Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Goede hengst voor Spaanse merrie gezocht!

 
Profiel   

Hey allemaal,

Ik ben nieuw in de fokkerij en weet er eigenlijk amper iets van, dus ik wou even om jullie advies/ideeën vragen.

Ik zoek voor mijn spaanse merrie een goede dekhengst. Ze wordt momenteel niet bereden door een trauma van haar, we zijn er nu 6/7 maand regelmatig mee bezig maar we zien amper vooruitgang. Daarom overwegen we het om haar als fokmerrie te gebruiken want we willen haar niet blijven doorpushen.

Nu het is een palomino spaanse merrie van 1m58 met een introvert karakter. In vrijheid neemt ze een sprong van ongeveer 1m en dressuur had ze niveau L tot dat trauma kwam waar niemand de oorzaak van weet.

Ik zou later het veulentje graag zelf opleren en er in de sport mee gaan als dat kan. Hieronder zien jullie enkele foto's van haar.

Dankjewel voor het lezen en ik hoor jullie ideeën graag!


Laatst bijgewerkt door Flo_Questo op 27-05-20 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-20 13:50 



 
Profiel   

Een aantal zeer belangrijke vragen.
Wat is haar afstamming, welke fokrichting wil je in, wat voor soort hengst zoek je, wat moet er verbeterd aan de merrie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-20 13:52 



 
Profiel   

@Kyrkelover

Haar afstamming is onbekend. Ik zou graag naar een springgericht veulen gaan dus misschien dat de springkwaliteiten verbeteren wel iets is dat interessant is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-20 13:59 



 
Profiel   

Van een Spaanse merrie een spring gericht veulen. Nou... dat is wel een enorme gok.

Heb je een standfoto?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-20 15:24 



 

Knert schreef
Van een Spaanse merrie een spring gericht veulen. Nou... dat is wel een enorme gok.

Heb je een standfoto?


Dat denk ik idd ook. Natuurlijk is het altijd verschillend. Ene paard kan wel springen andere niet. Zelfs een spring gefokt paard kan uitkomen als een dressuurpaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-20 15:27 



 
Profiel   

Marije_1997 schreef
Knert schreef
Van een Spaanse merrie een spring gericht veulen. Nou... dat is wel een enorme gok.

Heb je een standfoto?


Dat denk ik idd ook. Natuurlijk is het altijd verschillend. Ene paard kan wel springen andere niet. Zelfs een spring gefokt paard kan uitkomen als een dressuurpaard.


Klopt. Daarom ook de vraag naar een standfoto.
Ook wil de bouw niet altijd wat zeggen. Maar deze combi is wel apart in ieder geval

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-20 15:30 



 
Profiel   

Ik heb geen idee of wat ik wil ook in de praktijk mogelijk is, maar ik kan maar proberen denk ik dan.
Hieronder zie je ze, ziet er niet direct het sporttype uit maar ik ben al blij met een L-parcoursje hoor, ik verwacht geen Z :). Ze is ook totaal niet bespierd omdat er eigenlijk amper iets met haar gedaan wordt vanwege een traumatische angst van haar die maar niet beter te krijgen is. Daarmee dat ik dacht om met haar een veulen te fokken.

[ img ]
[img]
[ img ]
[/img]
[img]
[ img ]
[/img]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-20 15:47 



 
Profiel   

Eerlijk gezegd zou ik niet fokken met deze merrie, dan kun je beter veulen kopen dat aan je wensen voldoet

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-20 16:17 



 
Profiel   

Het is een paard met onbekende afstamming dat (kennelijk) nogal wat mankeert, lichamelijk en geestelijk.
Jij wilt een paard om te rijden/te springen, en omdat je met dit dier niets (meer) kunt, wil je er maar een veulen uit fokken.
Kijk daar nou eens objectief naar...

Dat is toch geen startpunt om een goed, gezond, voor jouw doel bruikbaar paard te fokken?

Heel lüllig, maar als dit paard chronisch onbruikbaar is, zet haar op pensioen (als je dat kunt betalen en als ze pijnvrij kan worden), of neem afscheid van haar (als je geen penisoen kunt betalen of als ze niet pijnvrij met pensioen kan). En koop een paard dat voldoet aan jouw gebruikseisen. Daar is niets mis mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-20 16:18 



 
Profiel   

SandravdB schreef
Eerlijk gezegd zou ik niet fokken met deze merrie, dan kun je beter veulen kopen dat aan je wensen voldoet


Ja, is inderdaad ook een optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-20 16:21 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Het is een paard met onbekende afstamming dat (kennelijk) nogal wat mankeert, lichamelijk en geestelijk.
Jij wilt een paard om te rijden/te springen, en omdat je met dit dier niets (meer) kunt, wil je er maar een veulen uit fokken.
Kijk daar nou eens objectief naar...

Dat is toch geen startpunt om een goed, gezond, voor jouw doel bruikbaar paard te fokken?

Heel lüllig, maar als dit paard chronisch onbruikbaar is, zet haar op pensioen (als je dat kunt betalen en als ze pijnvrij kan worden), of neem afscheid van haar (als je geen penisoen kunt betalen of als ze niet pijnvrij met pensioen kan). En koop een paard dat voldoet aan jouw gebruikseisen. Daar is niets mis mee.


