Tinker merrie en een leuke hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Tinker merrie en een leuke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 09:57

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Hallo! :wave:

Wij willen volgend jaar onze tinkermerrie laten dekken/insemineren.

Ze is 8 jaar en heeft 4 veulens gehad, dit bij de vorige eigenaresse. Dit is elk jaar makkelijk verlopen.(wel natuurlijk gedekt)

Nu lijkt het ons erg leuk om ook een x een veulentje te fokken.

Ik zat zelf te denken aan een PRE hengst met een leuk kleurtje zo dat er iets bijzonders uitkomt. Zou graag iets groter willen fokken. Tussen de 1.50/1.55. Je hebt het natuurlijk niet helemaal voor het zeggen maar dat zou het mooiste zijn.

Weet iemand een leuke hengst, hoeft niet perce een PRE te zijn, sta ook voor andere rassen open.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Tinker merrie en een leuke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:01

Ik denk dat je beter kunt zoeken naar een hengst die de mindere punten in bouw en / of beweging kan compenseren, dan naar een leuk kleurtje :)

Ik weet niet of een PRE voor mij de eerste keuze zou zijn voor deze merrie, maar die keuze is aan jou. Maar staar je niet blind op kleur :)

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Tinker merrie en een leuke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:03

Idd kijken naar de mindere kanten van jouw merrie. En een hengst kiezen die deze aanvult.

Anders miss een grote maat Quarter?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tinker merrie en een leuke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:13

Wil je het veulen zelf houden? Voor de verkoop zou een mooi grote, slanke tinker het beter doen denk ik.

Kruising tinker x knabstrupper lijkt me wel erg gaaf als je van aparte kleurtjes houdt :D

PRE zou voor mij ook niet de eerste keuze zijn. Dan lijkt een fries me wat mooier, als je echt een barok uiterlijk zoekt. Maar persoonlijk zou ik toch voor een mooi gebouwde tinker gaan.

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 10:16

Skippy01 schreef:
Ik denk dat je beter kunt zoeken naar een hengst die de mindere punten in bouw en / of beweging kan compenseren, dan naar een leuk kleurtje :)

Ik weet niet of een PRE voor mij de eerste keuze zou zijn voor deze merrie, maar die keuze is aan jou. Maar staar je niet blind op kleur :)


Ben ik het met je eens hoor! Daarom sta ik ook wel open voor andere leuke rassen. Zou een leuk extratje zijn als er iets uit kwam met een leuk kleurtje. Heb je tips waarna ik kan kijken, of hengsten kan vinden?

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:18

En in de tinkers heb je ook zeker gave kleurtjes trouwens!

*foto's van google*

Zilverappel/zilverzwart Sabino
Afbeelding

Buckskin Sabino
Afbeelding

Daarbij zijn er ook zeker leuke tinkers in de maat die jij wil, officieel stamboek gaat zelfs tot 1.70 namelijk :j

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 10:21

Pepperrr schreef:
Idd kijken naar de mindere kanten van jouw merrie. En een hengst kiezen die deze aanvult.

Anders miss een grote maat Quarter?


Dankjewel voor je reactie!

Heb je enig idee waar ik leuke hengsten kan vinden?

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:21

Bijvoorbeeld Finnegan van 1.55 hoog O:)

Afbeelding

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Tinker merrie en een leuke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:24

Geen idee, maar weet wel dat er vast bokkers zijn die wel weten waar je wat leuks kan vinden :)

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:24

Zijn er geen grote cremmelo of perlino tinkers? Dan krijg je garantie op een verdunning, valk/palomino of smoky black.

Marleen_vA

Berichten: 1252
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Almere

Re: Tinker merrie en een leuke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:28

Ik heb een evenkleurige palomino tinker hengst staan van ruim 1.65m (groeit nog,alleen witte bles). goedgekeurd bij het nsvt, type vanner. gaat vanaf volgend jaar aangeboden worden voor KI. Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:34

VeraaaBalloo schreef:
Ben ik het met je eens hoor! Daarom sta ik ook wel open voor andere leuke rassen. Zou een leuk extratje zijn als er iets uit kwam met een leuk kleurtje. Heb je tips waarna ik kan kijken, of hengsten kan vinden?


Binnen de tinker wereld zijn er écht veel mooie, grote hengsten te vinden die zouden kunnen passen. Ook met aparte kleuren. Je zou ook naar een schwarzwalder fuchs kunnen kijken voor wat maat en massa, of als je wat slanker en hoger wil, naar een fries.

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:35

troi schreef:
Zijn er geen grote cremmelo of perlino tinkers? Dan krijg je garantie op een verdunning, valk/palomino of smoky black.

Yup, the irish tinker stable heeft een cremello hengst van 1.57 hoog, amadeus:
http://www.irishtinkerstable.nl/dekhengsten/

Ze hebben ook een homozygoot silverdapple hengst van 1.55, dus dan heb je gegarandeerd een silverdapple veulen.

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Tinker merrie en een leuke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:52

Mooie hengsten hierboven!
Ik zou ook gaan voor een tinkerhengst met maat en eventueel een mooi kleurtje, zeker als je merrie ook een stamboekmerrie is. Is je merrie ook pssm1 getest?

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 16:00

Pepperrr schreef:
En in de tinkers heb je ook zeker gave kleurtjes trouwens!

*foto's van google*

Zilverappel/zilverzwart Sabino
[ [url=m/OyRPU9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Buckskin Sabino
[ [url=m/NCrKNB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daarbij zijn er ook zeker leuke tinkers in de maat die jij wil, officieel stamboek gaat zelfs tot 1.70 namelijk :j


Dankjewel voor je reactie!
je hebt zeker gelijk, is altijd iets om aan te denken.

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 16:05

Caily schreef:
Bijvoorbeeld Finnegan van 1.55 hoog O:)

[ [url=m/DWsAKX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zeker een prachtige hengst, op de site van de NSVT site staat allen dat hij 1.49 is. (weet alleen niet hoe recent deze is). Denk dat er dan wel iets uit komt wat iets kleiner is dan we hopen.

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 16:08

dioni schreef:
Mooie hengsten hierboven!
Ik zou ook gaan voor een tinkerhengst met maat en eventueel een mooi kleurtje, zeker als je merrie ook een stamboekmerrie is. Is je merrie ook pssm1 getest?


Nee, ze heeft verder geen papieren. Ze is import verder geen stamboom papieren etc er bij.
Zover ik weet is ze nooit op PSSM1 getest. Dit is iets wat ik wel nog graag wil laten doen, ben nu eerst nog aan het uitzoeken hoe dit werkt etc.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 16:11

Laat haar testen op PSSM en gebruik ook een geteste hengst.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 16:15

Je hebt in de Tinkers nog Spartacus die is perlino dus dubbel Creme.
En bij ons op stal staat nog een drie jarige Valk Bonte hengst, die wordt in maart gekeurd. Beide zijn PSSM vrij getest.

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 16:18

Mariska_28 schreef:
troi schreef:
Zijn er geen grote cremmelo of perlino tinkers? Dan krijg je garantie op een verdunning, valk/palomino of smoky black.

Yup, the irish tinker stable heeft een cremello hengst van 1.57 hoog, amadeus:
http://www.irishtinkerstable.nl/dekhengsten/

Ze hebben ook een homozygoot silverdapple hengst van 1.55, dus dan heb je gegarandeerd een silverdapple veulen.


Dankjewel voor je reactie! jij bent hier wel aardig in thuis geloof ik? :=

Elvis spreekt me erg aan als ik hem zo zie, Ook Boubalou, vind ik alleen zijn dekgeld wel erg hoog om hobbymatig een veulentje te fokken.

hoe zit dat precies met die verdunningen dan?

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 16:20

gabyfedde schreef:
Laat haar testen op PSSM en gebruik ook een geteste hengst.


zeker, ben al aan het uitzoeken hoe dit werkt etc.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Tinker merrie en een leuke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 16:51

Maar is je merrie kleur getest? Want als je voor uiterlijk ook een kleurtje wil, en ze draagt 2x zwart, dan kan je wel crème erven,maar uiterlijk lijkt het nog steeds een zwart veulen natuurlijk....

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 17:30

tengeltje11 schreef:
Maar is je merrie kleur getest? Want als je voor uiterlijk ook een kleurtje wil, en ze draagt 2x zwart, dan kan je wel crème erven,maar uiterlijk lijkt het nog steeds een zwart veulen natuurlijk....


Nee ze is niet op kleur getest, hiervoor is ze door ijslanders gedekt en heeft ze verschillende kleuren gefokt ook een koffievos achtig := . (weet niet of die hengst homozygoot is).

Wil haar sowieso nog graag laten testen op PSSM1

nu zag ik op de NSVT site dat ze een complete test hebben.

Standaard PSSM1 test - 46 euro
PSSM2 Paneltest - 228 euro
Kleurentest- 29.50 euro
Complete test - 127.50 euro (zie bovenstaande opsomming)

nu vraag ik me alleen af, aangezien het me sterkt lijkt dat ze met de complete test 127,50 is met PSSM2 panneltest erbij aangzien die alleen al 228 euro is.

weet jij toevallig hoe dit zit?

anders is natuurlijk het makkelijkst en aantrekkelijkst om alle testen te doen.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 20:24

Als ze een vos veulen heeft gehad weet je dat ze naast haar zwarte gen ook een vosgen draagt. Afhankelijk van de rest vd genen van de hengst kan ze, als hij cremmelo of perlino is, dan valk /palomino en smoky black geven. Als de hengst dubbel agouti draagt dan is smoky black uitgesloten.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Tinker merrie en een leuke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 09:50

De complete test is idd alles behalve pssm2. Wel veel kleuren en andere genetische dingen, oa pssm1. Als je het interessant vindt, ik heb hem hier liggen dus kan het zo voor je nakijken wat het allemaal is.

In combinatie met ITS Amadeus wordt het veulen palomino of smokey black, Amadeus draagt geen agouti (bruin).

Reden dat dekgeld Boubalou hoger is, is dat je 100% kans op het speciale kleurtje hebt (silver dapple), terwijl die kans bij Elvis maar 50% is. Zonder dat gen is het veulen gewoon zwart (en dankzij je merrie dan 50% kans op bont).

Finnegan is bij het NSvT gemeten op 1.49m. Dit was juni 2018. Hij is geboren juli 2015. Dus toen was hij nog niet eens 3 jaar. Hij is april 2019 bij het ICS 1.55m gemeten (ook dat staat op de website), toen was hij 3 jaar en 10 maanden, dus eveneens nog groeiende. Zijn beide ouders zijn 1.58m gemeten (ook te vinden op de site van het ICS).