Hengst keuze voor merrie Timeless x Haarlem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sabine_95

Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-12
Woonplaats: De Krim (Overijssel)

Hengst keuze voor merrie Timeless x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 18:12

Hoi!

Ik ben er over na aan het denken om een veulen te fokken met mijn merrie. Er is nog geen definitief besluit, ergens wil ik haar liever niet nu uit de sport halen. Aan de andere kant ik denk niet dat het verstandig om nog veel langer te wachten als eerste veulen voor haar. En misschien ook wel wat meer pit.

Dinera
Timeless x Haarlem
ca. 165
ze is van 2008
ZZ-licht dressuur

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 041/dinera

Het is een onwijs lief paard, nergens van onder de indruk (behalve een scheer apparaat :') )
Een paard wat ik voor geen goud in zou willen ruilen, ze heeft 3 prima basis gangen. Maar het heeft niks extra’s. Persoonlijk zou ik zeggen er mag wat meer beweging in, wat groter en meer draagkracht van achteren.


Afbeelding

Afbeelding

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengst keuze voor merrie Timeless x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:07

Leuke merrie! Op papier kun je vele kanten op. Welke hengsten spreken jou aan?

Sabine_95

Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-12
Woonplaats: De Krim (Overijssel)

Re: Hengst keuze voor merrie Timeless x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 12:58

Ik ben zelf eigenlijk een leek op hengsten gebied.
Totilas daarin tegen kennen we natuurlijk allemaal wel, maar dacht dan meer in de richting van zijn nakomelingen zoals Toto’s Boy.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Hengst keuze voor merrie Timeless x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:34

Je merrie lijkt zelf wel meer spring gefokt.
Maar zoveel weet ik er niet van, dat het toch bloed is waar je alle kanten mee op kan?

Sabine_95

Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-12
Woonplaats: De Krim (Overijssel)

Re: Hengst keuze voor merrie Timeless x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 13:49

Klopt ze is zelf meer spring gefokt, maar wil zelf wel de dressuur kant op. Ook kwa fok richting.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:32

Sabine_95 schreef:
Ik ben zelf eigenlijk een leek op hengsten gebied.
Totilas daarin tegen kennen we natuurlijk allemaal wel, maar dacht dan meer in de richting van zijn nakomelingen zoals Toto’s Boy.


Is er een reden dat je van alle Totilassen juist Toto’s boy eruit haalt?

Totilas-bloed sluit op zich wel aan bij je doel wat betreft beweging en draagkracht, maar maat is wel een aandachtspunt.

Sabine_95

Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-12
Woonplaats: De Krim (Overijssel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 16:41

Aimee schreef:
Sabine_95 schreef:
Ik ben zelf eigenlijk een leek op hengsten gebied.
Totilas daarin tegen kennen we natuurlijk allemaal wel, maar dacht dan meer in de richting van zijn nakomelingen zoals Toto’s Boy.


Is er een reden dat je van alle Totilassen juist Toto’s boy eruit haalt?

Totilas-bloed sluit op zich wel aan bij je doel wat betreft beweging en draagkracht, maar maat is wel een aandachtspunt.


Nee er is geen reden dat ik die eruit pik, is dat ik die vaker in mijn omgeving voorbij hoor komen verder niet.

Hmm het hoeft ook niet mega groot te zijn, maar net onder of rond de 1.70 uiteindelijk zou wel mooi zijn.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst keuze voor merrie Timeless x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 09:31

Ik denk aan Jameson of Kjento voor meer beweging en kracht achter.

simpie94

Berichten: 835
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 09:44

Elisa2 schreef:
Ik denk aan Jameson of Kjento voor meer beweging en kracht achter.


Of King Karim?
Omdat eerder over totilas bloed gesproken werd.
Verder ook 3 hele goede basisgangen en fijne instelling in de ring.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst keuze voor merrie Timeless x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 10:03

Ben ik persoonlijk niet zo weg van, zou daar zelf eerst veulens van willen zien.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:15

simpie94 schreef:
Of King Karim?
Omdat eerder over totilas bloed gesproken werd.
Verder ook 3 hele goede basisgangen en fijne instelling in de ring.


Als maat een aandachtspunt is, zou ik geen Totilas-bloed gebruiken. In ieder geval niet voor het eerste veulen.

simpie94

Berichten: 835
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:28

Aimee schreef:
simpie94 schreef:
Of King Karim?
Omdat eerder over totilas bloed gesproken werd.
Verder ook 3 hele goede basisgangen en fijne instelling in de ring.


Als maat een aandachtspunt is, zou ik geen Totilas-bloed gebruiken. In ieder geval niet voor het eerste veulen.


Moederlijn van King Karim heeft ruim voldoende maat.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengst keuze voor merrie Timeless x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:55

Maar je weet nog niet hoe King Karim vererft. Van Totilas en zijn oudere zonen weet je dat wel en dan is maat een duidelijk aandachtspunt.

Er is ook geen noodzaak om King Karim of een andere Totilas-zoon te gebruiken voor deze merrie. Genoeg andere hengsten die bewezen hebben echt beweging te vererven. Vivaldi bijvoorbeeld, of Jazz zelf.

simpie94

Berichten: 835
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:54

Aimee schreef:
Maar je weet nog niet hoe King Karim vererft. Van Totilas en zijn oudere zonen weet je dat wel en dan is maat een duidelijk aandachtspunt.

Er is ook geen noodzaak om King Karim of een andere Totilas-zoon te gebruiken voor deze merrie. Genoeg andere hengsten die bewezen hebben echt beweging te vererven. Vivaldi bijvoorbeeld, of Jazz zelf.


Het is zeker geen noodzaak. Zeg ik ook nergens.
Je gaf zelf aan dat totilas bloed draagkracht en beweging toevoegt. Dus ik sloot aan met een hengst met dat bloed en voldoende maat.
Van Jameson en Kjento weet je net zo weinig qua vererving.

Uiteraard is Vivaldi ook fantastisch maar niet voor ieder zijn portemonnee weggelegd.
Maar nog genoeg andere opties mogelijk.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengst keuze voor merrie Timeless x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:00

Ik heb Jameson en Kjento niet genoemd.
Een Vivaldi-zoon kan natuurlijk ook.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst keuze voor merrie Timeless x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:14

Ik denk niet aan Vivaldi bloed bij meer draagkracht van achter.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:39

Elisa2 schreef:
Ik denk niet aan Vivaldi bloed bij meer draagkracht van achter.


Ben ik het niet mee eens. Daarvoor heeft hij al te veel GP paarden gegeven, dan moet hij wel draagkracht vererven. Draagkracht is bovendien iets anders dan een vlug achterbeen.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:55

Aimee schreef:
Elisa2 schreef:
Ik denk niet aan Vivaldi bloed bij meer draagkracht van achter.


Ben ik het niet mee eens. Daarvoor heeft hij al te veel GP paarden gegeven, dan moet hij wel draagkracht vererven. Draagkracht is bovendien iets anders dan een vlug achterbeen.

Sluit ik me volledig bij aan. Vivaldi is met voorsprong de best verevende hengst van het laatste decennium. Op alle gebied. Rijdbaarheid en instelling, type ,intelligentie, beweging. Hij past uitstekend op merries met wat springbloed.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst keuze voor merrie Timeless x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 12:24

Of de draagkracht kwam via de moeder, begrijp me niet verkeerd..ik weet dat hij goed vererft en hij geeft een aantal zeer kwaliteitsvolle eigenschappen door. Ik denk alleen niet gelijk aan hem bij "kracht".

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 12:45

misterA schreef:
Sluit ik me volledig bij aan. Vivaldi is met voorsprong de best verevende hengst van het laatste decennium. Op alle gebied. Rijdbaarheid en instelling, type ,intelligentie, beweging. Hij past uitstekend op merries met wat springbloed.