Pijn heeft ze zeker niet. Dit is door verschillende dierenartsen nagekeken. Of aan haar geestelijk iets mankeert zou ik ook in twijfel durven trekken. Ik geef wel toe dat haar bouw idd niet ideaal is. Chronisch onbruikbaar zou ik ze nou niet noemen, een trauma aan opstappen is het enige "mankement" dat ze heeft. Met haar een veulen fokken waar je op kan rijden lijkt me niet zo onmogelijk. Ze is bovendien maar 11 dus pensioen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-20 16:28 



 
Profiel   

Spaanse hebben vaak een trauma opgelopen met het harde beleren wat ze moeten ondergaan. Ik denk niet dat elk Spaans paard daardoor geestelijk wat mankeert, het is vaak hun slechte start. En begrijpelijk. daardoor kunnen ze nog steeds geschikt zijn als fokmateriaal.

Echt is deze niet echt de mooiste, al denk ik dat foto’s haar ook geen eer doen. Geen papier en je zoekt het in een lastige hoek.

Mijn advies niet doen. Maar zeker niet om haar geestelijke toestand... daar geloof ik wel in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-20 21:15 



 
Profiel   

Ik begrijp je gedachtengang maar ik ga met mijn voorgangers mee. Je merrie heeft niet de meest ideale bouw, geen papieren, ... Persoonlijk zou ik dan een ander paard/veulen kopen dan te fokken met haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-20 21:33 



 
Profiel   

Ik zou ook niet fokken met haar, zeker niet als je wil springen met het toekomstige paard. Kijk, 1 hindernis van een meter is prima, maar een parcours is een ander verhaal. Ik ken natuurlijk niet haar aanleg, maar je wilt wel een paard die een beetje aanleg heeft en daar staan deze niet specifiek om bekend. Wel een bepaalde llijn, maar omdat je de afstamming niet weet is dat gokken.

En tja, op pensioen zetten is vroeg, maar dat is dan niet anders. Soms heb je paarden die gewoon niet rijdbaar zijn, dat moeten we dan accepteren.
Ik ben verder niet zo van het fokken=gokken, dus ja je kunt er een veulen in stoppen en kijken wat eruit komt, maar er wordt al zoveel lukraak gefokt, daar ben ik geen voorstander van. Doordat je de afstamming niet weet, maar ook door haar bouw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-20 21:35 



 
Profiel   

Ik ben wat minder negatief, als het dier rontgenologisch in orde is dan zou ik er wel mee durven fokken. Maar een springpaard er uit fokken lijkt me wat te optimistisch..ik zou bij het rastype blijven.

De meeste kans op een goede allrounder die ook kan springen heb je met een lusitano hengst. Ik zou dan kijken naar een die bekend staat om het brave karakter. (je hebt ook verschillende lijnen die ze wat meer sensibele geven) En eentje waarvan je weet of hij rontgenologisch goed is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-20 07:47 



 
Profiel   

Ik vind best een leuk paard. Ik zou haar laten testen( dan weet je welke rassen of ras ze voert). En dan verder kijken ik heb een Lusitano die zeker niet de beste is maar springt als een kanon en kijkt nergens na. Ze heeft nu een veulen van net zo een kanon alleen is hij Arabische.
Omdat je geen afstamming weet , misschien wel handig om te weten of ze dus ras zuiver of al kruising is

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-20 12:32 



 
Profiel   

Zoals ik je al via pb gestuurd had, zou ik hier zeker geen springhengst op zetten.
Dit omdat je er nooit een springtopper uit krijgt (als in voor Z niveau) en het dekgeld is daarvoor gewoon te hoog om een papierloos dier te fokken.
Keona hierboven heeft inderdaad met haar Lusitano merrie bij mijn Arabisch volbloed hengst gedekt.
Ivm voldoende bloedvoering kan het veulen dan gewoon bij het NRPS ingeschreven worden en het is zeker in het buitenland een veel gemaakte kruising.
Aangezien je zegt dat je het ook prima vind om op laag/basis niveau wat te springen zou het een zeer fijne combinatie zijn. Dekgeld is niet te hoog, je krijgt er gewoon papieren bij en het is een prima combinatie om allround bezig te zijn. En röntgenologisch in orde. Iets wat bij betaalbare Lusitano hengsten niet zo vanzelfsprekend is wat ik gehoord heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-20 13:26 



 
Profiel   

kyrkelover schreef
Zoals ik je al via pb gestuurd had, zou ik hier zeker geen springhengst op zetten.
Dit omdat je er nooit een springtopper uit krijgt (als in voor Z niveau) en het dekgeld is daarvoor gewoon te hoog om een papierloos dier te fokken.
Keona hierboven heeft inderdaad met haar Lusitano merrie bij mijn Arabisch volbloed hengst gedekt.
Ivm voldoende bloedvoering kan het veulen dan gewoon bij het NRPS ingeschreven worden en het is zeker in het buitenland een veel gemaakte kruising.
Aangezien je zegt dat je het ook prima vind om op laag/basis niveau wat te springen zou het een zeer fijne combinatie zijn. Dekgeld is niet te hoog, je krijgt er gewoon papieren bij en het is een prima combinatie om allround bezig te zijn. En röntgenologisch in orde. Iets wat bij betaalbare Lusitano hengsten niet zo vanzelfsprekend is wat ik gehoord heb.

Ja het is maar net wat je wilt.
Ik vind vis gewoon een allround kanon. En ik wilde meer bloed bij mijn merrie en een die goed kan springen, met goed karakter en dat heeft jou hengst.
Ik vind dat ze elkaar mooi aangevuld hebben. Maar goed ik heb geen papierloze merrie ik weet dat zei een Lusitano is en ook een springkanon.En deze combi geeft vaak mooie gebruiks paarden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-20 18:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen