Hengst voor solitair x lysander stermerrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 08:05

janderegelaa schreef:
manubres schreef:
Ik denk wel dat je voor jezelf eerst moet uitmaken of je spring of dressuurgericht wil gaan fokken...

Het is toch een springpaard...


En als TS aangeeft niet een sportruiter te zijn, lijkt het mij zinvol om gewoon bij dat bloed te blijven ook. Een beetje springpaard is een prima allrounder voor de breedtesport.

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hengst voor solitair x lysander stermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 09:00

Of een springhengst nemen die ook goede bewegingen vererft. Ultimo bijvoorbeeld maar ik weet niet of daar nog sperma van is in Nederland.

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor solitair x lysander stermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:15

Of een zoon van Cardento, bijv. Carrera of Grand Slam?

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 11:58

janderegelaa schreef:
manubres schreef:
Ik denk wel dat je voor jezelf eerst moet uitmaken of je spring of dressuurgericht wil gaan fokken...

Het is toch een springpaard...


Ik lees dat de merrie ook een nakomeling van Fairytale heeft gehad en 2 van Indian Rock...dus dressuurgericht.
Heb zelf ook een springgericht paard als dressuurpaard gereden, maar die lopen vaak toch meer op de kop dan een dressuur gefokt paard. Maar als het puur recreatief is maakt het idd minder uit.

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Hengst voor solitair x lysander stermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 13:42

Mijn merrie heeft inderdaad 3 veulens gegeven van een springhengst en 3 veulens van dressuurhengsten.
Echter rijd ik gewoon recreatief en wil ik gewoon een fijn werkwillig paard met nuchter karakter om lekker mee naar buiten te kunnen en wat basis bakwerk enzo, dus geen speciale wensen en het hoeft dus ook niet specifiek een spring of dressuurhengst te zijn.
Ik houd wel van paarden met veel massa...dus hengsten die heel luxe gebouwde paarden fokken vervalt voor mij een beetje.
De glenfidditch was opzich geen paard met extreem veel massa maar toch had ze voor mij met haar 3 jaar al voldoende massa.

Vandaar dat ik ook aangaf dta het niet perse een hengst van het kwpn hoeft te zijn. Het mag prima een hengst zijn van een compleet ander stamboek.
Ik kreeg op stal het advies eens te kijken naar bijv. Krem van stal meijer. Vind het een hengst die niet heel stevig gebouwd is, maar mijn merrie heeft dan wel weer best een bredere bouw.
Vind krem wel een heel mooie hengst en naar horen zeggen 1 met een goed karakter die hij ook door vererft aan zijn nakomelingen.
Benieuwd wat jullie ervan vinden?
Snap dat hier mensen zijn die het misschien not done vinden om "papierloze" veulens (reg. B) te fokken, maar voor mijn doeleinde boeit het papier niet zo dus hier maak ik me dan niet zo druk over.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hengst voor solitair x lysander stermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 14:31

Ik zou dan, als je gaat fokken, wel met papier fokken.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 14:58

kim_1990 schreef:
Vind krem wel een heel mooie hengst en naar horen zeggen 1 met een goed karakter die hij ook door vererft aan zijn nakomelingen.
Benieuwd wat jullie ervan vinden?
Snap dat hier mensen zijn die het misschien not done vinden om "papierloze" veulens (reg. B) te fokken, maar voor mijn doeleinde boeit het papier niet zo dus hier maak ik me dan niet zo druk over.


Uiteindelijk is het jouw besluit - maar als je 'papierloos' gaat fokken, is het wel lastig om een advies te geven. De hengst Krem ken ik niet en Google kent 'em ook niet echt goed :-).
Voordeel van fokken met een ggk hengst van bv KWPN is dat er veel bekend is over gezondheid, nakomelingen, karakter, enz.
Als het vooral een financiële kwestie is, kun je ook eens wat rondkijken. Er zijn verschillende KWPN-hengsten die niet in de spotlights staan of 'uitgedekt' zijn, maar waar je voor een redelijk bedrag een leuk veulen uit kunt fokken. Metall heeft bijvoorbeeld een paar jaar hier in de buurt gestaan en kostte toen € 300. Daarna kwam Valegro en werd het allemaal anders :D ...
Als je trouwens een stoere allrounder zoekt, zou ik dat Ferro-bloed misschien wel opzoeken.
Laatst bijgewerkt door Kendra op 23-11-19 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Berichten: 4712
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Hengst voor solitair x lysander stermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 15:03

Als je van massa houdt en beetje allround wil misschien eens richting het gelderse kijken? Ben ik niet in thuis maar als ik je wensen hoor zou dat best eens kunnen passen bij je wensen

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Hengst voor solitair x lysander stermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 15:11

Gelderse is idd een goede...zal eens rondkijken...zelf nog niet over nagedacht +:)+
Krem is wel een goedgekeurde hengst alleen bij een relatief onbekend stamboek omdat hij volgens mij hongaars gefokt is?
Hij staat op dezelfde dekstation als bijv. Mcjonnas welke de meeste denk ik wel kennen?

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Hengst voor solitair x lysander stermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 15:14

Wat dacht je van een jonge Zangersheide hengst? Zijn ook heel betaalbaar.

Van McJonas heb ik een aantal veulens gezien uit rijpaard merries, van wat ik heb gezien zijn dat pony-achtige types.

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor solitair x lysander stermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 15:50

Ik zou wel voor een ggk kwpn hengst gaan, als je ooit moet verkopen dan zit je veel beter qua papier en er is inderdaad veel meer bekend over de gezondheid + streng geselecteerd daar op. Je hebt niks aan een goedkope dekking en een paard die op 6 jaar al stuk is door erfelijke gebreken.

Kendra, ik denk dat je Utopia bedoelt? aangezien Valegro van Negro is en niet van Metall.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Hengst voor solitair x lysander stermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 21:00

@Elisa2 - klopt :) ! Haal ze wel vaker door elkaar qua afstamming.

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 02:16

Change3x schreef:
Wat dacht je van een jonge Zangersheide hengst? Zijn ook heel betaalbaar.

Van McJonas heb ik een aantal veulens gezien uit rijpaard merries, van wat ik heb gezien zijn dat pony-achtige types.

Met hele grove sprongen. Vind van de meeste Krem nakomelingen het hoofd niet mooi.

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Hengst voor solitair x lysander stermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 22:03

Zijn er mensen die nakomelingen van Floris BS kennen? Het gelderse type bevalt mij heel goed en zit te denken om floris misschien op mijn merrie te zetten.
Of zou dit niet een goede keuze zijn?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hengst voor solitair x lysander stermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 22:46

Dat is een hele andere richting.

Ja kan zeker. Hij heeft een heel mooi type, doet het goed in de sport en is veelzijdig gefokt.

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 23:26

kim_1990 schreef:
Zijn er mensen die nakomelingen van Floris BS kennen? Het gelderse type bevalt mij heel goed en zit te denken om floris misschien op mijn merrie te zetten.
Of zou dit niet een goede keuze zijn?

Ik denk dat je een heel ouderwets paard krijgt.

Ik vind Gelders heel mooi combineren op een luxe paard en dat vind ik jouw paard niet.

In zijn afstammelingenrapportage wordt ook vermeldt dat de veulens uit Tuig-en Gelderse paarden zich positief onderscheiden. En dat kun je natuurlijk ook andersom lezen.

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 02:26

Ik vind juist het ouderwetse/grovere type mooi. Ik vind die (veelal ielige hittepetitjes) moderne types niet bij mij passen...ik hou van groot, grof, breed, veel massa... Maar uiteraard wel een gezond correct paard.
Vanwege dat gelders vaak meer massa door geeft en vaak ook nuchtere karakters kijk ik in die richting.
Meerdere mensen die mij getipt hebben om die kant eens op te kijken ivm mijn wensen

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Hengst voor solitair x lysander stermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 02:42

Waarom niet richting Holstein? Doorgaans toch net wat meer massa en gemiddeld nuchter karakter. Bv een hengst als Comthago zou best wel eens een mooie combi kunnen zijn.

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hengst voor solitair x lysander stermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 03:01

Inderdaad Holstein zou wel interessant kunnen zijn, die ik heb gereden hadden een hoop massa, waren niet extreem groot(1m65) en fijn te rijden.

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:01

kim_1990 schreef:
Ik vind juist het ouderwetse/grovere type mooi. Ik vind die (veelal ielige hittepetitjes) moderne types niet bij mij passen...ik hou van groot, grof, breed, veel massa... Maar uiteraard wel een gezond correct paard.
Vanwege dat gelders vaak meer massa door geeft en vaak ook nuchtere karakters kijk ik in die richting.
Meerdere mensen die mij getipt hebben om die kant eens op te kijken ivm mijn wensen

Er zijn genoeg hengsten met massa die niet Gelders zijn.

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor solitair x lysander stermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:49

Ik vind Floris geen hele gekke keuze, ik verwacht dat hij de bovenlijn wel kan verbeteren bij je merrie.

Commercieel gezien is een holsteiner hengst gebruiken aantrekkelijker, ook verwacht ik dat je dan meer springgenen behoudt.

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 11:50

janderegelaa schreef:
kim_1990 schreef:
Ik vind juist het ouderwetse/grovere type mooi. Ik vind die (veelal ielige hittepetitjes) moderne types niet bij mij passen...ik hou van groot, grof, breed, veel massa... Maar uiteraard wel een gezond correct paard.
Vanwege dat gelders vaak meer massa door geeft en vaak ook nuchtere karakters kijk ik in die richting.
Meerdere mensen die mij getipt hebben om die kant eens op te kijken ivm mijn wensen

Er zijn genoeg hengsten met massa die niet Gelders zijn.



Zo te zien lijk je een beetje anti-gelders te zijn... Waarom perse geen gelders?
Ik vind het gelderse type heel mooi en de karakters zijn veelal goed, nuchter en fijn werkwillig. Precies mijn wensen dus.
Waarom zou ik dan absoluut niet voor gelders moeten gaan?

Zou fijn zijn als je onderbouwd waarom ik zoiets niet moet doen want ik heb er weinig verstand van en aangezien jij de enige bent die zo overtuigend over komt dat ik absoluut geen gelderse moet gebruiken ben ik wel benieuwd naar het waarom.

Ik heb van meerdere mensen de tip over het gelderse paard gehoord en verschillende hengsten getipt gekregen dus daar ga ik ook even naar kijken.
Holsteiner heb ik nog helemaal niet aan gedacht :)* ga ik me ook nog even in verdiepen.

Bedankt voor de tips allemaal!

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 12:23

kim_1990 schreef:
janderegelaa schreef:

Er zijn genoeg hengsten met massa die niet Gelders zijn.



Zo te zien lijk je een beetje anti-gelders te zijn... Waarom perse geen gelders?
Ik vind het gelderse type heel mooi en de karakters zijn veelal goed, nuchter en fijn werkwillig. Precies mijn wensen dus.
Waarom zou ik dan absoluut niet voor gelders moeten gaan?

Zou fijn zijn als je onderbouwd waarom ik zoiets niet moet doen want ik heb er weinig verstand van en aangezien jij de enige bent die zo overtuigend over komt dat ik absoluut geen gelderse moet gebruiken ben ik wel benieuwd naar het waarom.

Ik heb van meerdere mensen de tip over het gelderse paard gehoord en verschillende hengsten getipt gekregen dus daar ga ik ook even naar kijken.
Holsteiner heb ik nog helemaal niet aan gedacht :)* ga ik me ook nog even in verdiepen.

Bedankt voor de tips allemaal!

Ik anti gelders hahahaha. Kijk even in mijn profiel.

En Floris BS gaat die bovenlijn ook niet verbeteren.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Hengst voor solitair x lysander stermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 12:27

Geef dan gewoon uitleg.

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 15:10

janderegelaa schreef:
kim_1990 schreef:


Zo te zien lijk je een beetje anti-gelders te zijn... Waarom perse geen gelders?
Ik vind het gelderse type heel mooi en de karakters zijn veelal goed, nuchter en fijn werkwillig. Precies mijn wensen dus.
Waarom zou ik dan absoluut niet voor gelders moeten gaan?

Zou fijn zijn als je onderbouwd waarom ik zoiets niet moet doen want ik heb er weinig verstand van en aangezien jij de enige bent die zo overtuigend over komt dat ik absoluut geen gelderse moet gebruiken ben ik wel benieuwd naar het waarom.

Ik heb van meerdere mensen de tip over het gelderse paard gehoord en verschillende hengsten getipt gekregen dus daar ga ik ook even naar kijken.
Holsteiner heb ik nog helemaal niet aan gedacht :)* ga ik me ook nog even in verdiepen.

Bedankt voor de tips allemaal!

Ik anti gelders hahahaha. Kijk even in mijn profiel.

En Floris BS gaat die bovenlijn ook niet verbeteren.



Jammer dat je zo reageert, hier heb ik weinig aan en kan ik dan ook niet zoveel mee. Ik lees graag onderbouwd reactie waarom niet, anders kan ik het ook niet serieus nemen helaas en kan ik het ook niet meenemen in mijn uiteindelijke keuze voor een geschikte hengst.