Fokadvies voor merrie van Bojengel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cjb
Berichten: 690
Geregistreerd: 28-04-06

Fokadvies voor merrie van Bojengel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 14:47

Foto's volgen.

We willen dit jaar nog een veulentje fokken uit onze bojengel merrie.
verdere afstamming https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/687407/gonzo-compadres

Wat we zoeken is wat meer lossigheid in het lijf.
En een wat koeler karakter. De merrie zelf is best rustig, maar de Johnson uit dezelfde moeder is net weer een beetje te rillerig. Fokdoel is een paard met kwaliteiten voor eigen gebruik. Fokrichting dressuur. Voor het wat koelere denken we zelf meer richting Duitse bloedlijnen.

En zijn bij de volgende drie uit gekomen:

Finest selection
Sezuan's Donnerhall
So Unique

Zijn er bij een van bovenstaande hengsten "gebreken" bekend waar we zeker rekening mee moeten houden? Blijft lastig om dat van de Duitse hengsten te achterhalen.
Of heeft iemand nog een andere hengst in gedachten.
Merrie is niet WFFS getest dus de hengst moet WFFS vrij zijn.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor merrie van Bojengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:43

Heb je een standfoto van de merrie? en hoe zijn jullie tot deze 3 hengsten gekomen?

Van je lijstje denk ik aan Finest Selection of zijn vader Follow Me voor meer souplesse. Merrie moet zelf wel een goede galop hebben dan.

cjb
Berichten: 690
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 15:14

Afbeelding

cjb
Berichten: 690
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 15:19

Merrie is de laatste jaren door omstandigheden van de ruiter te weinig bereden waardoor ze wat spieren mist.
We zijn tot de hengsten gekomen omdat we meer vrijheid in beweging wensen. Maar daarbij niet het rillerige van de Johnson nakomeling terug willen laten komen. Daarbij kwamen we uit bij Duits bloed en met name Donnerhall-bloed. En via Donnerhall spraken deze drie ons het meeste aan.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor merrie van Bojengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:48

Dat snap ik, als ik de merrie zo zie dan zou ik ook zeker het front willen verbeteren. Merrie is erg schraal en onbespierd inderdaad.

Ik denk ook aan Blue horse Fifty Cent vwbt front, souplesse en Donnerhall bloed. So Unique heb ik op het WK live gezien vorig jaar maar deed mij persoonlijk niet zo veel. Als ik de merrie zo zie dan denk ik dat het belangrijk is om geen hengst te nemen die te neerwaarts gebouwd is/ loopt.