Hengst voor Danser x Elegant merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Hengst voor Danser x Elegant merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-19 09:25

Nu ik voor het eerst in 12 jaar weer een merrie op stal heb wil ik graag mijn droom verwezelijken en een veulentje fokken.
Ik wil graag Gelders fokken, maar kan niet helemaal de juiste hengst vinden. Ik wil namelijk graag Koss vrij fokken en dat blijkt nogal een uitdaging.

Ik ben op zoek naar een (betaalbare) hengst die maat doorgeeft aangezien mijn merrie maar 1.60 is.
Ze is vreselijk lief, maar ook wel een heethoofd dus een hengst met rustig karakter is wel een pre.

Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik er nog niet zo heel veel kijk op dus alle tips zijn welkom.
Het veulen blijft in principe gewoon bij mij en is bedoeld voor de dressuursport.

Zouden jullie nu nog een poging tot dekken wagen of wachten tot volgend jaar?

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: Hengst voor Danser x Elegant merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 09:43

Deze lijkt sterk op de danser die ik gefokt heb. Ook qua maat helaas. Ik zou allereerst wachten tot volgend jaar. Mijn eerste ingeving was Kardieno. Ik ga er nog ff over nadenken!

Wings_love

Berichten: 1577
Geregistreerd: 25-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 09:48

Ik volg even mee! Leuke merrie heb je daar! Wat zou je graag willen verbeteren aan je merrie? En wat is je doel met het veulen? Voor echt gericht advies zou ik zeker even met NatasjavE hier op bokt gaan babbelen! Zij weet veel over de bloedlijnen en eigenschappen van de hengsten.

Wat betreft je laatste vraag, ik zou nu niet meer gaan dekken, maar volgend jaar pas. Pak die tijd om een geschikte hengst uit te zoeken en je te verdiepen in het hele proces van cyclussen en drachtig krijgen. Als het je eerste keer fokken is, is het boek Paarden fokkerij van Paul de Vries zeker een aanrader!

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-19 12:43

Viennanova schreef:
Deze lijkt sterk op de danser die ik gefokt heb. Ook qua maat helaas. Ik zou allereerst wachten tot volgend jaar. Mijn eerste ingeving was Kardieno. Ik ga er nog ff over nadenken!


Ze zijn echt leuk he die Dansers maar de maat is inderdaad wat jammer. Heb ook er getwijfeld of ik haar wel moest kopen, omdat ze niet zo groot is. Maarja ik was verliefd <3
Kardieno heeft Koss bloed en dat wil ik liever niet.

Thnx Wings_love voor het compliment en de tips. Ik zou graag een wat groter veulen fokken die geschikt is voor de (hogere) dressuur, maar wel met een fijn karakter.
Wat ik aan mijn merrie zou willen verbeteren is de galop. Die zou wat krachtiger mogen zijn. Ook kan ze best heet zijn onder het zadel. Dit mag ook wel iets minder. Qua bouw heb ik er verder nog niet zo heel veel verstand van

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Hengst voor Danser x Elegant merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 15:53

Uit mijn merrie van 166 heb ik met Casaron deze 3jarige knapperd van nu al bijna 170 gefokt. Hij is super koel in de kop, kijkt nergens naar en is de grootste en vriendelijkste knuffel

Ken meer grote Casarons

Afbeelding

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Re: Hengst voor Danser x Elegant merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 17:40

Wat een knapperd GJ9. Casaron heb ik naar gekeken, maar die komt voor een deel uit dezelfde lijn ( Irak) maakt dat niet uit?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:54

Ik denk dat de meeste hengsten wel een positieve bijdrage kunnen leveren voor wat betreft de stokmaat.
Ze is namelijk veel kleiner dan de gemiddelde populatie.
Stokmaat is echter wel heel erfelijk, ze kan ook haar eigen stokmaat doorgeven.

Ik zou ook aan Kardieno denken. Koss zit daar wel ver weg op het papier. En zou ok qua dressuur goed aansluiten.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 19-08-19 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Re: Hengst voor Danser x Elegant merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 17:56

Enig idee hoe de nakomelingen daarvan zijn? Heb zelf een Parcival gehad en mijn zusje ook. Dat waren geen makkelijke paarden vandaar dat ik dat bloed er eigenlijk niet in wil fokken.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 18:00

IceQueen schreef:
Enig idee hoe de nakomelingen daarvan zijn? Heb zelf een Parcival gehad en mijn zusje ook. Dat waren geen makkelijke paarden vandaar dat ik dat bloed er eigenlijk niet in wil fokken.


De eerste veulens zijn dit jaar geboren volgens mij. Daar valt niet veel over te zeggen.


Zonder Koss is best lastig voor deze merrie omdat je al Danser en Elegant te pakken hebt.

Wat vind je van Edmundo?

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 18:17

IceQueen schreef:
Wat een knapperd GJ9. Casaron heb ik naar gekeken, maar die komt voor een deel uit dezelfde lijn ( Irak) maakt dat niet uit?

Heb je een linkje van de afstamming?

Als het wat verder weg is, zou het voor mij niet uitmaken

Hij is vrij van Kos bloed, en Wel echt heel erg mooi Gelders papier
En stuk voor stuk hele nuchtere nakomelingen

De hengst moet je aanspreken, al moet je ook wel door een heel gedeelte geschiedenis en verreden zijn heen kijken

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 18:30


IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 19:41

Edmundo vind ik heel gaaf NatasjavE. Zou dat passen?

Kardieno is wel flink aan de prijs. 1200 euro

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 17:31


IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Re: Hengst voor Danser x Elegant merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-19 18:29

Hele gave hengst Elisa2 maar er zit Ahoy in. Dat zit er bij mijn merrie ook in. Het is de opa van haar vader.

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Hengst voor Danser x Elegant merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 18:56

Wij zijn heel blij met de High Five uit onze Gelderse merrie.
Mooi in het Gelders type gebleven, goed sterk bewegen en een fijn nuchter karakter.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 19:31

Wat ik zo meekrijg via Bokt is dat zowel Danser als Elegant hele fijne paarden geven. Hoe ervaar je dat heethoofd dat je in de OP noemt?

Of er verder weg een bepaalde hengst in de lijn van de potentiële vader zit (in dit geval Koss of Ahoy) vind ik zelf wat minder spannend. Als het wat verder weg zit is dat minder erg dan wanneer het erg dichtbij zit.

Gezien de wens om een Gelders type voor hogere dressuur te fokken denk ik in eerste plaats aan Henkie (ook al is dat een kleinzoon van Koss), of de eerder genoemde Kardieno en High Five. Welke beter zou matchen in verband met bouw, beweging enz durf ik niet te zeggen.

Qua karakter moet je ook een beetje geluk hebben. Zelfs volle broers/zussen kunnen een heel andere karakter hebben. Mijn paard heeft bijvoorbeeld een vader waarvan je zegt "oeps" en een moedersvader waarvan je ook "oeps" zegt. Toch heeft dat bloed x bloed een paard opgeleverd waarmee het heel fijn werken is, ook voor een pure amateur zoals ik dat ben.

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Re: Hengst voor Danser x Elegant merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-19 20:23

Ze is net onder t zadel. Wil nu vooral hard en kan flink bokken en steigeren. Hoop dat dat in de loop van de weken wat minder wordt. Vandaar t heethoofd.

Gave hengsten worden er voorgesteld. Wat vinden jullie van Edmundo?

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Hengst voor Danser x Elegant merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 22:08

Ik vind zijn hoofd/hals verbinding erg zwaar en deze is bij jouw merrie ook niet echt super ruim.
Persoonlijk zou ik hem hierom laten staan.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor Danser x Elegant merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 08:35

Ik weet niet hoe rijtypisch Edmundo fokt, je hebt kans dat het tuigbloed aansluiting vind en dat je meer een paard fokt die tuigtypischer is dan rijtypischer.

Ahoy fokte hele fijne karakters door, dus lijnenteelt op hem zou wbt het karakter juist een pluspunt kunnen zijn.

High Five moest ik al eerste aan denken, denkend dat hij wel bij je wensen past. Ik weet alleen niet hoe het qua karakter zit.

Je kan ook kijken naar een niet gelderse hengst, maar wel een die maat en een goed karakter doorfokt zoals Spielberg bijvoorbeeld.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 10:41

Veulen kampioen van dit jaar was een Edmundo uit een Fabricius moeder
3 plaats was voor een Edmundo uit de volle zus van Alexandro (Koss x Sateliet)

Ja Edmundo is wat wonderlijk gefokt. Ik weet het ook niet exact met die hengst zal ik eerlijk in zijn.

Maar hij fokt blijkbaar wel wat ze willen zien. 3 veulens in totaal op de nationale veulenkeuring.

Dat van de hoofd/halsverbinding is zeker waar.

Mijn nichtje heeft een Wilskracht gehad...daar heeft ze heel veel werk aan gehad om daar een brave van te maken. Ik heb Wilskracht zelf een paar keer gezien. Vond hem toen vooral erg stout. Maar goed...een hengst op vreemd terrein.

Anoniem

Re: Hengst voor Danser x Elegant merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 11:18

Albert jullie hebben een mooie maar bij braaf bloed denk ik niet gelijk aan Charmeur bloed.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Hengst voor Danser x Elegant merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 11:38

Charmeurs hebben zo hun reputatie, maar er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Net zoals jij je Danser x Elegant (zou volgens reputatie zadelmak geboren moeten zijn) als heethoofd omschrijft ;-)

Puur dressuurbloed zou je ook aan Vivaldi of één van zijn zonen (b.v. Geniaal) kunnen denken. Vivaldi heeft de reputatie ze heel braaf te geven (wat je gezien zijn afstamming Krack C x Jazz ook niet meteen zou verwachten)

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Hengst voor Danser x Elegant merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 21:27

Ik ken een heleboel rubus nakomelingen. Topbraaf en eigenlijk altijd aan de maat..

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 13:22

Had bij Edmundo ook een beetje het idee dat hij wat tuigtypisch fokt wat io zo van zijn nakomelingen heb gezien.

Het maakt dus niet uit als een bepaalde hengst vaker voor komt in de lijn? Dat is nu volgens mij ook al zo.

Vind het een erg lastige keuze. Super fijn dat iedereen zo meedenkt.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:06

Rex_Rolfo schreef:
Charmeurs hebben zo hun reputatie, maar er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Net zoals jij je Danser x Elegant (zou volgens reputatie zadelmak geboren moeten zijn) als heethoofd omschrijft ;-)

Puur dressuurbloed zou je ook aan Vivaldi of één van zijn zonen (b.v. Geniaal) kunnen denken. Vivaldi heeft de reputatie ze heel braaf te geven (wat je gezien zijn afstamming Krack C x Jazz ook niet meteen zou verwachten)

Sorry hoor niets ten nadele van Elegant, maar dat zijn volgens mij toch echt wel paarden met een duidelijke eigen wil en een kop er op. Dus dat Elegant zulke braven brengt dat verhaal herken ik niet zo. Ze zijn vast wel heel eerlijk, maar met een duidelijke eigen mening.

Is Sirius evt een idee?
En Edmundo heeft een fijn karakter en de eerste kinderen lijken dat ook te hebben. Parmantige dieren.
Ahoy x Ahoy lijkt me niet perse een dressuurpaard te leveren qua rittigheid.
Ts ik heb zelf een Parcival en ik zou hem nooit willen missen maar daar zit ook boel karakter in. Dat herken ik.