Hengstenkeuze gelderse merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laleentje

Berichten: 34
Geregistreerd: 29-04-19
Woonplaats: Noord Brabant

Hengstenkeuze gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 13:20

Hoi, ik wil graag dit jaar mijn merrie weer laten dekken. Haar afstamming is Koss x Kowalski. Ze heeft vorig jaar een veulen van Desperado gehad, dit is een erg mooi veulen. Ik zit er aan te denken om deze keer met een gelderse hengst te dekken, maar twijfel nog een beetje.
Zelf is ze een brave en eerlijke maar sensibele merrie. Dus graag een hengst met een nuchter karakter. Ze is 1.74 dus ze heeft maat genoeg, ook haar werklust is geen probleem.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Graag hoor ik wat jullie voor een hengst zouden kiezen, ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer ;)
Laatst bijgewerkt door Laleentje op 27-02-20 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Hengstenkeuze gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:23

Sirius.

Laleentje

Berichten: 34
Geregistreerd: 29-04-19
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 13:34

Albert schreef:
Sirius.


En wil je misschien ook uitleggen waarom we voor deze hengst zouden kiezen?
Alvast bedankt.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 17:55

Stoere merrie, heb je een linkje naar horsetelex?

Wat wil je nog meer graag verbeterd zien behalve het karakter? en wil je een allrounder fokken?

SparkYY_8

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 18:28

Wij hadden afgelopen jaar een heel leuk hengst veulen van WV Saron uit een upperville x Parcival merrie, staat ook bekend om zijn goede karakter en doet het momenteel leuk in de sport met de dochter van de eigenaar :)

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

MarjanB

Berichten: 16449
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Hengstenkeuze gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 19:15

Ik heb hele mooie veulens gezien uit koss merries met charmeur en high five. Al is dat niet erg Gelders :')

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Hengstenkeuze gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 19:22

ik ben helemaal fan van Edmundo. Heb er een driejarige van staan. wat een top karakter!!

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Hengstenkeuze gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 23:01

Heb je ook een bewegingsfilmpje ? Dan is het natuurlijk wat beter te beoordelen allemaal.

Verder, niet geïnteresseerd in diepvries ? Dan zijn er namelijk nog meer keuzes!

Laleentje

Berichten: 34
Geregistreerd: 29-04-19
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 17:41

SparkYY_8 schreef:
Wij hadden afgelopen jaar een heel leuk hengst veulen van WV Saron uit een upperville x Parcival merrie, staat ook bekend om zijn goede karakter en doet het momenteel leuk in de sport met de dochter van de eigenaar :)

[ [url=m/cTUtTc.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pxEP82.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/E8UPYa.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat is inderdaad een mooi veulen. Zal Saron eens nazoeken. Dank je wel.

Laleentje

Berichten: 34
Geregistreerd: 29-04-19
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 17:43

MarjanB schreef:
Ik heb hele mooie veulens gezien uit koss merries met charmeur en high five. Al is dat niet erg Gelders :')


We hebben al een nakomeling van Lord Leatherdale en een Desperado. Dus zeker een niet gelderse staat op het lijstje. Zijn zeker mooie paarden. Vind het erg moeilijk om een keuze te maken. Er zijn er zo veel haha.

Laleentje

Berichten: 34
Geregistreerd: 29-04-19
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 17:44

juval schreef:
ik ben helemaal fan van Edmundo. Heb er een driejarige van staan. wat een top karakter!!

Edmundo, nog nooit van gehoord. Ga ik eens nakijken. Dank je.

Laleentje

Berichten: 34
Geregistreerd: 29-04-19
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 17:47

Cheytjuh schreef:
Heb je ook een bewegingsfilmpje ? Dan is het natuurlijk wat beter te beoordelen allemaal.

Verder, niet geïnteresseerd in diepvries ? Dan zijn er namelijk nog meer keuzes!


Ja dat heb ik wel. Zal eens kijken of het lukt om ze te plaatsen haha.
Ja daar sta ik ook voor open, eerst maar eens kijken welke hengsten er allemaal in aanmerking komen.

Laleentje

Berichten: 34
Geregistreerd: 29-04-19
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 17:53


Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 18:16

Het is makkelijker het filmpje direct hier neer te zetten:



Als dat niet de bedoeling is laat maar weten, dan haal ik de post weg.

Tussen haakjes, als ik me niet vergis is Koss drager van het WFFS gen. Is de merrie getest?

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 11:57

Laleentje schreef:
Albert schreef:
Sirius.


En wil je misschien ook uitleggen waarom we voor deze hengst zouden kiezen?
Alvast bedankt.

Omdat ik denk dat het een goede combinatie zou zijn en ik Sirius een ongelofelijk braaf paard vind, maar aan dat antwoord heb jij nog steeds niets. Ga, om een combinatie te vinden, bij de hengsten thuis kijken. Dat levert een eerlijker beeld dan een show.

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Hengstenkeuze gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 06:34

Hier ook fijne ervaringen met WV Saron en Sirius.

Verder qua diepvries heb je ook Recruut, zelf vorig jaar een erg fijn veulen uit onze Elegant merrie gekregen, Ido Jacobs heeft WV Saron, Recruut in het vat en ook een jonge Recruut hengst te bezichtigen, hij kan je ook alles over beide hengsten vertellen en nakomelingen.

Ik zal vandaag een paar fokproducten van ons laten zien uit deze hengsten, dan krijg je een beetje een idee wat ze doen bij mijn merries.

Op deze merrie kun je eigenlijk best veel hengsten kwijt, ik zou naar de hengstendemonstratie op 3 april proberen te gaan, daar krijg je vaak ook wel een goede 1e indruk en dan gewoon bij je top 3 thuis gaan kijken. Hengstenkeuze online geven blijft lastig en fokken blijft een kwestie van gevoel.

Anoniem

Re: Hengstenkeuze gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 06:39

Is het veulen voor de verkoop of niet?
Zo ja, dan moet je even nadenken of je er Gelders op wil. In mijn beleving leveren Geldersen nu niet veel op.
Het karakter, tja... Daar ben ik wel verliefd op!

SparkYY_8

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:30

Bubblewrap schreef:
Is het veulen voor de verkoop of niet?
Zo ja, dan moet je even nadenken of je er Gelders op wil. In mijn beleving leveren Geldersen nu niet veel op.
Het karakter, tja... Daar ben ik wel verliefd op!


Dat is niet wat wij ervaren hebben afgelopen jaar ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:39

SparkYY_8 schreef:
Bubblewrap schreef:
Is het veulen voor de verkoop of niet?
Zo ja, dan moet je even nadenken of je er Gelders op wil. In mijn beleving leveren Geldersen nu niet veel op.
Het karakter, tja... Daar ben ik wel verliefd op!


Dat is niet wat wij ervaren hebben afgelopen jaar ;)

Dan houd ik me stil ;)

Laleentje

Berichten: 34
Geregistreerd: 29-04-19
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 10:07

Rex_Rolfo schreef:
Het is makkelijker het filmpje direct hier neer te zetten:

[ Video ]

Als dat niet de bedoeling is laat maar weten, dan haal ik de post weg.

Tussen haakjes, als ik me niet vergis is Koss drager van het WFFS gen. Is de merrie getest?


Dank je wel. Is idd beter zo.
Ja klopt, merrie is gelukkig geen drager.

Laleentje

Berichten: 34
Geregistreerd: 29-04-19
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 10:10

Cheytjuh schreef:
Hier ook fijne ervaringen met WV Saron en Sirius.

Verder qua diepvries heb je ook Recruut, zelf vorig jaar een erg fijn veulen uit onze Elegant merrie gekregen, Ido Jacobs heeft WV Saron, Recruut in het vat en ook een jonge Recruut hengst te bezichtigen, hij kan je ook alles over beide hengsten vertellen en nakomelingen.

Ik zal vandaag een paar fokproducten van ons laten zien uit deze hengsten, dan krijg je een beetje een idee wat ze doen bij mijn merries.

Op deze merrie kun je eigenlijk best veel hengsten kwijt, ik zou naar de hengstendemonstratie op 3 april proberen te gaan, daar krijg je vaak ook wel een goede 1e indruk en dan gewoon bij je top 3 thuis gaan kijken. Hengstenkeuze online geven blijft lastig en fokken blijft een kwestie van gevoel.

Ik ben benieuwd naar de fokproducten. We willen inderdaad naar de hengstenshow gaan. Kunnen we een indruk krijgen hoe ze zijn en kunnen we daaruit verder borduren.

Laleentje

Berichten: 34
Geregistreerd: 29-04-19
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 10:14

Bubblewrap schreef:
Is het veulen voor de verkoop of niet?
Zo ja, dan moet je even nadenken of je er Gelders op wil. In mijn beleving leveren Geldersen nu niet veel op.
Het karakter, tja... Daar ben ik wel verliefd op!

Dat is inderdaad een puntje waarom ik twijfel of ik met een gelderse hengst fok of met een dressuurhengst bijvoorbeeld. Op zich is het voor de verkoop maar als het een mooie, brave, leuke is dan mag hij/zij zeker blijven ;) Wij hebben de paarden aan huis staan dus dat is fijn.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 10:25

Bubblewrap schreef:
Is het veulen voor de verkoop of niet?
Zo ja, dan moet je even nadenken of je er Gelders op wil. In mijn beleving leveren Geldersen nu niet veel op.
Het karakter, tja... Daar ben ik wel verliefd op!


Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens..

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 10:33

Gelderse liggen juist erg goed in de markt op dit moment.

Ik zou voor deze merrie naar Imposant kijken.(heb even niet naar de verwantschap met de populatie gekeken)

Vind dat deze merrie iets mooier in de halsvorm zou mogen. Dat geeft Imposant vaak. Erg mooie halzen

Denk dat Floris ook een mooie optie op deze merrie kan zijn.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 03-03-20 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 10:34

Dat is echt een terugkerende visie van veel mensen, dat wanneer je een gelderse hengst gebruikt dat je er niet zoveel geld voor krijgt.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit in de praktijk niet direct terug zie komen, ik zie juist dat er meer waardering komt voor het gelderse paard weer. Hier 2 jaar geleden een 'echt,klassiek' gelders veulen verkocht aan een stel dat een dressuurfokkerij heeft.

Het gemiddelde 'dressuur of springveulen' levert naar mijn ervaring geen duizenden euro's meer op ten opzichte van een gelderse. Maar goed, dat is mijn bescheiden ervaring.

Wees vooral trots op je fokkerij, of het nou geldersen zijn, dresuurpaarden of tinkers. Geef die passie door en geloof erin, dat scheelt je de helft.

Voor de verkoop kan ik alleen maar zeggen dat de markt voor echte geldersen alleen maar groeiend is en dat we eens moeten ophouden te blijven hangen in het verleden dat een gelderse niet goed genoeg is en niet verkoopbaar, want dat zijn ze zeer zeker wel.

Sorry voor de lange speech. Ik zal de foto's eens verzamelen !