Benieuwd naar voorstellen voor een springhengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laurentii

Berichten: 2077
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Benieuwd naar voorstellen voor een springhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 11:27

Gewoon uit interesse wou ik eens horen wat er zou voorgesteld worden.
We fokken vooral bonte sportpaarden. Dit is onze enige niet-bonte fokmerrie.
Ze liep zelf 1.45m
Typisch aan deze stam is vermogen.
Ik zou er een iets betere galop uit willen, wat hoogbeniger en liefst nog meer bloed erin.
Dit jaar had ze een veulen van Ulyss Morinda.
Mooi edel veulen, maar ook geen ruime bewegingen erin. (Heeft de hengst ook niet echt, dus was nu ook niet echt te verwachten). Dit was haar eerste veulen. Super karakter, fijn veulen, maar niet de grootste.
Braaf en rijdbaar is ze genoeg.

haar bloedlijn:
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... -zonneveld



Ik heb nog enkele bonte hengsten in de diepvries liggen, maar vorig jaar hebben we pas na 3 pogingen een dracht gehad en dit jaar heb ik maar 1x geprobeerd zonder resultaat.
Een vereiste is dus: vers sperma, anders gebruik ik gewoon de rietjes die ik nog heb.

veulen dit jaar:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

doel veulen fokken:
Indien het een merrie is, aanhouden en zelf aanrijden en daarna eventueel ook mee verder fokken als opvolger.
Indien een hengst, verkoop.

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Benieuwd naar voorstellen voor een springhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 14:44

vergeet niet dat een 1e veulen vaak wat kleiner is. Kan evt wel nog groot genoeg worden als volwassen. Ideen: iets meer opwaartse bouw, zal de galop ook ten goede komen. Op zich zit er aan moeders kant bloed genoeg dus daar zou ik niet teveel op focussen. Veulen van dit jaar heeft m.i. ook genoeg bloeduitstraling. En is wel opwaartser in bouw. Vind dat je het hannoveraanse bloed goed ziet in de merrie. Dus dat zou ik mijden als je het type wil veranderen. Hoewel For Pleasure bloed wel zou kunnen passen voor meer opwaartse bouw en galop en kruisligging die ik liever anders zou zien. Namen noemen is moeilijk er is zoveel keuze.

xxx88
Berichten: 328
Geregistreerd: 16-04-07

Re: Benieuwd naar voorstellen voor een springhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 21:35

Eldorado van de zeshoek geeft goede bewegingen door en maat, wel soms een wat moeilijker karakter...
Of iets met casall bloed?
En ik denk dat balou du rouet ook wel goede bewegers geeft.

Laurentii

Berichten: 2077
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Re: Benieuwd naar voorstellen voor een springhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 14:54

Eldorado's heb ik al vaak met slechte straalbenen gezien, heb zo al eens een jong paard moeten weg doen, daar waag ik me niet meer aan.
Balou du Rouet zie ik graag, maar niet altijd het gemakkelijkste karakter en in mijn andere merries heerst al Galoubet bloed, dus ik zou hier ook niet voor kiezen.
casall siert me wel, maar vind het dekgeld te duur.

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:01

Laurentii schreef:
Eldorado's heb ik al vaak met slechte straalbenen gezien, heb zo al eens een jong paard moeten weg doen, daar waag ik me niet meer aan.
Balou du Rouet zie ik graag, maar niet altijd het gemakkelijkste karakter en in mijn andere merries heerst al Galoubet bloed, dus ik zou hier ook niet voor kiezen.
casall siert me wel, maar vind het dekgeld te duur.


Eens. Ik denk dat xxx88 ook een van zijn zonen bedoeld. Persoonlijk vind ik de verschillen tussen zijn zonen best groot. Zeker als je naar de verschillend stamboeken kijkt. Maar het gaat tenslotte om hun vererving. En er zitten zeker aansprekende hengsten bij die aan je wensen voldoen.
Een hengst wiens nakomelingen mij opgevallen zijn met zonder uitzondering een fijne galop is Cohinoor VDL.

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Benieuwd naar voorstellen voor een springhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:12

Wat in mij opkomt is pegase van ruytershof. Veel hoogbenige veulens van gezien met uitstekende galop. Op prijskampen stonden ze ook telkens vooraan.

Laurentii

Berichten: 2077
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Re: Benieuwd naar voorstellen voor een springhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-19 18:10

Pegase vind ik een mooi type, maar ik ben niet helemaal dol op die stam.
Gewoon een persoonlijke mening. Hij springt ook niet soepel genoeg lijkt mij, maar kan ook zijn omdat hij nog jong is.

Chapper viel mij ook op.
Diarado had ik ook nog op mijn wishlist staan voor een "black beauty" :P

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Benieuwd naar voorstellen voor een springhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:08


EveryH
Berichten: 12
Geregistreerd: 15-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 23:30

Laurentii schreef:
Pegase vind ik een mooi type, maar ik ben niet helemaal dol op die stam.
Gewoon een persoonlijke mening. Hij springt ook niet soepel genoeg lijkt mij, maar kan ook zijn omdat hij nog jong is.

Chapper viel mij ook op.
Diarado had ik ook nog op mijn wishlist staan voor een "black beauty" :P


Diarado is zeker geen gekke optie als je gangen/galop wil verbeteren. Geeft vaak ook mooie types.
Zelf heb ik nu ook een merrie drachtig van hem.

Ik begreep wel dat hij niet altijd groot fokt, zowel qua maat als formaat niet. Nu is mijn merrie heel groot en fors, dus voor ons geen probleem, maar wellicht voor jou handig om mee te nemen.

merelhof
Berichten: 566
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 09:19

Dat van de maat klopt wel, dat is een aandachtspunt bij Diarado, zijn moeder was ook een merrie van 1,62, dus denk dat daar van zal komen maar voor de rest geeft hij alles wat we er van verwachten: chique, goed springen en goede karakters. Heb er zelf een vijfjarige van en die os super meewerkend en hoor het van meer mensen. Daaarnaast haar ik dat de rx’en meestal goed zijn bij Diarado van verschillende veeartsen, dus denk dat hij daar niet negatief op gaat vererven (hoewel dat altijd moeilijk is want geen enkele veearts keurt genoeg van 1 hengst om de juiste conclusie te kunnen trekken). je zou ook naar diaron kunnen kijken, heeft dan iets meer body door come on in moederlijn.

Laurentii

Berichten: 2077
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Re: Benieuwd naar voorstellen voor een springhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 16:47

Voorlopig is mijn gedachte om 1 of 2 pogingen te doen met diepvries van visage vd Olmenhoeve dat ik nog heb liggen en om daarna Diarado te nemen als het niet gelukt is.