Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze advies gezocht Noord Brabant

 
Profiel   

Wie weet er een persoon/bedrijf in Noord Brabant waar ik terecht kan voor advies voor hengstenkeuze voor mijn merrie?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-20 08:36 



 
Profiel   

Wat voor een merrie heb je? je kan het kwpn om advies vragen...

Of hengstenhouders benaderen, maar houd er dan wel rekening mee dat zij voornamelijk eigen hengsten zullen aanraden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-20 09:11 



 
Profiel   

Dit jaar 15 jarige merrie

Grote vosmerrie +/- 1.76
Flemmingh x Onyx
Werkwillig betrouwbaar paard maar snel gespannen/sensibel
Wat lang/week in de rug
Zeer goede stap en galop
Draf is ook erg goed maar kan soms maaien bij spanning
Z1+24 wp, Z2 gestart maar helaas ivm ernstige blessure toekomst onzeker als rijpaard

Zoek een dressuurhengst grote maat
Dekgeld tot €1000 bij voorkeur
Geen jazz of metal bloed !
Paard met werkwillig karakter met ontspannen instelling
In Noord Brabant

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-20 10:27 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Wat voor een merrie heb je? je kan het kwpn om advies vragen...

Of hengstenhouders benaderen, maar houd er dan wel rekening mee dat zij voornamelijk eigen hengsten zullen aanraden.


Ik zit idd aan het kwpn te denken voor advies maar een dag er naar toe is geen optie ivm vrij bewegen/monsteren (staat online).
Mijn paard is revaliderende van een ernstige blessure.
Online fokadvies kwpn is ook mogelijk zag ik.
Maar heeft iemand daar ervaring mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-20 10:29 



 
Profiel   

Dan zou ik met de regioinspecteur van het KWPN contact opneme.

Die kan je vast advies geven.

Is de merrie al op de stamboekopname geweest?

Want dan kan je ook online advies vragen(kost dan wel geld)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-20 10:30 



 
Profiel   

Welke regio van noordbrabant, http://www.arjanbekkers.nl kan je advies geven en kunnen van meer hengsten dan op site staat sperma aan komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-20 10:30 



 
Profiel   

NatasjavE schreef
Dan zou ik met de regioinspecteur van het KWPN contact opneme.

Die kan je vast advies geven.

Is de merrie al op de stamboekopname geweest?

Want dan kan je ook online advies vragen(kost dan wel geld)


Nee, nooit op stamboekopname geweest


Veulen is bedoeld voor mijzelf als opvolger vd moeder

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-20 11:29 



 
Profiel   

SandravdB schreef
Welke regio van noordbrabant, http://www.arjanbekkers.nl kan je advies geven en kunnen van meer hengsten dan op site staat sperma aan komen.


Regio Eindhoven

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-20 11:29 



 
Profiel   

tamaramt schreef
NatasjavE schreef
Dan zou ik met de regioinspecteur van het KWPN contact opneme.

Die kan je vast advies geven.

Is de merrie al op de stamboekopname geweest?

Want dan kan je ook online advies vragen(kost dan wel geld)


Nee, nooit op stamboekopname geweest


Veulen is bedoeld voor mijzelf als opvolger vd moeder


Oh das jammer(van de stamboekopname)

Als ze daar wel was geweest dan hadden ze bij het KWPN al haar exterieur kenmerken geweten en hadden ze online een advies kunnen geven. Of beter, makkelijker een online advies kunnen geven.

Ik zou dan gewoon de regioinspecteur eens bellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-20 11:36 



 
Profiel   

Ik heb totaal geen verstand van de fokkerij dus deze opmerking is totaal niet belerend of aanvallend of kritisch bedoeld maar ik vroeg me af waarom je een grote hengst zoekt op een merrie die ook al flink aan de maat is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-20 11:44 



 
Profiel   

Hier zijn de contactgegevens van KWPN regio Noord-Brabant

https://www.kwpn.nl/regio-noord-brabant/contact

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-20 11:46 



 
Profiel   

zorg iig dat je merrie op rongtenfoto helemaal goed is,

flemmingh is iig wel paard wat vaker ocd geeft, en ook bekend staat om hellend kruis, weke rug en weinig bespiering op de bovenlijn.


ik zou iig gaan voor oudere bewezen duitse gefokte hengst, paard wat goed in verhouding staat, correcte beenstand.

ik ben meer van de allround duitse hengsten holstein en hannover hengsten, dus de springgefokte hengsten die ook super lopen.

en als je voor jezelf fokt, hoef je niet perse drs te fokken, maar kan je dus ook voor allround/spring gefokte hengst gaan, die hebben altijd de motor achterin en zijn kwa type correcter gebouwd dan de dressuurhengsten kwpn gefokt de afgelopen jaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-20 11:59 



 
Profiel   

tamaramt schreef
Dit jaar 15 jarige merrie

Grote vosmerrie +/- 1.76
Flemmingh x Onyx
Werkwillig betrouwbaar paard maar snel gespannen/sensibel
Wat lang/week in de rug
Zeer goede stap en galop
Draf is ook erg goed maar kan soms maaien bij spanning
Z1+24 wp, Z2 gestart maar helaas ivm ernstige blessure toekomst onzeker als rijpaard

Zoek een dressuurhengst grote maat
Dekgeld tot €1000 bij voorkeur
Geen jazz of metal bloed !
Paard met werkwillig karakter met ontspannen instelling
In Noord Brabant


Lastig om iets te zeggen zonder beeldmateriaal, maar wellicht is Spielberg interessant voor je. Fokt vergrotend en fijne karakters.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-20 12:02 



 
Profiel   

Kwpn heeft online ook een database waar jezelf op fokwaarde kan zoeken. Maar ik kan mij voorstellen dat dat wat ingewikkeld zoeken is en vooral omdat je bepaald bloed niet wilt. En dat kun je niet echt filteren op de site. Maar je kan idd ook om fokadvies vragen.

Daarnaast wil elke hengstenhouder je wel vrijblijvend advies geven. Meestal hoef je alleen een standfoto en de afstammeling/link horsetelex toe te voegen en eventuele wensen. Alleen een hengstenhouder zal wel zijn eigen hengsten adviseren waarschijnlijk. Maar als je bij een paar op vraagt. Kun je wellicht nog kijken welke jou het meest aanspreekt. Of eventueel de hengstenshows bij hun gaan bezoeken zodat je de hengst even in het echt kan zien lopen etc. En dan een keuze maken. Zeker omdat je tot de 1000 euro zoekt. Dan kom je vaak op de wat jongere, nog niet volledig bewezen hengsten in de sport uit. Ik zelf vind dat altijd fijn om die eerst zelf te zien lopen. Krijg ik toch een beter beeld van dan online. En je krijgt soms gelijk een beetje een idee van het karakter als zo paard opeens thuis zo show moet lopen. Maar dat kan ook echt aan mij persoonlijk liggen.

Daarnaast hoef je niet in de regio Eindhoven alleen te kijken. Ik loop met mijn merrie bij de plaatselijke dierenarts & hengstenhouder. De hengstenhouder insemineert mijn merrie altijd. Maar vaak met het zaad van een hengst van een andere hengstenhouder. Dit kan gewoon. Dit is hetzelfde als wat SandravdB aangaf over Arjan Bekkers. Hij is ook hengstenhouder maar kan ook zaad leveren van andere hengsten. Dit geld eigenlijk voor Bijna alle hengstenhouders wel. Want de meeste zijn wel aangesloten bij de bond van hengstenhouders. En kunnen dan op aanvraag gewoon zaad van andere hengsten leveren. Wellicht handig om in gedachte te houden, dat je niet met je merrie het hele land door hoeft als je een leuke hengst verder weg treft. Een hengst als Spielberg is van Team
Nijhof staat dus in het oosten van het land maar dat hoef dus geen belemmering te zijn.

Succes met de keuze!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-20 12:24 



 
Profiel   

Wij hebben net dit weekend online fokadvies gevraagd. Ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-20 12:52 



 
Profiel   

Erg jammer dat de merrie geen wp in de Z2 heeft gehaald. Anders had ze het sportpredicaat gehad, en was een thuiskeuring voor exterieur voldoende geweest om opgenomen te kunnen worden in het stamboek.
https://www.kwpn.nl/keuringen/eisen-keuringen

Nu je wil gaan fokken zou ik in elk geval wel een thuiskeuring overwegen om in elk geval een exterieur beoordeling te krijgen. Mocht de merrie wel herstellen en die winstpunt in de Z2 halen dan ben je klaar. Bij 70 pnt of meer voor het exterieur is de merrie dan ook gelijk ster.

Ik zoek zelf totaal iets anders in een hengst, dus daar kan ik je niet mee helpen. Ik zou in elk geval geen lijnenteelt op Flemmingh doen. Wat jij omschrijft, en wat hierboven ook al wordt aangegeven, is wel een typische "Flemmingh-rug".

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-20 13:24 



 
Profiel   

blue_sky schreef
Wij hebben net dit weekend online fokadvies gevraagd. Ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen.


Interessant , hoe werkt dat precies?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-20 16:41 



 
Profiel   

Roodvos schreef
Erg jammer dat de merrie geen wp in de Z2 heeft gehaald. Anders had ze het sportpredicaat gehad, en was een thuiskeuring voor exterieur voldoende geweest om opgenomen te kunnen worden in het stamboek.
https://www.kwpn.nl/keuringen/eisen-keuringen

Nu je wil gaan fokken zou ik in elk geval wel een thuiskeuring overwegen om in elk geval een exterieur beoordeling te krijgen. Mocht de merrie wel herstellen en die winstpunt in de Z2 halen dan ben je klaar. Bij 70 pnt of meer voor het exterieur is de merrie dan ook gelijk ster.

Ik zoek zelf totaal iets anders in een hengst, dus daar kan ik je niet mee helpen. Ik zou in elk geval geen lijnenteelt op Flemmingh doen. Wat jij omschrijft, en wat hierboven ook al wordt aangegeven, is wel een typische "Flemmingh-rug".


Is idd ontzettend jammer en ben ik me ook bewust van..Had heel graag wp gehaald in het Z2 maar had haar net 2 x gestart en toen ineens was het mis.
Zeer ernstige blessure , ze heeft alle mogelijke kansen en beste opties van mij gekregen. Nu is het hopen op het beste. Ik hoop dat ze goed genoeg herstelt als rijpaard. Sportpaard durf ik niet op te hopen... wel van te dromen. We zullen zien

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-20 16:44 



 
Profiel   

amen schreef
zorg iig dat je merrie op rongtenfoto helemaal goed is,

flemmingh is iig wel paard wat vaker ocd geeft, en ook bekend staat om hellend kruis, weke rug en weinig bespiering op de bovenlijn.


ik zou iig gaan voor oudere bewezen duitse gefokte hengst, paard wat goed in verhouding staat, correcte beenstand.

ik ben meer van de allround duitse hengsten holstein en hannover hengsten, dus de springgefokte hengsten die ook super lopen.

en als je voor jezelf fokt, hoef je niet perse drs te fokken, maar kan je dus ook voor allround/spring gefokte hengst gaan, die hebben altijd de motor achterin en zijn kwa type correcter gebouwd dan de dressuurhengsten kwpn gefokt de afgelopen jaren.



Merrie is destijds bij aankoop uitgebreid op de foto gezet en was goed als sportpaard.
Paard is nu al 10 jaar in mijn bezit en nooit kreupel geweest of wat dan ook. Helaas vorig jaar ernstige blessure opgelopen door onbekende omstandigheden. Deze staan volledig los van bot etc

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-20 16:47 



 
Profiel   

Oud bloed van van Straaten.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/2116320/april

Zou ik toch Spielberg of Fontaine ofzo op doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-20 17:18 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Oud bloed van van Straaten.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/2116320/april

Zou ik toch Spielberg of Fontaine ofzo op doen.


Hey, wat interessant!
Ik wist helemaal niet dat je dit zo terug kon vinden mbt bloedlijn en info vd moeder etc.
Wat leuk! Waar en hoe kan ik zoiets zelf vinden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-20 19:02 



 
Profiel   

Online fokadvies kan je gewoon aanvragen via de website van het KWPN. Ook als je geen lid bent. Alleen kost het dan wat meer. Je zoekt in de databank je paard op, vult het formulier in met onder andere een omschrijving van je paard, wat je wilt verbeteren met fokken, welke hengst evt je gedachten naar uit gaan en dan betaal je online. Als het goed is ontvang je dan na verloop van tijd per e-mail het advies thuis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-20 19:39 



 
Profiel   

tamaramt schreef
janderegelaa schreef
Oud bloed van van Straaten.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/2116320/april

Zou ik toch Spielberg of Fontaine ofzo op doen.


Hey, wat interessant!
Ik wist helemaal niet dat je dit zo terug kon vinden mbt bloedlijn en info vd moeder etc.
Wat leuk! Waar en hoe kan ik zoiets zelf vinden?

Ik heb dit er net zelf opgezet. Gewoon op de link klikken. Of lid worden van het KWPN en dan kun je daar in de database kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-20 20:41 



 
Profiel   

janderegelaa schreef

Kan op horsetelex een niveau staan zonder wp? Anders is het wel heel makkelijk een paar klasses te smokkelen door een merrie een keer uit te brengen met een ruiter die alles t/m Z2 of zelfs hoger mag starten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-20 17:18 



 
Profiel   

Dat is nog niet erg? Een paard dat door prof-ruiter 1 keer gestart wordt in Z2 en een WP haalt is inderdaad Z2-geklasseerd en heeft laten zien het niveau aan te kunnen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-20 18:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen