Proces van een hengstenkeuze

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Proces van een hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 13:39

Hi,

Allereerst als dit hier niet mag, dan hoor ik graag waar wel!

Ik ben benieuwd hoe jullie het proces naar een hengstenkeuze aanpakken.
Waar loop je tegenaan met het maken van een keuze, en wat zou je graag voor handen hebben om dit proces makkelijker te maken?

Momenteel ben ik bezig met een onderzoek om het proces naar een hengstenkeuze te vereenvoudigen en hierbij kan ik jullie hulp goed gebruiken! :)

Mijn dank ik groot!

amukela

Berichten: 371
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:45

Het is gewoon een ingewikkeld proces, enige wat het makkelijker maakt is veel kennis. Al kan je dat ook weer in de weg zitten :D

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Proces van een hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:49

Ik vind het lastig dat er overal hengsten zijn. Je hebt geen 1 lijst zeg maar. Maar dat kan het ook moeilijker maken _O-

Ik kijk eerst naar mn merrie. Wat ben ik nodig? Hoeveel geld mag het max kosten? Dan ga ik hengsten af en vallen er al een aantal af. Ik ga kijken hoe ze bewegen, spreekt het me aan? Ik ga naar de afstamming kijken. Zoek nakomelingen. Vraag rond. Soms kan ik dan een voorkeur voor kleur hebben als ik nog 192736 hengsten over zijn.
Zo gaat t ongeveer.

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 13:59

amukela schreef:
Het is gewoon een ingewikkeld proces, enige wat het makkelijker maakt is veel kennis. Al kan je dat ook weer in de weg zitten :D


Wat maakt dat voor jou enkel kennis een optie zou zijn?
Ingewikkeld proces, waar kom je dit tegen? Is dat al vanaf het begin, of juist later tijdens je proces.

Cioccolato schreef:
Ik vind het lastig dat er overal hengsten zijn. Je hebt geen 1 lijst zeg maar. Maar dat kan het ook moeilijker maken _O-

Ik kijk eerst naar mn merrie. Wat ben ik nodig? Hoeveel geld mag het max kosten? Dan ga ik hengsten af en vallen er al een aantal af. Ik ga kijken hoe ze bewegen, spreekt het me aan? Ik ga naar de afstamming kijken. Zoek nakomelingen. Vraag rond. Soms kan ik dan een voorkeur voor kleur hebben als ik nog 192736 hengsten over zijn.
Zo gaat t ongeveer.

is.

Duidelijk! Ik schrijf het erbij. :D

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Proces van een hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 19:30

Bij mij was het vooral een aantal punten af. Wat móét de hengst verbeteren aan mijn merrie? De kosten speelden mee en ik had een voorkeur voor een bepaalde hengstenstation. Dus dan wordt de keuze ook al iets minder. Daarbij nakomelingen opzoeken, filmpjes van de hengsten kijken die interessant zijn, lineair score formulieren naast elkaar leggen en zo kiezen welke het beste bij m'n merrie past :)
Ik vond ook de uitstraling van de hengst heel belangrijk, dat ik hem zelf aansprekend vindt.
En zo ga ik volgend jaar ook weer aan de slag.