Hengstenkeuze Scandic x Flemmingh

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RuNi
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Zuid Holland

Hengstenkeuze Scandic x Flemmingh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-19 19:28

Hallo allemaal,

Volgend jaar zou ik graag een veulen willen fokken uit mijn 12 jarige merrie. Nu ben ik alvast een beetje aan het kijken naar welke hengst geschikt zou kunnen zijn en struin ik de websites van de hengstenhouders af. Probleem is dat al die hengsten er fantastisch uit zien en bewegen, kortom ik zie door de bomen het bos niet meer :D

Kunnen jullie misschien met mij mee denken?

Het gaat om:
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... beverhoeve

Ik heb haar in 2012 thuis laten keuren en daar heeft ze de volgende punten gekregen:
Ext: 70 punten
Stap: 70 punten
Draf: 65 punten
Als commentaar kreeg ik dat ze wat neerwaarts gebouwd is.
De man van het KWPN gaf aan dat Charmeur wel eens een goede optie zou kunnen zijn.

Foto´s:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Goede punten aan Chanel:
- Ze is heel degelijk gebouwd, goede voeten, gezond
- WFFS-vrij
- Prima gangen, maar niet spectaculair

Verbeterpunten:
- Neerwaartse bouw (is onder het zadel ook een lastig puntje)
- Ze is dominant, moet uitgedaagd worden in het werk anders zet ze mij aan het werk }>

Welke hengsten zouden volgens jullie geschikt kunnen zijn en vooral waarom?

Alvast bedankt!

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Scandic x Flemmingh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 08:59

Neerwaartse bouw komt echt bij Scandic vandaan, maar meestal geeft hij ook een zeer goede draf door. Dat lijkt bij jou merrie de minste gang te zijn, weet je ook waarom? Op zich niet erg want daar kun je het meeste aan verbeteren.

Charmeur zou het model kunnen verbeteren, of hij ook het karakter geeft wat je wilt/ zoekt is de vraag.

Wat zoek je zelf in een hengst/ nakomeling? hoe zit het bij je merrie met kracht/ souplesse?

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Hengstenkeuze Scandic x Flemmingh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 11:53

Ik zou een hengst zoeken die in de volle breedte verbetert en voldoende bergopwaarts is gebouwd.
Omdat je merrie WFFS-vrij is, zou ik ook Everdale overwegen.
Of Jameson, nog geen veulens laten zien - maar in potentie ook een zeer complete hengst.

RuNi
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 12:24

@ Elisa2, ik denk dat de draf zo laag gescoord is omdat ze meer stuwend dan dragend beweegt. Ik zelf vind haar galop de beste gang, daarna de draf en de stap mag echt wel beter. Ze stapt nagenoeg niet over.

Ze heeft voldoende kracht. Souplesse zeker een verbeterpunt. Ze is vrij strak in haar beweging vind ik.

Wat ik zelf zoek is eigenlijk een kopie van mijn merrie maar dan meer bergopwaarts gebouwd, meer souplesse en een wat meer meewerkende persoonlijkheid :j

Omdat dit haar eerste veulen wordt is het denk ik verstandig een hengst te gebruiken die al bewezen heeft bovenstaande punten door te geven.

@ Kendra, Everdale vind ik een fantastische hengst - maar ik zou toch liever een hengst gebruiken die WFFS-vrij is. Maar ik vind hem wel aansprekender dan Jameson.

Ik heb nog een foto van Paola gevonden (moeder van Chanel):

Afbeelding

En nog een foto van Chanel in beweging (wel van een aantal jaar terug):

Afbeelding

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Hengstenkeuze Scandic x Flemmingh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 20:18

Als je Everdale een leuke hengst vindt maar niet mee wil dekken ivm het wffs verhaal, kun je ook nog denken aan Glamourdale die nagenoeg dezelfde bloedvoering heeft. Negro bloed is sowieso geen verkeerd idee mbt het achterbeen die je wil verbeteren en wat meer front wil hebben. Zo te zien zat die neerwaartse romprichting er ook al bij moeder in dus verwacht niet direct wonderen in de 1e generatie uit je merrie. Wat kreeg ze voor punten voor de galop eigenlijk?

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Scandic x Flemmingh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 18:26

Jouw merrie en haar moeder hebben een vrij steil achterbeen, mij spreken de Dales niet in eerste instantie aan. Ook omdat ze een wat lang en steil achterbeen vererven oa.
Jameson ook niet vwb de stap.

Ik zou kijken naar een hengst die iig de stap kan verbeteren, een werkbaar karakter geeft en meer bergopwaartse beweging, want dat is imo belangrijker dan een bergopwaartse bouw. En souplesse toe kan voegen, liefste een bewezen hengst. Ik ga er even over nadenken.

Benzz
Berichten: 2884
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 18:31

Elisa2 schreef:
Jouw merrie en haar moeder hebben een vrij steil achterbeen, mij spreken de Dales niet in eerste instantie aan. Ook omdat ze een wat lang en steil achterbeen vererven oa.
Jameson ook niet vwb de stap.

Ik zou kijken naar een hengst die iig de stap kan verbeteren, een werkbaar karakter geeft en meer bergopwaartse beweging, want dat is imo belangrijker dan een bergopwaartse bouw. En souplesse toe kan voegen, liefste een bewezen hengst. Ik ga er even over nadenken.

Ferguson!

simpie94

Berichten: 833
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:13

Ferguson zou ik niet zo snel doen gezien het model van de merrie.

Ik zat meer te denken aan Dreamboy. 3 goede gangen. Geeft net wat meer luxe en fokt over het algemeen wel mooie modellen.

Ook zat ik te denken aan Geniaal. Fijn nuchter karakter, ook 3 goede gangen. Ook omdat je het over een ‘kopie’ van je merrie had. Dan neem ik aan dat je wel van een wat zwaarder type rijpaard houdt.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Scandic x Flemmingh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:17

Ik heb ook m'n twijfels bij het model van Ferguson in combinatie met de merrie.

Bij mij kwam Gribaldi bloed op voor het verbeteren van het model, draagkracht en souplesse. Taminiau zou ik wel durven gebruiken (mits de merrie goed recht op de voeten staat) voor het verbeteren van de stap, + extra draf en galop. Of hij echt veel souplesse door zal geven is de vraag..maar het is nog een jonge hengst.

Jammer dat Bon Bravour niet meer dekt want wbt karakter, stap & souplesse + draagkracht zou hij ook bij je merrie kunnen passen. Mits haar achterbeen genoeg buiging heeft. Wellicht is zijn zoon Iconic B nog interessant.

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Hengstenkeuze Scandic x Flemmingh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:01

En Easy Game?

Benzz
Berichten: 2884
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Hengstenkeuze Scandic x Flemmingh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:21

Draagkracht en souplesse gaat een Gribaldi niet geven.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 09:11

Benzz schreef:
Draagkracht en souplesse gaat een Gribaldi niet geven.


Daarom lopen zoveel van zijn nakomelingen GP dressuur :+

Benzz
Berichten: 2884
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 20:21

Elisa2 schreef:
Benzz schreef:
Draagkracht en souplesse gaat een Gribaldi niet geven.


Daarom lopen zoveel van zijn nakomelingen GP dressuur :+


Heb je die show laatst in Gelderland gezien?

En ze hebben ook nog een moeder he :D

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Scandic x Flemmingh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:29

De show van Painted Black? nee niet gezien...

Uiteraard hebben ze een moeder, ik zou ook voor een zoon of kleinzoon gaan. Easy Game zelf kan mij niet heel erg bekoren.

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:47

Maar heeft ondertussen wel enkele geweldige nakomelingen lopen en komt uit een topnest.

RuNi
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 12:47

Bedankt voor jullie reacties!

Tot nu toe vind ik Charmeur, Glock's Taminiau en Easy Game geschikte hengsten voor mijn merrie.

Wat denken jullie van Deparon US? Is (nog) niet goedgekeurd bij het KWPN, maar misschien ook wel een goede match?

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Scandic x Flemmingh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 13:26

Ik ben er niet kapot van, vind hem een wat lang en traag achterbeen hebben die achter de beweging blijft en zie dat ook bij zijn veulens.

annvdg

Berichten: 104
Geregistreerd: 24-07-19
Woonplaats: Herveld

Re: Hengstenkeuze Scandic x Flemmingh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:11

Wij hadden op stal okk een charmeur staan, maar die was wel erg moeilijk, ze kwam steeds omhoog en als ze iets nieuws moest leren, moesten ze weer van vooraf aan beginnen. Ze was zo vooral als ze hengstig was. Ze nu dan ook verplaats naar een andere stal

paardje2013
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: Hengstenkeuze Scandic x Flemmingh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:23

Ik heb zelf een charmeur en ik kan mij geen beter paard wensen. Ze is werkwillig wil snel leren. En ja ook kan ze wel eens schrikken maar ze zal mij er nooit bewust afgooien.

Annieeee
Berichten: 5
Geregistreerd: 03-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:38

annemijnvdg schreef:
Wij hadden op stal okk een charmeur staan, maar die was wel erg moeilijk, ze kwam steeds omhoog en als ze iets nieuws moest leren, moesten ze weer van vooraf aan beginnen. Ze was zo vooral als ze hengstig was. Ze nu dan ook verplaats naar een andere stal


maar dat kan ook heel erg aan de moeder liggen, dat is het denk ik

paardje2013
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: Hengstenkeuze Scandic x Flemmingh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 15:37

Als jij zelf een brave merrie hebt zou ik charmeur zeker wel aandurven. Mijn merrie is een charmeur x houston. En houston staat ook niet te boek als brave hengst. Heb nu 2 paarden gehad met houston er in en nog nooit ergens last van gehad.

Annieeee
Berichten: 5
Geregistreerd: 03-08-19

Re: Hengstenkeuze Scandic x Flemmingh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 15:55

dus als je een fijne, lieve rustige merrie hebt kan charmeur geen kwaad

RuNi
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hengstenkeuze Scandic x Flemmingh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 13:36

Mijn merrie is niet de makkelijkste, ze is vrij kijkerig en dominant. Dus beter maar een hengst die bekend staat om een makkelijk karakter.

RuNi
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 14:08

Inmiddels heb ik de keuze gemaakt om met Taminiau te gaan dekken. Ik zou hem wel graag eerst nog eens 'in het echt' zien maar ik kan nergens iets vinden over deelname aan een hengstenshow of zoiets.

Weten jullie dit toevallig?

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 14:20

RuNi schreef:
Inmiddels heb ik de keuze gemaakt om met Taminiau te gaan dekken. Ik zou hem wel graag eerst nog eens 'in het echt' zien maar ik kan nergens iets vinden over deelname aan een hengstenshow of zoiets.

Weten jullie dit toevallig?


Misschien bij Nijhof? Daar was Glock vorig jaar met aantal hengsten.