Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Veulen van?

 
Profiel   

Hallo,
Ik ben langzaam een beetje aan het kijken voor een nieuw baby’tje die samen met mij plezier wilt beleven. Ik ben opnieuw opzoek naar een dressuurpaard, maar ik weet niet precies wat.
Ik heb nu een paard van Ferdeaux x rhodium x jazz, maar ik wil toch een net wat ‘sensibeler’ paard. Geen hittepit maar toch net wat meer pit. Omdat ik ze nog groen wil kopen dus eigenlijk niet veel kan zeggen vraag ik me toch af: welke bloedlijn vinden jullie het beste passen?
Hoef geen heethoofd of stresskip want wil ook nog leuk plezier kunnen maken in bijv het bos of op de heide.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-19 20:06 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Exterieur en hengstenkeuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-19 20:58 



 
Profiel   

Dit is haast niet te zeggen aan de hand van bloedlijnen, ieder paard is uniek.

Wat jij wilt qua wel sensibel en toch cool is niet te voorspellen, het beste kun je dan gewoon naar gereden paarden gaan kijken en ervaren hoe die zijn onder het zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 10:11 



 
Profiel   

Die Ferdeaux's zijn vaak toch scherp zat. Ben je op zoek naar een veulen - 3 jarige, dan kan een lijntje vaak wel een indicatie geven of er vaak scherpe of wat makkelijkere paarden uitkomen. Zoek je een rijpaard? Ga dan vooral kijken en ervaren, is toch de allerbeste methode. Overigens de combinatie tussen heel scherp en cool in het hoofd is wat menig dressuurruiter zoekt en niet altijd even makkelijk te vinden is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 11:09 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Dit is haast niet te zeggen aan de hand van bloedlijnen, ieder paard is uniek.

Wat jij wilt qua wel sensibel en toch cool is niet te voorspellen, het beste kun je dan gewoon naar gereden paarden gaan kijken en ervaren hoe die zijn onder het zadel.


Ik wil geen paard dat al gereden is, 9/10 paarden die ik heb gezien/gereden etc zijn allemaal naar de filistijnen gereden. Dat is de enige reden waarom ik een jonkie wil. Het gaat me meer om dat je bij bloedlijnen wel een inschatting kan maken. Bijv. Mijn paard van ferdeaux heeft dat zeker overgenomen, alleen qua jazz dat erin zit vind ik weer minder fijn.

VValar schreef
Die Ferdeaux's zijn vaak toch scherp zat. Ben je op zoek naar een veulen - 3 jarige, dan kan een lijntje vaak wel een indicatie geven of er vaak scherpe of wat makkelijkere paarden uitkomen. Zoek je een rijpaard? Ga dan vooral kijken en ervaren, is toch de allerbeste methode. Overigens de combinatie tussen heel scherp en cool in het hoofd is wat menig dressuurruiter zoekt en niet altijd even makkelijk te vinden is.


Die van mij is van Ferdeaux maar niet echt scherp, juist niet eigenlijk. Veulen tot 3 jarige zeg maar, ik hoef echt niet per se meteen te rijden maar een rijpaard wil ik helaas niet meteen gereden kopen. Heel veel paarden worden zo hard en stug gereden met valse knik waardoor ik op die paarden echt niet lekker kan rijden. 9/10 rijpaarden die ik heb gezien/gereden hebben op jonge leeftijd al wat of zijn gewoon echt kapot/verkeerd gereden.



Laatst bijgewerkt door C_arola op 10-11-19 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop


Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 12:03 



 
Profiel   

Zelfs volle broers of zussen kunnen tegenpolen zijn. Ik heb 2 volle zussen gekend waarbij de een een echt bloedpaardje was dat ook flink in de sport gelopen heeft was en de ander was meer het type: kom we gaan gezellig wandelen.
Een jong dier is altijd een gok, gewoon gaan kijken en iets kopen wat je aanstaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 12:08 



 
Profiel   

Tja je kan ook een onbeleerde 3 of 4 jarige kopen..het is heel moeilijk om dingen te roepen op basis van alleen de bloedlijnen. Ik heb paarden gekend waarvan je zou denken qua papier dat ze vreselijk zouden moeten zijn wat totaal niet zo was en andersom.

Jazz geeft ze over het algemeen erg scherp, maar niet cool.
Sensibel en geen heethoofd/ stresskip zijn over het algemeen geen zaken die heel erg samen gaan.

Om dan toch een beetje mee te denken, volgens mij geeft For Ferrero wel bloederige dieren met toch een bewerkbaar karakter. (goed karakter zit in ieder geval in die bloedlijn, hengst zelf is erg bewerkbaar en lijkt toch scherp genoeg)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 14:32 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Tja je kan ook een onbeleerde 3 of 4 jarige kopen..het is heel moeilijk om dingen te roepen op basis van alleen de bloedlijnen. Ik heb paarden gekend waarvan je zou denken qua papier dat ze vreselijk zouden moeten zijn wat totaal niet zo was en andersom.

Jazz geeft ze over het algemeen erg scherp, maar niet cool.
Sensibel en geen heethoofd/ stresskip zijn over het algemeen geen zaken die heel erg samen gaan.

Om dan toch een beetje mee te denken, volgens mij geeft For Ferrero wel bloederige dieren met toch een bewerkbaar karakter. (goed karakter zit in ieder geval in die bloedlijn, hengst zelf is erg bewerkbaar en lijkt toch scherp genoeg)


Jazz blijkt juist niet scherp te zijn, is ook terug te merken bij mijn eigen paard. Mijn voorkeur gaat uit naar onder de 3 tot 3 ong.
For ferrero zal ik eens naar kijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 14:51 



 
Profiel   

Maar allemaal kapot gereden gezien dus?? Hoe weet je dat want misschien schort het wel aan jouw rijkunst. Dat is niet vervelend bedoeld maar veel paarden reageren niet exact gelijk, dat heeft te maken met een combinatie vormen. Je eigen paard is niet zo vlug maar ligt dat niet aan de leeftijd?? Een net zadelmakke drie of vierjarige is meestal echt nog niet verreden. Alleen zadelmak gemaakt en dan komt het op jouw rijkunst aan om de gewenste knoppen er voor jou op te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 15:08 



 
Profiel   

Dit is volgens mij de eerste keer dat iemand van mening is dat Jazz ze niet scherp geeft. Wellicht wat ouder bloed, bijv. Pion?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 15:11 



 
Profiel   

Ailill schreef
Dit is volgens mij de eerste keer dat iemand van mening is dat Jazz ze niet scherp geeft. Wellicht wat ouder bloed, bijv. Pion?


Jazz blijkt juist wat minder scherp te zijn, hoor ik vaker, jazz is erg spooky en stresskippie maar echt scherp niet, maar fokken zich gewoon op haha. Ouder bloed is een goed plan, ga daar eens naar kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 15:16 



 
Profiel   

Interessant :)

Nu ben ik sowieso al groot fan van Jazz, al zijn het wel stress kipjes en spooky. Combi van die beide noem ik pesoonlijk scherp, blijkbaar niet iedereen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 15:19 



 
Profiel   

bigone schreef
Maar allemaal kapot gereden gezien dus?? Hoe weet je dat want misschien schort het wel aan jouw rijkunst. Dat is niet vervelend bedoeld maar veel paarden reageren niet exact gelijk, dat heeft te maken met een combinatie vormen. Je eigen paard is niet zo vlug maar ligt dat niet aan de leeftijd?? Een net zadelmakke drie of vierjarige is meestal echt nog niet verreden. Alleen zadelmak gemaakt en dan komt het op jouw rijkunst aan om de gewenste knoppen er voor jou op te zetten.


Ja ik heb ze gewoon echt gezien dat ik het niks vond. Valse krul, pittige sporen eraan, vanaf 5 al Z oefeningen uit moeten voeren, voornamelijk rug vol vast zetten en ver achter de loodlijn. Vind ik echt geen lekker beeld, en niet fijn om een paard zo te rijden. Ik heb alle paarden eerst voor laten rijden, vond ik gewoon geen lekker beeld. Toen ik er zelf op ging (zonder sporen, met iets meer ruimte dan standje krul) vond ik ze toch helemaal niet fijn. Die valse krul bleef erin zitten.
Ik wil toch echt liever een jong paard om zadelmak te laten maken (door iemand die ik goed ken + zeer tevreden over ben) en daarna de knoppen erop te zetten.

Ailill schreef
Interessant :)

Nu ben ik sowieso al groot fan van Jazz, al zijn het wel stress kipjes en spooky. Combi van die beide noem ik pesoonlijk scherp, blijkbaar niet iedereen.


Ik heb veel paarden v. Jazz gereden de ene is net wat anders dan de ander maar ken er veel die wat minder scherp zijn.



Laatst bijgewerkt door C_arola op 10-11-19 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop


Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 15:22 



 
Profiel   

Lookout28 schreef
bigone schreef
Maar allemaal kapot gereden gezien dus?? Hoe weet je dat want misschien schort het wel aan jouw rijkunst. Dat is niet vervelend bedoeld maar veel paarden reageren niet exact gelijk, dat heeft te maken met een combinatie vormen. Je eigen paard is niet zo vlug maar ligt dat niet aan de leeftijd?? Een net zadelmakke drie of vierjarige is meestal echt nog niet verreden. Alleen zadelmak gemaakt en dan komt het op jouw rijkunst aan om de gewenste knoppen er voor jou op te zetten.


Ja ik heb ze gewoon echt gezien dat ik het niks vond. Valse krul, pittige sporen eraan, vanaf 5 al Z oefeningen uit moeten voeren, voornamelijk rug vol vast zetten en ver achter de loodlijn. Vind ik echt geen lekker beeld, en niet fijn om een paard zo te rijden. Ik heb alle paarden eerst voor laten rijden, vond ik gewoon geen lekker beeld. Toen ik er zelf op ging (zonder sporen, met iets meer ruimte dan standje krul) vond ik ze toch helemaal niet fijn. Die valse krul bleef erin zitten.
Ik wil toch echt liever een jong paard om zadelmak te laten maken (door iemand die ik goed ken + zeer tevreden over ben) en daarna de knoppen erop te zetten.

Dan heb je toch echt bij de verkeerden gekeken , begin eens bij de net zadelmakke drie jarigen. Goedkoper en waarschijnlijk precies wat je zoekt. Een veulen is mooi maar qua karakter onder het zadel heel erg afwachten dus zou daar niet aan beginnen. Heb doodbrave dieren uit levensgevaarlijke combi’s meegemaakt en andersom ook. Heb er paar jaar geleden nog eentje verkocht, staat nu bij GP ruiter en die appte laatst nog dat ze wel snapte waarom ik haar alsnog verkocht had. Paard heeft giga potentie maar leven van mijn dochter was me toch iets meer waard. Die kwam dus uit een als fijne gebruikspaarden bekend staande lijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 16:17 



 
Profiel   

Ik zou gewoon de fokkers aanspreken van de lijnen die jij goed vindt. De betere sportpaarden zijn vaak ook echt wel wat scherper en vaak kun je die herleiden naar bepaalde lijntjes. Die fokkers zullen ook echt wel eerlijk over hun fokproducten kunnen vertellen of het wat is voor je. Die willen ook de beste match voor hun paarden namelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-19 17:51 



 
Profiel   

Lookout28 schreef
Ailill schreef
Dit is volgens mij de eerste keer dat iemand van mening is dat Jazz ze niet scherp geeft. Wellicht wat ouder bloed, bijv. Pion?


Jazz blijkt juist wat minder scherp te zijn, hoor ik vaker, jazz is erg spooky en stresskippie maar echt scherp niet, maar fokken zich gewoon op haha. Ouder bloed is een goed plan, ga daar eens naar kijken.



Per toeval hier aan het lezen gekomen. Wij verwachten volgend jaar een For Ferrero uit een ster sport merrie van Democraat, uit de Daula stam. 2 opties die hier genoemd worden :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 16:21 



 
Profiel   

Ik heb een mooi veulen te koop uit de Baliastam, zie onderschrift, iedere dag in de hand fijn en eerlijk karakter maar wel een pittige dame, haar moeder is Z2 en onder het zadel een eerlijke maar wel hete merrie.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 16:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen