsten zijn WFFS vrij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-19 21:16 



 
Profiel   

_Lorette_ schreef
Don Olymbrio had ik in eerste instantie laten afvallen vanwege de lijnenteelt op Jazz en alleen diepvries (dat laatste zou moeten kunnen met deze merrie), maar Galaxie is natuurlijk ook Jazz en hoeft geen probleem te zijn. Bon Courage moet ik nog even bekijken, die ken ik niet.

Chapper zegt mij zo helemaal niets. Ik zal eens wat info opzoeken.

Nespresso is dan weer een Negro zoon waar ik nog nooit van had gehoord. :+ Ik kan in elk geval lekker gaan googelen aan de hand van jullie suggesties.


Nespresso staat bij van Olst, maar hij is inderdaad nog niet heel erg bekekend mijn 4 jarige is uit zijn eerste jaar gang. Tijdens mijn zoektocht naar een paard heb ik op 2 verschillende nespresso gezeten en die waren allebei van het zelfde fijne karakter. En ondertussen word nespresso klaar gestoomd voor de gp

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-19 21:23 



 
Profiel   

Haar zussen hebben het goed gedaan met springhengsten, Triomphe de Muze (1.45) en Tygo (1.20)
Ik denk dat een goedbewegend springpaard zeker niet zou misstaan op deze merrie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-19 08:34 



 
Profiel   

Misschien heb ik hier een verkeerd beeld bij, maar met de tussenkomst van Charmeur zou ik het niet meer aanlokkelijk vinden om er een springhengst op te gebruiken. Als ze helemaal springgefokt zou zijn, dan zou ik ook kiezen voor een goed bewegende springhengst. Nu is het de bedoeling om meer de dressuurkant op te gaan. Het zou alleen fijn zijn als haar nakomelingen hun benen niet breken over een boomstammetje in het bos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-19 08:43 



 
Profiel   

Zou je een Gelderse hengst overwegen?

Die kunnen doorgaans beide.

Als het echt een dressuurgefokte hengst moet zijn dan zou ik aan Negro denken.(of zoon)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-19 08:45 



 
Profiel   

Leuke merrie, Goodwill er achter is helemaal niet slecht wbt de beweging. Is ze ook niet op de stamboekkeuring geweest? ik zou dat toch overwegen wbt de meerwaarde die het kan hebben. Ze lijkt niet slecht in elkaar te zitten, achterbeen lijkt iets steil en lang.

De beide nakomelingen lijken ook een wat neerwaartse romprichting te hebben.

Wat betreft Negro bloed is Floris BS wellicht interessant. Ik weet niet of je kwpn wilt fokken of dat je ook open staat voor andere stamboeken.

Wensen

Wat er wordt gezocht:
- Maat en formaat
- Bewegingsvererver, gezien het aandeel springbloed
- De merrie kan best wat bloed gebruiken, maar ze is smal en veel body is wenselijk (er wordt liever een tank gefokt dan een bloederig poppetje)
- Liever geen neerwaartse romprichting

Bij deze wensen denk ik aan Taminau, ik verwacht dat deze maat, formaat, massa en veel (opwaartse) beweging toe kan voegen. Maar het is nog een jonge hengst..en zwart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-19 09:11 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Leuke merrie, Goodwill er achter is helemaal niet slecht wbt de beweging. Is ze ook niet op de stamboekkeuring geweest? ik zou dat toch overwegen wbt de meerwaarde die het kan hebben. Ze lijkt niet slecht in elkaar te zitten, achterbeen lijkt iets steil en lang.

De beide nakomelingen lijken ook een wat neerwaartse romprichting te hebben.

Wat betreft Negro bloed is Floris BS wellicht interessant. Ik weet niet of je kwpn wilt fokken of dat je ook open staat voor andere stamboeken.

Wensen

Wat er wordt gezocht:
- Maat en formaat
- Bewegingsvererver, gezien het aandeel springbloed
- De merrie kan best wat bloed gebruiken, maar ze is smal en veel body is wenselijk (er wordt liever een tank gefokt dan een bloederig poppetje)
- Liever geen neerwaartse romprichting

Bij deze wensen denk ik aan Taminau, ik verwacht dat deze maat, formaat, massa en veel (opwaartse) beweging toe kan voegen. Maar het is nog een jonge hengst..en zwart.


Ik ga mee met met de laatste optie van Elisa2, passend bij je wensen. Daarbij lijkt het lijntje goed te matchen met sandro bloed, de meeste predicaten zijn behaald icm Sandro bloed.Ik zou dus voor Taminiau gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-19 09:20 



 
Profiel   

wellicht is geniaal iets?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-19 09:35 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Leuke merrie, Goodwill er achter is helemaal niet slecht wbt de beweging. Is ze ook niet op de stamboekkeuring geweest? ik zou dat toch overwegen wbt de meerwaarde die het kan hebben. Ze lijkt niet slecht in elkaar te zitten, achterbeen lijkt iets steil en lang.

De beide nakomelingen lijken ook een wat neerwaartse romprichting te hebben.

Wat betreft Negro bloed is Floris BS wellicht interessant. Ik weet niet of je kwpn wilt fokken of dat je ook open staat voor andere stamboeken.

Wensen

Wat er wordt gezocht:
- Maat en formaat
- Bewegingsvererver, gezien het aandeel springbloed
- De merrie kan best wat bloed gebruiken, maar ze is smal en veel body is wenselijk (er wordt liever een tank gefokt dan een bloederig poppetje)
- Liever geen neerwaartse romprichting

Bij deze wensen denk ik aan Taminau, ik verwacht dat deze maat, formaat, massa en veel (opwaartse) beweging toe kan voegen. Maar het is nog een jonge hengst..en zwart.


Bij dit lijstje denk ik aan Kardieno.
Voor Negro-bloed zou ik naar Kjento of Giovanni kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-19 09:49 



 
Profiel   

Ik zou Stedinger voorstellen, maar aangezien die in Australië staat zal dat sowieso DV zijn van bij Sosath.

Wel veruit de beste verervende SH-zoon en geeft maat en massa.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-19 10:42 



 
Profiel   

s0173957 schreef
Ik zou Stedinger voorstellen, maar aangezien die in Australië staat zal dat sowieso DV zijn van bij Sosath.

Wel veruit de beste verervende SH-zoon en geeft maat en massa.


Spielberg lijkt me dan een gunstiger alternatief :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-19 15:39 



 
Profiel   

Stedinger zit ook top-springbloed achter, met Landadel x Futuro.
Kan voor een allround amateur wel eens leuk zijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-19 15:46 



 
Profiel   

_Lorette_ schreef
Don Olymbrio had ik in eerste instantie laten afvallen vanwege de lijnenteelt op Jazz en alleen diepvries (dat laatste zou moeten kunnen met deze merrie), maar Galaxie is natuurlijk ook Jazz en hoeft geen probleem te zijn. Bon Courage moet ik nog even bekijken, die ken ik niet.

Chapper zegt mij zo helemaal niets. Ik zal eens wat info opzoeken.

Nespresso is dan weer een Negro zoon waar ik nog nooit van had gehoord. :+ Ik kan in elk geval lekker gaan googelen aan de hand van jullie suggesties.

Nespresso is NRPS gekeurd. Staat bij Van Olst. Geen idee of hij momenteel nog dekt. Altijd een vraag bij Van Olst als het om een NRPS'er gaat.

Lekker nuchtere hengst, die nog eens veel wit aftekeningen lijkt te vererven is de hengst Double Dutch. Stokmaat lijkt mij ook geen probleem met deze hengst. Hij is WFFS vrij. Geen idee hoe Leunus Van Lieren het doet maar zijn hengsten zijn knuffelkonten eerste klas. Double dutch is van Johnson.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-19 19:31 



 
Profiel   

BERNAY !!!!

(Boston x Lord Loxley) kan misschien iets toevoegen bij deze merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-19 16:26 



 
Profiel   

Iedere hengst kan wel "iets" toevoegen..onderbouwing?

Ik zou geen lijnenteelt doen op Jazz gezien de wensen, en het aanbod van hengsten met vrij bloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-19 18:09 



 
Profiel   

Sorry, late reactie. Het is toch te laat om dit jaar nog te dekken, dus ze mag een klein jaartje onder het zadel aan het werk. Het is een erg lief paard, maar nog zo wereldvreemd als een 3-jarige. :+

Sandro Hit bloed heb ik slechts één bezwaar tegen en dat zijn de Duitse voeten... Smal en steil. Dat past weer niet zo mooi bij het 'degelijke' fokdoel. Het zou dan een zoon/kleinzoon moeten zijn die dat niet of weinig doorfokt...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 10:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen