Welsh cob of Haflinger hengst voor mijn kruising

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Welsh cob of Haflinger hengst voor mijn kruising

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 19:13

Omdat bokt toch altijd meer weet dan mijn omgeving en ik alleen plaats ik mijn vraag hier maar eens.

Elsa is een merrie van juli 2015 en ongeveer 148cm. Haar vader is een tinker en haar moeder weet ik niet precies. Omdat ik de fokkerij erg mooi en bijzonder vind, en bovendien graag een nakomeling van Elsa zou willen hebben ben ik mij alvast wat aan het oriënteren. Uiteraard wordt alles eerst opeen rijtje gezet voor we er daadwerkelijk aan beginnen ;) Zo wordt er op dit moment onderzocht of Elsa PSSM vrij is. Zo niet dan gaat het überhaupt niet door natuurlijk.

Goed, om te beginnen met Elsa. Haar karakter vind ik (meestal ;) ) perfect; Lief, werkwillig, soms enorm eigenwijs en een boefje. Precies wat ik leuk vind en de werkwilligheid zie ik graag terug. Daarnaast vind ik haar bewegingen erg fijn, een hele vlakke draf en galop. Galop zou wellicht wat opwaartser mogen, maar aangezien ik geen enorme doelen heb vind ik dat niet heel belangrijk. Belangrijkste voor mij is dat ik een correcte pony zou kunnen fokken met een goed karakter. Apart kleurtje is uiteraard leuk, maar niet het belangrijkst.

Welsh cob's heb ik altijd al erg gaaf gevonden, dus sublime sponte staat in ieder geval op mijn lijstje. Jammer alleen dat deze in België staat. Daarnaast lijkt mij een haflinger ook een leuke combi maken, maar ik vind het ontzettend jammer dat de meeste hiervan tegenwoordig wel heel erg sportgericht zijn. Ik vind Elsa leuk gebouwd omdat ze breed is, een beetje lompig, maar ook weer best elegant om het zo te zeggen.

Doel van het veulen? Lekker alles kunnen doen; buitenritjes, dressuur, springen, crossen, zonder zadel, grondwerken, heel veelzijdig dus.

Ik hoor graag jullie ideeën! Uiteraard zijn andere rassen ook welkom, ik sta hier graag voor open.

Voor nu even wat foto's gevonden op mijn computer. meer kan gemaakt worden ;)

Afbeelding

Afbeelding

Fendi
Berichten: 127
Geregistreerd: 05-04-19

Re: Welsh cob of Haflinger hengst voor mijn kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:27

Wat een knappe pony heb je. Ik zou hier persoonlijk geen Haflinger op zetten.

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 19:30

Fendi schreef:
Wat een knappe pony heb je. Ik zou hier persoonlijk geen Haflinger op zetten.


Dankjewel! Kun je dat onderbouwen?

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:38

Kijk anders voor welsh cob even op https://dekhengstshop.nl/fokrichting/welsh/sectie-d/
Anders op facebook kijken wat er nog qua aanbod is volgend jaar.
Op de tweede foto lijkt ze een beetje overbouwd, daar zou ik wel rekening mee houden :) (daarvoor zou sponte voor mij al afvallen)

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: Welsh cob of Haflinger hengst voor mijn kruising

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 19:40

dankje, ik ga eens kijken!
ik vind haar inderdaad ook wat overbouwd lijken. Wellicht dat dat nog wat wegtrekt, maar inderdaad verstandig rekening mee te houden

ikkedus
Berichten: 3270
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:46

Ik zou voor een hengst kiezen die wat meer bevestigd op gangen. Zo te zien kan Elsa lekker sjouwen.
Ook wat meer maat zou jou niet misstaan. Beide zie ik niet direct terug in een haflinger.
Qua gangen zou een welsh cob wel kunnen, maar qua maat en hoogte weer niet ideaal.
Misschien een gekke combi, maar is een Groningse hengst niks voor jou? Niet te gek groot, wel dat wat grovere dat je zoekt en qua gangen wat ruimer. Geen bijzondere kleurtjes dan denk ik.

