Welsh cob of Haflinger hengst voor mijn kruising

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sharonsemme

Berichten: 584
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Voorhout

Re: Welsh cob of Haflinger hengst voor mijn kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 20:24

Wat een leuke pony!!!
Denk dat connemara alles heeft wat je zoekt! En het allerbelangrijkste ze hebben een geweldig karakter <3

Ik ben echt verliefd geworden op dit rad!

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Welsh cob of Haflinger hengst voor mijn kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 20:42

Bi mijn kruising is de moeder een Arabier dus niet helemaal vergelijkbaar :D maar dan kan je wel zien dat hij stevig is geworden. Zijn vader is Sams Dusty Shadow maar ik weet niet of die wel dekt nog. Zijn eigenaresse heeft meer hengsten waaronder een mooie stevige palomino. Gangenpaarden Reestdal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 17:13

sharonsemme schreef:
Wat een leuke pony!!!
Denk dat connemara alles heeft wat je zoekt! En het allerbelangrijkste ze hebben een geweldig karakter <3

Ik ben echt verliefd geworden op dit rad!

Connemara vind ik inderdaad ook erg leuk, ben alleen bang dat die toch wat klein/smal zijn dan? Of heb ik dat verkeerd gezien?

Set_Ekol, ziet er inderdaad wel tof uit, maar nog wel twijfel. Ik ga ze in ieder geval beter bekijken, dankjewel voor je foto!

StalMelyn

Berichten: 2044
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 17:21

Criollo misschien? Ken zo geen hengsten maar ken de ponys als leuke, brave alleskunners. Volgens mij is dat wat je zoekt.

Succes met de zoektocht!

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 17:43

Mijn foresters zijn alles behalve iel. Wij gaan onze merrie volgend jaar weer laten dekken ( nog niet helemaal over eens welke, neigen naar Oosterbroek Fenix of Eclips ). We hebben ook al 2 nakomelingen van onze merrie ( en forest hengsten ) en beide super sterke stevige pony's.

Dit is de eerste nakomeling van onze merrie en hier net 1,5 jaar oud.
Afbeelding

Succes met de moeilijke maar leuke keuze.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 17:54

Mijn gedachte zou ook Duitse rijping of connemara zijn. Zit in beide niet super in de hengsten, maar even het internet rond gesnuffeld.

Als je van schimmels houdt is Otto van Strijthagen misschien wel wat. Éven groot als jouw merrie maar iets meer bot. Wel even opletten of je voldoende lengte in de rug houdt.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Welsh cob of Haflinger hengst voor mijn kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 18:11

Heb je al bij de hengsten van stoeterij Du Bois gekeken? Die zou ik prima vinden passen. Ik denk dat je heel erg moet oppassen met stevig x stevig fokken. Het risico is een heel breed tonnetje met een korte nek en korte beentjes. Je moet kijken wat een hengst jouw merrie zou kunnen brengen. Uiteindelijk zal je met een iets rankere hengst waarschijnlijk nog geen enorm rank veulen fokken. Maar wel een die meer in proportie is, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 18:22

MarloesNatje schreef:
Connemara vind ik ook nog wel een goede optie inderdaad! Ruggen van de welsh cob vind ik ook een nadeel dus dat zal sowieso goed zoeken zijn.
Tinker vind ik geen optie helaas, ik wil er liever niet meer tinker in zien. Mooi ras, maar tsja is het niet helemaal voor mij


Als je niet graag meer tinker ziet, zou ik er ook geen welsh cob op zetten. Als je goed kijkt naar de tinker, dan zie je dat de welsh cob een belangrijke rol heeft gespeeld in het ontstaan van verschillende type tinkers. Dus je hebt kans dat je daarmee dat tinkertype dat je niet wilt zien juist naar voren haalt.

Ik sluit me aan bij veel anderen: Duitse rijpony, connemara, leuke forest hengst.... Kruisinkjes fokken blijft altijd gokken, maar ik denk dat je daarmee het rijtypische van jouw pony wat meer op de voorgrond houdt.

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 18:36

Welsh cob! De hengst die Keresa noemt is een hele mooie: Shamrocklake Oliver Twist. Maar er zijn natuurlijk nog meer cobhengsten.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 18:39

Zij hebben een paar geweldige hengsten staan, ik weet niet of ze Namurai nog hebben maar die was <3
En de keren dat ik zaken met hem heb gedaan, super eerlijk, lekker nuchter en met visie over paarden/haflingers.

https://haflinger.nl/

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Welsh cob of Haflinger hengst voor mijn kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 18:43

Zowel connamaras en forest zijn goed voorzien van bot en front en zeker niet smal. Ik zou niet voor du bois ponys kiezen die zijn weer wat ranker.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Welsh cob of Haflinger hengst voor mijn kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 18:47

Met een haflinger weet je letterlijk niet wat je moet verwachten met deze pony.
Ze is al erg neerwaarts in de bouw en met pech fok je een loeisterke duikboot met een stugge korte nek.
Een kruising heb ik niets op tegen maar dan moet er wel duidelijke fysieke aansluiting zijn.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Welsh cob of Haflinger hengst voor mijn kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 18:53

Niet met je eens Sizzle. In Duitsland is een stroming edelblut haflingers, waar mooie sportponys uitkomen door meer boed in de haflinger te brengen.
De moderne haflinger is echt geen duikboot en heeft geen kort nek.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 18:55

Janouk dat is ook totaal niet wat ik zei.
De pony zelf heeft al potentie duikbootje met een korte nek, dan gaat een gemiddelde haflinger daar geen ‚verbetering‘ in brengen maar wel kracht.
Een sportgefokt type dat meer rijpaard is dan het originele bergpaard is een ander verhaal inderdaad maar dan nog zit de originele bouw nog wel verankerd en komt makkelijk weer omhoog als het aansluiting vind. Ik zou het een te groot risico vinden.
Maar ik heb echt NIETS TEGEN haflingers op zich, ik zou ze echter niet op deze pony zetten ;)

Anoniem

Re: Welsh cob of Haflinger hengst voor mijn kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 19:10

Ik zou dan weer voor een merens hengst gaan. Als je fysiek een ijzersterke pony wilt zijn deze ideaal.

Anoniem

Re: Welsh cob of Haflinger hengst voor mijn kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 19:20

Ik heb wel wat tegen Haflingers. Maar los daarvan zou ik er geen op deze merrie zetten om exact dezelfde reden als Sizzle aangeeft. Merens zou ik ook niet doen vanwege sterke korte nek en geen rijtypische bouw. Merens gecombineerd met Tinkerbloed lijkt me redelijk risico op een kortbenige tank. En Merens hebben een karakter waar je mee uit de voeten moet kunnen. En dat kan lang niet iedereen.

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 19:24

AASCHA, die ziet er inderdaad wel wat steviger uit.

Def, daar heb je volledig gelijk in, ik ga eens kijken bij de du bois stoeterij, bedankt!

Safina, daar ben ik het niet helemaal mee eens. wat je zegt dat er iets teurgkomt geloof ik direct, maar als ik naar een tinker of een cob kijk zie ik toch een heel ander dier. Ook bij kruisingen.

Sizzle, dankjewel voor je input, de haflinger gaat naar lager op mijn lijstje.

deMolenhoek, merens is ook niet het type pony wat bij mij past maar bedankt :)

Jeetje wat enorm lastig is dit! Maargoed, als we er dit jaar niet uit komen dan wordt het gewoon een jaartje later uiteraard.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Welsh cob of Haflinger hengst voor mijn kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 19:26

Ik zou ook eens kijken bij de du Boise ponies. Staan zeer leuke hengsten tussen en heb je ook nog de bonus van een kleurtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 19:37

MarloesNatje schreef:
Safina, daar ben ik het niet helemaal mee eens. wat je zegt dat er iets teurgkomt geloof ik direct, maar als ik naar een tinker of een cob kijk zie ik toch een heel ander dier. Ook bij kruisingen.
.


Oké, laat me de vraag dan omdraaien: wat van de tinker wil jij niet terugzien? Want misschien bedoel jij wel het hoofd en ik de stevig aangezette hals, het zwaardere beenwerk of de massa die ik in beide 'rassen' zie...

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 20:05

safina schreef:
MarloesNatje schreef:
Safina, daar ben ik het niet helemaal mee eens. wat je zegt dat er iets teurgkomt geloof ik direct, maar als ik naar een tinker of een cob kijk zie ik toch een heel ander dier. Ook bij kruisingen.
.


Oké, laat me de vraag dan omdraaien: wat van de tinker wil jij niet terugzien? Want misschien bedoel jij wel het hoofd en ik de stevig aangezette hals, het zwaardere beenwerk of de massa die ik in beide 'rassen' zie...


Vind ik lastig uitleggen, om het even heel onaardig te zeggen, ik vind veel tinkers lomp stevig met veel massa, en een welsh cob vind ik wat luxer stevig met veel massa. Daarnaast vind ik inderdaad dat de cobs over het algemeen een aansprekender hoofd hebben en mooiere bewegingen. Begrijp mij niet verkeerd, ik rijd ook een onwijs leuke tinker en vind het een heerlijk dier, maar dat is het ook wel voor mij.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 20:09

alice0cullen schreef:
Ik zou ook eens kijken bij de du Boise ponies. Staan zeer leuke hengsten tussen en heb je ook nog de bonus van een kleurtje.


Absoluut leuke dieren zijn het maar als ik reacties van ts lees van type haflingwe naar du bois is het verschil enorm
Du bois is meer ranker en minder bot, absoluut een leuke kruising maar ook gezien de lengte en type merrie gaat de nakomeling te klein/te slank zijn

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 20:13

Ik denk ook inderdaad dat je teveel bloed mee fokt :j
Vandaar dat ik met Duitse rijpony kwam, die hebben doorgaans niet zoveel arabisch bloed als NRPSers. Vaak zijn ze ook redelijk langgelijnd omdat ze meer richting paardmodellen gaan.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 20:14

En een camargu?
Robuuste ponies plm 150, heel wendbaar, heel veelzijdig.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Welsh cob of Haflinger hengst voor mijn kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 20:17

In NL amper of niet te vinden, wellicht een enkeling in Belgie.

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: Welsh cob of Haflinger hengst voor mijn kruising

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 20:22

Ik vind het om eerlijk te zijn ook lastig hoor wat ik leuk vind. Ik ben namelijk iemand die lekker relaxed recreatief wil kunnen rijden, maar vind het ook erg leuk om een wat pittiger paard te hebben die er wat luxer uitziet.
Het leuke van Elsa vind ik dus dat ze aan de ene kant heel relaxed is, maar aan de andere kant ook echt wel een heethoofd kan zijn met veel looplust. Daarnaast vind ik het leuk aan haar dat ze ergens wel een beetje een wat sportiever lichaam heeft (dan bv. een volle tinker) maar dat ze ook juist stevig en wat lompig is