Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:20

Met Instyle zou ik bang zijn dat er niet veel van de bovenlijn en oprichting over blijft.

Bordeaux komt inderdaad niet uit lijntjes met snelle achterbeentjes maar wel met kracht. Ik zou een voorkeur hebben voor deze.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:41

Elisa2 schreef:
Mijn voorkeur zouden Instyle en Kjento hebben, ik denk niet dat Bordeaux het achterbeen gebruik gaat verbeteren. Dan zou ik eerder aan Ferdeaux bloed denken.

Kjento geeft meer kracht en massa denk ik, ik verwacht dat Instyle luxer zal fokken.


De Kjento veulens lijken juist behoorlijk veel luxe te hebben. Is ook niet zo gek, hij heeft een fantastische moeder die doorklinkt in de nakomelingen.

Voor mij zou het duidelijk Kjento zijn.

Bordeaux zelf zou ik op deze merrie sowieso niet doen. Een zoon met Ferro er achter misschien wel.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:23

Ik vind het zelf sowieso de meest complete en aansprekende hengst, maar heb nog niet zoveel nafok gezien dus goed om te horen. :-0

Zarahk
Berichten: 69
Geregistreerd: 20-01-09

Re: Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 13:40

De keus is gemaakt, we gaan proberen een veulentje te fokken. Ze is al verhuisd naar een stal waar ze dat helemaal begeleiden. Nu moet ik voordat er een rijp ei is beslissen! Moeilijk moeilijk. Helder is dat jullie voorkeur uitgaat naar Kjento. Weten jullie iets over zijn karakter en het karakter dat hij doorgeeft?

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:26

De eerste veulens zijn dit jaar geboren.

Ik heb nog geen ‘vreemde’ verhalen voorbij zien komen over zijn karakter (als in; moeilijk, kijkerig, etc). En zo toont hij ook niet. Naar mijn idee is het een fijne hengst met meewerkend karakter.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 03-05-20 15:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:34

Leuk !!
Ben benieuwd welke je uiteindelijk gaat kiezen :D

Nu wil ik ook zo graag een veulie uit mijn D-Day merrie ^) :+

Zarahk
Berichten: 69
Geregistreerd: 20-01-09

Re: Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 15:36

Ik ben zelf ook echt enorm benieuwd, Haha! Iedere keer als ik denk dat ik eruit ben twijfel ik weer! Vooral omdat het kleintje voor mezelf is... ik vind kjento echt een plaatje en hij kan denk ik het meest verbeteren. Maar gisteren liep ik met mijn (16-jarige!) merrie over het terrein van haar nieuwe stal en dan is het zo'n hysterisch type! Dan denk ik: misschien toch maar iets anders dan een nakomeling van Jazz, doruto en veelvuldig amor...en dus twijfel ik weer. Is dat herkenbaar of weten jullie altijd precies wat jullie willen?

Ik kan overigens best een beetje rijden, maar ik ga niet voor de olympische spelen en wil er vooral plezier van hebben...

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 16:20

Wat zijn je grootste prioriteiten, zet die anders onder elkaar op volgorde van belangrijkheid.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 16:52

Zarahk schreef:
Maar gisteren liep ik met mijn (16-jarige!) merrie over het terrein van haar nieuwe stal en dan is het zo'n hysterisch type! Dan denk ik: misschien toch maar iets anders dan een nakomeling van Jazz, doruto en veelvuldig amor...en dus twijfel ik weer. Is dat herkenbaar of weten jullie altijd precies wat jullie willen?


:') Dat herken ik echt helemaal ( zelfs bij mijn 23 jarige := ) ! In mijne zit trouwens Amor langs moederszijde... :o

Ik zou duits bloed nemen, maar dat wist je al :D

Zarahk
Berichten: 69
Geregistreerd: 20-01-09

Re: Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 18:35

@elisa: ja dat is een goeie! Ik merk namelijk zelf als onervaren iemand dat ik aanvankelijk gewoon een ongeveer net zo goed paard wil als Zarah en ongeveer even heet. Gewoon een opvolger... maar als je je er meer in gaat verdiepen en je ziet wat de hengsten kunnen toevoegen en verbeteren, dan ga je daar al snel in mee. Vervolgens zat ik t bedenken met welke hengst ik het meest zou verbeteren en een zo goed kogelijk veulen zou krijgen. Daarmee verloor ik het aanvankelijke idee uit het oog! Tja het is ook wel verleidelijk als je die prachtige beesten ziet!

@pandora: ja Duits is ook een goeie, maar ik vind het lastig dat ik daarvan niet precies de fokwaarden weet en van de kwpn'ers wel... dan houd je natuurlijk de hengsten over die Duits en kwpn zijn... dat zijn onze merries met D-Day papa natuurlijk ook!

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 07:27

Met het karakter van Kjento zal het best meevallen.
Als je weet dat Rutten Dimare (de moeder van überheetzak Habanna, geweldig paard imo) drachtig heeft van Kjento en hij de hengsten sowieso goed kent.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 08:15

Wat een gaaf paard heb je TS. En ik ben benieuwd welke hengst het gaat worden.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 08:54

Anders ga je meer richting het Vivaldi bloed kijken.

Instyle of wellicht Geniaal, die fokt ook goede beweging en fijne karakters door.

Zarahk
Berichten: 69
Geregistreerd: 20-01-09

Re: Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 09:03

Ja en vivaldi bloed zou behalve al met het fijne karakter ook moeten passen kwa prestatie, gezien vitalis en het feit dat vivaldi met de mama van Zarah een derde bezichtigingshengst heeft gebracht...

Er was op de scan nog niks te zien wat maakt dat ik nu iets moet kiezen, ik wacht op een groot follikel en dan kies ik.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:23

Voor Kjento geldt qua karakter hetzelfde als voor Vivaldi: er zit Jazz in als moedersvader en dat zegt dus helemaal niets.

Het enige verschil is dat Vivaldi al heeft bewezen dat een hengst met Jazz als moedersvader juist goede karakters kan vererven. Van Kjento is dat nog niet bekend, maar er is ook geen aanleiding om anders te verwachten. Zijn volle zus was als driejarige in ieder geval de braafheid zelve, echt verbazingwekkend braaf. Makker dan mijn Gelderse goedzak op die leeftijd, daar kon ik geen onervaren onstabiele ruiter op zetten. Kjento heeft zich zelf in het verrichtingsonderzoek ook gewoon goed gedragen.

Zarahk
Berichten: 69
Geregistreerd: 20-01-09

Re: Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 07:44

Ik heb gekozen! Gisterenmiddag bleek dat er een rijp ei is, vandaag wordt ze geïnsemineerd. Ik vond het een hele lastige keuze en heb uiteindelijk mijn gevoel gevolgd. Op papier vind ik In Style de beste keuze, maar toch zei m'n gevoel iets anders: Ik ben voor kjento gegaan!

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies: welke hengst voor een D-Day x Uniform merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 08:28

Ha leuk, hopelijk pakt het gelijk!

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 08:34

Nu ben ik al benieuwd naar het veulen :D
Mooie hengst is het hoor !

Succes! Hopelijk van de 1e keer drachtig !