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 19:49

ikkedus schreef:
Ik zou voor een hengst kiezen die wat meer bevestigd op gangen. Zo te zien kan Elsa lekker sjouwen.
Ook wat meer maat zou jou niet misstaan. Beide zie ik niet direct terug in een haflinger.
Qua gangen zou een welsh cob wel kunnen, maar qua maat en hoogte weer niet ideaal.
Misschien een gekke combi, maar is een Groningse hengst niks voor jou? Niet te gek groot, wel dat wat grovere dat je zoekt en qua gangen wat ruimer. Geen bijzondere kleurtjes dan denk ik.


Dankjewel voor je bericht. Veel meer de hoogte in hoeft van mij eigenlijk niet. Ik houd meer van pony's in zowel omgang als rijden :o Daarom ging ik zelf ook een beetje richting de breedte van een haflinger of welsh cob. Ik vind voor een eerste veulen een groninger sowieso wel groot voor haar, maar kijken kan natuurlijk geen kwaad dus dat ga ik gewoon even doen!

keresa
Berichten: 2011
Geregistreerd: 29-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:08

Welshcob hengst
Shamrock Olivier Twist
Donkerbruin 4x hoog wit
Super beweger

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:36


troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:38

Leuk dier!

Ik vind persoonlijk de welsh cob ruggen echt een nadeel en zou ze alleen daarom laten staan. Haf vind ik tegenwoordig echt te iel geworden. Een elegante tinker zou ik doen denk ik. Ook omdat er al 50% tinker in zit

StalNollie

Berichten: 9113
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:44

troi schreef:
Leuk dier!

Ik vind persoonlijk de welsh cob ruggen echt een nadeel en zou ze alleen daarom laten staan. Haf vind ik tegenwoordig echt te iel geworden. Een elegante tinker zou ik doen denk ik. Ook omdat er al 50% tinker in zit

Mee eens, of een connemara hengst zijn vaak ook mooo robuuster gebouwd

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: Welsh cob of Haflinger hengst voor mijn kruising

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 20:54

Connemara vind ik ook nog wel een goede optie inderdaad! Ruggen van de welsh cob vind ik ook een nadeel dus dat zal sowieso goed zoeken zijn.
Tinker vind ik geen optie helaas, ik wil er liever niet meer tinker in zien. Mooi ras, maar tsja is het niet helemaal voor mij

keresa
Berichten: 2011
Geregistreerd: 29-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:55

Afbeelding
Hier welshcob
Shamrocklake Olivier Twist
4 jarige hengst
Geeft mooie veulen
Zaterdag had hij een veulen kampioen
Hij heeft een mooie strake rug
En kan heel goed bewegen
Laatst bijgewerkt door keresa op 19-08-19 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 22:00

Persoonlijk zou ik ook niet snel voor een welsh cob kiezen ivm de weken ruggen. Voor een eerste veulen zou ik ook niet voor een hengst kiezen met een hele brede schouderpartij. Heb je al aan een New Forest gedacht? Dan ga je niet naar een heel modern sport type maar ook niet naar het hele grove

mooney

Berichten: 7778
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 22:03

Hoe groot ben je zelf en wil je meer maat zien in het veulen? Ik vind je merrie klein ogen op de rijfoto, maar je aangegeven schofthoogte is helemaal niet zo klein.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 22:05

Ik zou voor een grote maat Duitse rijpony gaan. Met je genoemde rassen zou ik erg bang zijn dat het te beknopt wordt met grote schouder en dan hou je geen plek meer over voor een zadel met jouw mooie lange benen ;)

Edit, even puur ter illustratie als willekerig voorbeeld:
https://www.ehorses.com/gorbatschow-ger ... ml#gallery

MukiwaCobs
Berichten: 1401
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Re: Welsh cob of Haflinger hengst voor mijn kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 22:33

