Welke hengst voor Gerlinus x Odysseus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Welke hengst voor Gerlinus x Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 16:59

Hallo,

Voor familie ben ik aan het helpen voor een dekhengst voor hun groniger merrie.

We zoeken een paard wat goed bij haar past alles voor een goed veulen wat weer ingeschreven kan worden bij het groningerstamboek.

De merrie Tessa is mooi fors gebouwd, en in gewicht in goud waard.
Het veulen houden we aan, en zal nooit verkocht worden.

Zelf sprak Rieu mij erg aan.
Hier bij wat fotos van tessa.

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: Welke hengst voor Gerlinus x Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 10:17

Niamand ??

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Welke hengst voor Gerlinus x Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:25

Ik zou Boudewijn wel zien zitten voor deze merrie. Die heeft een erg mooi model.

Afbeelding

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 19:50

NatasjavE schreef:
Ik zou Boudewijn wel zien zitten voor deze merrie. Die heeft een erg mooi model.

[ [url=m/a5fCou.png]Afbeelding[/url] ]


Bedankt voor je antwoord, heb je ook meer voor ons idee waarom jij denkt dat boudewijn een leuke hengst voor haar zal zijn ?
Groetjes

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Welke hengst voor Gerlinus x Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:45

Vanwege onder andere zijn hals vorm en funtdament.
Verwacht dat hij ook beweging positief kan beinvloeden.

JUan_48
Berichten: 72
Geregistreerd: 23-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:52

Ik vind Rieu een interessante hengst. Voor een Groninger zeer rijtypisch. Op de hengstenkeuring liet hij een erg duwende beweging zien, terwijl een meer dragende beweging gewenst is.
Hield zich ook wat vast in de bovenlijn.
Op de hengstenkeuring van het NeWP in 2008 liet hij soepele gangen zien en was mooi in balans.
Gangen zijn niet heel ruim, maar wel energiek.
Achterbeen is wat lang vind ik.
Rieu is een hengst met veel interessant oud Groninger en Holsteiner bloed.
Ik heb ook gesproken met mensen die nakomelingen van Rieu hebben gezien. Die waren daar positief over. Ook over familieleden van Rieu heb ik van kenners positieve berichten gekregen.
Ik ben van plan om hem te gebruiken voor Izzinia (zie Horsetelex) en misschien voor Tizzinia. Anders wordt het Lars Irco voor Tizzinia.
Mijn doel is om met Rieu een "moderne" Groninger te fokken. Met Lars Irco gaat het meer richting allround sportpaard.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 19:37

JUan_48 schreef:
Ik vind Rieu een interessante hengst. Voor een Groninger zeer rijtypisch. Op de hengstenkeuring liet hij een erg duwende beweging zien, terwijl een meer dragende beweging gewenst is.
Hield zich ook wat vast in de bovenlijn.
Op de hengstenkeuring van het NeWP in 2008 liet hij soepele gangen zien en was mooi in balans.
Gangen zijn niet heel ruim, maar wel energiek.
Achterbeen is wat lang vind ik.
Rieu is een hengst met veel interessant oud Groninger en Holsteiner bloed.
Ik heb ook gesproken met mensen die nakomelingen van Rieu hebben gezien. Die waren daar positief over. Ook over familieleden van Rieu heb ik van kenners positieve berichten gekregen.
Ik ben van plan om hem te gebruiken voor Izzinia (zie Horsetelex) en misschien voor Tizzinia. Anders wordt het Lars Irco voor Tizzinia.
Mijn doel is om met Rieu een "moderne" Groninger te fokken. Met Lars Irco gaat het meer richting allround sportpaard.



Bedankt voor je duidelijke onderbouwing.
Tessa kan haar achter been mooi onderplaatsen, waardoor ze al netjes opwaards komt te lopen, ze is nooit ergens in getraind zoverre wij weten.
Sinds kort staat ze voor de kar en onder het zadel en is een voorbeeldig paard doet alles en is top braaf.
We zoeken dus wel weer dat brave groniger karaktertje er achter.
Ook willen we graag echt meer richting het zware groninger paard blijven, al hoefen ze niet grover/zwaarder uit te groeien als dat tessa is, ietsjes luxer maakt het veulen denk ik net zo mooi.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:45

Ik zou op deze merrie zeker niet steeds zwaarder gaan. Ik denkdat je met net iets luxere hengst juist mooi haar type kan bewaren en net haar mindere punten(die ieder paard heeft) kan compenseren.