Het dekgeld is natuurlijk wel aanzienlijk. Voor TS is een (klein)zoon misschien realistischer. Welke zou jij aanraden, MisterA?

Ik vind Eye Catcher wel interessant als je het met diepvries wil proberen.
Anders binnen Nederland misschien Glock’s Victorio? Of Monte Carlo (of staat die in Denemarken)?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 13:18

Aimee schreef:
simpie94 schreef:
Of King Karim?
Omdat eerder over totilas bloed gesproken werd.
Verder ook 3 hele goede basisgangen en fijne instelling in de ring.


Als maat een aandachtspunt is, zou ik geen Totilas-bloed gebruiken. In ieder geval niet voor het eerste veulen.

Er is niet 1 goedgekeurde Totilas zoon bij het KWPN die onder de 100 scoort in het genetisch profiel.
Kleinzonen ook niet. King Karim heeft zelfs 109.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengst keuze voor merrie Timeless x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 13:45

Krijgen we dat weer :roll: Het is algemeen bekend dat Totilas en zonen regelmatig verkleinen. TS wil vergroten. De merrie is immers 1.65 m. en ze wil tussen de 1.65 en 1.70 m. uitkomen. Het is ook nog het eerste veulen. Dan is dat bloed gewoon een risico wat betreft maat. Als je dat niet erg vindt (volgens mij heb jij er geen probleem mee om op 1.60 of minder uit te komen, maar dat geldt zeker niet voor iedereen), dan is Totilas bloed natuurlijk een optie. Dat gaf ik al gelijk aan.

King Karim zou dan niet mijn eerste keuze zijn, maar goed.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 14:35

Aimee schreef:
Krijgen we dat weer :roll: Het is algemeen bekend dat Totilas en zonen regelmatig verkleinen. TS wil vergroten. De merrie is immers 1.65 m. en ze wil tussen de 1.65 en 1.70 m. uitkomen. Het is ook nog het eerste veulen. Dan is dat bloed gewoon een risico wat betreft maat. Als je dat niet erg vindt (volgens mij heb jij er geen probleem mee om op 1.60 of minder uit te komen, maar dat geldt zeker niet voor iedereen), dan is Totilas bloed natuurlijk een optie. Dat gaf ik al gelijk aan.

King Karim zou dan niet mijn eerste keuze zijn, maar goed.

Dat kun jij wel vinden maar de statistieken zeggen dat hij en zijn zonen niet verkleinen. En dat King Karim sterk vergroot.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Hengst keuze voor merrie Timeless x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 16:19

King Karim heeft nog voor 100% een verwachtingswaarde, gebaseerd op de verwanten. Dat zou dus heel goed kunnen kloppen.
Mijn ervaring is ook dat de Totilassen spreiden in ontwikkeling. En zelfs als ze bewezen groter fokken op basis van de fokwaarde dan nog is de betrouwbaarheid niet zo hoog als in die fokwaarde wordt aangegeven. Veel fokkers zullen de kleintjes niet voor de keuringen aanbieden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 16:24

misterA schreef:
King Karim heeft nog voor 100% een verwachtingswaarde, gebaseerd op de verwanten. Dat zou dus heel goed kunnen kloppen.
Mijn ervaring is ook dat de Totilassen spreiden in ontwikkeling. En zelfs als ze bewezen groter fokken op basis van de fokwaarde dan nog is de betrouwbaarheid niet zo hoog als in die fokwaarde wordt aangegeven. Veel fokkers zullen de kleintjes niet voor de keuringen aanbieden.

Ze fokken niet bewezen groter. Alle zonen hebben 100-101. En je kunt wel speculeren omdat je wel eens een kleintje gezien hebt. Kan ik ook wel speculeren want hier staat een Toto van 1.70.

En je zegt zelf altijd hoeveel je aan die fokwaarden hecht.