Hengstkeuze (dressuur) voor Hamlet x Ircolando

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengstkeuze (dressuur) voor Hamlet x Ircolando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 14:56

Ik denk niet dat het helpt om kleur bovenaan je wensenlijstje te zetten.

Bovendien geeft een zwarte hengst geen garantie voor een zwart veulen, tenzij de hengst ook daadwerkelijk alleen maar zwart vererft.

Nsvc
Berichten: 672
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 10:37

Aimee schreef:
Ik denk niet dat het helpt om kleur bovenaan je wensenlijstje te zetten.

Bovendien geeft een zwarte hengst geen garantie voor een zwart veulen, tenzij de hengst ook daadwerkelijk alleen maar zwart vererft.


Ik weet dat een zwarte hengst geen garantie geeft en ook dat kleur niet het allerbelangrijkste is. Toch wil ik graag een donkergekleurd veulen fokken, en aangezien de moeder geen homozygoot bruin gen heeft en al twee zwarte veulens heeft gehad (vroeger) staat het toch bovenaan mijn lijstje. :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:03

Nsvc schreef:
Aimee schreef:
Ik denk niet dat het helpt om kleur bovenaan je wensenlijstje te zetten.

Bovendien geeft een zwarte hengst geen garantie voor een zwart veulen, tenzij de hengst ook daadwerkelijk alleen maar zwart vererft.


Ik weet dat een zwarte hengst geen garantie geeft en ook dat kleur niet het allerbelangrijkste is. Toch wil ik graag een donkergekleurd veulen fokken, en aangezien de moeder geen homozygoot bruin gen heeft en al twee zwarte veulens heeft gehad (vroeger) staat het toch bovenaan mijn lijstje. :)

Dan moet je wel uitzoeken of die zwarte hengst vosfactor vrij is.

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:04

Nsvc schreef:
Dankjewel! Just Wimphof heeft ook een tijdje op mijn lijstje gestaan. Ga even graven, waarom ik hem uiteindelijk eraf heb gehaald. For ferrero vind ik een aansprekende hengst, maar op een of andere manier krijg ik er onder het zadel nog geen wauw-gevoel van.


Daar moet je een beetje doorheen kijken, ik denk dat het een heel goed paard is wat bij een goede ruiter terecht moet komen.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:09

Nsvc schreef:
Ik weet dat een zwarte hengst geen garantie geeft en ook dat kleur niet het allerbelangrijkste is. Toch wil ik graag een donkergekleurd veulen fokken, en aangezien de moeder geen homozygoot bruin gen heeft en al twee zwarte veulens heeft gehad (vroeger) staat het toch bovenaan mijn lijstje. :)


1 bruine en 2 donkerbruine volgens de kwpnschetser

Nsvc
Berichten: 672
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 17:45

fokfanaat schreef:
Nsvc schreef:
Ik weet dat een zwarte hengst geen garantie geeft en ook dat kleur niet het allerbelangrijkste is. Toch wil ik graag een donkergekleurd veulen fokken, en aangezien de moeder geen homozygoot bruin gen heeft en al twee zwarte veulens heeft gehad (vroeger) staat het toch bovenaan mijn lijstje. :)


1 bruine en 2 donkerbruine volgens de kwpnschetser


Klopt, de laatste heeft echt mama's kleur. De donkerbruine zijn beide tegen het zwarte aan, dat vind ik prima. Het hoeft geen 'paspoort kleur' zwart te worden. :)

Nsvc
Berichten: 672
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 17:53

janderegelaa schreef:
Nsvc schreef:

Ik weet dat een zwarte hengst geen garantie geeft en ook dat kleur niet het allerbelangrijkste is. Toch wil ik graag een donkergekleurd veulen fokken, en aangezien de moeder geen homozygoot bruin gen heeft en al twee zwarte veulens heeft gehad (vroeger) staat het toch bovenaan mijn lijstje. :)

Dan moet je wel uitzoeken of die zwarte hengst vosfactor vrij is.


Ja, klopt. Maar begrijp mij niet verkeerd. Ik hoef niet persé een gitzwart veulen te fokken, naast het feit dat dat niet heel realistisch is met mijn merrie. Alleen aangezien het veulen niet voor de verkoop is, maar voor mijzelf zie ik het liefst een donkergekleurd veulen. :j

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengstkeuze (dressuur) voor Hamlet x Ircolando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:51

Nou ja, als je kleur belangrijker vindt dan de juiste combi....

Ik hou me nooit bezig met kleur, dus ben niet op de hoogte van zwarte hengsten die vosfactor-vrij zijn. Ik weet dat toevallig alleen van Dante Weltino omdat ik die hengst van jongs af aan volg. Wel diepvries uit Duitsland en prijskaartje...

simpie94

Berichten: 833
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:27

Deze hengst heeft nog een poos op mijn eigen lijstje gestaan, vandaar dat ik weet dat hij ook vosfactor-vrij is. Ik vond hem met name interessant in het kader van bloedspreiding.

https://www.gestuet-bonhomme.de/hengste ... deau-noir/

Bracht afgelopen najaar o.a. ook de kampioen bij het Hannover stamboek.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Hengstkeuze (dressuur) voor Hamlet x Ircolando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:37

Ik denk dat Just wimphof ook vosvrij is, er staan er weliswaar 2 vossen geregistreerd bij het KWPN maar uit.meer dan 300 veulens lijkt het me toch stug dat hij vosfactor draagt, ik zou van die 2 het DNA onderzoek nog effe afwachten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 23:35

fokfanaat schreef:
Ik denk dat Just wimphof ook vosvrij is, er staan er weliswaar 2 vossen geregistreerd bij het KWPN maar uit.meer dan 300 veulens lijkt het me toch stug dat hij vosfactor draagt, ik zou van die 2 het DNA onderzoek nog effe afwachten.

In zijn afstamming zit toch 2 keer Donnerhall, zowel vaderlijn als moederlijn. En dat is een vos. Het kan dus wel.

Aan de andere kant, in de database staat een vos van Special D en dat kan echt niet want die is getest.

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: Hengstkeuze (dressuur) voor Hamlet x Ircolando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 23:42

Dante weltino is vosfactor vrij. Maar geen idee of hij dit jaar dekt.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstkeuze (dressuur) voor Hamlet x Ircolando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 09:48

Wellicht OOSeven? heeft geen vosfactor en is een bewezen hengst.

Nsvc
Berichten: 672
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 20:31

Dankjewel allemaal! Dante Weltino heb ik nog niet eerder naar gekeken, maar spreek mij zeker aan! Alleen ik vind diepvries dan wellicht wel weer een nadeel.. Bij OOseven vind ik het zo bijzonder dat hij overal 'in de uitverkoop' lijkt :')

Daarnaast staan Totilas en Jameson nog hoog op mijn lijstje. Jameson is misschien kwa souplesse niet de beste keuze, maar ik krijg bij hem telkens opnieuw een fijn gevoel. Ook de veulens die ik tot nu toe heb gezien spreken mij erg aan.

Nsvc
Berichten: 672
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 20:36

simpie94 schreef:
Deze hengst heeft nog een poos op mijn eigen lijstje gestaan, vandaar dat ik weet dat hij ook vosfactor-vrij is. Ik vond hem met name interessant in het kader van bloedspreiding.

https://www.gestuet-bonhomme.de/hengste ... deau-noir/

Bracht afgelopen najaar o.a. ook de kampioen bij het Hannover stamboek.


Leukerd, kende hem nog niet. Twijfel of deze hengst genoeg front en wellicht wat bloed kan toevoegen aan mijn merrie. Daarnaast inderdaad bloedspreiding in de lijn, maar wakkert verder voor mij als 'fok leek' niet direct iets aan.

Monte_Cristo

Berichten: 236
Geregistreerd: 05-08-14

Re: Hengstkeuze (dressuur) voor Hamlet x Ircolando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:35

Ik heb ook weinig verstand van fokkerij maar misschien George Clooney?

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:01

Nsvc schreef:
Dankjewel allemaal! Dante Weltino heb ik nog niet eerder naar gekeken, maar spreek mij zeker aan! Alleen ik vind diepvries dan wellicht wel weer een nadeel.. Bij OOseven vind ik het zo bijzonder dat hij overal 'in de uitverkoop' lijkt :')

Daarnaast staan Totilas en Jameson nog hoog op mijn lijstje. Jameson is misschien kwa souplesse niet de beste keuze, maar ik krijg bij hem telkens opnieuw een fijn gevoel. Ook de veulens die ik tot nu toe heb gezien spreken mij erg aan.


Ik vind Jameson ook een erg fijne hengst.
Dante Weltino vererft veel souplesse :) ook een fijne hengst.

OOSeven is een oudere hengst natuurlijk, meeste mensen gaan voor jongere hengsten. Ik denk dat dat de voornaamste reden is van de "uitverkoop". Geeft ook zeker fijne bewegers.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:56

Ik zag trouwens dat zowel Jameson als Zum Glück RS2 vosfactorvrij zijn.

Nsvc
Berichten: 672
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 20:10

Aimee schreef:
Ik zag trouwens dat zowel Jameson als Zum Glück RS2 vosfactorvrij zijn.


:j Dankje voor je reactie!

Inmiddels is ze gisteren geïnsemineerd met Jameson :) Nu duimen..

Belfast
Berichten: 36
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Hengstkeuze (dressuur) voor Hamlet x Ircolando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:38

Spannend, succes! Wij helaas nog geen geluk gehad met Jameson maar hij schijnt wel goed te bevruchten normaal gezien.

Nsvc
Berichten: 672
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 19:10

Belfast schreef:
Spannend, succes! Wij helaas nog geen geluk gehad met Jameson maar hij schijnt wel goed te bevruchten normaal gezien.


Oh balen, hier ook wat pech. Merrie kreeg enkele uren later meteen krampen. De volgende dag bij een scan bleek haar baarmoeder vol met vocht, dus toch een irritatie. Ze is toen meerdere keren geflusht. Nu maar duimen dat dit geen direct invloed heeft op de bevruchting..