De duwende bewegingsvorm van Rieu zou mij tegen houden moet ik zeggen. Je wil toch graag een dragend achterbeen.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 14-05-20 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Welke hengst voor Gerlinus x Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:11

Leuke merrie vrij van Eendracht en de B-lijn, dat zie je niet zoveel.

Als je het zware wilt behouden dan zou je kunnen kijken in de richting van Eros/Elgar of Landos. Waarbij voor mij Elgar de voorkeur heeft omdat hij net wat meer adel/uitstraling meegeeft.

Wil je rijtypisch dan heeft Rieu interessant bloed, (alleen de gustrege van deze hengst is erg ongunstig) op de GrP keuring heb ik nog niet zoveel veel veulens met de Wauw-factor van deze hengst gezien
Boudewijn zal deze wat gewone merrie veel extra’s meegeven zeker beweging en ook meer adel in de uitstraling.

Mijn grote voorkeur zou echter Fambo zijn, nu het nog kan. Deze hengst uit de Holsteiner F lijn geeft type en beweging mee aan zijn nakomelingen gecombineerd met een heel fraai hoofd.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 19:21

tiwi1969 schreef:
Leuke merrie vrij van Eendracht en de B-lijn, dat zie je niet zoveel.

Als je het zware wilt behouden dan zou je kunnen kijken in de richting van Eros/Elgar of Landos. Waarbij voor mij Elgar de voorkeur heeft omdat hij net wat meer adel/uitstraling meegeeft.

Wil je rijtypisch dan heeft Rieu interessant bloed, (alleen de gustrege van deze hengst is erg ongunstig) op de GrP keuring heb ik nog niet zoveel veel veulens met de Wauw-factor van deze hengst gezien
Boudewijn zal deze wat gewone merrie veel extra’s meegeven zeker beweging en ook meer adel in de uitstraling.

Mijn grote voorkeur zou echter Fambo zijn, nu het nog kan. Deze hengst uit de Holsteiner F lijn geeft type en beweging mee aan zijn nakomelingen gecombineerd met een heel fraai hoofd.


Iedereen bedankt voor het goede mee denken en het uitgebreide uitleg er aan vast, hier hebben we tenminste echt iets aan.

Zelf heb ik helemaal nog niet naar fambo gekeken, waarom weet ik zelf ook niet.
Maar het lijkt wel erg interessant om hem te gebruiken.

Zelf niet erg thuis in het fokken van een groninger paard laat staan in groninger afkomsten en afstammingen.
We staan overal voor open .

We hebben nu al een paar x gehoord dat het erg interesant paard met afstamming is, terwijl tessa voor ons echt haar karakter is waar we het voor deden :D

Cheytjuh

Berichten: 4021
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Welke hengst voor Gerlinus x Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 15:30

Als je het geen vloeken in de kerk vindt om met een gelderse te dekken dan zou ik op deze merrie een gelderse hengst pakken :j Die combinaties zijn vaak best gewaardeerd en ik denk dat je dan net meer functionaliteit en veelzijdigheid pakt met behoud van karakter.

Waarbij je uit een nakomeling ook mooi alle kanten mee op zou kunnen :j

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 15:39

Cheytjuh schreef:
Als je het geen vloeken in de kerk vindt om met een gelderse te dekken dan zou ik op deze merrie een gelderse hengst pakken :j Die combinaties zijn vaak best gewaardeerd en ik denk dat je dan net meer functionaliteit en veelzijdigheid pakt met behoud van karakter.

Waarbij je uit een nakomeling ook mooi alle kanten mee op zou kunnen :j


Gelders is zeker een optie, ook ivm bloedspreiding. Bij deze merrie niet nodig (veel vrije lijnen) en zelfs zonde omdat je juiste Groninger-type wil toevoegen en niet verliezen.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: Welke hengst voor Gerlinus x Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 17:17

Anders zou het zeker een optie zijn, maar omdat wij echt in het groninger type willen blijven leek het ons het beste een groninger hengst bij te zoeken

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Welke hengst voor Gerlinus x Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 10:35

Ik denk echter wel dat deze merrie wat moderner kan in haar type. Juist om een bruikbaar paard te fokken.

Ik snap heel goed dat je bij een Groninger hengst wil blijven. Had ik ook gedaan als ik jou was.

Maar ik had er wel een gekozen die net wat moderner in het type staat. Vandaar dat ik met Boudewijn kwam.

