Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zarahk
Berichten: 69
Geregistreerd: 20-01-09

Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 21:38

Hoi bokkers!

Ik overweeg een veulen te fokken bij mijn merrie. Het zou voor het eerst zijn. Ik wil graag een dressuurhengst gebruiken, geen Gelderse hengst. Het is een merrie van 1.66, de spanning kan erg oplopen (bv als ze op stal moet blijven als de rest naar de wei gaat of als we gaan buitenrijden en ze moet twee seconden wachten voor vertrek), maar ze is helemaal niet schrikachtig of rillerig. Ze wil altijd werken, heeft altijd zin en is heeeeeel lief. Ze is fors, buikig en dat is ze altijd geweest.

Ik wil vooral haar geweldige karakter bewaren en zeker geen rillerig veulen. Verder denk ik dat ze iets langer zou mogen zijn in de rug en haar achterbeengebruik mag sneller. Verder zou ze meer afdruk mogen hebben.

Wat foto's van de dame!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wie heeft een idee?

Ik hoor het heel graag en ik ben heel benieuwd naar jullie mening!

irmaz

Berichten: 4770
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:57

Leuk, ik heb een half broer van haar, een D-Day x Dageraad :)

Vivaldi zou mooi passen, Vitalis is een Vivaldi x D-day en daar zit ook Uniform achter en een halfbroer van jouw paard is een Krack C (de vader van Vivaldi) en heeft de 3e bezichtiging bereikt, dus kan haast geen slecht paard zijn :Y)
Vivaldi is geloof ik wel erg duur, dus misschien een zoon van hem?

Zarahk
Berichten: 69
Geregistreerd: 20-01-09

Re: Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 22:56

Wat leuk! Herken je ook het karakter? Ja ik wist van vitalis, zo kwam ik bij Vivaldi. Maar inderdaad erg duur: €2.500,- dekgeld...

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:19

Leuke merrie, met Vivaldi ga je geen sneller achterbeen fokken maar qua type en karakter zou het inderdaad verder wel passen.

Heb je een linkje naar horsetelex?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:36

Ohh, een echt Uniform koppie :)
Uniform doet het vaak goed met duitse lijnen kwa bovenlijn en kwa werkbaarheid maar ik heb ook al hele goede gezien in combinatie met Jazz bloed.
Ik weet niet goed wat D-Day meebrengt, ik ken er verder geen geloof ik.

Zarahk
Berichten: 69
Geregistreerd: 20-01-09

Re: Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 10:01


Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:11

Tof, nog een D-Day ! Ik heb er ook ééntje :D
D-Day uit een Landwind X Amor moeder.

Die is echt heel anders als jouwe, dus aan mij heb je niks :')

Zarahk
Berichten: 69
Geregistreerd: 20-01-09

Re: Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 11:33

@Sizzle: wat zou je adviseren van de Duitse lijnen?

@Elisa2: wat geeft wel een beter achterbeengebruik?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:40

Vooral de Rubinstein lijnen als je het langgeleinde wil houden en nog mensgerichter en wat relaxter wil fokken.
Meer richting de compactere Fjes (Fidermark nakomelingen bijv.) voor meer achterbeen, looplust en atletisch vermogen zoekt.

Ik heb zelf veel waarde gehecht destijds aan het langelijnde omdat ik vind dat dit teveel weggefokt wordt maar dat is natuurlijk wel rijtechnisch wat lastiger.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:47

Wat een stoere merrie <3
Voor langgelijnd zowel in lijf als veel front heb ik Il Divo en Livius gebruikt. Beide uit moederlijn waar ook veel power in zit.
Je kan ook nog kijken naar Desperado, die schijnen het ook heel fijn te doen.

Zarahk
Berichten: 69
Geregistreerd: 20-01-09

Re: Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 13:14

bedankt voor de tips! Ik ga ze bekijken. Desperado stond al op mijn lijstje van interessante hengsten!

