Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze voor Aga Khan (v Ferro) x Akzent 2 merrie

 
Profiel   

Ik heb een 15 jarige Aga Khan(V Ferro) merrie genaamd Friuli. Ik heb haar zelf gefokt uit een Akzent 2 x Fernjaeger merrie. Lengte zit nogal in hun genen, alhoewel Friuli al een heel stuk korter is dan haar moeder, is ze toch nog lang genoeg in de rug en lenden. Daarnaast is ze van temperament ook nogal heet en nerveus.
Verder is de merrie heel krachtig vanachter, maar zou ze meer mogen dragen. Ze duwt makkelijk haar rug weg en heeft een onderhals die makkelijk ontwikkeld.

Nu ben ik dus opzoek naar een hengst voor haar, maar ik zie de bomen door het bos niet meer. Ik ben op zoek naar een hengst die wat korter in de rug en vooral de lenden is, maar hoop daarbij wel bepaalde lengte te houden en geen kort geblokt paard te fokken. Ik zoek naar een hengst met een snel, maar dragend achterbeen, goede ruime schouder bewegingen en een rustig en wat bomproof karakter liefst niet met het veel voorkomende dressuur bloed. Ik wil zorgen voor wat bloedspreiding en ben als de dood voor al die hypermobiliteit die ik tegenwoordig bij jonge paarden zie.

Ik weet dat hier op bokt een hele boel goede kennis zit die me hopelijk willen helpen bij de hengstenkeuze.
Hier de link voor enkele foto’s van mijn merrie, want ik krijg een of andere foutmelding met de grote van de foto’s)

https://imgur.com/XVTakFn

https://imgur.com/UdCOTVj

Filmpje aan de longe kan ik doorsturen indien gevraagd, maar heb ik niet online staan.

Alvast bedankt voor jullie input!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-20 10:47 



 
Profiel   

Heb je een linkje naar horsetelex? filmpje is altijd handig.

In eerste instantie denk ik aan Totilas bloed bij je wensen, maar of dat voldoet aan de bloedspreiding die je zoekt weet ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-20 07:48 



 
Profiel   

Dit zal haar dan zijn.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... muldershof

Zo van deze foto’s zou ik willen mee geven kijk naar een hengst met een zeer correct voorbeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-20 07:54 



 
Profiel   

NatasjavE schreef
Dit zal haar dan zijn.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... muldershof

Zo van deze foto’s zou ik willen mee geven kijk naar een hengst met een zeer correct voorbeen.


Ja dat is ze inderdaad. Ja haar knieën staan in flexie, maar dit is verworven door de jaren, dit had ze als jong paard niet. Ze heeft jaren eet slechte en pijnlijke hoeven en stralen gehad, die ze dan heel lang ontzien heeft. Dit heeft verkortingen gegeven. Ze is als jong paard volledig op foto gezet zonder bemerkingen, dus daar maak ik me geen zorgen over.
Heb je suggesties? Bloed wat goed bij haar zou passen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-20 20:33 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Heb je een linkje naar horsetelex? filmpje is altijd handig.

In eerste instantie denk ik aan Totilas bloed bij je wensen, maar of dat voldoet aan de bloedspreiding die je zoekt weet ik niet.


Ik had er ook al aan gedacht, maar veel bloedspreiding doe ik dan inderdaad niet. Ik heb ook wel angst voor de hypermobiliteit die veel Totilas nakomelingen hebben. Ik wil een sterk veulen, terug naar een sterk fundament en dat zie ik weinig in de hedendaagse dressuurpaarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-20 20:34 



 
Profiel   

Wat voor een type paard spreekt je aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-20 08:50 



 
Profiel   

Maakt het nog uit welk stamboek? Wij hebben op basis van een fokadvies van het KWPN gekozen voor Ferguson. Helemaal vrij van allerlei bekend bloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-20 09:06 



 
Profiel   

blue_sky schreef
Maakt het nog uit welk stamboek? Wij hebben op basis van een fokadvies van het KWPN gekozen voor Ferguson. Helemaal vrij van allerlei bekend bloed.

Floriscount, Florencio, Florestan, Lauries Crusador, Wolkentanz. Niet bepaald onbekend :)).

Wel een erg gave hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-20 09:15 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Wat voor een type paard spreekt je aan?


Ik wil graag wat terug gaan naar een steviger gebouwd paard, geen slanke fijne typetjes voor mij. Ik vind zelf Hot Chocolate van Esmee Van Gijtenbeek heel erg leuk, die kan ook echt nog onderkomen en zitten, zo’n hengst zoek ik. Maar ik had graag wat ander bloed gehad dan het steeds terug komende bloed. Ik dacht ook aan Erdinger van Gestut Sprehe, maar ben dan weer niet helemaal zeker van zijn dragend vermogen en het onderkomen. Tevens zijn de veulens die ik van hem zie wel erg kort in de hals.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-20 09:19 



 
Profiel   

_San87_ schreef
blue_sky schreef
Maakt het nog uit welk stamboek? Wij hebben op basis van een fokadvies van het KWPN gekozen voor Ferguson. Helemaal vrij van allerlei bekend bloed.

Floriscount, Florencio, Florestan, Lauries Crusador, Wolkentanz. Niet bepaald onbekend :)).

Wel een erg gave hengst.


Ik had inderdaad Wolkentanz al bekeken, die is eventueel wel een optie, alleen weet ik dus niet of diepvries voor mijn merrie een optie is. Het wordt haar eerste dracht, dus ik had graag wel vers gebruikt, dat lijkt mij een grotere kans te geven? Wat denken jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-20 09:28 



 
Profiel   

blue_sky schreef
Maakt het nog uit welk stamboek? Wij hebben op basis van een fokadvies van het KWPN gekozen voor Ferguson. Helemaal vrij van allerlei bekend bloed.

Ik heb inderdaad Ferguson ook bekeken, maar ik ben zelf niet zo gecharmeerd door hem ‍♀️
Ik ben geen grote fokker en voor mij is dit veulen mijn volgende paardje, dus ik ga hier waarschijnlijk veel te gevoelsmatig mee om maar ik wil enz hengst waarvan ik denk wauw, zo die heeft een achterhand

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-20 09:30 



 
Profiel   

Als je van iets stevigers houdt kan je ook naar Gelders bloed kijken. Henkie, Kardieno of Imposant bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-20 09:36 



 
Profiel   

Friuli schreef
_San87_ schreef

Floriscount, Florencio, Florestan, Lauries Crusador, Wolkentanz. Niet bepaald onbekend :)).

Wel een erg gave hengst.


Ik had inderdaad Wolkentanz al bekeken, die is eventueel wel een optie, alleen weet ik dus niet of diepvries voor mijn merrie een optie is. Het wordt haar eerste dracht, dus ik had graag wel vers gebruikt, dat lijkt mij een grotere kans te geven? Wat denken jullie?

Ik noemde bekende hengsten in de lijn van Ferguson ;).

Vers is wel beter dan, ja.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-20 09:38 



 
Profiel   

Maar als het de juiste hengst is, wat maakt het dan uit als het veelvoorkomend bloed is?

Ik denk dat Estobar wel bij je wensen kan passen. Of Henkie, of Kardieno.

Edit: Natasja was me voor. Iets van de Pretendenthoeve kan ook. Il Divo of Gotcha-Utopia misschien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-20 09:41 



 
Profiel   

Friuli schreef
Elisa2 schreef
Wat voor een type paard spreekt je aan?


Ik wil graag wat terug gaan naar een steviger gebouwd paard, geen slanke fijne typetjes voor mij. Ik vind zelf Hot Chocolate van Esmee Van Gijtenbeek heel erg leuk, die kan ook echt nog onderkomen en zitten, zo’n hengst zoek ik. Maar ik had graag wat ander bloed gehad dan het steeds terug komende bloed. Ik dacht ook aan Erdinger van Gestut Sprehe, maar ben dan weer niet helemaal zeker van zijn dragend vermogen en het onderkomen. Tevens zijn de veulens die ik van hem zie wel erg kort in de hals.


Fijne hengst die Erdinger, volgens mij zit het wel prima met het dragend vermogen.Je kunt ook kijken naar zijn vader Escolar.,of Estobar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-20 10:04 



 
Profiel   

NatasjavE schreef
Als je van iets stevigers houdt kan je ook naar Gelders bloed kijken. Henkie, Kardieno of Imposant bijvoorbeeld.


Ik ben op zich niet zo gek van Henkie zijn achterbeen gebruik. Kardieno of Imposant ken ik niet echt, ga ik opzoeken, dank je wel voor de tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-20 11:06 



 
Profiel   

Aimee schreef
Maar als het de juiste hengst is, wat maakt het dan uit als het veelvoorkomend bloed is?

Ik denk dat Estobar wel bij je wensen kan passen. Of Henkie, of Kardieno.

Edit: Natasja was me voor. Iets van de Pretendenthoeve kan ook. Il Divo of Gotcha-Utopia misschien.


Nou ik vind dat de dressuurfokkerij heel erg beperkt wordt in bloed en er is veel bloed waar ik gewoon geen fan van ben. Ik wil het anders aanpakken, een ander type paard fokken, minder beweeglijkheid, betere en sterkere achterhand. De pretendenthoeve ga ik bekijken, dank je wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-20 11:10 



 
Profiel   

Om het karakter te verbeteren; Just wimphof, geeft erg vriendelijke veulens. Mischien dat dit bij je past.
En je wilt wat grover; wat vind je van vaderland, vind het een prachtig correct paard, en voor zijn leeftijd is hij al behoorlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-20 11:42 



 
Profiel   

gewoonmarie schreef
Om het karakter te verbeteren; Just wimphof, geeft erg vriendelijke veulens. Mischien dat dit bij je past.
En je wilt wat grover; wat vind je van vaderland, vind het een prachtig correct paard, en voor zijn leeftijd is hij al behoorlijk.


Vaderland is terug te voeren op Vivaldi, ben ik geen fan van. Just wimphof lijkt inderdaad een fijn paard, alleen wel weer Donnerhall en Sandro Hit en tevens Akzent 2 wat in mijn merrie ook zit. Dus niet echt een optie voor mij. Toch bedankt om mee te denken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-20 11:58 



 
Profiel   

Quarterback wellicht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-20 12:03 



 
Profiel   

En wat vind je van totojr, geeft ook een heel fijn karakter door.
En wat qua bouw mischien bij je past Jamson rs2, weet alleen niet wat hij qua karakter doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-20 12:05 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Quarterback wellicht?


Die is interessant inderdaad! Bedankt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-20 20:04 



 
Profiel   

gewoonmarie schreef
En wat vind je van totojr, geeft ook een heel fijn karakter door.
En wat qua bouw mischien bij je past Jamson rs2, weet alleen niet wat hij qua karakter doet.


Maar deze twee zijn niet helemaal wat ik zoek qua bloed en zijn meer show types dan sterke paarden. Ik ben eigenlijk erg gecharmeerd door Hot Chocolate die AES gekeurd is en niet ter dekking staat, my luck.. alhoewel hij dan wel weer terug gaat op Apache die je ook erg veelt geen komt en die van karakter niet de makkelijkste was. Maar Hot Chocolate is dus wel mijn stallion crush zeg maar. Maar ik geloof dat het mogelijks Quaterback, Erdinger of Rubin Royal gaat worden. Het is alleen heel erg moeilijk kiezen als ze niet eerste keuze zijn... help!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-20 20:08 



 
Profiel   

Zucchero een Depardieu x Caprimond, sterk paard De Niro / Donnerhall bloed gaat prima met Ferro en Akzent2 bloed, daar zijn al meerdere goede combi's uit gekomen. Is wel Diepvries.

Ook een bonk van een paard, wel veel maat weet niet of je nog meer maat wil in je veulen, maar kleiner zal hij er niet worden met deze merrie en de maat van oma meegeteld: Fontaine de Finest X Samarant, goed paard , goed lopen, goede moederlijn. Vrije bloedlijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-20 10:29 



 
Profiel   

Mer1980 schreef
Zucchero een Depardieu x Caprimond, sterk paard De Niro / Donnerhall bloed gaat prima met Ferro en Akzent2 bloed, daar zijn al meerdere goede combi's uit gekomen. Is wel Diepvries.

Ook een bonk van een paard, wel veel maat weet niet of je nog meer maat wil in je veulen, maar kleiner zal hij er niet worden met deze merrie en de maat van oma meegeteld: Fontaine de Finest X Samarant, goed paard , goed lopen, goede moederlijn. Vrije bloedlijn.



De nakomelingen van Fontaine die ik ken zijn wel chique, dus ik gok dat ts daar niet “meer paard” mee gaat fokken. Overigens wel een hele fijne hengst <3


Ts misschien een gekke gedachten maar kun je niet vragen of er nog diepvries is van Hot Choclate? Dan hoef je geen “2e” keus te nemen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-20 10:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen