Advies hengstenkeuze

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Advies hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 12:21

Hoi allemaal,

Om te beginnen vraag ik eigenlijk meer advies en eventuele mogelijkheden. De eigenaar zal uiteindelijk zelf beslissen wat voor hengst het gaat worden, maar mee denken/kijken kan geen kwaad :)

Het gaat om Gestoa, een pony van 1,48. De reden dat de eigenaar een veulentje wilt fokken is omdat Gestoa nu al een tijdje met een blessure zit die telkens terug komt en we niet weten of we ooit nog echt weer kunnen rijden. Ook zou het veulentje een eventuele opvolger zijn van een andere pony op stal wie tegen die tijd al een mooie leeftijd begint te krijgen.

Gestoa is Welsh x Gelders. Haar vader is James Bont Junior. Haar moeder was een Welsh pony van ongeveer 1.40. Ze is echt een koele kikker, heeft een nuchter karakter en denkt fijn mee. Dit willen we ook proberen bij het veulen te fokken. Dressuur en springen kan ze beide enorm goed en fijn. Het veulen zou dan eventueel ook een alrounder worden (mits dat lukt uiteraard)

De vraag is nu alleen of we met een pony of toch een (klein) paard gaan fokken en eventueel welk ras i.v.m opnemen in een stamboek. Zelf staat ze ingeschreven als International Heavy Warmblood.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Advies hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:52

Wat voor een blessure is het? is het erfelijk? en wat voor een soort hengsten/ budget voor hengst denken jullie aan?

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 16:02

Wat de blessure dus precies is weten we niet, het zit ergens onderaan bij de koot(is volledig getest met verdovingen. Als ze op een bepaald stuk nog kreupel zou lopen met de verdoving zou het hoger zitten, maar dat zit het dus niet). We zijn paar keer bij de kliniek geweest, geen peesblessure (wat we wel vermoedde). Röntgen waren goed en de echo van haar pees ook. Het ging een hele lange tijd goed (3/4 maand) en uit het niets is het terug gekomen, dit keer door veel vocht bij haar koot wat druk uitoefent en pijn doet. Nu het vocht weg (veel gekoeld ook) is doet ze weer volledig gek in het weiland. Ze staat uiteraard nog steeds op rust.

Het budget van de eigenaar durf ik niet te zeggen. Ik weet dat de eigenaar al wel heeft gekeken naar de Gelderse hengst Saron, maar hij heeft nu ook een Welsh D pony op het oog(volgens mij nog niet volledig gekeurd bij de hengstenkeuringen). Hij heeft al wel een paar keer gezegd niet meer echt het Welsh bloed te willen fokken dus dat is lastig te zeggen. Wil het er vanavond even over hebben, dus vandaar dat ik hier advies vraag :)

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Advies hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:17

Het is wel handig om te weten welke kant er op gedacht wordt idd wat betreft de hengstenkeuze.

Wat je omschrijft zou ook een blessure kunnen zijn van de banden, maar goed dat is een ander forum. :-)

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Re: Advies hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 09:14

De eigenaar wilt graag bij de Welsh blijven zei hij gisteren. Liefst een mooie rij pony van 1,45/46.

Hij heeft een Welsh op het oog, maar mochten er nog anderen zijn mocht ik het laten weten :) De Welsh die hij op het oog heeft staat alleen dit jaar in NL en komt uit de UK

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Advies hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 09:29

Ik heb verder geen verstand van Welsh pony's, denk wel dat het belangrijk is om gezonde hengst te gebruiken waarvan je ook weet dat deze gezond door fokt.