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 09:51

Wil je echt een sneller achterbeen of meer buiging? of meer afdruk? (kracht)

Bij een snel/ electrisch achterbeen denk ik aan United, de moeder heeft met Krack een 3e bezichtigingshengst gegeven dus dat bloed lijkt in ieder geval aan te slaan. Maar zal die genoeg lengte door fokken?
For Ferrero lijkt ook een "snel" achterbeen te hebben, maar gaat hij dat door fokken.

Voor meer buiging denk ik aan Ferro bloed, Ferdeaux geeft een goed achterbeen gebruik door maar geen lengte dus een zoon oid wellicht.
Guardian als de merrie wffs vrij is.

Goed zo zijn er nog wel meer hengsten te bedenken maar ik laat het hier even bij.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:25

Ik zou naar Kjento kijken. Via Negro voert hij het bloed van Variant en dat is een bewezen combinatie met Uniform.

Zarahk
Berichten: 69
Geregistreerd: 20-01-09

Re: Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 11:57

Dus tot nu toe zijn het:

Vivaldi: past goed, wel duur, geen sneller achterbeen gebruik

Duitse Fjes: Waar denk je aan?

Il Divo: niet zoveel mee gefokt nog, wel een prachtig paard en jouw veulen van hem is ook erg goed gelukt GJ. Ik vind vooral de moeerlijn interessant.

Livius: goede instelling, maar vraag me af wat hij precies kan toevoegen aan mijn merrie en erg jong dus weinig bekend over wat hij doorgeeft.

Desperado: mooie aansprekende hengst en lijkt goed te passen

United: geweldige hengst! Helemaal niet aan gedacht, maar zeker goede optie.

For Ferrerro: ik zag in de afstammelingenrapportage dat de stand van met name de achterbenen wisselend was. Aangezien die van mij achter ook een tikkeltje franse stand heeft, vind ik dat spannend.

Guardian: ik weet niet of ze wffs vrij is, maar met Guardian heb ik gek genoeg niet zoveel...

Ferro bloed, bv Kjento: leuke hengst met mooi bloed. Ga ik over denken.

Van de hengstenboer kreeg ik nog door:
Instyle en Bordeaux zouden zijn voorkeur hebben, daarna

- Fürst Dior
- Incognito
- Hermès
- Livius


Ik vind het moeilijk uit te leggen dat achterbeen, ze trekt ze gewoon niet echt op zullen we maar zeggen, het liefst wel met spektakel van voren, maar achter valt het wat tegen. Ik kan een filmpje sturen per pb als je meer info wil...

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:08

Ik moet mijn bericht misschien nog even aanvullen: ik denk dat Negro-bloed bloedaansluiting geeft omdat hij Variant voert. Daarnaast denk ik dat Kjento de eigenschappen mee kan geven die je zoekt in een hengst.

Van al die hengsten heeft Kjento bijvoorbeeld veruit het meest elektrische achterbeengebruik en ik vermoed dat hij dit ook doorfokt.

simpie94

Berichten: 835
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:38

Ik moest toen ik dit topic doorlas ook meteen denken aan United. Fokt voldoende draagkracht en vergrotend.
Grappig dat Elisa2 hem al noemde.

irmaz

Berichten: 4770
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 16:29

Ben je met Negro niet bang dat je een tank fokt? Negro geeft ze over het algemeen met zware romp, wat jouw merrie toch ook al meer dan genoeg heeft. Wil natuurlijk niet zeggen dat een (klein)zoon van Negro dat ook nog doet maar is denk ik wel een aandachtspuntje. Ik zou om die reden trouwens ook geen Gribaldi-bloed gebruiken bij jouw merrie.

Mijn D-Day was als veulen een ontzettende klier maar dat is later best wel goed gekomen. Hij is nu een stuk nuchterder dan zijn (erg) hete moeder.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 16:35

Ligt eraan welke (klein)zoon je van Negro gebruikt. Met Kjento ben ik niet bang voor een tank. Met Jameson RS2 ook niet trouwens, maar die vind ik zelf minder passend.

Met oog op Bordeaux/United en Vivaldi kan BH Monte Carlo ook.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 19:14

Ik zou Negro niet zo snel gebruiken op deze merrie, alhoewel hij sowieso een goed achterbeen doorfokt. Maar hij kan nog wel eens strooien met de maat en D Day geeft ook niet zulke grote.

Vivaldi past zowat op elke merrie maar kan ook geen wonderen verrichten.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 19:25

Ik stelde niet voor niet Kjento voor en niet Negro zelf.

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:19

Elisa2 schreef:
Wil je echt een sneller achterbeen of meer buiging? of meer afdruk? (kracht)

Bij een snel/ electrisch achterbeen denk ik aan United, de moeder heeft met Krack een 3e bezichtigingshengst gegeven dus dat bloed lijkt in ieder geval aan te slaan. Maar zal die genoeg lengte door fokken?
For Ferrero lijkt ook een "snel" achterbeen te hebben, maar gaat hij dat door fokken.

Voor meer buiging denk ik aan Ferro bloed, Ferdeaux geeft een goed achterbeen gebruik door maar geen lengte dus een zoon oid wellicht.
Guardian als de merrie wffs vrij is.

Goed zo zijn er nog wel meer hengsten te bedenken maar ik laat het hier even bij.


Ik denk dat het snelle achterbeen bij For Ferrero bij Ferro vandaan komt.
For Romance heeft wel een merrie nodig met een goed achterbeen. Weet niet of dit dan gaat passen.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 09:36

Dat is best knap want er zit geen Ferro bloed bij in For Ferrero...maar ik ben het met je eens verder hoor. For Romance heeft inderdaad merries nodig met een goed achterbeen gebruik.
En inderdaad, ook over de stand van zijn achterbeen valt wat te zeggen..hij gebruikt hem wel goed maar wat fokt hij door..

Kjento zou imo ook prima het achterbeengebruik kunnen verbeteren, fijne hengst..krijg je misschien wel massa maar is dat erg?

Van wat de hengstenboer door geeft denk ik dat allen Instyle het achterbeengebruik kan verbeteren.

Filmpje is altijd welkom voor verduidelijking. :-)

Zarahk
Berichten: 69
Geregistreerd: 20-01-09

Re: Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 20:14

Wat super dat jullie zo meedenken! Dank!

Kjento vind ik wel heel interessant. Ik hou ook wel van massa, moet niet te gek worden natuurlijk, maar ik ben niet van de iele damespaardjes...

Door andere hengstenboer werd hij ook aangeraden. Hij gaf er maar 1 door, hij was duidelijk dat hij Kjento het beste vindt passen. Geeft wat meer lengte in de hals en wat meer oprichting en verbetert daarnaast het gebruik van het achterbeen en geeft lengte in het lijf...

@Elisa, ik pb je een filmpje!

Weten jullie trouwens een opfok waar ze het hele jaar op het land mogen of iig heel het jaar ook zelf naar buiten (bv op een paddock) kunnen lopen?

Zarahk
Berichten: 69
Geregistreerd: 20-01-09

Re: Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 08:12

Inmiddels zijn er nog 3 in de running:

- Bordeaux omdat het een geweldig bewezen hengst is, kan sowieso van alles verbeteren aan mijn merrie en staat bekend om het doorgeven van een fijn karakter

- In Style omdat zijn bloedlijn mooi past. Met krack C heeft de moeder van mijn paard een derde bezichtigingshengst gegeven; Vivaldi heeft met een D-Day merrie de ggk hengst vitalis gebracht. Daarnaast heeft ie een goede instelling en verbetert hij het achterbeen en het front

-Kjento: hele mooie fijne hengst; variant bloed en goed achterbeen...

Wat denken jullie ervan?

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:02

Mijn voorkeur zouden Instyle en Kjento hebben, ik denk niet dat Bordeaux het achterbeen gebruik gaat verbeteren. Dan zou ik eerder aan Ferdeaux bloed denken.

Kjento geeft meer kracht en massa denk ik, ik verwacht dat Instyle luxer zal fokken.