Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Dilemma, wel of niet

 
Profiel   

elnienjo schreef
Ik zou ook geen veulen kopen. Dat zegt nog niet veel over z'n capaciteiten op die leeftijd en het heeft 3 risicovolle jaren voor de boeg waarin het alleen maar geld kost en je nog niet kunt rijden. Bij een 3-jarige zie je z'n bouw, z'n gangen en z'n springvermogen en kun je gelijk beginnen.

Daar gaat dan ook mijn voorkeur naar uit, liever eentje waar ze dan gelijk mee aan de slag kan (mochten we gaan voor een ander paard kopen).


koend schreef
Anderen vertellen verstandige dingen over de paarden.

Ik wil het even over je dochter hebben.
De cruciale vraag is, hoe oud die is.
Is ze nu nog kind of puber, dan leeft ze binnen 4-5 jaar in een andere wereld. ...

Als ouder moet je gewoon je eigen zin doen. Fokken voor jezelf is op lange termijn denken en dat mag je van een kind of puber niet verwachten.

Is je dochter volwassen, dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Leeftijd zegt hierin ook niet alles. Er kunnen ook andere redenen zijn waardoor ze op volwassen leeftijd alsnog besluiten ermee stoppen.
Maar ik snap waar je heen wilt.
tiwi1969 schreef
Lange termijn is altijd lastig, maar ik zie daar ook niet zoveel problemen in.
Een gezond, braaf en sterk recreatiepaard is zeker een markt voor. Ook als het niet bij TS blijf vindt je voor een leuke kruising zeker een goed thuis. Rijk worden doe je niet maar dat lijkt mij ook de insteek van TS.

Ik fok nu ook een kruising omdat ik door wil met een nakomeling van mijn kreupele merrie en deze wil delen met mijn dochter die mijn merrie te groot vindt. Een bewuste keuze met een goedgekeurde hengst die bewezen leuke nakomelingen geeft uit warmbloed merries.
Ondanks dat het veulen voor onszelf is heb al de vraag gekregen of ik het wil verkopen voor het geboren is.

Als TS wil weet ik voor haar ook een leuke goedgekeurde hengst die meerdere mooie nakomelingen heeft uit koudbloedmerries

Wat voor kruising fok je?
Laat maar weten welke hengst je bedoeld.


Gini schreef
tiwi1969 schreef
Lange termijn is altijd lastig, maar ik zie daar ook niet zoveel problemen in.
Een gezond, braaf en sterk recreatiepaard is zeker een markt voor. Ook als het niet bij TS blijf vindt je voor een leuke kruising zeker een goed thuis. Rijk worden doe je niet maar dat lijkt mij ook de insteek van TS.


Goh ja, rijk worden niet. Maar als je het hebt over een te klein gebleven recreatiepaard, spreek je zelfs niet over rijk worden of winst maken, dan moet je eerder denken in termen van ontgoocheling en financieel verlies. Ik vind het best wel verstandig dat TS hier diep over nadenkt. En dat ze inderdaad even afweegt hoe strikt de eisen zijn die van het veulen verwacht worden, hoe meer en hoe strikter deze eisen, hoe riskanter is het om te fokken.

Ga zeker geen ondoordachte beslissingen nemen die voortkomen uit een gevoel en wens van mijn dochter.
Het doel is wel dat deze bij ons zou blijven. Maar goed je kan nooit in de toekomst kijken natuurlijk, laten we daarin reƫel wezen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-20 22:32 



 
Profiel   

Financieel verlies is ook betrekkelijk als je in de jaren die je met het veulen optrekt er veel plezier van hebt gehad. Ga je het veulen ver weg in de opfok zetten dan heb je er weinig plezier van en ben je inderdaad een hoop geld kwijt.

Ik heb er nu voor gekozen om mijn Groninger te dekken met Cassanova du Bois een welsh part bred. Ik hoop op een leuke sterke veelzijdige e-pony die makkelijk beweegt.
Aanleg is zowel bij de merrie als hengst ruim voldoende aanwezig.

Mocht je voor een Groninger kiezen dan kan ik je Borre van harte aanbevelen, heeft meerdere goede nakomelingen uit Haflinger en trekpaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-20 23:00 



 
Profiel   

Knoop doorgehakt, na diverse gesprekken met mijn dochter besloten het niet te doen.
Ik ben (net als meerdere in dit topic) bang dat we echt op de gok gaan dekken/fokken. En dat is iets wat we beide eigenlijk niet willen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-20 23:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen