Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

hengst voor bonte merrie

 
Profiel   

Hallo allemaal,
ik wil mijn merrie misschien laten dekken, weet dit nog niet zeker, maar ben nu dus op zoek naar een geschikte hengst.
Ik zou graag de springkant opgaan en ben dus op zoek naar hengsten die een bont veulen geven en goed kunnen springen.

Omdat dit mijn eerste bericht is en ik niet echt weet hoe je een foto moet invoegen hierdoor zet ik hier de link naar men instagram. https://www.instagram.com/pinto_flicka/?hl=nl

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen,
groetjes,
Lauranne Roelands
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-20 16:43 



 
Profiel   

Ceasar van der linden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-20 16:45 



 
Profiel   

Ja absoluut die.
Vererft 100% bont en goede springers, sterk achterbeen, goede galop en goed karakter.
Wel veel bot en maat, daar moet je van houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-20 17:05 



 
Profiel   

Ik had Ceasar ter linden ook al gezien maar zijn zijn nakomelingen goede springers of maar matig, van mijn merrie heb ik geen afstamming en dus ook geen ras, wel is ze bont van kleur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-20 22:47 



 
Profiel   

Silly1972 heb jij nog recente foto's van jouw veulen (ik zag dat jij ook een veulen hebt van Caesar ter linden)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-20 22:51 



 
Profiel   

[FB] Nakomelingen Ceasar ter linden

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-20 23:51 



 

Als je merrie zelf al bont is heb je 50 % kans op een bonte
Gewoon een goede kwaliteits springhengst opzoeken

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 07:01 



 
Profiel   

[***] schreef
Als je merrie zelf al bont is heb je 50 % kans op een bonte
Gewoon een goede kwaliteits springhengst opzoeken


Dit. Ik snap niet waarom kleurtjes zo belangrijk zijn. Tuurlijk heb ik ook mijn voorkeuren, maar een gezond veulen met de beste verervingskansen is toch veel belangrijker?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 07:29 



 
Profiel   

TS is 15.

TS, ik zou met deze merrie niet gaan fokken omdat je er helemaal niks van weet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 07:31 



 
Profiel   

Change3x schreef
TS is 15.

TS, ik zou met deze merrie niet gaan fokken omdat je er helemaal niks van weet.


Dat is ook een goede natuurlijk. Wie weten zitten er erfelijke afwijkingen in haar lijn, dat wil je ook niet zomaar doorgeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 07:50 



 
Profiel   

Change3x schreef
TS is 15.

TS, ik zou met deze merrie niet gaan fokken omdat je er helemaal niks van weet.


Ja misschien is dat ook wel waar, welke redenen zouden er zijn om het wel te doen en om het niet te doen (waar jullie op kunnen komen), dan kan ik aan de hand hiervan een beslissing maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 07:59 



 
Profiel   

De enige reden waarom je het zou doen, is omdat je het leuk vindt.

Ik zie de meerwaarde niet om te gaan fokken met een merrie waarvan niks bekend is. Dat is meer vermeerderen dan echt fokken. Daarnaast wil je natuurlijk geen lijnenteelt/inteelt. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 08:03 



 
Profiel   

pinto_flicka schreef
Silly1972 heb jij nog recente foto's van jouw veulen (ik zag dat jij ook een veulen hebt van Caesar ter linden)


Zie onderschrift.

Als je lid wordt van de Facebook van Ceasar zie je de nakomelingen en doen het erg goed in de springsport.

Maar change heeft natuurlijk wel beetje gelijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 09:06 



 
Profiel   

pinto_flicka schreef
Change3x schreef
TS is 15.

TS, ik zou met deze merrie niet gaan fokken omdat je er helemaal niks van weet.


Ja misschien is dat ook wel waar, welke redenen zouden er zijn om het wel te doen en om het niet te doen (waar jullie op kunnen komen), dan kan ik aan de hand hiervan een beslissing maken?