Ik vind Janesho wel bij haar passen.
Een zwartbonte (vosdrager) tinker hengst.
Je kunt hem opzoeken op Facebook!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Welsh cob of Haflinger hengst voor mijn kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 22:37

Ik ga met Sizzle mee. Een Duitse rijponyhengst.
Of een NRPSer die dat bloed ook voert.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Welsh cob of Haflinger hengst voor mijn kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 22:51

Leuke pony! Heb je haar ook op kleur getest? Ik zie dat ze schimmel is. Als dat homozygoot is kan je je wens op kleur gelijk wegstrepen, dan wordt het toch schimmel. Sublime geeft creme, jouw paardje heeft een zwarte basis, dat voegt dus voor het oog helemaal niks toe (smokyblack), enkel als er ook een vosgen of agouti in het spel komt wordt het leuk (valk of palomino), draagt zij vos of sublime agouti?

De combinatie met Haflinger zie ik niet zo, veel teveel modern tegenwoordig, en vrees dat je ook lengte gaat missen op het functionele vlak. Welsh Cob zie ik wel, en ik denk dat deel van mensen die hier reageert maar eens iets verder moet kijken dan de neus lang is, gelukkig hebben ze lang niet allemaal die weke rug.

Heb je wel eens aan de Schwarzwalder Fuchs gedacht? Of iets compleet anders, met oog op de gangen, een bredere hengst binnen het Barock Pinto?

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: Welsh cob of Haflinger hengst voor mijn kruising

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 11:25

Bedankt voor alle reacties, erg fijn!
Shamrock is inderdaad ook een gaaf dier, kan ook bij mijn lijstje op om eens beter te bekijken ;)

New forest wordt mij echt te iel helaas.

Veulen zou van mij ietsje groter mogen maar hoeft niet persé, ik vind dit wel een prettige maat. Voor mij hoeft het niet het perfecte plaatje te zijn, als het met rijden maar comfortabel is voor beide. Ik ben ongeveer 178

Te grote schouder is inderdaad ook iets waar ik een beetje door twijfel, Elsa heeft behoorlijk wat massa aan de voorkant.

Mijn pony is niet op kleur getest, kleur wens zou voor mij ook schimmel kunnen zijn, vind ik een hele gave kleur namelijk :)
Schwarzwalder fuchs of barock pinto vind ik ook nog wel een goede optie! Dankjewel, ik ga het eens bekijken allemaal!

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Welsh cob of Haflinger hengst voor mijn kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 11:54

Uiteraard ben ik bevooroordeeld, maar puur voor karakter en beweging zou ik voor een Welsh Cob gaan.
Daarbij zijn er een hoop mooie en correcte hengsten te vinden in Nederland. Misschien kun je eens naar een show gaan om rond te kijken.

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 11:59

Josien_ schreef:
Uiteraard ben ik bevooroordeeld, maar puur voor karakter en beweging zou ik voor een Welsh Cob gaan.
Daarbij zijn er een hoop mooie en correcte hengsten te vinden in Nederland. Misschien kun je eens naar een show gaan om rond te kijken.

Ik neig inderdaad ook enorm naar een welsh cob :) Overweeg inderdaad naar een show te gaan, nog goede tips hiervoor? Vind het soms wat lastig te vinden

keresa
Berichten: 2011
Geregistreerd: 29-11-04

Re: Welsh cob of Haflinger hengst voor mijn kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:28

Ik stuur je pb

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Welsh cob of Haflinger hengst voor mijn kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 18:49

Wat vind je van een Rocky mountain hengst? Pony maat, wel sterk en stevig en een heel cool karakter. Ik heb zelf nooit spijt gehad van mijn kruising Rocky

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 19:50

Set_Elkol schreef:
Wat vind je van een Rocky mountain hengst? Pony maat, wel sterk en stevig en een heel cool karakter. Ik heb zelf nooit spijt gehad van mijn kruising Rocky


Eigenlijk nooit in verdiept. Wel gave dieren om te zien. Hoe ziet jouw kruising eruit, en heb je ervaring met bepaalde hengsten?