Hengst voor Rhodium x Glendale

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Hengst voor Rhodium x Glendale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 22:33

Hi allemaal,

Onlangs heb ik een merrie aangekocht om hiermee volgend jaar een veulen te fokken.
Graag zou ik jullie advies willen betreft de keuze van de hengst.

Merrie meet 1.70 en is zeer voorwaarts, ze is ooit bereden geweest maar daarna stil gezet en heeft veulen gehad afgelopen jaar van Zenon (zeer mooi groot veulen).
Haar afstamming is Rhodium x Glendale, ze is vriendelijk aan de hand maar ook zeer gevoelig op hulpen en zacht in de mond. Haar stap is ruim en voorwaarts, draf mag meer swung hebben en is ze nu wat rennerig (net 2 weken wordt ze weer opgepakt dus zal ook training zijn), galop mag ruimer en meer over de rug.

Qua exterieur zou ik graag een vergrotende hengst hebben omdat ik zelf ook redelijk lang ben en geen maatje 34 heb. Er mag meer front op en zou gelders dan ook niet afwijzen! Qua karakter dus geen heethoofd maar een nuchter dier!!!

Stamboom:
Afbeelding

Standfoto:


Afbeelding
(oh en als je op 'behang' kan fokken graag een met voorpluk :7 :Y) )

Video's:
https://youtu.be/hzgn0JihPeg
https://youtu.be/kO_ydF9Mkg8

Mijn doel? Ik hoop natuurlijk op de nieuwe Jazz of Totilas :+.. Maar de bedoeling zal zijn om hem/haar te houden en zelf op te leiden voor de sport.
De hengst OOseven spreekt mij erg aan, ik ben ook op de hoogte dat veel van zijn nakomeling luchtzuigen maar hoor veel positieve verhalen over hem in omgang en sport.

Ik ben erg benieuwd naar jullie adviezen!

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 22:51

Nog een aantal rijfoto's bij de oude eigenaar.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor Rhodium x Glendale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:56

Iconic B voor maat, massa en souplesse? ik verwacht dat deze ook het front wel kan verbeteren.

Voor bewezen maat fokken en een goed karakter kun je natuurlijk kijken naar Spielberg.

Heeft ze nog meer veulens gehad? en hoe is het veulen van Zenon uitgepakt?

GabberGill

Berichten: 5709
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Hengst voor Rhodium x Glendale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 10:03

Ferguson vind ik zelf interessant en kan prima met deze merrie als ik het goed heb.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hengst voor Rhodium x Glendale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 10:24

De hals komt diep uit de borst en neigt naar een onderhals (daarom zou ik longeren met een bijzet) en de keeluitsnijding kan ook wat meer open zijn. Langere nek dus. Dat zou mijn aandachtspunt zijn. OOSeven niet doen. Ik denk dat Johnson wel goed zou passen.

Jammer dat er niets met de merrie gedaan is. Doet toch een beetje afbreuk aan je fokkerij.

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 19:57

Elisa2 schreef:
Iconic B voor maat, massa en souplesse? ik verwacht dat deze ook het front wel kan verbeteren.

Voor bewezen maat fokken en een goed karakter kun je natuurlijk kijken naar Spielberg.

Heeft ze nog meer veulens gehad? en hoe is het veulen van Zenon uitgepakt?

Bedankt voor je reactie! Spielberg spreek me niet gelijk aan maar ga ik me verder in verdiepen!
Iconic B blijft wel erg hangen, ga zijn nakomeling eens bekijken.

Ze heeft 1 veulen gehad. Een groot formaatje geworden! bij interesse kan hiervan een foto per PB sturen. Weet niet of de eigenaar en blij mee zal zijn als ik deze post.

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 20:00

janderegelaa schreef:
De hals komt diep uit de borst en neigt naar een onderhals (daarom zou ik longeren met een bijzet) en de keeluitsnijding kan ook wat meer open zijn. Langere nek dus. Dat zou mijn aandachtspunt zijn. OOSeven niet doen. Ik denk dat Johnson wel goed zou passen.

Jammer dat er niets met de merrie gedaan is. Doet toch een beetje afbreuk aan je fokkerij.

Bedankt voor je reactie!
Qua onderhals heb je idd gelijk, dit laat ze in haar normale stand ook zien. 2 standfoto's verkijken misschien een beetje omdat deze gemaakt zijn na het longeren en warme dag en houdt ze haar hoofd laag.
(Longeren zonder bijzet is omdat ze pas 2 weken op dit adres staat en erg moet wennen, ook heb ik nog geen goed passend bit)
Waarom zou jij OOseven afraden? vanwege de nek?

Merrie wordt opgepakt en bedoeling is ook om haar uiteindelijk uit te gaan brengen.

*edit; kleine toevoeging.
Laatst bijgewerkt door Willemiens op 13-10-19 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 20:04

GabberGill schreef:
Ferguson vind ik zelf interessant en kan prima met deze merrie als ik het goed heb.

Ferguson zeer interessant, karakter lijkt hij goed door te geven. Thanks!

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 21:12

Waarom heb je deze merrie gekocht voor de fokkerij? Het is een veulenboek merrie en de moederlijn is niet predikaatrijk. Ze lijkt me ook wat weinig opwaarts bewegen.
Waarom ga je er niet gewoon leuk mee rijden?

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 21:16

Suzanne F. schreef:
Waarom heb je deze merrie gekocht voor de fokkerij? Het is een veulenboek merrie en de moederlijn is niet predikaatrijk. Ze lijkt me ook wat weinig opwaarts bewegen.
Waarom ga je er niet gewoon leuk mee rijden?

Is niet zo zeer aangekocht voor fokkerij. Veulen zal ik zelf houden en de merrie zal ook blijven en gereden worden en uiteindelijk uitgebracht zodra ze hier klaar voor is.
Optie om VB naar kwpn stamboek ben ik aan het bekijken maar ze zal eerst een beetje moeten aarden.

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Re: Hengst voor Rhodium x Glendale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 15:39

Iemand anders nog?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:47

Willemiens schreef:
Iemand anders nog?

Waarom wil je er zoveel hebben? Het is makkelijker kiezen uit 2 dan uit 10.

rocksyboy

Berichten: 434
Geregistreerd: 26-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 13:25

Eerst eens laten keuren, dan weet je ook beter waar je naar zoekt.