Vind dat op dit moment de Groninger met het mooiste type op dit moment.
Ik zou hem zelfs wel op een net iets te luxe Gelderse durven proberen.

Iris_92
Berichten: 181
Geregistreerd: 23-02-16

Re: Welke hengst voor Gerlinus x Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:55

Ik zou in dit geval inderdaad ook voor een meer rijtypische hengst gaan dan het zwaardere type.
Heeft de merrie al eerdere veulens gehad?

Wij hebben dit jaar een veulen van Rieu, wel een dier waar we erg blij mee zijn. Hij is hoogbenig en heeft luxe, maar toch stevig genoeg om voldoende groninger type te houden. Stuur maar een pb als je foto's wilt zien (wel uit een Eros merrie, die een klein beetje smaller is dan jullie merrie.

Boudewijn, welke eerder geopperd is vind ik ook een goed advies. Denk dat dit een type is wat heel goed aan zou kunnen sluiten bij deze merrie. Hij zou wat meer lengte in het voorbeen kunnen geven en positieve invloed op de romprichting. De kans dat je een vos krijgt is wel vrij groot. Er zijn mensen die dit liever niet hebben, maar een goed paard....

De mooiste nakomelingen hebben wij tot nu toe van Fambo gehad in combinatie met onze merrie (vind ik dan zelf he, enigzins bevooroordeeld). Hebben er een vierjarige merrie van staan en in het verleden nog een hengst gefokt.
Beide een mooi model en kunnen fantastisch lopen.
Ook hiervoor geldt, mocht je interesse hebben in foto's, stuur maar een pb.

Als laatste optie zou ik nog Meindert willen geven. Ook een hoogbenige groninger, met een meer horizontale romprichting. En kan ook beweging toevoegen.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 14:01

Iris_92 schreef:
Ik zou in dit geval inderdaad ook voor een meer rijtypische hengst gaan dan het zwaardere type.
Heeft de merrie al eerdere veulens gehad?

Wij hebben dit jaar een veulen van Rieu, wel een dier waar we erg blij mee zijn. Hij is hoogbenig en heeft luxe, maar toch stevig genoeg om voldoende groninger type te houden. Stuur maar een pb als je foto's wilt zien (wel uit een Eros merrie, die een klein beetje smaller is dan jullie merrie.

Boudewijn, welke eerder geopperd is vind ik ook een goed advies. Denk dat dit een type is wat heel goed aan zou kunnen sluiten bij deze merrie. Hij zou wat meer lengte in het voorbeen kunnen geven en positieve invloed op de romprichting. De kans dat je een vos krijgt is wel vrij groot. Er zijn mensen die dit liever niet hebben, maar een goed paard....

De mooiste nakomelingen hebben wij tot nu toe van Fambo gehad in combinatie met onze merrie (vind ik dan zelf he, enigzins bevooroordeeld). Hebben er een vierjarige merrie van staan en in het verleden nog een hengst gefokt.
Beide een mooi model en kunnen fantastisch lopen.
Ook hiervoor geldt, mocht je interesse hebben in foto's, stuur maar een pb.

Als laatste optie zou ik nog Meindert willen geven. Ook een hoogbenige groninger, met een meer horizontale romprichting. En kan ook beweging toevoegen.


Bedankt voor de duidelijke en goede uitleg.
Tessa heeft al 2 x een veulen gehad bij de vorige eigenaar
Kleur doet niet onder voor een leuk goed paard wat bij ons gaat passen.
Het veulen is echt voor eigendoel, later mischien als recreatie paard of mischien toch voor de kar eens maar dit is allen geen must. vooral een lief knuffel paard poetsen aaien wandelen en lekker op het land.

Meindert spreek mij persoonlijk niet zo aan.
Ik ben wel erg benieuwd naar fotos van de nakomelingen van rieu en fambo

Edit; wij zijn overigens ook in gesprek met het stamboek om te horen wat hun er van vinden en zeggen.

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 15:23

Model Preferente Famke: Fambo x Eendracht x Otto x Legaat
Afbeelding

GGK hengst Feiko Fambo x Eros


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En natuurlijk Fambo zelf op 23 jarige leeftijd(2015) nog goed gezond en fit


Afbeelding

Iris_92
Berichten: 181
Geregistreerd: 23-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:53

Afbeelding
Frieda, v. Fambo x Eros (volle zus van de hierboven geplaatste Feiko)

Afbeelding

Rico, Rieu x Eros