Het veulen nog even daargelaten, denk ook aan jezelf. Je zit waarschijnlijk nog op de middelbare school, gaat dan studeren. En of dat nou mbo, hbo of uni is, daar gaat ontzettend veel tijd in zitten. Een veulen vraagt vreselijk veel tijd. Veel mensen denken dat het simpel is, de eerste paar maanden laat je hem zoveel mogelijk met rust bij zijn moeder en daarna gooi je hem voor een tijdje de opfok in zodat je er even geen omkijken naar hebt, maar zo werkt het niet. Opvoeden en laten wennen aan dingen begint al vanaf dag 1, vooral door veel aanwezig te zijn. Je veulen moet van jou leren hoe hij met mensen om moet gaan, niet van zijn moeder. Dus er gaat veel meer tijd in zitten dan je denkt en je moet je afvragen of je dat ervoor over hebt naast school en je sociale leven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 09:29 



 
Profiel   

Change3x schreef
Citaat
Het veulen nog even daargelaten, denk ook aan jezelf. Je zit waarschijnlijk nog op de middelbare school, gaat dan studeren. En of dat nou mbo, hbo of uni is, daar gaat ontzettend veel tijd in zitten. Een veulen vraagt vreselijk veel tijd. Veel mensen denken dat het simpel is, de eerste paar maanden laat je hem zoveel mogelijk met rust bij zijn moeder en daarna gooi je hem voor een tijdje de opfok in zodat je er even geen omkijken naar hebt, maar zo werkt het niet. Opvoeden en laten wennen aan dingen begint al vanaf dag 1, vooral door veel aanwezig te zijn. Je veulen moet van jou leren hoe hij met mensen om moet gaan, niet van zijn moeder. Dus er gaat veel meer tijd in zitten dan je denkt en je moet je afvragen of je dat ervoor over hebt naast school en je sociale leven.


Dat is dan ook weer waar, ik startte dit topic om er ook nog eens meer te weten over te komen want ik weet natuurlijk wel de standaard dingen maar heel erg veel ken ik er (nog) niet van. Nu ik jullie mening ook krijg vind ik het makkelijker om de knoop door te hakken. maar blijf zeker en vast nog argumenten geven want ik heb hier echt heel erg veel aan!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 09:54 



 
Profiel   

pinto_flicka schreef
Change3x schreef
TS is 15.

TS, ik zou met deze merrie niet gaan fokken omdat je er helemaal niks van weet.


Ja misschien is dat ook wel waar, welke redenen zouden er zijn om het wel te doen en om het niet te doen (waar jullie op kunnen komen), dan kan ik aan de hand hiervan een beslissing maken?


Omdat je gewoon niet weet wat en hoe jou merrie vererft. Als je met een paard zonder papieren wilt fokken, zou je het eerst compleet door de mangel moeten halen (als in compleet rontgen of er daar geen problemen zijn. DNA testen of daar geen problemen zijn) om te zien of de merrie zelf geen dingen heeft die doorgegeven kunnen worden en wat het veulen in zijn carrière zou kunnen belemmeren. Dan moet je gaan kijken naar de bouw van je paard, wat is daar goed en wat moet er verbeterd worden. Let wel ik heb niet naar je foto's gekeken dus ik heb geen idee hoe je paard eruit ziet. En dan moet je echt nog hopen dat de hengst die punten ook verbeterd, omdat je niet weet in hoeverre die "fouten" in de genen verankert zijn.

En dan heb je nog de markt. Iedereen roept altijd het veulen is voor mezelf. Inclusief mezelf overigens, ik had vorig jaar 1 voor mezelf gefokt, maar moest door omstandigheden deze toch ineens verkopen.
Dan kan je beter iets met papieren hebben dan zonder. Mag de markt aangetrokken zijn, dat is alleen maar voor de paarden met papieren en wedstrijdresultaten. Het jonge spul staat imo nog steeds voor weinig geld te koop. En dan hebben we het over paarden met papieren. De jonkies zonder papieren zijn voor een appel en een ei te koop. Met de berekening in het hoofd wat de dekking, een heel jaar je merrie moeten voeren, de dierenartskosten, enz enz enz. erbij ga jij je investering er nooit uit krijgen. Dus een veulen, ja is geweldig ik geniet er altijd zo van als dat jonge spul opgroeit, maar het is wel iets wat je heel goed over moet nadenken. En heel goed moet gaan rekenen of het het wel waard is. Daarnaast, en daar denken de meeste niet over na, het is ook een risico voor je merrie, er kan altijd iets fout gaan.

Ik ben overigens echt niet tegen het fokken met een merrie zonder papieren. Alleen vind ik wel dat je dan driedubbel moet nadenken of het het waard is. Je ook echt meer dan kritisch naar je merrie moet kijken hoe gebouwd, geen medische problemen, geen genetische problemen, hoe karakter, wat moet er verbeterd, en is die verbetering ook te doen is. En een hengst die in het model blijft (zie te vaak dat er kruisingen worden gedaan die bouwtechnisch niet overeen komen of bij elkaar passen, spiertechnisch ver uit elkaar liggen (ik heb Quarters en Paints, die hebben een hele andere spieropbouw dan bv een warmbloed, hun spiercellen zijn veel langgerekter dan bij het warmbloed) en men dingen wil "verbeteren" in bouw en karakter wat met die kruising helemaal niet mogelijk is.

Niet blindstaren op dat "het dartelende veulentje in de wei". Want dat zijn ze maar kort. Ze worden heel snel groot, moeten opvoeding hebben, beginnen te testen wie de baas is en of jij dat wel bent, en je hebt er dus echt werk aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 10:07 



 
Profiel   

Na lang twijfelen en met onze dierenarts praten zou ik het misschien wel doen, maar dan niet met een bonte maar eerder met een sportgefokte hengst. Zou dit iets veranderen? Of toch maar niet doen? Weet iemand of dit veulen ingeschreven zou kunnen worden bij een stamboek (b-register). En weet er toevallig iemand wat een dna onderzoek kost (om mijn merrie volledig na te trekken) en een röntgenonderzoek? Ik voegde ook een foto bij van men merrie.

Alvast bedankt,
Lauranne

[img]
[ img ]
[/img]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 18:19 



 
Profiel   

Ik zou liever niet met deze merrie fokken.
Maar kan je niet tegenhouden

Kies voor een hengst die;
- haar te stijle achterbeen verbeterd
- haar te platte kruis verbeterd;
- Betere halslijn heeft.
( Rug is door je zadel niet te beoordelen )
- haar matige voetjes verbeterd
- chiquer hoofd geeft (kwestie van smaak)
- springtak snap ik opzich wel..


Kortom in mijn ogen heeft de merrie teveel grote verbeterpunten en geen papier dat een veulen niets meer is dan vermeerdering en geen goede fokkeuze is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 18:30 



 
Profiel   

Met een plat kruis is helemaal niks mis. Dat zijn paarden die echt kunnen gaan zitten. Iets wat je graag in een springpaard ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 18:42 



 
Profiel   

Oké.. geef toe dat ik zelf meer in de dressuur hoek zit. Maar blijf erbij dat ik dit wel een te plat kruis vind. Zou hem zeker willen verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 19:15 



 
Profiel   

Knert schreef
Ik zou liever niet met deze merrie fokken.
Maar kan je niet tegenhouden

Kies voor een hengst die;
- haar te stijle achterbeen verbeterd
- haar te platte kruis verbeterd;
- Betere halslijn heeft.
( Rug is door je zadel niet te beoordelen )
- haar matige voetjes verbeterd
- chiquer hoofd geeft (kwestie van smaak)
- springtak snap ik opzich wel..


Kortom in mijn ogen heeft de merrie teveel grote verbeterpunten en geen papier dat een veulen niets meer is dan vermeerdering en geen goede fokkeuze is.

Ik dacht persoonlijk op dit moment aan deze hengst: Last Samurai W&W
Ik krijg geen foto ingevoegd, dus hier is de link naar de pagina:
https://www.wimschoukens.be/kopie-van-centurio

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 19:36 



 
Profiel   

Zou ik het veulen bij aes kunnen inschrijven? De hengst is hier ook ingeschreven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 21:18 



 
Profiel   

Een hengst die zich totaal nog niet heeft bewezen, waarom?
Omdat hij goedkoop is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 21:31 



 
Profiel   

Als je niet veel geld wil uitgeven zou ik voor een jonge Zangersheide hengst gaan.
https://stallions.zangersheide.com/nl/hengsten

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 22:20 



 
Profiel   

Knert schreef
Kortom in mijn ogen heeft de merrie teveel grote verbeterpunten en geen papier dat een veulen niets meer is dan vermeerdering en geen goede fokkeuze is.


Ik ga hier echt in mee. Alsof er nog niet genoeg veulens onnodig gefokt worden, omdat mensen het schattig/leuk vinden. Dit is puur vermeerdering en die dieren hebben er zelf helemaal niks aan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-20 00:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen