Zwarte (homozygoot) hengst gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AmberB02

Berichten: 16
Geregistreerd: 27-05-18

Zwarte (homozygoot) hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 15:08

Hey bokkers, ik ben langzaamaan op zoek naar een geschikte hengst voor mijn merrie (Flemmingh X Jazz). Ze is echt een gouden merrie en is echt een toppertje. Ze heeft bij haar vorige eigenaar al een veulen gehad.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 69/welmoed

Het liefst zou ik een homozygoot zwarte kwpn hengst willen, of zo min mogelijk vosgen. Helaas kwam ik op voorgaande forums niet heel ver omdat vele hengsten al overleden zijn inmiddels. Mijn voorkeur gaat uit naar een dressuurhengst. Ik hoef geen discussie over waarom wil je persé een zwarte, ik zou het leuk vinden als het veulen zwart wordt, maar het belangrijkste is natuurlijk de gezondheid.

Afbeelding
Dit is mijn merrie

Ik heb al een lijstje gemaakt van potentiële hengsten, misschien dat jullie nog aanvullingen hebben
FAVORIETEN
~Hometown, APACHE X FERRO, KWPN, zwart, 1.74
Afbeelding
Afbeelding

~OO seven, RUBINSTEIN X DORUTO, KWPN, zwart, 1.69 Vos vrij en niet verwant met Jazz of Flemmingh
Afbeelding
Afbeelding

~Special D, METALL X ZANDIGO, KWPN, zwart, 1.69
Afbeelding
Afbeelding

~Zenon, ZONIK X DON SCHUFRO, KWPN, donkerbruin, 1.72 wel ergens verwant met Jazz dacht ik
Afbeelding
Afbeelding

~Show star, SANDRO HIT X FEINBRAND, Oldenburger, Zwartbruin, 1.72
Afbeelding
Afbeelding

~Dundee M, LORD LEATHERDALE X SANDRO HIT, KWPN, Zwart, 1.71

Afbeelding
Afbeelding


Daarnaast kwam ik ook nog de volgende tegen, maar hier heb ik mij niet heel erg in verdiept.
Kaygo
Fracino
sir oldenburg
schwazgold
kaiman (wel jazz in)
Blue Hors Kingston

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:18

Hometown heeft vos nakomelingen gebracht dus draagt zelf de vosfactor. Met jouw merrie dus 25% kans op een vos uit hem. (De moeder van jouw merrie is een vos, dus jouw merrie draagt de vosfactor.)

Special D is wel EE. Glamourdale ook. En Painted Black is ook homozygoot voor zwart. Dundee M lijkt ook nog geen vos-nakomeling te hebben gegeven dus die zal ook wel EE zijn.

Met een EE-hengst krijg je zeker weten géén vosveulen. Met een Ee-hengst heb je 25% kans op een vosveulen en bij een vos-hengst (=ee) heb je 50% kans op een vosveulen.

Annumarie

Berichten: 370
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:38

Ik heb een donkerbruine merrie gehad van Ooseven, haar moeder (van Elan, donkerbruin) was donkerbruin. Geen zwart gegarandeerd dus bij Ooseven.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:39

Zwart is ook nooit gegarandeerd, als je met een bruine merrie fokt.

Dat kan niet.


Je kunt wél zeker weten dat je heen vos krijgt, met een homozygoot zwarte hengst.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:43

Wil je graag een zwarte of absoluut geen vos?

Want vos uitsluiten is te doen, maar een zwarte krijgen is misschien met jouw merrie wel volledig uitgesloten (dan wordt het veulen dus bruin).

Mri

Berichten: 15308
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Zwarte (homozygoot) hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:53

kleur is leuk meegenomen, maar moet je niet vooral kijken naar het "gebruiksdoel" van je veulen en welke punten van je merrie je graag wil verbeteren?

AmberB02

Berichten: 16
Geregistreerd: 27-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 15:59

Bowo schreef:
Wil je graag een zwarte of absoluut geen vos?

Want vos uitsluiten is te doen, maar een zwarte krijgen is misschien met jouw merrie wel volledig uitgesloten (dan wordt het veulen dus bruin).


Eigenlijk beiden, een zwarte zou leuk zijn en een bruine ook, maar ben persoonlijk geen liefhebber van vos

AmberB02

Berichten: 16
Geregistreerd: 27-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 16:01

Mri schreef:
kleur is leuk meegenomen, maar moet je niet vooral kijken naar het "gebruiksdoel" van je veulen en welke punten van je merrie je graag wil verbeteren?


Ja de kleur is idd mooi meegenomen, ik zou het veulen graag zelf (met professionele hulp) op willen leiden tot dressuurpaard. Ik denk het voornaamste verbeterpunt van mijn merrie is dat de looplust iets meer mag, dus een hengst met veel "GO" zou fijn zijn

AmberB02

Berichten: 16
Geregistreerd: 27-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 16:03

Femke_Tweety schreef:
Zwart is ook nooit gegarandeerd, als je met een bruine merrie fokt.

Dat kan niet.


Je kunt wél zeker weten dat je heen vos krijgt, met een homozygoot zwarte hengst.


Yes dat weet ik, daarom ben ik ook op zoek naar een homozygoot. <3

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Zwarte (homozygoot) hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:49

Ik verplaats deze naar EHK waar er allerlei topics staan met deze vragen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Zwarte (homozygoot) hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:33

Spielberg is vosfactor vrij en zou ook mooi passen op jouw merrie.

AM_Horses

Berichten: 2613
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 01:01

Misschien eerst eens kijken wat er verbeterd moet worden aan je merrie. Je noemt nu zoveel verschillende hengsten op, waarvan een aantal alleen dv beschikbaar zijn. Gegarandeerd zwart gaat overigens niet met een bruine merrie.