Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welke Rocky Mountain Hengst voor mijn merrie?

 
Profiel   

Ik ben me lichtelijk aan het oriënteren om mijn merrie te laten dekken. Ze is zelf half Rocky, dus wil ik haar graag laten dekken door een hengst van dit ras.

Ze is een RHM x Welsh, Silver Sunrise Mountain Trooper x Vechtzicht’s Hy-Binder. Ze is een silver buckskin, EeAaCRnZn. Ze heeft van beide rassen eigenschappen meegekregen. Zo heeft ze mooie lange benen en hals, een chic hoofdje, ze heeft ruime gangen, is ze niet snel bang en braaf, maar kan ook een hittepetit worden soms, ze is veelzijdig, maar geen kinderpony. Ze heeft geen extra gangen, maar dat is geen must voor mij. Het enige is dat ze helaas een beetje aan de kleine kant is gebleven, nog net een C.

[ img ]

[ img ]

Wat ik zoek in een veulen:
- Iets meer maat (merrie is 1,38, ik hoop op minimaal 1,43)
- Iets meer lengte in de rug
- Nuchter
- Veelzijdig
- Sterke benen

Ik was al een aantal hengsten tegengekomen:
Snow Man Mountain Trooper
http://rockymountainhorses.nl/horses/#pll_switcher

Champagne Troubadour
https://flathillrockies.weebly.com/stallions.html

Just an Illusion
https://rockymountainhorse.net/horse/just-an-illusion/

HCRS Split Second
https://rockymountainhorse.net/horse/hcrs-split-second/

Zijn er mensen bekend met deze hengsten, hebben jullie nog meer opties? Ik hoor het graag!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-20 17:24 



 
Profiel   

Mijn meest favoriete hengst is en blijft Risky Business <3 staat momente volgens mij bij Mireille (?) In Duitsland. Heb hem al een paar jaar niet meer gezien/gereden maar hij had een mooie maat en heerlijk karakter

Snow ken ik als veulen alleen, zijn moeder is wel echt een fantastisch paard. Als ik het geld had gehad had ik haar gekocht :$

De rest ken ik helaas niet.

Succes met een keuze maken *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-20 17:30 



 
Profiel   

Ja die is heel gaaf inderdaad! Helaas is dat alleen de vader van haar vader, dus dat zit wat inteelt betreft te dichtbij. Ik hoop inderdaad wel zo’n soort hengst te vinden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-20 17:45 



 
Profiel   

Moet je met Silver X Silver niet opletten? Homozygoot geeft het toch vaak oogafwijkingen ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-20 19:37 



 
Profiel   

Silver x silver wordt inderdaad afgeraden

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-20 19:39 



 

Met wat is ze gekruist als ik vragen mag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-20 21:32 



 
Profiel   

Snow is van zichzelf al vrij klein. Just an illusion Vind ik een hele gekke bouw hebben op de foto. En spirit van toril strooper?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-20 21:50 



 
Profiel   

Humpiedumpie schreef
Met wat is ze gekruist als ik vragen mag?

Welsh staat in de OP

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-20 22:03 



 
Profiel   

Ga in elk geval niet voor zilver als je de kans op oogproblemen wil beperken:
https://thehorse.com/117875/equine-mult ... -syndrome/

MCOA is most common in silver-colored Rocky Mountain Horses (RMH) and has also been observed in related breeds such as Kentucky Mountain Saddle Horses and Mountain Pleasure Horses. RMH owners and breeders often desire silver-colored horses (also known as silver dapple, silver dilution, and chocolate); thus, these horses are used frequently for breeding. Approximately 55% of registered RMHs are silver/chocolate. Because most silver horses are heterozygous for the silver mutation, they are likely to carry the milder form of MCOA.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-20 23:09 



 
Profiel   

Zilver x zilver is echt een no go, zal ook iedere hengstenhouder je vertellen (hopelijk). Dat risico wil je echt niet lopen. Dus ga je in elk geval eens orienteren op hengsten zonder zilver, zoals die van Leonie bijvoorbeeld (gangenpaarden Reestdal).

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 08:14 



 
Profiel   

In een van de linkjes begint de pagina met een zwarte hengst. Is dat een idee(Lightfoot of zo iets)
Dan heb je niet zilver x zilver.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 08:17 



 
Profiel   

Leuke merrie heb je, TS!
Van RMH heb ik niet zoveel verstand. De risico’s en gevolgen van fokken op kleur en hoge inteelt zit ik echter wel vanuit mijn eigen interesse binnen de (paarden)fokkerij bovenop.

Wat betreft de hengsten die je al genoemd hebt: deze zijn allen geen goede match voor je merrie en elke zichzelf respecterende hengstenhouder met een zilver dragende hengst zal je merrie dan ook weigeren omwille van haar kleur. Dat is geen verwijt aan jou, want je bent je nog maar lichtelijk aan het oriënteren en wist dit dus misschien nog niet.
Zilver x zilver is vragen om ernstige gezondheidsproblemen. Daarvan was je misschien niet op de hoogte, maar dat betekent dus wel dat als je een gezonde Rocky wil fokken je wel degelijk op kleur moet selecteren, nl. géén zilverdrager.
Ook is er volgens mij vrij veel inteelt bij de vaderskant van je merrie (dat komt ook al veel voor bij RMH geloof ik en o.a. op Tobe) dus ook iets om rekening mee te houden.

En ik vrees dat er dan veel hengsten afvallen: omwille van kleur of omwille van inteelt en verwantschap. Dat moet je beide echt niet onderschatten.
Ik zou als ik jou was opnieuw oriënteren en dan kijken op hengsten die vrij zijn van zilver en dan kijken wat overblijft en hoe nauw verwant die zijn aan jouw merrie. Dan daaruit een selectie maken welke qua bouw en temperament de beste match is. En eventueel ook oriënteren op verwante gangenpaarden.
Zilver x zilver is nl. erg risicovol net als teveel inteelt; beide kunnen leiden tot ernstige gezondheidsproblemen.
Ik wens je veel succes met je zoektocht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 09:51 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties. Ik had recent weer ergens gelezen nog niet aangetoond was dat de oogproblemen door homogygoot zilver zou komen. Maar dan nemen we geen risico.

Dan ga ik weer verder zoeken!

NatasjavE schreef
In een van de linkjes begint de pagina met een zwarte hengst. Is dat een idee(Lightfoot of zo iets)
Dan heb je niet zilver x zilver.


Edit: correctie, Lightfoot niet, Spirit zou voor inteelt zorgen. Lightfoot zet ik op mijn lijstje, ik heb haar gemaild voor prijzen, want er stond alleen een prijs op voor volle RHM merries

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 11:40 



 
Profiel   

StormMilagro schreef
Bedankt voor alle reacties. Ik had recent weer ergens gelezen nog niet aangetoond was dat de oogproblemen door homogygoot zilver zou komen. Maar dan nemen we geen risico.

Sterker nog, oogproblemen worden geassocieerd met dezelfde PMEL mutatie als zilver en er zijn dan ook gevallen bekend van oogproblemen die zich ontwikkeld hebben bij heterozygoot zilverdragers, gekoppeld aan dit gen. Dat betekent dus dat genetische oogproblemen zich zelfs bij paarden voordoen die slechts een enkel zilvergen dragen. -O- Vaak ontwikkelen die problemen pas op latere leeftijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 12:03 



 
Profiel   

Wat zonde zeg... Maar verder moet het geen kwaad kunnen om haar te laten dekken door een Rocky toch? Ik wil graag dichtbij een van haar ouders blijven en een Rocky leek me meer geschikt dan een Welsh met mijn wensen.

en bedankt voor het compliment over mijn merrie :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 13:14 



 
Profiel   

In principe niet en je keuze is idd juist goed om qua type dichtbij te blijven.
Het is alleen belangrijk gezien de genenpoel en afwijkingen die het ras soms toch wel wat parten spelen daar in je keuze rekening mee te houden. Want verder zijn het zover ik weet hele fijne paarden.

Een leuk kleurtje is dan meer een fijne bonus, want de keuze zal in Europa al niet enorm zijn qua hengsten, verwacht ik? Ik heb zelf een zeldzaam ras met speciale kleurtjes dus dat is me zeker niet onbekend. :j
Het belangrijkste is een gezond paard proberen te fokken dus heel goed dat je dat in je overweging meeneemt. Hou goed de afstamming in de gaten en kijk ook naar nakomelingen ivm afwijkingen en andere puntjes. Mocht je twijfelen over inteelt kun je dat ook online doorrekenen door de namen en stambomen in te voeren.

Hopelijk vind je de perfecte hengst voor je merrie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 13:52 



 
Profiel   

Dat was inderdaad mijn bedoeling, en omdat het inderdaad fijne, veelzijdige paarden zijn.
Maar precies de keus is wel een probleem. Ik krijg net te horen dat Lightfoot naar Zweden is verkocht, dus die valt ook af. Ik ga me eens verder orienteren in Duitsland, wie weet wat ik daar kan vinden

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 14:27 



 
Profiel   

En wat vind je van de twee hengsten van gangenpaarden Reestdal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 14:45 



 
Profiel   

Nog 2 hengsten gevonden in Nederland:
http://www.gangenpaardenreestdal.nl/onzehengsten/

En Duitsland:
https://rockymountainhorse.net/horse/cfs-barbarosa/
https://www.rocky-mountain-horse.de/deu ... er-hengst/


Laatst bijgewerkt door StormMilagro op 04-03-20 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 14:50 



 
Profiel   

Set_Elkol schreef
En wat vind je van de twee hengsten van gangenpaarden Reestdal?


Ah die heb ik net gepost haha, heb ik ook net ontdekt. Alleen jammer dat er weinig andere foto's van hun online staan. Ken jij ze toevallig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 14:51 



 
Profiel   

Mijn merrie is daar gedekt in 2013 door de vader van Ilya. Misschien staan er meer foto's op Facebook?
Ik heb toen alleen Sunny ook gezien, erg leuke hengst. En de zwarte hengst is wat nieuwer, maar lijkt me ook erg leuk.

Edit: er staan meer foto's op Facebook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 15:27 



 
Profiel   

StormMilagro schreef
Nog 2 hengsten gevonden in Nederland:
http://www.gangenpaardenreestdal.nl/onzehengsten/


Die noemde ik al in mijn eerdere post. Ik heb een dochter van Sunny. Hij vererft in elk geval veel gangaanleg. Rocket lijkt wat klein maar fokt groot, die vind ik persoonlijk ook erg leuk. Sunny is op het eerste gezicht wat gereserveerder, maar beiden zijn het lieve hengsten die goede eigenschappen vererven. Ik zou zeker eens contact met Leonie opnemen en evt kennis gaan maken. Er staat meerdere nakomelingen ook die je kunt bekijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 16:03 



 
Profiel   

Set_Elkol schreef
Mijn merrie is daar gedekt in 2013 door de vader van Ilya. Misschien staan er meer foto's op Facebook?
Ik heb toen alleen Sunny ook gezien, erg leuke hengst. En de zwarte hengst is wat nieuwer, maar lijkt me ook erg leuk.

Edit: er staan meer foto's op Facebook!


Ah top, dan ga ik even op Facebook kijken! Sunny spreekt me qua type wel aan, ik denk dat hij best kan aansluiten op Lara. Die zwarte lijkt wat langer

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 16:08 



 
Profiel   

StormMilagro schreef
Sunny spreekt me qua type wel aan, ik denk dat hij best kan aansluiten op Lara. Die zwarte lijkt wat langer


Je wilde toch juist meer lengte in de rug? Of spreekt Sunny je meer aan vanwege de kleur?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 17:58 



 
Profiel   

Meer lengte in de rug ja, geen te lange rug, wat wellicht kan zorgen voor een weke rug wat ook veel voorkomt bij de Welsh.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 22:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen